Help hond moet op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:19

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:22

benangelique schreef:
dan heb jij denk ik weinig ervaring met gecastreerde honden. weet ik niet, maar lijkt me zo.

ik heb 3 honden (nu 2) gehad, allen gecastreerd. 2 van de 3 werden dik terwijl zij enorm veel bewegen en vrij weinig eten (netjes afgewogen etc.). doordat de hormoonhuishouding veranderd kan er blijvende gewichtstoename zijn (aldus de dierenarts).

bij mensen werkt dit ook zo.

Op dit moment heb ik 3 gecastreerde honden hier rondlopen (2 reuen en 1 teef) en die zijn alle drie superslank. Voorheen ook gecastreerde honden gehad die ook allemaal superslank waren.

Als ze te dik worden/blijven geef je ze echt nog teveel eten. Wij moeten ook enorm oppassen met de hoeveelheid voer die we geven want als we niet opletten zijn ze inderdaad heel snel te dik. Maar het is zeker mogelijk om ze superslank en in goede conditie te houden.

Heb ook ooit een een gecastreerde reu uit het asiel gehaald die op dat moment echt moddervet was (ok, ik vind een hond al snel te dik :D) en daarvan zeiden ze ook dat het bijna niet mogelijk was om hem mager te krijgen. Die hebben we uiteindelijk ook superslank gekregen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-09-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:23

benangelique schreef:
dan heb jij denk ik weinig ervaring met gecastreerde honden. weet ik niet, maar lijkt me zo.

ik heb 3 honden (nu 2) gehad, allen gecastreerd. 2 van de 3 werden dik terwijl zij enorm veel bewegen en vrij weinig eten (netjes afgewogen etc.). doordat de hormoonhuishouding veranderd kan er blijvende gewichtstoename zijn (aldus de dierenarts).

hoeft niet, ik heb 2 gecastreerde reuen, waarvan een is waar ik het over had ( tevens roedelleider, jat al het eten, kluiven etc van anderen af als het kan) en een anders is gewoon op zijn normale gewicht gebleven.
Door castratie kan je ook verandering van het haar krijgen en daar baal ik meer van.. ik heb er een die het hele jaar door verhaard en enorm veel haar heeft, zeg maar modelpluis.
Afvallen kan wel maar met het ras wat ts heeft is het lastig, je ziet vaak zwaardere exemplaren lopen

edit: sorry ik dacht labrador, labradoedels hoeven niet zwaar te zijn
Laatst bijgewerkt door garny95 op 08-09-09 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:24

als zelfs de dierenarts zegt dat ze met minder voer niet toekunnen (en nee, hij heeft geen aandelen want we halen hun voer daar niet), ze minimaal 4 uur per dag bewegen en ze toch dikker worden dan is het m.i. toch een hormoonprobleem.
de 3e krijgt heel wat meer te eten en is en blijft een mager ding.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:25

Vergeet niet dat het ook aan het type hond ligt en het karakter.

Een border collie zal niet snel dik worden doordat het erg energieke honden zijn.
Mijn kruising is een verschrikkelijk luie hond, die moeilijk in beweging te krijgen was (ook door haar overgewicht)
Plus dat ik op een boerderij woon, en de hond niet van het erf mag. Dus kon niet met haar gaan fietsen.
Probeerde zo vaak mogelijk met haar naar het bos te gaan, of naar een natuur gebied waar wel honden mogen komen. Maar dat was allemaal rond de 20 minuten met de auto.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:26

benangelique schreef:
als zelfs de dierenarts zegt dat ze met minder voer niet toekunnen (en nee, hij heeft geen aandelen want we halen hun voer daar niet), ze minimaal 4 uur per dag bewegen en ze toch dikker worden dan is het m.i. toch een hormoonprobleem.

ik denk ook dat het per ras scheelt, ik heb een paard die naar het kijken naar gras al dik wordt....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:26

benangelique schreef:

Nou, dat vet moet ergens vandaan komen hoor, dat is niet gemaakt van lucht, en ook niet van hormonen ;) .

benangelique

Re: Help hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:27

prima BS. je KRIJGT gelijk....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:31

benangelique schreef:

Dan zou ik die dierenarts vriendelijk toelachen. Als een hond te dik is heeft hij een aardige vetreserve en kan hij gerust met minder voer toe.
Ik voer op gewicht en als ik zie dat ze te dik worden krijgen ze minder voer, zo simpel is het.
En ze zijn in superconditie hoor. De hond waar ik eerder over vertelde die moddervet uit het asiel kwam is uiteindelijk 17 jaar oud geworden, dat was hij zeker niet geworden als ik hem te dik had gelaten.

Is me ook gelukt met een veel te dikke Bassethound. Een ras waarvan mensen ook zo graag beweren dat je ze niet slank kan krijgen.

Mijn ervaring is dat mensen gewoon veel te veel tussendoortjes geven of veel teveel brokjes geven tijdens trainingen. Dat wordt vaak vergeten, die moet je ook compleet weglaten natuurlijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:33

ook die krijgen ze niet. :n

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:42

Het klopt dat honden vaak dikker worder na castratie. Het komt door een veranderde stofwisseling. Een hond kan met minder energie af. Dat blijkt wel, want anders zou ie niet te dik worden als je hetzelfde blijft voeren. Niet alle honden hebben hier last van inderdaad, maar het is wel een veel voorkomend iets.

Ik sluit me dus wat dat betreft bij Bravespots en Pluck aan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:44

goed lezen; ze krijgen al minder (nog minder dan ze al kregen) en zelfs dan komt die ene van de lucht al aan terwijl de andere nergens last van heeft.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:45

Onze Jack moest ook 2, 3 kilo kwijt en dat hebben we bereikt met minder eten geven (zowel diner als brok) :j De dierenarts heeft ons precies verteld hoeveel gram voer we mochten geven en daar hielden we ons aan :)
Op het moment is ze weer netjes op gewicht, maar we houden deze hoeveelheden (voorlopig nog) aan..

Succes ermee!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:45

Daarom zeg ik, de ene heeft er wel last van, de ander niet ;)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:31

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie reacties!!!
Ik heb er veel aan, dus dat moet goed komen.

Mijn labradoodle is een jatter, en daarbij alles wat eetbaar is incl. de planten uit de tuin vreet hij op. Wij hebben hem chemisch gecastreerd omdat wij wilde weten of zijn dominatie minder zou worden. Daarvoor was hij dus niet te dik, maar nu dus wel. gelukkig niet veel aangezien hij nogal groot is. formaat koningspoedel. Hij kan niet naast de fiets, want dan verongeluk ik echt. misschien na de nieywe hondencursus waar ik mee begin wel. Ik ga aan de slag met zijn dieet, en dan gaat het wel goed komen. Maar als die kilo's er af zijn gaat hij weer op de brok. Maar men vertelde mij dat ik hele slecht brok voer. Cavom is dat nu echt zo slecht......

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:39

Cavom is 1 van de beste brokken die erzijn, natuurlijk, zonder al teveeel rotzooi erin
Het is wel een vrij vette brok dus hij zet idd makkelijk aan.

Maar waarom stap je niet over op vlees??

Als je hond te dik is zijn al die dieet voeren leuk voor de portemonnee van de verkoper.
Gewoon minder geven, geen tussendoortjes en veel beweging.

Vlees is echt super hierbij, hier voer ik niks anders meer (heb zelf 4 duitse doggen)
Worden ze wat dikker krijgen ze minder en omgekeerd.
Voeren doe je met je ogen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:48

Mijn golden, Nyah, moet ook dringend afvallen! Ze is nog maar 5 jaar, en heeft soms al moeite met de zetel op te klimmen .. Probleem is echter dat wij nog een andere hond hebben, een tervuurse herder genaamd Roxy. Nyah is er als laatste bijgekomen en heeft ALTIJD ALLES samen met Roxy gedaan. Ze eten dus ook steevast uit dezelfde pot.

Toen duidelijk werd dat Ny echt wel te dik begon te worden zijn we meteen dieetvoeding gaan halen (dit was na haar sterilisatie ong. 3j geleden) en hebben geprobeerd haar een aparte pot eten te geven met dus die brokken. Ze at ze hoegenaamd niet op, enkel de pot waar Rox uit at, interesseerde haar!

Ondertussen geven we ze 2x per dag eten: een klein potje nat met 1 schep gewone brokken en 1 schep dieetbrokken (niet uitsluitend dieet omdat Roxy echt een slanke hond is - ja ook dat nog :)). Maar afvallen ? Dat zit er helemaal niet in .. Iemand tips ? Ze gaan trouwens regelmatig wandelen en kunnen de hele dag in de tuin, dus aan lichaamsbeweging zal het niet liggen ..

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:57

Ik zou ze gewoon in aparte kamers gaan voeren zodat Nyah alleen nog maar het voor haar geschikte en afgepaste voer krijgt. Misschien eet Nyah dan een paar dagen niet omdat ze graag met Rox mee-eet, maar de honger wint het vanzelf. En honden (zeker honden met een reserve) kunnen zonder enig probleem een paar dagen zonder voer. Te dik zijn is veel schadelijker.

Overigens weten dierenartsen niet bijzonder veel van hondenvoeding; het is maar een heel klein onderdeel van de opleiding. Ik zou voor voedingsadviezen niet gauw naar een dierenarts gaan (zelfde voor gedragsadviezen overigens, ik erger me altijd krom als ik lees wat voor adviezen sommige dierenartsen geven).

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:01

Lady, hoe kom ik aan dat voer dan?

En wat moet je voeren dan.....
Ik heb er totaal geen ervaring mee, daarom vraag ik het maar.
En wat kost dat vlees dan......

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:03

Hoe oud is de hond?
Ik snap echt niet dat mensen bonen gaan voeren! Ik heb er zelfs een hond kapot aan zien gaan.
Waarom niet een lekker bot geven?
Ik denk dat een labradoodle ook een echte werkhond is en hij misschien veel jat omdat hij zich verveeld.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:15

PeelSlowly schreef:
Ik zou ze gewoon in aparte kamers gaan voeren zodat Nyah alleen nog maar het voor haar geschikte en afgepaste voer krijgt. Misschien eet Nyah dan een paar dagen niet omdat ze graag met Rox mee-eet, maar de honger wint het vanzelf. En honden (zeker honden met een reserve) kunnen zonder enig probleem een paar dagen zonder voer. Te dik zijn is veel schadelijker.

Overigens weten dierenartsen niet bijzonder veel van hondenvoeding; het is maar een heel klein onderdeel van de opleiding. Ik zou voor voedingsadviezen niet gauw naar een dierenarts gaan (zelfde voor gedragsadviezen overigens, ik erger me altijd krom als ik lees wat voor adviezen sommige dierenartsen geven).

Hebben we ook al geprobeerd, 2 dagen ofzo :o zijn er maar mee gestopt omdat Ny gewoon voor de deur bleef zitten staren naar de keuken (die ze niet echt kan zien hoor) en Rox vond het ook maar niets :Y) Vonden we zo zielig dat we ze maar samen gelaten hebben .. Misschien toch nog maar 'ns proberen dan! En ohj,a we zitten plots ook met een veel te dikke poes, zwanger kan ze niet zijn want ze is gesterilliseerd, en buiten gaan eten doet ze ook niet want het verste dat ze gaat als ze buiten komt is de tuin van de buurman .. Haar geven we nu 's ochtend een zakje nat en 's avonds een handje brokjes (dat ze niet altijd opeet). Ideetjes ?

Wij proppen onze dieren heus niet vol hoor, want ik voel me wel nogal slecht als ik erover nadenk dat 2 van onze 4 dieren te dik zijn :(

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 11:13

Hij word ok wel aan het werk gezet, alleen is dat nou juist het probleem met hem. Hij is dus erg dominant. Wij hebben met hem puppycursus gedaan bij de dierenbescherming

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:14

Dan zou ik eerst maar eens een vervolg cursus gaan doen.
En misschien behendigheid ofzo. Is ook goed voor de hond baas verhouding, honden vinden het meestal leuk, en het helpt bij afvallen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:19

owens-mama schreef:
Hij word ok wel aan het werk gezet, alleen is dat nou juist het probleem met hem. Hij is dus erg dominant. Wij hebben met hem puppycursus gedaan bij de dierenbescherming

Hoe oud is hij dan . Kijk puppycurcus is leuk maar heeft nog niets met werk te maken.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:01

Ikzelf voer smuldier dat ligt ook in de supermarkt
Daar heb je pakjes van 400 gram.
Mocht je die willen halen let dan op dat er KOMPLEET opstaat!!
Anders komt je hond bouwstoffen tekort.
Je zou kunnen proberne te beginnen met 1 pakje s'morgens en 1 s'avonds.
Merk je dat dit teveel is dan kun je zonder probleem iets minderen en aanvullen met idd sperziebonen, gewoon een beetje niet teveel aangezien dit weer gas kan veroorzaken.

Aangezien ik fokker ben koop ik het groot in, in kilo verpakkingen.
Het is zeer hoogwaardig voer, gebasseerd op roodvlees of pens
Ook zijn er varianten met lam en kip, deze zijn trouwens enkelvoudig.

Omdat er geen granen in zitten, hooguit een spoortje mais, is het ook nog eens hypoallergeen.

www.diervoeding.com is de website

ZIe dat je in Deventer woont, dan zou je eventueel bij mij ook eens wat op kunnen halen om te proberen.
Op mijn site vind je ook meer info erover
www.hardias.nl onder het kopje voeding