Enten jullie je konijn in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:15

Yep ons konijn moet er 30 september aan geloven! Ze krijgt 2 entingen, de een tegen Myxomatose en de ander tegen VHS (Viraal Hemorragisch Syndroom). Wij krijgen eens in de zoveel maanden een oproepje van de dierenarts dat het konijnenspreekuur er weer aan komt en dan kun je je konijn die 2 entingen laten geven voor 12 euro :) Wij enten gewoon voor de zekerheid!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:44

Heb voor de zekerheid even een andere dierenarts gebeld. VHS is de enting 1 jaar werkzaam en myxomatose inderdaad 3 maanden.

Maar op Google vind ik daar ook verschillende meningen over dus dat zal per da ook verschillen.

Deze andere dierenarts is wel iets goedkoper, dus gaan we daar naar toe. Ook krijg ik een oproep kaartje in maart volgend jaar, helemaal fijn!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:51

Oh ja! Dat hebben wij ook, wij krijgen gewoon steeds als het weer tijd is voor de enting een oproepje, harstikke handig! :D
En krijg je dan steeds een oproepje voor de enting?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:52

Ja, klopt. Erg handig. Ik heb voor volgend jaar al staan wanneer de entingsdag is en krijg nog een extra oproepje! Moet niet gekker worden... :D

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:56

Haha dat vind ik ook heel fijn! Wij hebben dat ook! Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of mijn konijn het net zo fijn vind als ik... :P

zonnebloem18

Re: Enten jullie je konijn in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:26

Konijnenspreekuur kost hier 17,50 en dan wordt alles gecontroleerd en als nodig zelfs de nageltjes geknipt.
Vind ik niet duur mijn katten kosten me bijna 40 euro per kat.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:13

ik heb 4 konijnen die 2x per jaar geeent worden. ik ben hier in totaal (4x4x2) 32 euro aan kwijt.
een beetje rondbellen naar dierenartsen levert heel wat geld op!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:07

Jep, mijn konijnen worden ook geënt, vooral omdat ze buiten zitten.
Bij mij is het niet zo duur, aangezien ze met de kinderboerderij konijnen mee worden gedaan.
Per DA verschilt het nogal, omdat zo'n flesje maar een aantal uur houdbaar is en daarna weggegooid kan worden. Dus des te meer konijnen de DA inent, des te goedkoper het word. Plus dat alle DA's een verschillend tarief rekenen.
Maar ik zou het wel echt doen het inenten, aangezien die ziektes echt verschrikkelijk zijn.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:20

Hallo,
Die prijzen die jullie aangeven. Is dit het gehele bedrag wat jullie af moesten rekenen of komt daar nog consult bij?
Groetjes

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:21

Ik heb ook een konijntje, en 'k ent hem niet.
heb hem nooit geent, en is nu ongeveer 5 jaar (A) (dwergkonijntje) dus best wel oud :D ook zonder enting :+
en is super gezond :D

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:23

Hier is het inclusief het consult.

En 5 is echt nog niet oud voor een konijn, ze kunnen best 10 worden en nog wel ouder, zeker die kleintjes.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:24

Oke inclusief consult dan vind ik het mee vallen.
Ga morgen mijn DA bellen om de kosten na te vragen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 21:25

Ash_ schreef:
Hallo,
Die prijzen die jullie aangeven. Is dit het gehele bedrag wat jullie af moesten rekenen of komt daar nog consult bij?
Groetjes

Nee, is het totale bedrag.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:27

Mijn konijnen komen ook standaard 2 keer per jaar bij de dierenarts voor hun enting en halfjaarlijkse controle. Ik vind het gewoon een prettig idee dat ze geënt zijn en dat ze gecontroleerd worden. Mijn dierenarts is weliswaar niet de goedkoopste (ik heb ook niet gehoord van een konijnendag of zo?) maar vind het wel een fijne arts.

Laatst had een van mijn konijnen een virus (of bacterie) waardoor zijn neus korstig was. Kon ik ook iedere week naar de dierenarts voor een spuitje, tot het weg was. Maar ja, als ik dat niet wil, moet ik maar geen konijnen houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:28

bij mij is het het totaal bedrag. zo'n extra controle is ook fijn; bij 1 vd 4 werden haken op de kiezen gezien dus kon haar de volgende dag brengen om die weg te laten vijlen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:29

Mijn konijnen zien eigenlijk nooit een dierenarts... I know niet zoals het hoort natuurlijk.. maar ze komen regelmatig in aanraking met wilde konijnen waardoor ze zelf de weerstand opbouwen tegen de verschillende virussen. Volgens onze DA kunnen ze ook alleen aan moxymotose sterven als ze onder de 1 jaar zijn en nog niet in aanraking geweest met het virus. Helaas heb ik dat zelf ondervonden toen er een enorme uitval van was en hebben we toen een aantal konijnen eraan verloren, echter bleef alles boven de 1 jaar leven en heeft nergens last van gehad. Ze zijn ook allemaal ouder dan 10 jaar geworden. Al zou ik nu denk ik wel gaan enten als ik weer nieuwe nijntjes zou nemen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:09

bijzonder; hier is een konijn van 4 aan myx gestorven... niet mijn nijn omdat die geent worden, wel de nijn van de buurkindjes...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:26

Mijn konijn gaat morgen voor het eerst. Ik ben benieuwd. Hij houdt niet van opgepakt worden, dus dat word nog wat. Ik hoop ook dat ik 'em in de mand krijg. ;) Mijn konijn is heel erg lief hoor, maar opgepakt worden daar houd ie gewoon niet van.

Overigens moet ik zeggen dat ik de kosten laag vind. Ik had een veel hoger bedrag verwacht. De kans dat mijn konijn een van de ziektes oploopt is erg klein (geen hond en nog geen kat en hij komt niet buiten), maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ie straks een of andere dodelijke ziekte oploopt die ik had kunnen voorkomen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:29

@Benangelique; die opmerking was wel gebaseerd op het feit dat ze dan voor dat eerste levensjaar al in aanraking waren geweest met een drager van het virus gezien mijn konijnen altijd wilde op bezoek hadden ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:29

de ziektes worden oa overgebracht door muggen en die komen wel in huis. contact met andere dieren is dus verder niet eens nodig!
oppakken houden de meesten niet van. ik zet de kooi vaak in het hok en dan lekker wat graan oid erin.

aha dwyne, snapte het al niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:43

Dwyne schreef:
Mijn konijnen zien eigenlijk nooit een dierenarts... I know niet zoals het hoort natuurlijk.. maar ze komen regelmatig in aanraking met wilde konijnen waardoor ze zelf de weerstand opbouwen tegen de verschillende virussen. Volgens onze DA kunnen ze ook alleen aan moxymotose sterven als ze onder de 1 jaar zijn en nog niet in aanraking geweest met het virus. Helaas heb ik dat zelf ondervonden toen er een enorme uitval van was en hebben we toen een aantal konijnen eraan verloren, echter bleef alles boven de 1 jaar leven en heeft nergens last van gehad. Ze zijn ook allemaal ouder dan 10 jaar geworden. Al zou ik nu denk ik wel gaan enten als ik weer nieuwe nijntjes zou nemen.

Dat klopt echt niet. Hier in de omgeving leeft geen konijn meer door Myxo en al die wilde konijnen waren echt niet onder de 1 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:44

Wij laten ze ook inenten, al de tijd dat we ze hebben laten we ze al 2 keer per jaar enten.

Het schijnt in de zomer wel 'belangrijker' te zijn dan in de winter.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:03

dat komt omdat er dan meer steekbeesten als vliegen rondvliegen sanner!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:06

mijn cavia en konijn zitten alle 2 binnen en worden niet geent

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:20

schrik er toch wel van dat er zoveel "dierenliefhebbers" enkel paarden liefhebbers blijken te zijn...
ik lees kreten als "hij zit altijd binnen" en "het is maar een konijn"..
Neem dan geen konijn!!!
als ik zou zeggen over mijn paard dat ie in een box van 2x2 staat en er van zijn leven niet uit komt dan heb ik heel bokt over me heen. Als ik dan ook nog eens stel dat het máár een paard is, en ik daarom de da er niet bij haal dan staat hier morgen de dierenbescherming nog voor de deur als jullie zouden weten waar ik woon.

DAT KAN TOCH NIET!!! :( :( _-:(
GA JE SCHAMEN!!! :( :(

Als je niet (goed) voor je nijntje wilt zorgen, neem er dan geen een!!! Snap dat ze schattig zijn bij de dierenwinkel maar OOK nijntjes hebben liefde en een fijn leven verdiend!!!
Wat is er nou schattiger dan zo;n klein lief pluizen beestje? hoe kan je daar nou niet je best voor doen!!??

Sorry hoor maar vind het echt triest! -:(-

Ik heb er twee. Hebben een buitenhok waar ze zelf in en uit kunnen en lopen dus altijd los. Verder doe ik mijn best om ze te plezieren, dan weer een schone tak, dan weer een wc rol, dan weer wat voer verstoppen. Voor een konijntje in gevangenschap hebben ze het bij mij hardstikke goed, en zo hoort het!! oh en ze worden uiteraard geent! wel zo netjes, als je bedenkt wat ik allemaal aan mn paard uitgeef!!