Hond eet tube zalf op, help.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:35

Lady1969 schreef:
TasjaIsLief schreef:
Mijn DA wil alleen gewekt worden bij een écht noodgeval :P
En aangezien hij nog steeds 100% normaal doet, wacht ik daar nog maar even mee. :)

Heb ook op de site gekeken, kon ook niets vinden nee...
Ben wel blij dat het homeopatische zalf was eigenlijk, lijkt me toch minder schadelijk dan gewone. :j
Lady; dat dacht ik zelf indd ook, maar het blijft toch fijn als je dat ook van iemand anders hoort :)

Tja ik ben niet zo'n paniek vogel hoor

Die van mij vreten ook weleens rare dingen op
Laatst nog een grote cote dore chocolade reep, en ook eens een pond druiven, niet echt goed maar ze hebben er geen last van gehad....

Onze hond had een moorkop opgegeten :=
Gelukkig niets aan de hand!

Maar mocht je twijfelen, even de DA bellen. Beter een keer te veel gebeld dan een keer te weinig.

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:38

Dat weet ik, maar ik twijfel niet meer, al veel mensen (niet alleen hier) hebben mijn gevoel bevestigd en mijn hond doet ook helemaal niets vreemds, dus voor mij is het even goed zo... als ie raar gaat doen bel ik echt wel de DA. :j
Ovenpapier, poepluiers en pedaalemmerzakken.... smakelijk :P lijkt me inderdaad dat dat schadelijker zou (kunnen) zijn dan een natuurlijke zalf :j

Tallout

Re: Hond eet tube zalf op, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:41

Dat bedoel ik :=.
En dat is niet het enige vreemde wat mijn beagle (beagle, dat verklaart de boel) gegeten heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:43

Als je er niet ongerust over bent en je hond doet normaal, dan is er niets aan de hand.

Maar toch als je dat wel bent gewoon bellen voor advies, kost niets en DA hoeft niet ervoor klaar te staan enkel en alleen woorden klaarstaan.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:43

Je hebt kans dat de ontlasting er morgen wat makkelijker uitkomt zeg maar :D
Ik zou me niet al te druk maken, mijn honden hebben dit ook al eens aan de hand gehad en het enige wat ik toen merkte is dat het de boel vanbinnen behoorlijk soepel had gemaakt haha!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:44

Marja schreef:
Kun je hem niet laten braken door hem een theelepel zout te geven?
Misschien is het daar ondertussen al te laat voor hoor.

Zout kan erg gevaarlijk zijn, dit staat er op de site van mijn dierenarts:

Citaat:
Geen zout meer als braakmiddel gebruiken

Al jaren wordt aangeraden om honden te laten braken met zout. Uit onderzoek blijkt dit een levensgevaarlijke methode te zijn voor de hond (1). Met name bij kleine honden kan zout snel fatale gevolgen hebben, maar ook grote rassen lopen ernstig risico bij het gebruik van keukenzout als braakmiddel. En er zijn al meerdere honden aan overleden.(1,2)

Wanneer u als eigenaar van een hond op internet zoekt naar informatie over een mogelijke vergiftiging, dan wordt het geven van keukenzout vaak als “eerste hulp middel” genoemd. Tot voor kort hebben veel dierenartsen in eerste instantie aangeraden om de hond, na opname van gevaarlijke producten thuis te laten braken met behulp van zout achter op de tong. Vaak is dit effectief en wordt het zout ook weer uitgebraakt. Maar als het zout niet uitgebraakt wordt kan het dus dodelijke gevolgen hebben voor de hond. (1,2)

Andere producten die tot acute zoutvergiftiging kunnen leiden, zijn sommige toiletblokjes, afvoerontstoppers, vaatwasmachinezout,. zoute drop, speeldeeg, pekel, zeewater en likstenen. Met name de inname van het kinderspeelgoed 'speeldeeg' (play dough)door honden komt regelmatig voor. Vooral als het ingedroogd is bevat het relatief veel zout.(1,2,3) Na het eten van speeldeeg door de hond moet u dus contact opnemen met de dierenarts.

De eerste verschijnselen na opname van een overmaat zout betreffen vaak het maag-darmkanaal. Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal, met niet willen eten, braken en diarree als gevolg.(2) De maag-darm klachten kunnen leiden tot uitdroging, te laag suiker gehalte in het bloed, en mogelijk zelfs tot een shock. Ook kunnen er klachten met betrekking tot het zenuwstelsel ontstaan: de patiënt wordt rusteloos, prikkelbaar, en kan zelfs spiertrekkingen, toevallen of een sterk verhoogde lichaamstemperatuur krijgen. Uiteindelijk kan de patiënt in coma raken, en komen te overlijden.(1,2,3)

Voor honden is 3.7 gram keukenzout per kilogram lichaamsgewicht een dodelijke hoeveelheid. Toxische effecten kunnen al optreden vanaf 1.9 g/kg lichaamsgewicht. Een enkele theelepel keukenzout bestaat al uit 7.25 gram, en een eetlepel bevat 14.2-21.75 gram zout.(2)

Ons advies is om keukenzout niet meer te gebruiken als braakmiddel. In plaats daarvan wordt u geadviseerd contact op te nemen met de dierenarts, en te overleggen of het noodzakelijk is de hond te laten braken. Als braken noodzakelijk is, dan heeft de dierenarts daar injecties voor.

Als er nog vragen zijn, kunt u altijd contact opnemen met de praktijk. Telefonisch maar ook per email staan we graag tot uw beschikking.

Literatuur:

1 N.Offereins, W.Veling, E. Den Hertog en T. Bosje. Zout:een braakmiddel met mogelijk fatale gevolgen. Tijdschrift voor Diergeneeskunde, Deel 134,aflevering 4, 15 februari 2009:pp154-157.

2 Cambell A and Chapman M. Handbook of Poisoning in Dogs and Cats. Blackwell Science, Oxford, 2000: pp 238-241.

3 jullie M.Barr; Safdar A. Khan; Sheilla M. McCullough; Petra A. Volmer. J of veterinary Emergency and Critical Care. Blackwell Publishing. Volume 14, Number 3, September 2004, pp 196-202 (7)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:47

Hou hem wel morgen even in de gaten. Mijn hond had een aardige hoeveelheid zinkzalf (is niet homeopatisch). De dag dat ie het had gegeten was er niets aan de hand. Volgende dag werd ie steeds stiller totdat ie helemaal niet meer reageerde. Ermee naar de DA gegaan. Uiteindelijk gelukkig wel goed.
Wellicht met deze zalf niet, maar ik kon mezelf wel voor de kop slaan.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:50

Weer wat geleerd, ik had geen idee dat het middel erger was dan de kwaal.
Het is me een keer door een dierenartsassistente geadviseerd toen onze hond slakkenkorrels had gegeten.
Wonderbaarlijk genoeg is hij er na een kritieke nacht weer helemaal bovenop gekomen. Misschien dus wel ondanks en niet dankzij het laten braken met zout...

Hoewel hij had het natuurlijk weer uitgebraakt, in het stukje blijkt het vooral gevaarlijk als ze het doorslikken en niet uitbraken.

Nou ja, sorry voor m'n gevaarlijke advies en ik hoop dat het meerdere mensen iets geleerd heeft!

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:52

Een van mijn honden had eens een pakje Caballero 30 opgegeten, toen ik daar achterkwam (ze scheet filters) heb ik de DA maar even gebeld of het ook kwaad kon. Ik kreeg als antwoord dat het voordeliger was haar de volgende keer een pakje shag te geven. Ik moest haar gewoon in de gaten houden en als ze vreemd gedrag liet zien gelijk bellen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:52

Al jaren wordt aangeraden om honden te laten braken met zout. Uit onderzoek blijkt dit een levensgevaarlijke methode te zijn voor de hond (1). Met name bij kleine honden kan zout snel fatale gevolgen hebben, maar ook grote rassen lopen ernstig risico bij het gebruik van keukenzout als braakmiddel. En er zijn al meerdere honden aan overleden.(1,2)

Wanneer u als eigenaar van een hond op internet zoekt naar informatie over een mogelijke vergiftiging, dan wordt het geven van keukenzout vaak als “eerste hulp middel” genoemd. Tot voor kort hebben veel dierenartsen in eerste instantie aangeraden om de hond, na opname van gevaarlijke producten thuis te laten braken met behulp van zout achter op de tong. Vaak is dit effectief en wordt het zout ook weer uitgebraakt. Maar als het zout niet uitgebraakt wordt kan het dus dodelijke gevolgen hebben voor de hond. (1,2)

Andere producten die tot acute zoutvergiftiging kunnen leiden, zijn sommige toiletblokjes, afvoerontstoppers, vaatwasmachinezout,. zoute drop, speeldeeg, pekel, zeewater en likstenen. Met name de inname van het kinderspeelgoed 'speeldeeg' (play dough)door honden komt regelmatig voor. Vooral als het ingedroogd is bevat het relatief veel zout.(1,2,3) Na het eten van speeldeeg door de hond moet u dus contact opnemen met de dierenarts.

De eerste verschijnselen na opname van een overmaat zout betreffen vaak het maag-darmkanaal. Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal, met niet willen eten, braken en diarree als gevolg.(2) De maag-darm klachten kunnen leiden tot uitdroging, te laag suiker gehalte in het bloed, en mogelijk zelfs tot een shock. Ook kunnen er klachten met betrekking tot het zenuwstelsel ontstaan: de patiënt wordt rusteloos, prikkelbaar, en kan zelfs spiertrekkingen, toevallen of een sterk verhoogde lichaamstemperatuur krijgen. Uiteindelijk kan de patiënt in coma raken, en komen te overlijden.(1,2,3)

Voor honden is 3.7 gram keukenzout per kilogram lichaamsgewicht een dodelijke hoeveelheid. Toxische effecten kunnen al optreden vanaf 1.9 g/kg lichaamsgewicht. Een enkele theelepel keukenzout bestaat al uit 7.25 gram, en een eetlepel bevat 14.2-21.75 gram zout.(2)

Ons advies is om keukenzout niet meer te gebruiken als braakmiddel. In plaats daarvan wordt u geadviseerd contact op te nemen met de dierenarts, en te overleggen of het noodzakelijk is de hond te laten braken. Als braken noodzakelijk is, dan heeft de dierenarts daar injecties voor.

Als er nog vragen zijn, kunt u altijd contact opnemen met de praktijk. Telefonisch maar ook per email staan we graag tot uw beschikking.

Literatuur:

1 N.Offereins, W.Veling, E. Den Hertog en T. Bosje. Zout:een braakmiddel met mogelijk fatale gevolgen. Tijdschrift voor Diergeneeskunde, Deel 134,aflevering 4, 15 februari 2009:pp154-157.

2 Cambell A and Chapman M. Handbook of Poisoning in Dogs and Cats. Blackwell Science, Oxford, 2000: pp 238-241.

3 jullie M.Barr; Safdar A. Khan; Sheilla M. McCullough; Petra A. Volmer. J of veterinary Emergency and Critical Care. Blackwell Publishing. Volume 14, Number 3, September 2004, pp 196-202 (7)

weer wat geleerd :)

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:53

Tuurlijk ben ik wel een beetje ongerust, maar dat is juist goed.
Let ik tenminste goed op ;) En hond doet nog steeds normaal, op een boer na die enorm naar Calendulan stonk :P

Ik dacht dat mijn labje erg was en alles at, maar het kan dus erger Chantal__ :P

Tosadog, Dat klopt waarschijnlijk ja, bestaat volgens mij voor meer dan de helft uit olieën dus dat wordt leuk vannacht... hoop gepiep bij de deur denk ik :Y)

Manou, Wist al wel dat zout geen goed idee is, maar toch bedankt :)

Quintusgl, als het niet natuurlijk geweest was had ik echt wel meteen de DA gebeld (denk ik ;))
Fijn dat het toch nog goed gekomen is met je hondje :D

Emdee, hahaha.. wat een leuke DA heb jij :P

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:01

Ik begrijp toch werkelijk niet waarom een telefoontje naar een dierenarts teveel moeite is hoor :n
De hond in de gaten houden tot hij zich anders gaat gedragen?
Tjee, besef je dan niet dat je dan eigenlijk achter de feiten aan loopt? Het zou zomaar kunnen dat een dierenarts dit ook adviseerd, maar dan weet je dat in ieder geval zeker. Tevens is de dierenarts dan ook al op de hoogte mocht het toch nog ergens mis gaan.
Blijf je op vannacht? Om te kijken welke uitwerkingen het gaat geven? Nee, je gaat zometeen slapen en dan maar afwachten of het met de hond ook goed blijft gaan :n

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 01:19

Volgens mij heb je geen idee van wat ik ga doen, omdat je het niet vraagt maar meteen je conclusies trekt.
Daarom reageer ik verder niet op je.

Nogmaals dank voor alle tips en zorgen, ben daar echt blij mee! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 01:31

Ik vind de reactie's hier nogal vreemd; 'het is homeopatisch dus kan geen kwaad' 'als ie overpapier kan eten kan ie dat ook eten'... ?

Producten mogen homeopatisch zijn, dat wil niet zeggen dat ze onschadelijk zijn, ten eerste is dit bedoeld om op je huid te gebruiken en niet in te nemen. Ten tweede zijn er homeopatische middelen die wél bedoeld zijn om in te nemen maar toch gevaarlijk kunnen zijn in grote hoeveelheden.
En een hele tube calendula-zalf lijkt me toch een grote hoeveelheid.

En zoals je hierboven kunt lezen zijn zelfs de echt onschuldige dingen (speeldeeg) nog gevaarlijk voor een hond, ik zeg onschuldig omdat speeldeeg zo gemaakt is dat kindjes er niets van krijgen als ze eens een hap nemen.

Ook ik snap niet waarom je je DA niet hebt gebeld, als je tekenen van vergiftiging ziet en het zou echt gevaarlijk zijn, ben je al te laat. Het zou beter zijn geweest om even je DA te bellen toen je dit topic aanmaakte, om 10 uur, toen sliep hij vast nog niet en dan weet je het iig zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 01:41

Manou schreef:
Marja schreef:
Kun je hem niet laten braken door hem een theelepel zout te geven?
Misschien is het daar ondertussen al te laat voor hoor.

Zout kan erg gevaarlijk zijn, dit staat er op de site van mijn dierenarts:

Citaat:
Geen zout meer als braakmiddel gebruiken

Literatuur:

Ik heb mijn hondje(type york)Laatst juist op advies van de DA laten braken met zout.Hij had nogal giftige medicatie op.Hij viel al om en alles.Maar hondje heeft het zoutbad en medicatie overleeft.
Hij heeft alles keurig uitgebraakt.

Mijn Duitse herder heeft laatst ook een tube tandpasta op >;) .Ook die is goed verteert.
Ze krijgen trouwens echt te eten en zijn 10 en 7 jaar.Ze hebben een wat vreemde smaak denk ik.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:29

Hoe gaat het nu het je hond?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:03

anneliesdj schreef:
Ik vind de reactie's hier nogal vreemd; 'het is homeopatisch dus kan geen kwaad' 'als ie overpapier kan eten kan ie dat ook eten'... ?

Ik verbaas me hier inderdaad ook over. Als het natuurlijk is kan het schijnbaar geen kwaad? Er zijn genoeg vruchten e.d. die wel degelijk giftig zijn, terwijl ze toch natuurlijk zijn. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Net of de natuur geen dingen bevat die slecht voor ons zijn, aparte aanname.
Bovendien is ook allang gebleken dat ook bij voorgeschreven gebruik homeopatische middelen lang niet altijd zo onschuldig zijn als vaak gezegd wordt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:43

Even als reaktie op de zout-verhalen. Zout is niet goed voor een hond, en vaak worden er ipv theelepels een hele eetlepel in de hond gegoten :S. Dát is natuurlijk niet gezond!
Maar als je hond iets giftigs heeft gegeten (en niet iets brandends, want dan mag je niet laten braken!) is die mogelijke zoutvergiftiging een stuk beter dan een dood dier door het niet laten braken :). Beste is natuurlijk naar de DA en via een goed middel laten braken, maar als het echt giftig is en je kan niet direct naar een DA, dan is zout een goede optie :).

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 23:11

Mijn gedachte ook indd Sting :)

Thats_Me, Gaat nog steeds heel goed, z'n ontlasting is wat dunner, zoals verwacht, maar verder niets aan de hand gelukkig :)
Wat aardig dat je het vraagt. :j

Voor de rest, ik heb niet gezegd dat het homeopatisch is Dus niet gevaarlijk anders had ik dit topic nooit geopent, maar ik geloof wel dat het Minder schadelijk is.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:19

ten eerste gaat ie van die tube natuurlijk lekker aan de dunne :P daar kan je op wachten. heb je nog een bijsluiter van het zalfje? daar staat soms ook op wat te doen bij inname. persoonlijk zou ik me erniet al te druk over maken en het inderdaad gewoon even afwachten je zou nog kunnen zorgen voor wat opname of buikvulling in de vorm van een beschuit...

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 03:16

Ik weet niet of dat nu nog nodig is, maar het kan vast geen kwaad dus ik zal 'm eens een beschuitje voeren :)
Heb helaas de bijsluiter niet meer, doosje is ook weg, vandaar.
Bedankt voor je tip ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:45

Als je dierenarts boos wordt als je buiten kantoortijden belt om advies in te winnen dan zou ik serieus een andere dierenarts zoeken.
Op dit soort momenten behoor je een deskundige te raadplegen en niet Bokt :)*
Aan reacties als "de mijne is niet doodgegaan aan het eten van ovenpapier of vuilniszakken" heb je toch helemaal niets 8)7

Ik heb onze dierenarts zelfs weleens in het weekend vlak voor middernacht laten komen voor iets wat achteraf toch niet zo ernstig bleek :o Heel vervelend voor de betreffende dierenarts maar hij was er absoluut niet boos over. Voor het zelfde geld was het wel echt foute boel geweest en dan kun je er maar beter op tijd bij zijn.

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 22:55

Ik zeg niet dat ze boos wordt?
Weet niet waar je dat vandaan haalt eigenlijk?
Vind het fijn dat je je mening met mij wil delen, maar dat is gelukkig niet meer nodig omdat ie inmiddels (bijna?) alles weer uitgepoept heeft :)
En maak je maar geen zorgen, als het een echt noodgeval is bel ik heus wel de DA. :j

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:17

Ach, mijn hond (die het pakje Caballero 30 opgevroten had) had een maag van beton, wat die in de loop der jaren allemaal wel niet naar binnen had gewerkt... Ik belde wel altijd de DA en ik kreeg altijd tips en adviezen (na eerst het lolletje van geef haar de volgende keer shag, da's veel goedkoper o.i.d.). Ik kwam er bij toeval achter omdat ze filters uitpoepte, en verder kwam ik soms sokken, kussenslopen en weet ik veel nog tegen als ze gepoept had. Een dog die het balletje van mijn andere hond had opgevroten was een ander verhaal, dat blauwe balletje is uiteindelijk een 600 euro balletje geworden (moest operatief verwijderd worden) een gouden balletje dus. De TS komt toch niet over als iemand die maar afwacht, maar imo gewoon als iemand die nadenkt en daar wat tips bij hoopt te krijgen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:00

diessel schreef:
Als je dierenarts boos wordt als je buiten kantoortijden belt om advies in te winnen dan zou ik serieus een andere dierenarts zoeken.
Op dit soort momenten behoor je een deskundige te raadplegen en niet Bokt :)*
Aan reacties als "de mijne is niet doodgegaan aan het eten van ovenpapier of vuilniszakken" heb je toch helemaal niets 8)7

Ik heb onze dierenarts zelfs weleens in het weekend vlak voor middernacht laten komen voor iets wat achteraf toch niet zo ernstig bleek :o Heel vervelend voor de betreffende dierenarts maar hij was er absoluut niet boos over. Voor het zelfde geld was het wel echt foute boel geweest en dan kun je er maar beter op tijd bij zijn.

Zie ik ook zo. als ik bang moet zijn dat mijn DA boos wordt als ik bel dan neem ik een ander. Daar zijn ze tenslotte voor. Ik erger me ook mateloos aan het gevraag op Bokt terwijl een telefoontje naar de dierenarts gelijk duidelijkheid geeft.