Kat drinkt en plast ineens veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:56

Amanda schreef:
Ik zit zelf aan suikerziekte te denken.

Hier zat ik ook aan te denken, maar dan zou ze ook zeuren om eten. Doet ze dat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:58

Dat doet ze altijd :+
Zodra ik op sta waggelt ze naar de koelkast luid kletsend.
Maar dat doet ze al jaren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:00

Dus daar heb je geen verandering in gemerkt?
Bij een van mijn katten dachten ze aan suikerziekte juist omdat hij echt zat te schreeuwen om eten (constant als ik in de buurt was), maar hij was niet meer gaan drinken dan ervoor.

Zou er even een bloedtestje aan wagen bij de DA :j

Daihyo

Re: Kat drinkt en plast ineens veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:01

Vanmiddag is ze aan de beurt bij de DA :j

Verandering is me niet opgevallen. Ze staat altijd enthousiast te mauwen als ik in de keuken sta. Ze heeft vroeger waarschijnlijk flink honger gehad, dus ze eet nu liever teveel dan te weinig.
Ze is wel wat te dik, ondanks dat ze minder eten krijgt dan de anderen. En valt ook niet af.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:04

Ik Pb je ff :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:05

Mijn poes had dezelfde symptomen een paar jaar geleden. Ik vond plasjes in huis etc. en viel me op dat ze veel dronk.

Ze bleek een blaasontsteking te hebben en nierstenen (gruis). Ze kreeg een AB kuur en speciaal voedsel voor nierdieet.
Ze staat nu nog steeds op nierdieetvoer; mijn andere poes voer ik er nu zelfs ook van (kan geen kwaad meer als het geen kittens meer zijn)!

Achteraf bleek mijn poezenvriendin toch wel veel pijn gehad te hebben (sliep best veel) want toen de kuur nog niet eens was afgelopen, viel me op dat ze een stuk levendiger werd; iets wat ik van tevoren niet gezien heb omdat het er langzaam in is geslopen…

Sterkte vanmiddag…ben benieuwd naar de uitslag!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:06

Onze hond ging ook heel veel drinken (en plassen) en hij blijkt na onderzoek de ziekte van Cushing te hebben. Komt geloof ik ook bij katten voor. Symptomen waren dus heel veel drinken en plassen, flinke honger (vraatzucht), sneller moe, veel liggen (maar goed, hij is ook oud) en een bolle buik.
Hoop voor je dat het meevalt vanmiddag. Succes!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:07

Cushing kan ook bij kattenvoorkomen, als ik het niet verkeerd heb :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:10

Klopt... mijn kat is getest op Cushing (werd erg dik, at amper), maar heb de onderzoeken stop laten zetten, aangezien hij in de tussentijd is overleden. Is een behoorlijk prijzig onderzoek.
Cushing kan op 2 plaatsen zitten, meen in de hypofyse en in de bijnieren, beide geen feestje.

Maar goed, het kan vanalles zijn :+

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:12

Een van onze katten heeft ook zoiets gehad.
Ging ineens in de krantenbak zitten plassen...
Hij had nies ziekte en zijn nieren moesten worden doorgespoeld.
Daarna moest hij op premium voer en sindsdien heeft hij er
geen last meer van gehad.

Succes vanmiddag bij de DA ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:45

Cushing? Ga ik even op googlen.

Ik ben net terug van de dierenarts. Hij heeft een snelle bloedtest op suiker gedaan, maar daar kwam niks geks uit. Geen diabetes dus.
Ze is nu daar voor een uitgebreider bloedonderzoek. Hij had nog veel consulten staan voor vanmiddag en wilde er liever de tijd voor nemen. Dus ze is na de consulten aan de beurt voor een roesje en bloed trekken.

Nieren en lever worden zoiezo getest en nog wat dingen. Komt daar niks uit gaat er bloed naar Utrecht.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:50

Geen diabetes, dat is alweer een meevaller :j
Ik hoop voor haar dat het meevalt met de diagnose, ik ben benieuwd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:51

Ja, ik ook.
Dierenarts en ik zeiden allebei al: dat is waarschijnlijk diabetes. Maar niet dus.
Even afwachten nog.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:03

Weet je nog wat de glucosespiegel was? (Wordt weegegeven in mmol/L)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:07

Er stond 2,4 op het apparaatje. Wat het betekent weet ik niet, behalve dat het geen diabetes was.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 17:07

Nou, de uitslag is er :\
Het zijn toch nierproblemen.
Vanavond om 7 uur kan ik haar ophalen en dan kan ik gelijk met de dierenarts overleggen over wat we nu gaan doen.
Bah. Ik had zo gehoopt dat dat het niet zou zijn.
Heb 2 jaar geleden al een kat in laten slapen met nierproblemen... ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:16

ik dacht ook eerst aan nierproblemen.
Als je er op tijd bij bent en aangepast voer kan geven dan kan je poes toch nog enkele jaren genieten.
Ik weet uit ervaring dat een lelijke vacht pas komt als ze bijna een niercrisis doormaken. (ik had een buitenpoes waardoor ik niet zag en wist dat ze veel dronk, totdat het te laat was)

sterkte!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:47

ach arme poes..
:(:) sterkte er mee.
Wij hebben helaas ook eens een kater in moeten laten slapen met nierproblemen ;(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 20:02

Ben weer terug. Waardes zijn meer dan 2x zo hoog.
Volgens de dierenarts veel te hoog, maar niet reddeloos hoog.
Ze moet nu op nierdieet. Als dat aanslaat dan kan ze het een paar jaar redden. Maar dat kan ook maar een paar maanden zijn. Slaat het niet aan, eet ze het niet of ga ik door met voeren zoals nu dan is de prognose een paar maanden.
Ze ligt nu suffig van de narcose op een kussen.

Ik heb wel afgesproken dat als we dezelfde kant op gaan als Bommel (braken, vochtinfusen, enz) dat ik dat niet doe en haar dan in laat slapen. Ze heeft al genoeg meegemaakt en dat wil ik haar verder besparen.

Maar het is wel zuur. 2 jaar geleden Bommel op 8 jarige leeftijd. Ik ben toen vers gaan voeren omdat dat zo positief was voor nierpatienten en ook om te voorkomen. En dan nu Nasty met 7 jaar, ondanks het vers voeren toch nierfalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:35

Amanda schreef:
En dan nu Nasty met 7 jaar, ondanks het vers voeren toch nierfalen....

Zoals Dr Beijer (Een hele goede DA) ooit zei vers vlees is helaas niet het tovermiddel wat wordt beweerd.
Ik dacht in eerste instantie bij dit verhaal ook meteen aan de nieren.
Probeer niet te snel op te geven, ik heb hier ook een kater van 17 met nierfalen, vorrig jaar de diagnose gekregen, hij dronk al 4 jaar veel en plaste ook extreem veel.

Hij is er nog steeds, geef hem wel Vasotops voor zn nieren, nierdieet is ie niet gek op dus geef zoveel mogelijk seniorvoer.
Als ik jou was zou ik het wel een kans geven als je nu het idee heb dat ze het verder nog goed doet.
Het kan heel snel gaan, zal je zelf ook meegemaakt hebben maar ook heel erg lang nog duren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 07:51

Een kans geef ik het zeker wel. Zolang het hier bij blijft mag ze lekker rondwaggelen. Maar zodra het de kant op gaat van Bommel... Dat wil ik haar niet aan doen. Het is een kat met een slecht verleden en ik vind het niet eerlijk om het dan met een lijdensweg af te sluiten.

Wat zijn Vasotops?
De DA had het nog over pilletjes. Zijn eigenlijk voor hartproblemen, maar werken ook voor de nieren. Probleem is dat ik er geen pillen in krijg.
De nierbrokjes vindt ze ook niet zo lekker. Senior voer kreeg ze al deels, naast de Carnibest. Mocht ze de brokjes niet eten dan is adt dus nog een optie?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:11

Nierbrok (RC) bestaat er ook in natvoer, vinden ze vaak wat lekkerder en daar kun je het pilltje plat gestampt doorheen roeren. Maar wat ongelofelijk K U T zeg... Ik vraag me altijd af wat het moment is waarop je zegt 'en nu is het klaar', wil er ook even niet aan denken.

In vers schijnen teveel sulfaten te zitten die niet goed zijn voor nieren/blaas. Is mij door de Faculteit gezegd.

Maar jee... succes met poezel...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 08:53

Pilletjes plat gestampt door voer eet ze ook niet :=
Met haar heb ik alles al geprobeerd, van pillenschieter tot vermalen en door lekker voer. Dat lukt 1x, maar daarna ook niet meer.
En vastpakken gaat bij haar niet, dan raakt ze in paniek en zijn de gevolgen ook niet te overzien (epileptische aanval, enz).

Het moment waarvan ik zeg: nu is het klaar, is het moment dat ze richting vochtinfusen moet om de gifstoffen uit haar lijf te spoelen. Ik ga niet met haar lopen dokteren. Want dan is eht toch een aflopende zaak en dat wil ik niet voor haar. Dat heb ik met mijn vorige kat gedaan en dat was zo'n lijdensweg...
Tuurlijk knapte ze er voor een paar weken van op. Maar elke 4-6 weken zat ik bij de dierenarts. En dat wil ik voor Nasty niet.

Ik heb nu de K/D van Hills. Die is er ook in natvoer en heb ik ook meegekregen om af te wisselen of te mengen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:18

Wat naar TS, hopelijk gaat je poezel toch nog lekker een hele poos mee!

Ik heb gelezen dat je de carnibest ook zelf kan aanpassen aan een nier dieet. Het probleem zit hem in de hoeveelheid orgaan die erin zit. Als je zelf de verhoudingen wijzigd door bijvoorbeeld spiervlees en vet toe te voegen, zou het wel moeten kunnen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:24

Oeh bah, hoop inderdaad voor je dat het mee gaat vallen.
Die van ons had precies het zelfde, hoge nier waarden en
ook zelfde symptomen. Hij zit nu aan speciaal voer en gaat
alweer jaren mee zonder enig vuiltje aan de lucht!

Dus blijft positief ;)