Hond steeds aangevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hond steeds aangevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:53

Jij hoeft zeker niet om te lopen als jou hond zich al overgeeft voor de herder er is.
Wat doet de herder vraag ik me af? Valt hij hem echt aan of blijft hij heel agressief boven hem staan?
Is er ooit iets gebeurd tussen jullie honden? Dat jou hond mss naar hem blafte terwijl de herder niet bij hem kon komen oid?

Ik zou de eigenaar erop aanspreken, hij hoort zijn hond hiervoor te corrigeren want het is absoluut geen normaal gedrag. Ik zou hem gewoon vragen om hem aan te lijnen als hij dit gedrag er niet uit kan krijgen.

Maar het is wel herkenbaar, ik heb hetzelfde meegemaakt namelijk. Bij ons in de buurt woonde ook een witte herder reu en wij hebben een Duitse Dog, hij was de eerste keren een pup van 4-5 maanden dus nog wel kleiner dan de herder maar hij reageerde altijd heel agressief. Hij dwong onze hond echt op de grond en stond dan heel agressief boven hem te grommen en soms pakte hij hem ook vast in zijn nek. Meestal bleef hij staan tot zijn eigenaar hem meesleepte maar zelfs dan trok hij zich weer los zodra onze hond weer opstond.
Toen die van ons ouder werd kende hij op de duur het 'grapje' en ging ook liggen als hij hem aan zag komen, maar nog bleef hij heel aggressief boven hem staan.
'Gelukkig' is de hond nu dood maar ze heeft een nieuwe en die is ook al zo aggressief, die begint alleen hysterisch te blaffen en gelukkig heeft zij door dat dat niet goed is dus ze komt niet bij andere honden in de buurt en laat hem ook niet loslopen, de vorige liet ze alleen wel zijn gang gaan.
Krijg toch het idee dat Witte herders wel vaker zo aggressief-dominant zijn.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 00:08

Natuurlijk hoef ik niet om te lopen, maar ik doe mijn hond er wel een plezier mee als ik die hond niet tegenkom.
De witte herder valt in het begin echt aan en blijft er daarna heel agressief bovenstaan. Onze hond probeert op een gegeven moment weg te kruipen (en dan ook echt kruipen), maar zodra onze hond maar een klein beetje beweegt word hij weer gepakt.

En van de week bleef de witte herder echt aanvallen, heb het idee dat het steeds erger word.

Er is tussen deze twee honden nooit iets gebeurd, bij onze vorige hond gebeurde het ook al (toen woonde ze alleen nog niet hier in de buurt) en zelfs tussen die twee was er nooit iets gebeurd. Onze hond word nu al vanaf pup zijnde gepakt.

De eigenaar doet er zelf helaas vrij weinig aan en toevallig hoorde ik vandaag dat meer mensen er last van hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:10

Dan zou ik hem er toch mee confronteren en vraag of die andere mensen dat ook doen. Zo'n hond hoort niet los te lopen.
Maar idd precies zoals de witte herder destijds op onze hond reageerde.
Is erg asociaal hoor, de eigenaar hoort dat te corrigeren en zo'n hond hoort ook niet zomaar los te lopen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 00:14

De eigenaar beweert dus dat hij niet doorbijt en daarom vind ze dat hij los kan blijven lopen. Dat mijn hond ondertussen bijna door de grond gaat als hij andere herders tegenkomt, daar heeft ze niet zo veel van.

Mijn ouders gaan haar de volgende keer als ze haar zien aanspreken dat dit de laatste keer is geweest en er anders aangifte gedaan word. Hieruit kan ze dan zelf de keuze maken of ze hem uit zichzelf aan gaat lijnen of dat het via aangifte moet.

Vervelend is het wel, want je maakt er geen vrienden mee.

Haar zoon houd hem gelukkig wel al aan de lijn en zit er ook wat meer bovenop.

Heb het ook is met de trainster van cursus besproken en die wou eventueel met de twee honden samen een les doen om dit gedrag aan te pakken. Maar ik heb geen idee of dit zou helpen? En doe ik mijn hond daar wel een plezier mee...

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:32

Ik heb dit een beetje meegelezen, maar ik ga nu toch reageren. Ik ben bang dat je dit niet meer uit die herder weg krijgt, ookal zou je een les proberen samen. Maar je kan het altijd proberen, nou nog zien of je die eigenaar zo ver krijgt.

Ik vind het echt schandalig van die eigenaar! Als je hond niet met andere honden kan, hou je hem vast! Punt! Wij hebben een Sharpei, en die kan ook absoluut niet met andere honden, wil alles aanvallen, zelfs puppy's. Maar voor ons is ie super lief dus doen we hem ook niet weg. Maar ik heb hem áltijd vast. Loslaten kan, in mijn ogen, gewoonweg niet. Ik kom ook wel eens andere honden tegen die loslopen, en dan waarschuw ik de eigenaar van, dat kan niet.. als die mensen hun hond dan niet terugroepen of dat beest luistert niet, vind ik het niet mijn schuld. Dan heb ik alles gedaan wat ik kon. Maar deze eigenaar is gewoon heel raar bezig!

Dreig indd met aangifte, zorg dat je meer hondeneigenaren achter je krijgt. Met z'n allen bereik je waarschijnlijk meer dan alleen.

Succes!

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:44

Een hond die om wat voor reden dan ook bovenop een andere hond batst kun je zonder problemen ervan losrukken door hem/haar bij de achterpoten te grijpen(omgerichte agressie lijkt me bijna onmogelijk als ze plat op hun snufferd vallen). Een volwassen hond die een pup aanvalt lijkt me geen gezond gedrag te vertonen) Doet geen pijn en daarna kun je rustig gaan bekijken waar het misging. Ik ga al dik 10 jaar door 1 deur met een kattenkiller en meneer heeft ook de pest aan kleine hondjes en al helemaal aan andere reuen, klinkt als een probleemhond en dat is hij helemaal niet :n Als je maar weet waar het probleem ligt. Neemt niet weg dat ik tegenwoordig steeds vaker geconfronteerd word door kinderen die een hond uitlaten en die van toeten nog blazen weten en ouders die nergens over nagedacht hebben.
Mijn hond loopt dus aangelijnd en los daar waar het kan, maar helaas komt dat steeds minder voor (inmiddels kan hij was opruimen en naar de juiste kamer brengen, je moet toch iets := )

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:43

of een goed gaan praten met de eigenaars of de herder eens goed doen schrikken. Had het vroeger ook vaak, werd mijn hond elke keer aangevallen, omdat sommigen het niet nodig vinden hun honden vast te houden of er ook maar enigzins iets over te zeggen te hebben. Resultaat: mijn hond is echt bang geworden van andere honden, ziet overal een aanvallende hond in,... Echt jammer, vanaf nu komt er ook geen enkele hond nog dichterbij bij die van mij, en als mensen hun honden niet bij kunnen houden dan zorg ik wel dat ze erbij blijven :).

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:41

Wij hebben precies dezelfde situatie gehad met onze oudste reu en jawel, een witte herder reu uit de buurt. Onze hond is de goedheid zelve, ik denk niet dat hij ooit ruzie heeft gehad met andere honden. De herder sprong iedere keer boven op onze hond, tanden bloot, bijten en hij hield er gewoon niet mee op. Mijn hond is geen doetje, maar sprong op den duur in de sloot om aan hem te ontkomen.. echt heel vervelend. Eigenaren hielden ook geen rekening met ons, altijd hond los of aan een lange lijn. Beest is nu dood, dus het probleem heeft zichzelf opgelost :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:52

Dan moet de eigenaar van de witte herder zijn hond aanlijnen.
Wij mensen kunnen het ook niet met iedereen oed vinden en zo zal het met jouw hond en die witte herder ook wel zijn.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:00

Hier dus een eigenaar van zo'n rothond. Mijn hond heeft drie honden in de wijk uitgekozen die dood moeten in haar ogen. als ik een van de drie tegenkom duikt ze er vol overgave op om idd door te gaan tot de ander op z'n rug ligt en niet meer beweegt.
Ik heb dus wel een keer een training gedaan samen met een van de drie. was niet leuk voor mijn hond (met teletakt), maar heeft wel even geholpen.
Nu laat ik haar in de wijk alleen nog uit met teletakt en alleen los op overzichtelijke plekken, zodat als ik een hond tegenkom ze meteen aan de lijn kan.
als je zo'n hond nooit meer los doet, wordt hij alleen maar agressiever naar andere honden, is ook niet echt een oplossing, maar je moet mi als eigenaar van zo'n hond wel alles doen om dit soort situaties te voorkomen.
Als deze dame niets veranderd zou ik aangifte doen. Het help als meerdere mensen aangifte doen of in ieder geval klagen. Je hebt ook haar naam en adres nodig.
ze kan dan een aanlijnplicht en/of muilkorfplicht krijgen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:23

Muilkorfplicht schieten we helaas weinig mee op, want hij bijt tot nu toe niet door, dus dan zou hij er alsnog bovenop springen.

Zou al heel blij zijn als hij aangelijnd zou lopen.

Naam en adres hebben we, want het zijn vrienden van mijn tante en de zoon is een oud klasgenoot van mij.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:31

Ik zou ook dreigen met een aangifte. Zorg inderdaa ervoor dat je meerdere mensen achter je hebt staan. En het zeker ook doen als ze er niets mee doet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:38

Wij hadden zelf een bouvier die beet als mensen vanuit hoogte uitstapte (vrachtwagen of busje). Toen had iemand een keer zo'n ding met stroom bij en daar was hij zo van onder de indruk, dat hij nooit meer in de buurt kwam. Anders had die afgemaakt moeten worden want hij was niet meer te vertrouwen (was overigens wel een herplaatser). Misschien is het voor jou ook wel iets als die hond weer aanvalt, dan krijg je iig de herder snel van je hondje af. Moet niet gekker worden. Zoonlief neemt verantwoordelijkheid, moeders laat hond maar z'n gang gaan.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:50

Ik zou toch aangifte doen. Moet je perse wachten tot hij echt doorbijt? Ik kan je foto's laten zien hoe dat eruit ziet. Het hondje dat aangevallen werd door de herder heeft het ternauwernood overleefd. Maar het is nooit meer echt goedgekomen met haar.
Ook deze herder droeg normaal gesproken altijd een muilkorf. Zowel thuis als buiten. Toch is het misgegaan.
Zulke honden moeten gewoon aan de lijn en met een muilkorf om. Minder leuk voor de baas en hond, maar beter voor de rest.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:53

Is het een idee om eens een afspraak te maken met die mensen? Bij een kop koffie in een ontspannen situatie praat het wat makkelijker, dan hebben ze misschien wel begrip voor de situatie en kun je denk ik duidelijker je punt maken.
Op het moment dat zoiets gebeurt, is iedereen een beetje opgewonden en boos, dan reageer je mss anders dan je bedoeld zou hebben.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:58

Oei oei oei, ik zit te koken op mijn stoel. Wat een achterlijk mens zeg!
Jouw arme hond krijgt hier verdorie gewoon een trauma van en zij vertikt het om haar hond vast te maken!
Ik heb zelf ook een hond die niet altijd een lievertje is tegen andere (ook nog nooit doorgebeten) maar die maak ik toch echt vast als ik een hond tegenkom die ik niet ken.
Dat arme beestje van jou.
Volgende keer als je die hond tegenkomt zou ik gewoon proberen van te voren al weg te jagen en je eigen hond bij je roepen zodat jij hem kan beschermen.
Als die hond dan alsnog op je afkomt hem gewoon bij zijn halsband/nekvel pakken en wachten tot de eigenaar hem vastmaakt. Je moet hem natuurlijk nooit zo vastpakken als hij al jouw hond grijpt.
Maar doe er zoiezo iets aan, spreek die vrouw gewoon streng aan, ik had haar allang flink op haar donder gegeven!
En mocht dat echt niet helpen dan echt een aangifte indienen, dan mag die hond gewoon aan de lijn.
Belachelijk dit!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 15:21

Ik zit er niet op te wachten tot hij doorbijt, maar als hij aangelijnd is en niet bij mijn hond kan komen is het probleem opgelost. Geen haar op mijn hond die eraan denkt ook maar in de buurt te komen namelijk.

@ Mechelfan: Op de momenten dat het gebeurd proberen wij ook zo rustig mogelijk te blijven en het erover te hebben. Ze komt na afloop ook altijd even langs om erover te praten. Maar aanlijnen gebeurd helaas niet, terwijl wij toch echt netjes blijven.

Maar wij worden het nu wel echt zat. Onze buurjongentjes lopen ook wel is met onze hond en als het dan gebeurd is het probleem groter.

@ Sunny_Love: Van te voren wegjagen kan meestal niet, de hond komt in 1x aanrennen en voor iemand het doorheeft heeft hij hem al gepakt. Vaak komt de witte herder namelijk via de bosjes of heel hard de hoek om.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:48

Mijn hond is agressief geworden naar soortgenoten dankzij dit soort honden. Als jonge hond altijd vrolijk en vrij en naar andere honden altijd afwachtend en nooit dominant maar is in zijn puppytijd 5x gegrepen door verschillende reuen die zonder toezicht buitenliepen.

Gevolg: mijn hond denkt nu 'aanval is de beste verdediging. Eerst slaan (bijten) dan vragen'
Hij is helemaal klaar met reuen en ik baal ervan dat mensen die niet opletten mijn hond hebben verpest. Hij kan nooit meer lekker rondrennen met soortgenoten dankzij hen.

Hij loopt tijdens het wandelen altijd los maar zodra ik een ander zie aankomen met hond gaat hij direct aan de lijn. Als de andere persoon zijn hond niet aanlijnt waarschuw ik dat mijn hond niet vriendelijk is voor andere honden.
Met teefjes gaat het beter dan met reuen maar dat is goed verklaarbaar omdat het steeds reuen waren die hem zonder aanleiding grepen.

Ik trek ze er overigens wel af. Laat mijn hond niet kapotbijten door zo'n kl**tzak maar eigenlijk zou je de eigenaar een knal voor z'n kanis moeten geven.

Als ik jou was en een gesprek met de eigenaren niet helpt, zou ik zonder pardon aangifte doen.
Jouw hond is voor z'n leven geestelijk beschadigd dankzij anderen. Dat krijg je er nooit goed meer uit. De herinnering zal hij blijven houden.
Aangifte doen is hopelijk iets wat de eigenaar de ogen open doet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:54

Wacht aub niet, maar doe meteen aangifte.

Mijn Duitse dog is laatst gegrepen door een rottweiler en als een hond doorbijt, dan wil je dat niet meemaken. Mijn hond had 4 gaten in zijn nek, het haar moet nog terugkomen. Daarbovenop had hij een hoornvliesbeschadiging. Het gaat echt niet om oppervlakkige wondjes.

Overigens hebben wij die hond er wel afgeslagen. Mijn vriend heeft een week lang last gehad van een blauwe scheenbeen. Ik laat verdomme mijn hond niet kapotbijten door een geschifte rothond. Mijn hond vroeg er niet om en gaf zich meteen over toen de andere erbovenop dook. Als ik er dan niet tussenkom, wat blijft er dan van mijn hond over?

Gelukkig valt de geestelijke schade nog mee, waarschijnlijk omdat het nu 'maar' 1 keer gebeurd is, maar je merkt wel verschil in zijn opstelling naar andere honden toe en dat is jammer. Had niet gehoeven. Een hond die niet spoort, hoort gewoon aan de lijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:13

Precies, enige wat je hiermee berijkt is dat er nog meer honden met trauma's rond komen te lopen, de kans is goed aanwezig dat jouw hond het op den duur ook gaat doen tegen anderen honden, omdat hij zichzelf liever verdedigt dan besprongen te worden. En dan loop je zelf met zo'n aso-hond, het is beter om de eigenaar nu al harder aan te pakken.
Zeg duidelijk dat haar hond aso gedrag vertoont (ookal bijt hij niet door) en dat andere honden dankzij hem vergelijkbaar gedrag kunnen gaan vertonen.
Je moet echt proberen om dit voor te zijn, het is zo zonde als jij over een tijdje je hond ook niet meer los kunt hebben alleen omdat een ander zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen.

Overigens is één keer genoeg hoor XoNo, de hond van mijn ouders is als pup van 12 weken gegrepen door een Franse Bulldog (heb ik weleens in het doggentopic verteld denk ik) was iig niet leuk en erg traumatiserend voor zowel hem als mij, als ik niet zo snel geregeerd had leefde hij nu niet meer.
Iig heeft hij wel een aversie tegen kleine honden gekregen, het is langzaam iets geminderd maar nog steeds reageert hij erg defensief als hij een kleine hond tegenkomt. (helemaal strak staan, haar overeind, niet durven bewegen)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:46

Annelies: ja, ik geloof meteen dat bij genoeg honden 1 keer genoeg is, zeker als het op zo'n jonge leeftijd gebeurt en de hond nog niet veel 'goede ervaringen' op heeft kunnen bouwen. Dean heeft tot die keer dat hij gegrepen werd met tientallen honden enorm leuk gespeeld, nooit heibel gehad. Wellicht dat hij dat ook onthouden heeft en niet meteen denkt dat alle honden klootzakken zijn.

Maar eeh, TS: hup, aangifte doen tegen dat asociale koppel (baas EN hond)!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:13

ranna schreef:
Mijn hond is agressief geworden naar soortgenoten dankzij dit soort honden. Als jonge hond altijd vrolijk en vrij en naar andere honden altijd afwachtend en nooit dominant maar is in zijn puppytijd 5x gegrepen door verschillende reuen die zonder toezicht buitenliepen.

Gevolg: mijn hond denkt nu 'aanval is de beste verdediging. Eerst slaan (bijten) dan vragen'
Hij is helemaal klaar met reuen en ik baal ervan dat mensen die niet opletten mijn hond hebben verpest. Hij kan nooit meer lekker rondrennen met soortgenoten dankzij hen.

Hij loopt tijdens het wandelen altijd los maar zodra ik een ander zie aankomen met hond gaat hij direct aan de lijn. Als de andere persoon zijn hond niet aanlijnt waarschuw ik dat mijn hond niet vriendelijk is voor andere honden.
Met teefjes gaat het beter dan met reuen maar dat is goed verklaarbaar omdat het steeds reuen waren die hem zonder aanleiding grepen.

Ik trek ze er overigens wel af. Laat mijn hond niet kapotbijten door zo'n kl**tzak maar eigenlijk zou je de eigenaar een knal voor z'n kanis moeten geven.

Als ik jou was en een gesprek met de eigenaren niet helpt, zou ik zonder pardon aangifte doen.
Jouw hond is voor z'n leven geestelijk beschadigd dankzij anderen. Dat krijg je er nooit goed meer uit. De herinnering zal hij blijven houden.
Aangifte doen is hopelijk iets wat de eigenaar de ogen open doet.

Hier hetzelfde, als ik een hond zie, gaat die van mij aan de lijn. Hij durft zich ook verdedigen naar andere honden, aangezien hij overal een aanval in ziet. Is dan ook echt bang van andere. Gelukkig luistert hij goed en kan ik hem makkelijk doen zitten en dan doet hij niks, maar geen hond komt nog in de buurt van de mijne. of hij moet eerst langs mij komen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:02

Mijn hond gooi ik niet meteen aan de lijn als er een andere hond aankomt. Ik houd hem wel bij me en laat hem desnoods zitten, zodat hij niet zo snel weg is :)) Maar als ik hem meteen aan de lijn gooi, dan bevestig ik juist ook maar enige angst die hij op dat moment voelt. Ik negeer de andere hond gewoon en probeer hem er ook gewoon normaal langs te krijgen. Gelukkig 'ken' ik hier genoeg honden en die zijn allemaal erg lief en leuk (en dan voornamelijk naar andere honden toe) en dat gaat dus altijd goed :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:01

Heeft Dean nu geen aversie als ie een Rottweiler of lijkende hond ziet? Ik weet niet of je die veel tegenkomt maar bij dat soort incidenten zie je ook vaak dat de hond ineens heel aggressief reageert op (in jouw geval) grote zwarte honden.

We zouden eens samen moeten wandelen, Baruch is nog steeds zo vreselijk speels maar hier in de buurt zijn enkel kleine honden en die vinden dat maar niets, de herder van mijn ouders heeft ie nog wel lang mee gespeeld maar die ziet hem nu meer als bedreiging dus dat is ook al een stuk minder leuk.
En ik heb begrepen dat Dean graag speelt dus dat vind ie vast geweldig :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:57

alsof het lot ermee speelde

vandaag loop ik met mijn honden op een stuk dijk waar de honden overigens officieel niet los mogen maar waar het wel gedoogd wordt

ik zie in de verte een golden en een herder dus besluit mijn honden aangelijnd te houden
langs de herder was geen probleem,meneer hield m netjes vast
toen kwam de golden aanlopen....loopt mijn bullmastiff voorbij, die mijn vriend vasthad (en daar vreesde ik even voor) maar loopt linea recta op mijn russel af en grijpt haar!! :(
mijn russel gilde het uit en de golden wist van geen ophouden
eigenaar liep echt mijlenver en zag het wel gebeuren maar bleef op zijn slakkentempo lopen
geprobeerd met gevaar voor eigen handen de hond weg te duwen van mijn russel af maar de golden was gewoonweg te aggressief en mijn russel lagt te gillen op de grond

toen wist ik het niet meer en heb ik de golden maar een paar rottrappen verkocht!
blijkbaar diep onder de indruk schoot de hond opzij en keek mij angstig aan....poogde nog eenmaal een stap richting mijn russeltje maar een schreeuw van mij was voldoende om de hond op afstand te houden,daarna liep de hond weer vrolijk door

ben gelijk op hoge poten richting eigenaar gelopen en kon het niet laten om meneer aan te spreken, maar meneer nam het niet zo nauw en zei heel droog dat zijn hond niet doorbeet en ik mij niet zo aan moest stellen :(
te pissig was ik ! :(
heb meneer de mededeling gegeven dat bij de eerst volgende keer ik mijn bullmastiff los laat en dat zijn hond dan de geboren verliezer zal zijn, en tevens met de mededeling dat mijn bull ook niet doorbijt (op sarcastische toon)

wat een idioot zeg! gelukkig had mijn russel niks
maar wel weer helemaal van de rel af

wat een idioten heb je toch ook
en het erge vind ik nog....ik voelde me daarna nog enigzins schuldig omdat ik een hond geschopt had (zit niet in mijn aard)
maargoed het was voor maar 1 doel en dat was bescherming naar mijn eigen hond toe