exkater op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

Re: exkater op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:18

ik heb toen straks de kuikenbouten 45 minuten laten koken.
en heb net het vlees eraf gehaald.
hij smulde wel.
ik las ergens op een website dat ze toch ziek kunnen worden van salmonella dus daarom heb ik het gekookt..

toevallig hestejente mijn kat is ook 3 en weegt 6.9kilo
hij vraagt nu heel veel om eten, maar nu geef ik hem dan dus een beetje kip.
ik ga ook met hem naar de voedingsassistente over een paar weken dus ben benieuwd of meneertje afvalt!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:22

"ik las ergens op een website..." sorry hoor maar weet je wel hoeveel bagger er op "websites" staat? Je kunt echt beter rauw vlees geven.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:30

Hoe lang is je kat al op dieet?
Je kat moet even wennen. Voor jou is het natuurlijk wel niet zo fijn. Maar ik zou toch nog even volhouden met je brokken.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:32

sinds vorige week donderdag is hij op dieet.
tja gekookt of rauw, ik geef het liever gekookt:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:39

Jeetje het is een kat, geen baby.

Rauw kunnen ze prima hebben of denk je dat ze in het wild ook met een butagasstelletje jagen? Als je rauw geeft met bot en al dan past de zuurgraad zich zo aan dat ze de botjes verteren.

Elvis van mij krijgt gewoon hele kuikens en kippennekken

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:44

zo had ik er nog niet over nagedacht, ik geef deze gekookte nog en wie weet dan wel rauw.
ga aan die voedings assistent vragen wat ik het beste kan geven, na dat beetje kip staat hij na een uur alweer kopjes te geven omdat die honger heeft

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:46

Dieren voer je met je verstand, niet met je hart ;)

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:48

Pas wel op: als je je kater op dieet zet op lever vervetting!
http://www.nemophila.nl/Leververvetting.htm voor informatie.

Met een afwisselend dieet en voldoende beweging (zoals je al aangaf met spelen) komt alles goed!
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:13

patserke schreef:
zo had ik er nog niet over nagedacht, ik geef deze gekookte nog en wie weet dan wel rauw.
ga aan die voedings assistent vragen wat ik het beste kan geven, na dat beetje kip staat hij na een uur alweer kopjes te geven omdat die honger heeft

Ja, dat is heel vervelend maar hij staat nog geen week op dieet. En nu voer je hem gekookt kuiken. Hoe lang wil je dat zo gaan doen? Je maakt het jezelf zo alleen maar moeilijker. Want straks issie zielig omdat hij geen kuiken meer mag. Of weet ik veel.

Gewoon zijn brokjes afmeten en over een paar keer verdelen. En verder niets. Klaar.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:59

hij heeft al eerder kuikenbouten gehad (gekookt)
en zo en dan krijgt hij ook een beetje blikvoer.
ik varieer altijd..

eerder maakte ik ook gekookte kuikenbouten daar het vlees vanaf, mengen met blikvoer en rijst..
en dat mengde ik dan bij zijn brokjes

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:06

Onze kater is van ruim 8 kilo naar iets van 6 kilo gegaan. Dit hebben we samen met de dierenarts assistente gedaan die daarvoor een training gehad heeft en meerdere katten/honden begeleid met afvallen. Het is erg vervelend als je een miauwende en zeurende kat hebt, de enige manier om dat op te lossen is toch consequent zijn en niet telkens iets voeren als hij erom vraagt (je wil niet weten hoe hard onze kater kan miauwen....). Probeer vaste tijden aan te houden, verdeeld over meerdere keren per dag. Voor ons werkte dat prima!
Verder goed zoeken naar iets om te spelen wat hem wél boeit, het hoeft niks te kosten, papierpropjes zijn vaak reuze interessant. Zolang hij dik is voelt hij zich waarschijnlijk niet zo fit en zal ook geen zin hebben om te spelen (tenminste, dit was bij onze kat zo, door zijn dik zijn had hij ook geen zin om te bewegen). Als hij dunner wordt gaat hij ook meer bewegen en meer spelen. En als je hem niet aan het lopen krijgt, hij wil vast wel een sprintje maken voor een brokje! Zo zijn wij begonnen met beweging, we hebben onze kater voor elk brokje laten lopen. Tegenwoordig rent hij er keihard achteraan. Een voerbal is ook een optie, al had de onze snel in de gaten dat je er echt niet hard tegenaan hoeft te meppen om een brokje te bemachtigen.
Succes!!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:15

ik heb laatst ook zon voerbal gekocht met vitakraft snacks.
ik moest het eerst voordoen maar toen vond hij het wel intressant. dit pas na dat hij zeurde om eten.
ik blijf ook best concequent. en geeft hem niet elke keer als hij zeurt eten, ik geef ook vaste tijden eten om 07:00 en om 18:00
nu geef ik omdat ik het toch al heb gemaakt de kuikenboutvlees tussen de middag.

ik ga inderdaad ook naar zo'n dierenassistente die een training heeft gevolgt om katten en honden met begeleid af te laten vallen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:33

patserke schreef:
ik heb laatst ook zon voerbal gekocht met vitakraft snacks.
ik moest het eerst voordoen maar toen vond hij het wel intressant. dit pas na dat hij zeurde om eten.
ik blijf ook best concequent. en geeft hem niet elke keer als hij zeurt eten, ik geef ook vaste tijden eten om 07:00 en om 18:00
nu geef ik omdat ik het toch al heb gemaakt de kuikenboutvlees tussen de middag.

Sorry hoor, maar dat vind ik dus verschrikkelijk inconsequent. En dan praat je het ook nog goed... die snacks in die voerbal kreeg hij zeker naast zijn gewone voer?

Jij hebt hem zelf vetgemest, hij is dus van jou gewend dat jij hem veel voer geeft. Ik vind het je eigen schuld dat hij er om zeurt, helemaal als je hem dan toch af en toe wat geeft. Het is jouw verantwoordelijkheid om die vetzak weer af te laten vallen, en die verantwoordelijkheid neem je gewoon niet, zo te lezen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 22:53

ik zag het in de winkel staan en dacht, dan beweegt hij en krijgt hij een beloning.
tuurlijk geef ik dat niet elke dag.
ik ga niks goed praten, maar hij heeft altijd op royal canin light voer gezeten sinds hij is gecastreerd, en hij werd dikker en dikker.
vandaar dat ik toen bij de enting aan de DA vroeg wat ik dan kon doen.

ik ga niet in discussie, want deze topic was bedoelt met wat ik hem extra kon geven en niet of ik concequent ben of niet.
ik ben niet voor niks bij de Da gaan vragen wat ik er aan kon doen en heb ik hem altijd royal canin gevoerd.
en tuurlijk krijgt hij afentoe wat lekkers.
zoals tussen de middag een beetje vlees of savonds een snack tegen haarballen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:01

Er zijn ook brokjes die haarballen en blaasgruis (want met zijn overgewicht loopt je kater daar een verhoogd risico op) helpen voorkomen. Van RC. Werkt hier super.

Die snoepjes tussendoor, ik mag hopen dat dat dan gewoon 1 snoepje is, en dat jij dat van tevoren op de een of andere manier aankondigt, en hem niet gewoon een snoepje geeft. Misschien is dat een tip, namens mij en mijn paard, dat bij zijn vorige eigenaar vreselijk heeft leren bedelen ;) Wanneer ik met hem grondwerk, en hij een gevraagde oefening correct uitvoert, krijgt hij een beloning in de vorm van 1 snoepje. Voordat hij dat snoepje krijgt zeg ik eerst: "snoepie he?" en dan hop snoepje.

Mijn kater kan vd. Hij kan zitten, met zijn pootje op commando dingen aanraken, enz. Hij is er zelf erg enthousiast over want iedere keer dat we vd'en krijgt hij een snoepje. Verzin een aankondiging voor een snoepje, bijvoorbeeld "snoepje" :+ en zeg dat iedere keer wanneer hij een snoepje krijgt. Negeer hem ook altijd wanneer hij om een snoepje jengelt en jij niet eerst "snoepje" hebt gezegd. Ook niet "snoepje" (of wat voor woord je ook gebruikt) zeggen wanneer hij begint te jengelen, het moet jouw initiatief zijn. En maak voor jezelf een regel, bijvoorbeeld niet meer dan 2 snoepjes per dag, en houd je daar ook aan.

Succes.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 23:05

thankz ik doe ook vd met mijn pony, die is ook zo'n drammer met bedelen. ik heb hem pas en van mij krijgt hij juist geen snoepje als die er om vraagt.
mijn kat die geef ik ook niet als hij gelijk begint te zeuren.
maar als hij wat anders aan het doen is.
is hij dan niet te oud om die vd dingen aan te leren.
hij is ook best lui van zich zelf. net zoals zon stokje met veertje eraan dat ik die helemaal bij hem moet leggen voordat hij zelf er mee speelt.
nee het zijn geen snoepjes maar 2 in het balletje dan

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:11

kan je niet gewoon je brokken in dat balletje doen??
dat hij op die manier zn voeding krijgt..

dan krijg hij en niet teveel, en hij moet wat doen voor zn eten..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:13

Pak je kater er eens bij, en laat hem op zijn pootjes staan. Nou houd je in je ene hand een snoepje. Zorg dat hij dat weet (is niet zo moeilijk) Beweeg je hand over zijn hoofd, hij zal ongetwijfeld je hand met zijn blik volgen. Omdat hij zijn hoofd niet zo ver naar achteren kan leggen moet hij gaan zitten om je hand te kunnen blijven zien. Op het moment dat hij gaat zitten zeg jij "zit" en geef je hem het snoepje.

Volgende dag herhalen, en na een dag of twee, drie snapt hij heul errug goed wat "zit" betekent :j Geef het commando, en wanneer hij gaat zitten zeg je "jaaaaaaa!" en dan "snoepje (of het woord dat je wil gaan gebruiken) en dan geef je hem het snoepje (hij mag in de tussentijd niet opstaan) En nu kan hij al 1 oefening :D :D

Wanneer mijn kater om een snoepje bedelt gaat hij niet lopen mauwen ofzo, nee, hij gaat demonstratief zitten. Wat heel makkelijk te negeren is, als ik de oefening namelijk niet vraag is het een weliswaar correct uitgevoerde, maar geen gevraagde oefening ;)

Wat hij ook leuk vindt is "keepen". Daarvoor gooi je 1 brokje (van zijn gewone maaltijd) een eindje van je vandaan. Hij rent erachter aan. Wanneer hij nog daar is, zeg een meter of twee van jou vandaan, gooi je het volgende brokje, en dat moet hij proberen te vangen, als een keeper. En als hem dat niet lukt heeft hij pech, dan moet hij erachter aan rennen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 23:23

zal ik morgen eens proberen, zijn brokjes in de bal kan misschien ook zal ik eens kijken! thx voor de tips!!!

patser kan wel op commando kopjes geven haha doet hij smorgens als ik nog lig te slapen of als hij eten heeft gehad

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:28

Hee wat leuk, hoe heb je 'm dat geleerd?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 08:06

ik zei dan steeds kopje en dan met me hoofd tegen hem aan of me hand... en hij deed het eigenlijk zelf haha,... misschien ook wel schooi gedrag.
maar steeds als ik kopje zeg dan krijg ik er een tegen me wang of me hand

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:00

Ik heb onze voerbal van de dierenarts gekregen, speciaal voor de dieetbrokjes. Je dierenarts zal je hier ook wel aan kunnen helpen. Onze kater krijgt verder niks extra's te eten. Hij snaait ooit wat eten bij onze poes, als dat teveel is breng ik dat gewoon weer in mindering op zijn eigen eten (jaja, ik ben streng...).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:26

[quote="Bergje"]Ik heb onze voerbal van de dierenarts gekregen, speciaal voor de dieetbrokjes. Je dierenarts zal je hier ook wel aan kunnen helpen. Onze kater krijgt verder niks extra's te eten. Hij snaait ooit wat eten bij onze poes, als dat teveel is breng ik dat gewoon weer in mindering op zijn eigen eten (jaja, ik ben streng...).[/quote]

Zo hoort het ook ;)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:45

Onze kater is er niet altijd blij mee dat ik streng ben, maar als ik zie wat voor geweldig levendig dier het geworden is, dan weet ik weer waarom ik streng ben! Van slaapkat naar race-kat, toen ik bij de dierenarts was om in te enten, waren ze erg over hem te spreken. Toch leuk om te horen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:35

ja ik zie inderdaad ook al verschil in dat hij meer speelt!!! ik blijf volhouden haha