Dier gezocht voor in een terrarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:27

Ze zijn kleiner en rustiger.
De makkelijkste soort om te hanteren ook trouwens.

Nog maar zo weinig aquariums?
Heb je je zeeaquarium nog wel of is het daar fout in gegaan?
Het vergt wel een hoop onderhoud he aquaria? Wij hebben hier zelf 2 bakken staan van 400 liter en nog wat kleintjes.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:29

Joyckuh schreef:
Angela_ schreef:
Vind je een leuke luipaardgekko niks?

Ik heb er zelf ook een, en ik vind het helemaal geweldig. Het zijn natuurlijk geen echt knuffeldiertjes, maar schattig is ze wel. Ze is nieuwsgierig, speels, en wilt af en toe wel op mijn hand komen zitten. Ze eet uit mijn hand, en komt als ik haar roep. Het is geen knuffeldiertje, maar wel een ontzettend leuk diertje om naar te kijken. Ik heb er echt geen spijt van!

Gekko's, ook weinig tot geen ervaring mee. Het zal er allicht ook aan liggen hoe jong je ze aanschaft en van wie hoe tam ze worden. 2 van de 5 hagedissen die ik had waren tam. Die waren groot gebracht door mensen die er van hielden. Daarna 3 hagedissen gekocht op een beurs waar ze uiteraard lief waren (ze waren koud) en in goede conditie waren, mijn vingers moesten het telkens ontgelden toen ze eenmaal lekker opgewarmt waren...

Hmm, ik heb toch aardig wat luipaardgekko's hier thuis, en ik heb nog nooit vingers gehad die het moesten ontgelden. Zelfs bij de niet tamme jonkies valt er weinig meer te beleven dan wat gefriemel.
Echter wat iemand anders typte over luipaardgekko's, zo ervaar ik ze dan weer niet. Het zijn absoluut kijk dieren. Hanteren gebeurt wel, maar alleen met noodzaak. Ik ga er bijvoorbeeld niet mee op de bank zitten.
Uiteraard vind ik ze wel geweldig. Toen ik nog in Delft woonde, hadden we richting de 30 volwassen luipaardgekko's en in een seizoen zo'n 170 jonkies... :D Nu wat minder. Richting de 30 jonkies en 10 volwassenen. Vooral de verschillende kleurtjes zijn leuk... :D

Dus zoek je een leuk en eigenlijk behoorlijk makkelijk dier is een luipaardgekko na inlezen absoluut geschikt, maar als knuffeldier, nee... niet echt. (Eerlijk gezegd zijn mijn konijnen ook geen knuffeldieren. Die lopen buiten en als het moet kan ik ze prima hanteren en aaien en borstelen, maar ze zijn altijd maar wat blij als ze weer samen in de ren mogen lopen, zich snel kunnen wassen om die 'vieze' mensenlucht van zich af te wassen, hahahaha. En mij hamster is een pitbull... }> )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:33

Moontje1991 schreef:
Absoluut niet zeg.
Dat is veel te klein.
Die dieren heben ruimte nodig.
Jou cavia zit zeker ook in zo`n 1 verdieping kooitje van de ferplast.

Ts je hebt PB

ik heb geen cavia´s maar hamsters ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:34

Moonfish: Jawel hoor, bijna alleen nog zeeaquarium hier! Een bak van 200x70x70 cm met zeewater, een bak van 200x60x60 cm met brakwater, een bak van 80 liter met zeewater, en de stelling bestaat uit 4 bakken van 100x40x40 cm met schotten er tussen, ook zeewater!
En een vijver van 600x200x200 cm met koi's

Verder staat er een paludarium met tricolors en wat chinese danio's
2 katten
en dan nog 2 hagedissen. Dieren genoeg dus op het moment, maar op de katten na, niks om mee te knuffelen... En dat kon met hammie wel :(:)

Djinnie: dat zijn er nogal wat!
Gekko's komen dan misschien maar niet.... Als het toch kijkdieren zijn vind ik het leuker om een japalura of een phelsuma bij de kikkers te zetten....

Konijnen, ja graag! Maar wil vriendlief niet hebben. Maar ik wil al jaren een konijn! Nou ja, 2 dan he ;) Zo'n grote hangoor, helemaal geweldig :+:

Iemand opperde nog baardagamen, die vind ik ook te groot worden voor een terrarium van dergelijk formaat...

Moontje: Bedankt voor de PB! Ieder zijn ervaring, en ik lees ze graag! Ik wil geen dier dat zich ongelukkig voelt door te weinig ruimte...

vuurneon

Re: Dier gezocht voor in een terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:39

Waarom neem je niet weer een hamster? :)
Alhoewel niet elke hamster knuffelbaar is.... die van mij hing al in je vinger als je met je hand in de kooi ging :=
Meerdere verdiepingen erin maken en dan een cavia erin zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:40

djinnie: het zijn ook zeker geen knuffeldieren en ook ik zit er niet mee op de bank :D Maar ik laat haar wel uit mijn hand eten af en toe. En soms leg ik mijn hand in haar bak, en dan komt ze erop zitten. Ze is gewoon heel nieuwsgierig.

Maar, ik zie dat jij wel erg dicht bij mij in de buurt woont! Heb je veel verschillende kleurtjes? Ik heb een hypo met carrottail. Een vrouwtje.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:43

Kijk, daar komt mijn moment van verstandsverbijstering en de reden waarom ik een topic als dit open, voor ervaringen! Maar serieus nu, klimmen cavia's? :P

Nooit geweten, hebben ze denk ik bij ons ook niet de kans voor gehad, behalve op hun nachthok buiten in de voliere.

Maar een hamster, tja. Het zijn met name nachtdieren. Ze zijn wel leuk, maar mijn zoontje wil een dier ook wel eens overdag er uit halen. Rosa had er nooit problemen mee als ik hem uit zijn hok haalde overdag om zijn hok schoon te maken, anders wachtte ik liever tot deze wakker was, maar niet iedere hamster is zo natuurlijk...

Uiteraard is geen dier hetzelfde en reageert ieder dier anders ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:45

100x50x50 kan prima voor 2 ratten of gerbils hoor dat is echt niet klein.
Ik weet niet of er plateautjes in zitten maar dat zou ook al schelen.
Al vind ik gerbils nou niet echt knuffeldieren.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:47

Nee, geen plateaus, maar wat niet is kan nog komen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:48

hahaha ik bedoelde ook geen hele kliminstallaties á la hamster :P Maar gewoon nog een woonlaag erbij die te bereiken is via een plankje met dwarsbalkjes erop. Onze cavia kon prima op zo'n trapje lopen en zo creeer je toch meer ruimte (moet je nog wel een extra plateau maken natuurlijk ;) ).

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:50

Angela_ schreef:
djinnie: het zijn ook zeker geen knuffeldieren en ook ik zit er niet mee op de bank :D Maar ik laat haar wel uit mijn hand eten af en toe. En soms leg ik mijn hand in haar bak, en dan komt ze erop zitten. Ze is gewoon heel nieuwsgierig.

Maar, ik zie dat jij wel erg dicht bij mij in de buurt woont! Heb je veel verschillende kleurtjes? Ik heb een hypo met carrottail. Een vrouwtje.

Sommige eten bij mij inderdaad ook uit de hand (of eigenlijk pincet, aangezien sommigen nogal enthousiast zijn en het niet erg vinden om een wasmot met stukje vinger op te eten... :D ) en sommigen komen ook zelf uit het terrarium, alleen dan niet op de hand, maar liever in de...eh...gordijnen bijvoorbeeld...Gna gna gna. Leuke versiering, dat kan ik je wel vertellen... :D

Momenteel hebben we super hypo carrottails, sunglows (volwassen), tangerine hybino, super giant mack snow, bell jungle albino mack snow, patternless albino, jungle giant, tremper albino's, wildkleur, super snow en meerdere mack snows (zowel normaal patroon als jungle / stripe patroon).

Volgend jaar hopen we patternless, tremper albino's, patternless albino's, blizzards, blazing blizzards, super snow, bell super snow, giant super snow, giant bell super snow, super giant super snow, super giant bell super snow, mack snows (gewoon, giant en super giant), wildkleur en sunglow en super hypo carrottails te hebben... :+

Wat kan ik zeggen... 't is een hobby (oh nee, dat heet verslaving).

Maar over twee weken hebben we er hopenlijk wat minder. Dan zijn we naar de reptielenbeurs in Antwerpen geweest... :D

@ TS: in zo'n maat terra zou ik toch voor een hamster of muizen gaan (overigens stinken vrouwelijke muizen naar mijn mening minder dan mannelijke)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:31

Kikkers! :D
Vind zelf de melkkikker of boomkikkers erg leuk.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:53

Wat vind je van muizen? Ik heb ze gehad en vond ze erg leuk! (Ik heb ook nog wat muizen spulletjes over mocht je wat willen ;) )

(Ik heb trouwens ook luipaardgekko's :D en ik kijk weleens op jullie site djinnie! Ik wou dat jullie wat dichter bij Rotterdam woonden :D )

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:12

Gloob: Ik vind ze stinken :o Echt heel erg stinken :o Wel heel erg leuk!

Natasje91: Kikkers vind ik ontzettend gaaf! We hebben hier nu tricolors zitten, en daar vind ik niks aan... Melkkikkertjes zijn te schattig :D en boomkikkers kan ik gratis aan komen, aan van die groters! Persoonlijk vind ik zelf de hoornkikker ook ontzettend gaaf! Ik vind het dus ook niet erg als er kikkers in komen, maar hij heeft liever dan een Azureus of iets dergelijks... Ik vind dan de vuurbuikpad al vele malen leuker :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:29

Ik stem voor een hoornkikker! :D
Vergeet alleen niet dat die niet erg knuffelbaar zijn en het niet erg goed voor ze is om ze veel te hanteren.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:33

Ik heb er ervaring mee, mijn zus en mijn moeder hebben allebei deze kikker gehad!
Maar eigenlijk zijn het maar een stel luie donders :=

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:39

Zet alsjeblieft geen gerbil/konijn in een terrarium? Dat is voor reptielen maar toch niet voor deze beestjes :S Gerbils zijn actief en moeten kunnen klimmen en dergelijke en een konijn hoort ook niet in een glazen bakje thuis...

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:41

Muizen ruiken ja, ik had alleen vrouwtjes en ik (en mijn toemalige huisgenootje) vonden het heel erg meevallen!

Ik begrijp trouwens wel wat je bedoeld, ik heb ook cavia's om te knuffelen :o (niet in een terrarium btw om misverstanden te voorkomen)

In een terrarium kan je ook beestjes houden hoor je kan allerlei klim dingen ophangen. Nee voor een konijn is het niet geschikt die moet een groter hok hebben. Je kan er prima andere dieren in houden dan reptielen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:42

Mallodie: Even lezen, ik heb overal duidelijk neer gezet dat ik geen dier in een te klein hok stop ;) Als ik een rat al te groot vind, dan een konijn zeker.
Over gerbils zijn de meningen hier verdeeld, overigens, in een terrarium kun je genoeg klimruimte maken. Het is niet alleen een glazen bak, met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
Dat neemt niet weg dat een gerbil hier ook nog op een ''nee'' staat en er dus naar alle waarschijnlijkheid niet komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:43

Ik neem aan dat je ook niet van slangen houdt? :D
(de kleinere soorten).

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:45

Globetje schreef:
Muizen ruiken ja, ik had alleen vrouwtjes en ik (en mijn toemalige huisgenootje) vonden het heel erg meevallen!

Ik begrijp trouwens wel wat je bedoeld, ik heb ook cavia's om te knuffelen :o (niet in een terrarium btw om misverstanden te voorkomen)

In een terrarium kan je ook beestjes houden hoor je kan allerlei klim dingen ophangen. Nee voor een konijn is het niet geschikt die moet een groter hok hebben. Je kan er prima andere dieren in houden dan reptielen.

Ik vond de vrouwtjes ook niet al te fris ruiken :o wat misschien ook kan liggen aan het bodemmateriaal?

inderdaad, een dier om te knuffelen is fijn, gewoon even op schoot pakken en lekker aandacht aan geven :) heerlijk! De katten hier kan het ook mee hoor, maar die liggen niet graag op schoot...

Maar ik heb het nog over een konijn gehad, ik vraag er gewoon een voor mijn verjaardag en ik zie wel hoever ik kom :+

En anders toch een ander dier gaan bedenken, eventueel een ander verblijf aanschaffen...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:47

Cayenne schreef:
Ik neem aan dat je ook niet van slangen houdt? :D
(de kleinere soorten).

Argh, mijn zusje heeft er 15 ofzo, mooi hoor, om naar te kijken. Maar verder? Daarbij, bij haar ontsnappen nogal vaak. Ik heb er al eens een terug gevonden in mijn aquarium... Ik zeg trauma :Y)

Daarbij zie ik dan liever een enorme Boa constrictor constrictor of een mooie adder dan een rattenslang :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:53

Ah, duidelijk :D

Een vriend van mij heeft trouwens een prachtige Jemen kameleon!
Ik weet niet wat je daar van vind? De bak zou dan echter wel te klein zijn, want ze kunnen zo'n 40 centimeter worden.
Echt een geweldig dier! en iedere keer dat ik er ben heeft ie weer een andere kleur _O- een echte kameleon dus :P
Nog best tam ook! Je moet je alleen wel goed inlezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jemenkameleon

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:56

Ze zijn zeer zeker gaaf :) Echter weet ik echt niet of ik me nog wel aan hagedissen wil wagen. Mijn huidige ervaring er mee is alles behalve positief. Ik heb ze net een jaar ofzo en van de 5 heb ik er al 3 kunnen begraven... En dat terwijl ze een aardige leeftijd kunnen behalen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:58

Schildpadjes dan? (die kleintjes die nooit uit het water komen en ook prima in een aquarium kunnen worden gehouden.)