Konijn in de winter?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:19

Mijn konijnen houd ik ook altijd buiten, kunnen ze best wel tegen!

Less schreef:
Even een ander vraagje: hoe houden jullie de waterflesjes vloeibaar en zorg je dat het water niet bevriest?

Meestal maak ik het water iets warmer zodat het iets minder snel bevriest, en controleer ik het wat vaker. Misschien dat iets van een sok er om heen doen ook helpt maar dat heb ik zelf nooit uitgeprobeerd.

AngelsDitch schreef:
Op welke leeftijd zouden jullie er een konijntje bij doen? Die van mij is nog mannetje en nu 3 maanden oud.

Het is het beste om op zo'n jong mogelijke leeftijd te koppelen. Met mannetjes gaat dat trouwens wel lastiger, die hebben sneller heibel met elkaar. Meest grootte kans dat het goed gaat is om de man te laten castreren en er een voedster bij te doen. :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:20

AngelsDitch schreef:
Op welke leeftijd zouden jullie er een konijntje bij doen? Die van mij is nog mannetje en nu 3 maanden oud.

Er even vanuit gaande dat je er een vrouwtje bij wilt doen, zou ik eerst je mannetje laten helpen en dan drie weken later kun je er een vrouwtje bij doen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:20

Inderdaad vaak controleren. Er zijn wel isolatiehoesjes of tips om er een sok omheen te doen, maar het tuitje blijft dan onbeschermd en die bevriest als eerste.

Teveel biks is zeker niet goed, het hoofdvoer is hooi, daarna groentes en dan pas komt biks.

4 maanden is oud genoeg om te koppelen met een ander konijn van die leeftijd of ouder, maar dan moet hij wel eerst minimaal 2 weken gecastreerd zijn. Het is namelijk echt het beste om een gecastreerde ram met een voedster samen te hebben. Er zijn altijd verhalen over andere combinaties die goed gaan, maar die kansen zijn toch kleiner, dus waarom dan een risico nemen als je nog alle keuze hebt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:21

Marrke: de sok is het proberen waard!

Niemand heeft het over te veel voer. Ik las dat biks in het algemeen niet goed is en dat kun je niet zomaar stellen. Inmiddels weten de meesten wel dat hooi het basisvoer is, neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 17-09-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:21

Less schreef:
Oke bedankt! Ik ben het overigens niet eens met het antwoord van Goeroe dat biks niet goed is voor het konijn. Hoe je daar aan kom? Ik voer Supreme Selective en dat is prima voer!

Dat heb ik van onze dierenarts en diverse kenners gehoord. Konijnenvoer is ooit ontwikkeld om konijnen snel slachtrijp te maken. In feite heeft een konijn helemaal geen biks nodig. Onbeperkt hooi en regelmatig wat groenvoer is voldoende en zelfs gezonder omdat konijnen gemakkelijk verstopt raken van biks. Ik heb dat één keer gezien en dat was geen pretje. ;(

just_kiki

Re: Konijn in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:22

de konijnen van mij lopen ook elke winter gewoon buiten, lekkere dikke laag stro in het huis je doen, dat houd ze warm :)

en ik deed ook inderdaad lauw warm water in hun waterbakje :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:25

Less schreef:
AngelsDitch schreef:

Er even vanuit gaande dat je er een vrouwtje bij wilt doen, zou ik eerst je mannetje laten helpen en dan drie weken later kun je er een vrouwtje bij doen.

Het was inderdaad de bedoeling hem te laten helpen en er dan een vrouwtje bij te doen.

Hoe oud moeten ze zijn om te castreren?

En moet het vrouwtje van dezelfde leeftijd zijn?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:28

Mijn konijn heb ik heel vroeg laten helpen omdat hij echt een vriendje miste. Hij was een week of 17, 18. Jonge konijnen passen zich vaak prima aan naar elkaar. Met een oudere kan het wat lastiger zijn.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:29

Onze konijnen hebben een 'flat'. Een paar jaar geleden laten maken :D . Daarvoor bleven ze gewoon buiten, met lekker veel stro in het hokje..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:31

Leeftijd voor castratie hangt van twee dingen af, of de balletjes ingedaald zijn en wat de opvatting van de dierenarts is. Maar 3/4 maanden is oud genoeg, dierenartsen die pas met 5 of zelfs 6 maanden willen castreren lopen wat achter met de inzichten.

Koppelen moet je wel goed aanpakken, maar als jee een konijn uit de opvang haalt zullen ze je daar er mee helpen. Hoewel goed inlezen aan te raden is. Mensen die schrikken dat de konijnen op elkaar rijden en andere dingen doen om de rangorde te bepalen en ze dan uit elkaar halen verstoren het proces onnodig. Anderzijds moet je wel weten wat de tekenen zijn dat het niet goed gaat.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:35

Mijn konijnen zitten het hele jaar door buiten in een groot hok of los in de tuin. Ik leg NIKS in het hok, geen zaagsel, stro of hooi. Stro en hooi hangen in een hooiruif. Enkel kattenbak korrels in de plasbakken.
Maar 1 van mijn konijnen (en ik had er 5, nu nog maar 3) trekt in de winter hooi en stro uit het ruif om daar een lekker warm nestje van te maken. De rest vind dat allemaal te warm (ook toen het afgelopen winter -18 was, leg er stro en hooi in voor de zekerheid, duwwen alles aan de kant). Ik zorg wel ALTIJD dat de hokken goed droog zijn, wind/tocht vrij zijn.

Ze zitten dus gewoon op het hout (op 2 na dan, die hebben een speel paradijs, zijn dan ook franse hangoren en die kunnen beter tegen -15 graden dan tegen +15 graden. Die lopen het HELE jaar door in de tuin).

of-topic: mijn konijnen krijgen allemaal een half of handje brokjes per dag, de rest eten ze braaf hooi/stro of gras. Dat supreme voer vind ik echt te duur, 10 kg voor 46 euro. IK heb nu 25 kg voor 8 euro. Doe het daar al jaren mee en het werkt prima!

en dat castreren... 2 weken wachten met koppelen? Dikke kans dat je dan nog kleine konijntjes krijgt. Ik wacht altijd 1,5 tot 2 maanden. Vriendin van mij heeft pas nog een gecastereerd rammetje bij de konijnenopvang gehaald, ze moest ook 2 weken wachten met koppelen. Weet je wat ze nu heeft? 7 konijnen ipv 2.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:44

Dat vind ik heel apart, na 2 dagen zal al het grootste deel van de zaadcellen dood zijn, die kunnen gewoon niet zolang overleven. Dus na twee weken zal er helemaal niks meer zijn. En met een konijnenforum vol ervaring, plus de diverse opvangen die ook echt niet zitten te wachten op meer konijnen, is er voor mij geen twijfel dat twee weken voldoende is.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:46

Ze heeft toch echt 2.5 week gewacht en toch heeft ze nu 5 jongen. Niet goed gecastereerd messchien? Ik wacht mijn mijn rammen (ofja, ik heb er pas 2 gecastreerd gehad) altijd 6 tot 8 weken zoals ik al zei, heb echt geen zin in dit soort dingen. Laat ze niet voor niks helpen ;)

Ik zit btw ook op bunnybunch als je dat forum bedoelt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:55

Waar vind je zo'n konijnen opvang?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:57

pff even google, zitten over het hele land!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:04

Ligt eraan waar je woont, bij mij in de buurt is er geen maar genoeg provincies waar je wel kunt slagen. Ik zou voor de zekerheid drie weken wachten maar de meeste opvangcentrums wachten twee weken.

Supreme voer is ook duur, hartstikke duur! Maar er zit geen toegevoegde suiker in of andere troep die er niet in thuis hoort en de hoeveelheid van eiwit calcium en vet is erg goed. En je geeft er minder van omdat er simpelweg meer in zit aan goede voedingsstoffen. Omgerekend is het voor mij 10,70 per maand voor 2 konijnen. Mijn stro haal ik bij een groothandel en dat kost bijna niks en het hooi ook. Verder mijn groenten, dat kost natuurlijk wel iets meer in de winter.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 17-09-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:07

Mijn konijn houd ik ook altijd gewoon buiten, in de winter doe ik er wel wat meer zaagsel + stro in, en verder het drinken regelmatig verversen omdat het anders een ijsblok word :=

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:28

Less schreef:
Ligt eraan waar je woont, bij mij in de buurt is er geen maar genoeg provincies waar je wel kunt slagen. Ik zou voor de zekerheid drie weken wachten maar de meeste opvangcentrums wachten twee weken.

Supreme voer is ook duur, hartstikke duur! Maar er zit geen toegevoegde suiker in of andere troep die er niet in thuis hoort en de hoeveelheid van eiwit calcium en vet is erg goed. En je geeft er minder van omdat er simpelweg meer in zit aan goede voedingsstoffen. Omgerekend is het voor mij 10,70 per maand voor 2 konijnen. Mijn stro haal ik bij een groothandel en dat kost bijna niks en het hooi ook. Verder mijn groenten, dat kost natuurlijk wel iets meer in de winter.

Ik doe dus 4 maanden met zo'n zak Haves Hobby konijn, dus dat is me omgerekent 2 euro per maand. Met 2 konijnen van 5 a 6 kg en 1 van 1.5 kg. Voor de 2 grote heb ik ook wel eens een zak paarden onderhoudsbrok die ik men met de konijnenkorrel. Dit omdat ze hier meer op moet kauwen, dus meer slijtage van de tanden = geen haken. (heeft mijn geholpen ram al een paar keer gehad) Zo'n zak kost 7,95 hier voor 25 kg.

:o en dan moet ik er ook nog bij vertellen dat de duiven en kraaien ook nog wel eens mee snoepen uit de voerbakken. :o Maar van de paardenbrokken blijven ze mooi af (A)

edit: én die paardenbrok bevat de helft aan suikers, eiwitten dan de konijnenbrok

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 20:37

Manou schreef:
Leeftijd voor castratie hangt van twee dingen af, of de balletjes ingedaald zijn en wat de opvatting van de dierenarts is. Maar 3/4 maanden is oud genoeg, dierenartsen die pas met 5 of zelfs 6 maanden willen castreren lopen wat achter met de inzichten.

Kan ik ook zelf zien of de balletjes ingedaald zijn?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:15

Ja hoor! Gewoon even kijken tussen de liezen. Maar als het goed is, zijn ze ingedaald. Sommige mannetjes sproeien ook, doet die van jouw dit ook?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:28

castreren, vrouwtje erbij en hok volstoppen met stro. mijn ervaring is dat ze als bolletjes wol tegen elkaar aan gaan zitten en hun nachthok nauwelijks opzoeken! alleen als de wind heul, heul guur is gaan ze de ren uit zichzelf uit en gaan ze in het hok.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 06:05

goeroe schreef:
Dat heb ik van onze dierenarts en diverse kenners gehoord. Konijnenvoer is ooit ontwikkeld om konijnen snel slachtrijp te maken. In feite heeft een konijn helemaal geen biks nodig. Onbeperkt hooi en regelmatig wat groenvoer is voldoende en zelfs gezonder omdat konijnen gemakkelijk verstopt raken van biks. Ik heb dat één keer gezien en dat was geen pretje.

wat een raar verhaal zeg?
verstopt van biks??
als een konijn genoeg water heeft dan komt dat toch prima in orde,
het kan wel hoor,maar het hooi wat wij voeren is ook voor konijnen te sober in de vitamines.
dus moet je die aanvullen.
wil je dan geen brokjes voeren dan moet je gaan aanvullen met fruit,groente etc.

ik heb zelf tentoonstellingskonijnen ( blauwe wener)gehad en ik en vele met mij in de vereniging voerden gewoon brokjes.
ik haalde gewoon de goedkoopste uit de supermarkt hoor en mijn konijnen werden makkelijk oud.

veel moet je niet geven,dat klopt,maar het vult wel de tekorten aan

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:11

goeroe heeft gelijk; in principe hebben konijnen geen brok nodig. als je kwalitatief goed hooi voert (en dus niet die voorgeperste troep uit de dierenwinkel) is biks niet nodig. daar komt bij dat veel mensen veel te veel biks voeren.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:18

Wanneer je voldoende afwisselt, en niet te veel brokjes voert, raakt een konijn niet zomaar verstopt van brokjes. En dus kun je dit prima als aanvullend voer geven.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:20

Die van mij krijgen samen 2 handjes bix erbij. En onbeperkt hooi. Aangezien mijn hooi niet van het beste kwaliteit is krijgen ze dus wel de bix. En soms nog wat extraatjes zoals groente etc. :)