pup met wormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:55

ThePast03 schreef:
Mjay schreef:
@Chiqa: wormmiddelen mag je nooit op de lege maag geven..... ze kunnen dan makkelijk gaan braken..... is zoiezo ook onzin want het gaat er echt niet beter anders of minder goed van werken door het niet op de nuchtere maag te doen......

Er zijn toch echt wormmiddelen op de markt waar in de bijsluiter staat dat je ze op nuchtere maag moet geven hoor. ;)
Zelf gebruik ik die nooit, maar ze bestaan wel degelijk.

En in een ver verleden heb ik ook ooit eens het advies van een dierenarts gekregen om te ontwormen op nuchtere maag.

Precies.....Weet ook niet beter. Ik heb dit advies eerder nooit zo nauw genomen tot ik een kate rkreeg met chronisch lintwormen. MN da vroeg me toen hóe ik ontwormde, en dat was niet op een lege maag.
Je moet ze dus nuchter ontwormen (Of dr moet iets anders op de bijlsuiter staan) en met een half uur pas weer eten geven.
Zo voorkom je braken juist :)

Oja wbt. de DA wel of niet op zondag bellen, ik vind dit wel een situatie waar een DA advies over zou kunnen geven, zondag of niet het is immers zijn beroep.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 01:23

milbemax en drontal moet je beide niet op de nuchtere maag geven....... staat in de bijsluiter... anders kieperen ze hem er gegarandeerd weer uit... maar goed ik hou t hier mee voor gezien... ik snap nog steeds trouwens niet wat wel niet of niet nuchter (anders dan het irriteren van het maagslijmvlies) geven voor verschil kan hebben opgenomen wordt het in beide gevallen zolang het dier niet braakt...

(en als de kat/hond zon last heeft van lintwormen zou ik ook maar eens aan een goede vlo bestrijden doen, aangezien die de wormpjes overbrengen.........)

Anoniem

Re: pup met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 01:28

Hier geen enkel probleem met ontwormen op de nuchtere maag :) Sterker nog ze gaan braken als de maag vol is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 01:59

Wilawander schreef:
Als iemand vraagt om advies over een pup dan geef ik dat en dan ga ik er van uit dat het om een jonge pup gaat, oudere pups zijn al een paar maal geent en ga er vanuit dat een DA op het ontwormen let en dat er niet zo'n besmetting is dat de pup wormen spuugt.

Dan ga je dus van het verkeerde uit. Uit de berichtenhistorie van TS kun je namelijk opmaken dat de pup nu zo'n 19 weken oud is en dus wel een oudere pup.

En ja pups meegemaakt sinds de jaren 60 dus ook met ouderwetse ontwormingschema's en geen van allen heeft ooit gezondheidsklachten gekregen door verkeerd ontwormen.
Ze zullen dus uiteindelijk allemaal wel op de juiste tijdstippen ontwormt en ontvlooid zijn geweest. :)

Ik ben blij dat mijn dierenarts en zijn assistentes niet zo star zijn. Bij de meeste van mijn pups zaten gewoon paspoorten waar de paraaf van de dierenarts bij iedere ontworming stond, doen die fokker het fout dan ligt het dus aan de dierenarts en niet aan de fokkers :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 02:16

Als de pup echt een ernstige besmetting heeft, kijk dan even uit met hoe je hem die nieuwe wormkuur geeft, want dat kan best heel heftig uitpakken.

Wij hadden een volwassen hond overgenomen van iemand anders en ik ontdekte 1 worm in de ontlasting. Dus ik geef dat beest gewoon een wormkuurtje (ook milbamax trouwens). Volgende dag kon die hond nauwelijks meer gewoon lopen, hij liep rond te zwalken als een dronkenman. Hij bleek zo´n ernstige besmetting te hebben dat hij ziek werd van de afbraakproducten van de gedode wormen. Achteraf had ik het ontwormen dus beter in 2x kunnen doen. Tis wel goed gekomen hoor, maar ik kan me voorstellen dat een pupje dan gewoon zou kunnen bezwijken!

Dus kijk er een beetje mee uit, vraag het nog even aan de DA.

Oh ja en voor exxil zijn idd heel veel wormen resistent.

Succes ermee, ik hoop dat hij gauw weer beter is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:16

Mjay schreef:
milbemax en drontal moet je beide niet op de nuchtere maag geven....... staat in de bijsluiter... anders kieperen ze hem er gegarandeerd weer uit... maar goed ik hou t hier mee voor gezien... ik snap nog steeds trouwens niet wat wel niet of niet nuchter (anders dan het irriteren van het maagslijmvlies) geven voor verschil kan hebben opgenomen wordt het in beide gevallen zolang het dier niet braakt...

(en als de kat/hond zon last heeft van lintwormen zou ik ook maar eens aan een goede vlo bestrijden doen, aangezien die de wormpjes overbrengen.........)

De bijsluiters van mijn Milbemax en Drontal hier staat niks geschreven op nuchtere maag. In de praktijk adviseren wij ook gewoon na het eten.
Mijn Duitse herder is door de vele wormen die hij hadt als pup, zeer gevoelig op de maag en kan haast niks verdragen maar de drontal en milbemax blijven er keurig in, tenzij op lege maag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:19

ThePast03 schreef:
Wilawander schreef:
Als iemand vraagt om advies over een pup dan geef ik dat en dan ga ik er van uit dat het om een jonge pup gaat, oudere pups zijn al een paar maal geent en ga er vanuit dat een DA op het ontwormen let en dat er niet zo'n besmetting is dat de pup wormen spuugt.

Dan ga je dus van het verkeerde uit. Uit de berichtenhistorie van TS kun je namelijk opmaken dat de pup nu zo'n 19 weken oud is en dus wel een oudere pup.

En ja pups meegemaakt sinds de jaren 60 dus ook met ouderwetse ontwormingschema's en geen van allen heeft ooit gezondheidsklachten gekregen door verkeerd ontwormen.
Ze zullen dus uiteindelijk allemaal wel op de juiste tijdstippen ontwormt en ontvlooid zijn geweest. :)

Ik ben blij dat mijn dierenarts en zijn assistentes niet zo star zijn. Bij de meeste van mijn pups zaten gewoon paspoorten waar de paraaf van de dierenarts bij iedere ontworming stond, doen die fokker het fout dan ligt het dus aan de dierenarts en niet aan de fokkers :D

Als iemand een vraag stelt ga ik echt niet de berichtenhistorie terug lezen. Als een oudere pup zoveel wormen heeft is dat terug te voeren op zwel de eigenaar als de fokker. Dan is er bij beide wat niet goed gegaan en het is dan wel heel makkelijk de DA de schuld te geven. De verantwoording ligt toch echt bij de fokker/eigenaar.

Maar ik ga er verdre niet meer op in, hoop voor de pup dat de TS er het juiste uitkiest samen met haar DA. ;)

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 10:53

OK bedankt voor alle adviezen. Inmiddels ben ik gister bij de dierenarts geweest (waar ik toch al moest zijn) en heb tabletten meegekregen.Die ze gister uiteraard heeft gehad.
Voor de mensen die niet lezen, laika is vanaf het moment dat we haar hadden onder toezicht van de dierenarts geweest. Ze is steeds ontwormt bij de dierenarts. Omdat ik al vermoedde dat ze een slechte start heeft gehad ben ik bewust elke maand bij de dierenarts geweest voor controle.
Juist daarom schrok ik zo dat ze wormen braakte. Toen ze vrijdag de eerste keer wormen braakte ben ik gewoon naar de dierenwinkel gegaan om wormen pasta te halen.
Zaterdag moest ik bij de dierenarts langs voor mijn kat en heb dit toen direct besproken. Volgens de dierenarts moest ik dat middel over 2 weken nogmaals geven.