iemand ervaring met een 'plofkip'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: iemand ervaring met een 'plofkip'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:26

Wat is een plofkip eigenlijk, ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:02

chanel1985 schreef:
Wat is een plofkip eigenlijk, ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord?

Dat is een bijnaam voor een vleeskuiken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:26

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:05

Stomme vraag hoor, maar als ik het zo lees vallen er nog al eens kippen van de vrachtwagen, hoe kan dit?
Of was dit figuurlijk bedoelt :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:20

Het klopt dat je ze kunt laten afvallen, maar ze zullen altijd honger houden. Ze zijn gefokt om veel en overmatig te blijven eten en om daardoor zo snel mogelijk te groeien.
De meeste die het redden worden niet heel oud.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:42

Letizia schreef:
Stomme vraag hoor, maar als ik het zo lees vallen er nog al eens kippen van de vrachtwagen, hoe kan dit?
Of was dit figuurlijk bedoelt :+

Ja, dat vroeg ik me ook af. :+ (Kreeg al visioenen dat ik op de snelweg achter zo'n vrachtwagen rijd en iedere keer moet uitwijken omdat er weer één van de vrachtwagen afvalt. :') )

Heb er verder geen verstand van, maar ik hoop dat het beestje nog een laatste kans op een dierwaardig leven krijgt. :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:03

ze worden in kratten gedaan en dan met de vrachtwagen vol kratten vol kippen naar de slachterij gebracht.
en soms wurmt 1 zich er uit, dus dat is idd letterlijk uit de vrachtwagen vallen (uit het krat dus eigenlijk, die in de vrachtwagen staat).

hoe vaak dat gebeurd weet ik ook niet, ze vallen niet bij bosjes lijkt me.
deze was blijkbaar gevonden en naar de dieren ambu gebracht, en via via is ze nu dus ondergebracht bij haar nieuwe tehuis.
Ze leeft nog steeds voor zover ik weet, en kan nu in elk geval in de buitenlucht zijn, iets wat deze kippen normaal nooit meemaken!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:45

Vorige zomer hebben wij 3 keer vanuit dezelfde bocht in de A15 een krat vol kippen gehad. Er zitten er soms wel 12 in, een paar gaan dood bij de klap van het krat op het asvalt, een paar hebben vanalles gebroken en moeten we afmaken, gemiddeld redden we er 6 uit een krat...

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:58

Dus een plofkip is eigenlijk gewoon een slachtkip die ze gebruiken voor het vlees. En die zich helemaal volvreet en daardoor zo dik is dattie niet kan lopen door zijn/haar gewicht ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:21

Daar komt het inderdaad op naar ja.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:56

Nickeltje schreef:
Vorige zomer hebben wij 3 keer vanuit dezelfde bocht in de A15 een krat vol kippen gehad. Er zitten er soms wel 12 in, een paar gaan dood bij de klap van het krat op het asvalt, een paar hebben vanalles gebroken en moeten we afmaken, gemiddeld redden we er 6 uit een krat...

Jeetje, het is toch al belachelijk dat die dieren als 'dingen' worden gezien en (ruw) in kratjes worden gestouwd.. Maar dat die kratten er ook nog kunnen afvallen in een scherpe bocht is helemaal te gek voor woorden. :=

Bah, wat heb ik toch een walgelijke hekel aan die massale bio industrie. :(

Goed van je dat je de gevallen dieren hebt geholpen. Waar zijn de overlevenden heen gegaan?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 19:38

aan iedereen die het (terecht hoor!) zo erg vind,
het zijn dus gewoon letterlijk de kipfilets uit de winkel he.
en de kipnuggets, kipcorns, enz.

ik heb wel eens gehoord dat de rest, pootjes en vleugels, naar Afrika gaan, (omdat 'wij' vooral het luxe vlees willen eten), het daar onder de kostprijs wordt verkocht, waardoor de kippenboeren dáár hun waren niet meer voor een eerlijke prijs kunnen verkopen,
dat is dan nog een reden om kippenvlees (bio) te boycotten...

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:44

Pootjes en vleugels blijven vaak in Nederland ;)
Die gaan in iedergeval in nertsen voer.

Maar doet de kip het nog of heb ik daar overheen gelezen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 19:45

ja deze doet het nog voor zover ik weet :)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:51

Okej :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:21

Marloez schreef:
Nickeltje schreef:

Jeetje, het is toch al belachelijk dat die dieren als 'dingen' worden gezien en (ruw) in kratjes worden gestouwd.. Maar dat die kratten er ook nog kunnen afvallen in een scherpe bocht is helemaal te gek voor woorden. :=

Bah, wat heb ik toch een walgelijke hekel aan die massale bio industrie. :(

Goed van je dat je de gevallen dieren hebt geholpen. Waar zijn de overlevenden heen gegaan?

Een deel loopt nog in onze opvang, een deel hebben een nieuw thuis gekregen van mensen die kippen wilden adopteren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:23

Marigold schreef:
nickyu, precies, dat heb ik toen ook gezien, op keuringsdienst van waarde haalden ze ook zulke kippen als jonge kuikens uit de bio industrie, maar ook die kippen groeiden in no-time dicht.

er wordt goed op de kip gepast hoor, en als het niet meer lukt wordt ze ingeslapen..

ik vraag me eigenlijk wel af hoe ze met zulke kippen fokken dan, als ze niet ouder kunnen worden dan een week of 6, maximaal 8 (?), hoe komen ze dan aan nieuwe eieren om uit te broeden, of zijn dat gewonere eieren waar iets bij in wordt gespoten ofzo??

het is wel triest in elk geval, die hele kippen bio industrie :(

het is heel triest ook omdat wij mensen dat eten en goed voor je lijf kan het nooit zijn, al die hormoontroep :(

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:25

ilovetrusha schreef:
Dus een plofkip is eigenlijk gewoon een slachtkip die ze gebruiken voor het vlees. En die zich helemaal volvreet en daardoor zo dik is dattie niet kan lopen door zijn/haar gewicht ?

wij hebben eens een kip gegeten uit een supermarkt in america, met 5 man konden we amper een op ( en ik had er twee gekocht ) de volgende dag dus weer kip :+
de poelier hier in nederland noemde dat hormoonkuikens, ze zijn pas een week of 7 oud...
maar nu lezen en weten jullie van deze kip, weet je wel niet wat er met onze koeien gebeurd voor ze op ons bord ligen, daar wordt je ook niet vrolijk van...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:37

koeien worden geboren, gaan bij de moeder weg, in de iglo voor tien dagen, krijgen dan oormerken in en de hoorns worden weggebrand, de stiertjes gaan naar de mesterij waar ze binnen staan in groeps huisvesting, en na een half jaar meestal halal geslacht worden. (dat vind ik persoonlijk zelf erg moeilijk, zo wreed..)
de vaarsjes gaan in de zomer het land op en in de winter in een kleine versie van een ligboxenstal, of groepshuisversting op stro als ze mazzel hebben,
jaar erop hetzelfde, als ze twee zijn of worden worden ze geïnsimineerd, krijgen vervolgens een kalf, worden gemolken, zijn ondertussen weer dragend, krijgen weer een kalf etc etc, eerste kalfs tweede kalfs, volgens mij is het na een keer of 4/5 afkalven gemiddeld afgelopen, gaan als ze droog staan de wei een tijdje op om wat voller te worden en dan naar de slager.

ze zijn meestal hun hele leven te dun en aan de diaree (dat is dus minder), krijgen erg veel eiwit en energierijk voer binnen, maar dat gaat allemaal naar het ongeboren kalf, en naar de melkproductie.
bij de éne boerderij staan ze in de zomer overdag op het land, bij de andere boerderij blijven ze binnen en krijgen gemaaid gras te eten.

als ze iets mankeren wordt er wel wat aan gedaan, een koe met stress geeft minder melk.
bij biologische boeren mogen de koeien geen AB, maar daar staat dan weer tegenover dat hij reguliere boeren het voorkomt dat een koe met pijn moet blijven staan tot de AB is uitgewerkt, omdat de koe dan pas na zoveel weken mag worden geslacht, en ook al krijg je daar maar een paar honderd euro voor, af laten slepen door de rendac kóst juist geld, dus vandaar die afweging. (de koe lijd dan wel).

vleeskoeien staan doorgaans op het land voor zover ik weet, maar die sector ken ik verder niet zo goed.

wat is het in de rundvee houderij waar jij niet vrolijk van wordt dan Garny?
ik ben zelf van mening dat rundvlees uit NL toch wat 'bio' industrie betreft het diervriendelijkste vlees is.
ze hebben een vrij normaal leven, in groepsverband, met buitenlucht en goed voer meestal.
en van een koe kan je ook véél langer eten dan van 1 kipje...

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:25

@garny95
Wat voor hormonen gaan er allemaal in kippen dan? Er worden geen dingen in dieren gestopt die wij opeten en vervolgens schadelijk zijn voor onze gezondheid.

@Marigold
Hoe kom je erbij dat koeien meestal hun hele leven te dun zijn en aan de diarree zijn? Dat is gewoon echt niet waar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:48

Perlina, dat zie ik op de boerderij ;)
op zovéél boerderijen.
normaal zouden koeien vaste mest hebben, geen vlaaien.
en normaal zouden ze wel wat vlees op de botten hebben, nu zijn ze meestal erg mager, maar dat is idd ook wel het type, dat gefokt wordt op productie.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:59

Melkkoeien horen vlaaien te hebben waar de afdruk van je laars in blijft staan. Maar dat is geen diarree. En vlees op de botten hangt idd heel erg van het ras af, maar ook dat betekent toch niet meteen dat ze mager zijn? Vind je dit bv een magere koe?

Afbeelding
http://www.brenco.co.nz/

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:06

Dat is een dikke gezonde koe, mooi beest.
Wel lief van je Ts dat je er in ieder geval goed ovr nadenkt.
we kunnen het wel allemaal goedpraten maar net als jij ben ik van mening dat het leven van slachtdieren echt niet over rozen gaat.
Beter wil nog niet zeggen dat het goed gaat.

Ik heb ook 2 plofkippetjes gehad, waren van de vrachtwagen gekukeld op schiphol, jaren geleden.

Eentje is doodgetrapt door een van mijn Shets de andere had hetzelfde als jij nu beschrijft maar is er toch bovenop gekomen.

Bij de dierenarts kreeg ze vitamineinjecties, soort anabolen zeg maar om haar spiermassa op te kweken en ik voerde haar met lichtverteerbaar voer, (zonnetura als ik het goed heb) bv hun beschuiten, zonnepitten enz.
Geen kippevoer want daar groeide ze echt dicht van.
Ze is 8 jaar oud geworden toen zat er een tumor in haar krop en hebben we haar in laten slapen maar we hebben haar er wel doorgesleept.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:36

Perlina schreef:
Er worden geen dingen in dieren gestopt die wij opeten en vervolgens schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Oei! Jij hebt wel een heel rooskleurig beeld van de voedingsindustrie!
Tijd dat je de ingrediëntenlijstjes op je boodschappen gaat lezen en op het net opzoekt wat de stoffen zijn die vermeld worden en de gevaren ervan.

Een hele simpele: suiker - is erg schadelijk voor ons maar wordt zo ongeveer overal ingestopt.
Wat dacht je van chemische zoetmiddelen? Of van oa E621 en de rest van de bijna 4000 geur- kleur- en smaakstoffen die in ons eten wordt gepleurd? De transvetten die overal ingestopt worden enz. enz.
Onze voeding is geen voedsel voor onze cellen die ons lichaam kunnen herstellen en gezond houden, het is buikvulling. Vandaar dat steeds meer mensen te dik worden en ziek zijn. Afijn, dit is ietwat off topic :+

TS; ik hoop dat het kippie het redt. We hebben hier zelf kippen om het huis scharrelen en niets is zo gezellig als hun getokkel.
Als ik in de tuin aan het spitten ben komen ze direct kijken of ik nog wormen heb te verdelen en anders duiken ze er zelf wel op.
En die hele zieke industrie die dit soort mistanden doodnormaal vindt is precies de reden dat ik eerst vegetariër en later heb gekozen voor een veganistische manier van leven.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:33

marcha1987 schreef:
Pootjes en vleugels blijven vaak in Nederland ;)
Die gaan in iedergeval in nertsen voer.

Maar doet de kip het nog of heb ik daar overheen gelezen?

In het schap in NL liggen kippenvelugeltjes voor op de bbq en ook kippenpoten (drumsticks).
Mede juist om lekkere dikke poten te krijgen, is dit "merk" kippen in de markt, juist voor de Nederlandse consument.