Konijnen los in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:05

Niets moet ;)
Maar ik denk wel dat Rosa_ een goed punt aanhaalt. Er wordt vaak alleen gekeken naar ontsnappingsmogelijkheden, giftige planten ed. terwijl het grote gevaar vaak van boven komt, nl. de roofvogels ed.
Voor mij is dit altijd reden geweest om mijn konijn en cavia alleen los te laten als ik zelf in de tuin ben. Mijn konijntje is helaas overleden (nee, niet opgegeten door een rover ;)), maar wanneer ik niet in de buurt was dan deed ik ze altijd in een afgesloten kooi. En dat hoeft niet perse een klein kooitje te zijn, je kunt zelf ook iets maken met een mooie afmeting. Ons konijn had een speelren van 2,5 x 4 meter gevuld met speelzand en leuke speeltjes, daar vermaakte hij zich prima en hij was goed beschermd.

Mizora

Re: Konijnen los in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:18

Ons konijn loopt op dit moment los in de geitenwei. Bij hem moest de hele grond bedekt zijn met gaas wilde je hem binnen houden. Nu is hij grotendeels op stenen, met een grote zandhoop tegen een muur, maar die loopt niet echt door en het zand stort eerder in. Wel wist het konijn ieder gaatje in de omheining te vinden, die is dus nu ook nijn-proof. Wel is het konijn zoveel tammer en liever geworden. Dat is wel echt geweldig. Hij zit bij 2 dwerggeiten, 2 kippen en een agressieve haan dus de meeste beesten worden wel op afstand gehouden. Katten overleven het niet in onze ren, zouden ze niet kunnen ontsnappen.

Conclusie: Konijnen los is superleuk, maar wel ontzettend veel werk om het goed te maken.

Anoniem

Re: Konijnen los in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:28

Alleen als ze ontsnappen zijn ze los. Ze graven onder de schutting door en een paar gaan knabbelen aan de coniferen en ik ben als de dood dat ze aan de rabarber gaan zitten.
Verder vliegt meneer buizerd zijn dagelijkse ronde en in de ren schuilen ze toch wat sneller dan in de tuin. Verder zijn er nogal wat konijngekke honden in de buurt. Het konijn uit de buurt komt wel regelmatig buurten, maar die is wildkleur.
Ik heb een ren van in totaal op het ogenblik 7 bij 7 meter. En genoeg vertier, dat ik me er niet al te druk om maak.