Hond van 16 jaar kan niet meer goed opstaan. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:54

oei... ik neem aan dat je naar de dierenarts gaat, want reken maar dat je hond echt wel pijn heeft als hij met zijn pootjes uitglijdt!!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:54

We hebben vanochtend al de hele Ikea afgestruind op zoek naar een mat die niet dik is en toch ruw.
We hebben nu een grotere vorm van een deurmat gevonden en dit wordt ook geprobeerd.
Vloerbedekking ligt hij ook niet graag op. Hij doet er dan alles voor om dit aan de kant te "graven".

nina88

Re: Hond van 16 jaar kan niet meer goed opstaan. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:59

Hij heeft al medicijnen gehad van de da. Een soort van druppels, ik weet niet meer hoe het heet.

Maar ik ga zeker de anti slip sokjes proberen! Dit soort tips was eigenlijk waar ik op uit was.

Ik vind het nogal wat om een hond "zomaar" in te laten slapen, omdat hij uitglijdt op een te gladde vloer.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:00

nou het is niet nogal wat...je hebt een 16jarige hond met HD, das niet pijnloos...

ben je niet bang dat hij de sokjes gewoon uittrekt? dan heb je er nog niets aan

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:01

Hij is meestal niet zo onder de indruk van dingen op en om hem heen. Misschien ook niet van de sokjes? Het valt in ieder geval te proberen toch?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:02

als kan je proberen..zolang je het maar op de juiste manier doet..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:04

En hiermee bedoel je....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:05

Wij hebben een herder met hele erge HD + artrose.
Hij heeft op dit moment (sinds 8 maanden) pijnstillers. Dit werkt goed voor hem, maar we hebben wel afgesproken dat zodra ie achteruit gaat, hij direct wordt ingeslapen.
Uiteindelijk is dat het beste voor je dier. En tuurlijk kan je het met sokjes proberen etc, maar kijk wel heel eerlijk of je hond er werkelijk gelukkig van word.

[***]

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:07

nina88 schreef:
Ik vind het nogal wat om een hond "zomaar" in te laten slapen, omdat hij uitglijdt op een te gladde vloer.

Dit ben ik niet met je eens.
Zoals jij het omschrijft heeft je hond pijn. Hij glijdt niet alleen uit bij te gladde vloeren, hij komt zelfs niet meer overeind als hij alleen is. Dat hij dan verwilderd om zich heen kijkt zegt ook genoeg.

Het is misschien niet wat je wil horen, maar i.m.o. wel een realitische optie, die echt niet zomaar geroepen wordt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:08

Echt mensen..
Het enige probleem wat er is, is het opstaan.
Ik snap ook wel dat een hond van 16 geen lang leven meer voor zich heeft, maar hij doet het nu nog erg goed.

Mijn ouders zijn absoluut geen mensen die een dier laten lijden. Ook is het niet zo dat dit de eerste hond is die ze hebben. Absoluut niet.

Ik ben op zoek naar handige tips om hem te helpen met het opstaan en om het glijden tegen te gaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:22

Een rubbermat? En dan bedoel ik zo eentje die water doorlaat en daarom erg ruw is maar niet warm.
Wij hebben ze voor de paarden liggen op plekken waar ze snel de grond kapot trappen en modder de weg onbegaanbaar maakt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:26

Dat is een goed idee!
Dat hebben wij ook in de trailer liggen.. Nooit aan gedacht.. Bedankt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:30

Je kunt eventueel ook een sportmat halen in de sportwinkel. Die zijn heel stroef en ook nog eens makkelijk schoon te maken.

Verder kun je hele goede hondenschoenen op internet halen en die zijn echt niet superduur. En geloof me, dat heeft echt wel nut want de sokjes die versleten we een paar per dag zo ongeveer. Wij zijn echt tevreden over de hondenschoenen!! (weet zo niet meer welk bedrijf dat was, maar kan het wel even nakijken)

Ik heb een border collie met artrose die een ruggenmerginfarct gehad heeft. (verlamde poot)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:31

Ik zou heel graag willen weten welke hondenschoenen jij hebt gebruikt!

Een sportmat is een idee, maar ik betwijfel echt of hij daar op wil liggen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:51

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:18

Dankjewel Laika.. Ik heb er nog nooit van gehoord.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:20

Baby sokjes met van die rubberen dingen er onder, dat deed ik ook bij mijn oude hond.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:29

De tips die ik voor je had zijn hier allemaal al voorbij gekomen. Ik hoop dat je d'r iets aan hebt. Een vervelend probleem, voor de hond en voor jullie. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:43

nina88 schreef:
slimmerik schreef:
Als je er niet voor kunt zorgen dat de hond niet op plaatsen gaat liggen waar hij niet kan opstaan (slordigheid met deur openlaten dat hij op gladde vloer kan) dan is het dier beter af als ie dood is.

Dit niet voorkomen is pure dierenkwelling. Òf een spuitje, òf je huis aanpassen dat de hond niet in de problemen komt ..... is mijn idee.

Ik vind dit een hele harde reactie. Heb nu gewoon de tranen over mijn wangen lopen, omdat ik hier van schrok.

De deur wordt niet door slordigheid vergeten, maar vakkundig opengemaakt door de kat/hond. Dit gebeurd echter bijna nooit, het is nu misschien 2 keer gebeurd het was om duidelijk te maken dat hij niet overeind komt als hij op de gladde grond ligt, ook niet na lang proberen.
De hond heeft het nog prima naar zijn zin, loopt vrolijk over het terrein en is verder niet kreupel en heeft (voor zover wij kunnen zien) geen pijn. Zo gauw als hij pijn krijgt, is het einde verhaal. Dat lijkt me duidelijk.

Het gaat zo:
Hij probeert op te staan, maar zijn achterpoten glijden naar de buitenkant. Dit kan hij niet meer opvangen door zijn stijfheid en daarom zakt hij door zijn achterpoten en daarna door de voorpoten.

Sorry dat ik je met die opmerking pijn heb gedaan. Dat was niet mijn bedoeling Y;(
Maar ook aan deuren is iets te doen zodat ze door dieren (net als met kleine kinderen) niet meer te openen zijn. B.v. klink omhoog. En misschien zijn er tegenwoordig nog handigere hulpmiddelen :?

Maar je moet het toch met me eens zijn dat het een kwelling is voor zo'n dier als ie op een gladde vloer ligt en niet meer omhoog kan? Als ik je verhaal uit je eerste post lees, constateren jullie eigenlijk dat ie al een tijdje bezig is overeind te komen voordat jullie hem vinden. Werkelijk, daar krijg ik dan tranen van in mijn ogen. |(

Wij hebben ook een hond met HD, die op dit moment nog héél goed kan. Maar we hebben het er nu al over om tijdelijk zijn laatste jaren te veraangenamen door een dun vilttapijt op onze plavuizen te leggen.

Er is een oplossing voor.... je moet het alleen wel doen...... anders moet je zo eerlijk zijn voor die andere oplossing te kiezen.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 07-09-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:45

slimmerik schreef:
Maar je moet het toch met me eens zijn dat het een kwelling is voor zo'n dier als ie op een gladde vloer ligt en niet meer omhoog kan? Als ik je verhaal uit je eerste post lees, constateren jullie eigenlijk dat ie al een tijdje bezig is overeind te komen voordat jullie hem vinden. Werkelijk, daar krijg ik dan tranen van in mijn ogen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Arm dier...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:55

Ze vraagt toch om tips? ze vraagt toch niet de tip om hem in te laten slapen? Hard hoor om met zoiets te komen.
Een hond die moeilijk op kan staan heb ik ook,ze glijd ook weg,maar kan wél opstaan.Moet er niet aan denken om haar te laten inslapen alleen maar omdat ze uitglijd?Ze heb GEEN pijn.
Haar hond is verder nog "gezond" en hij kan nog lekker oud worden als ze een goeie tip krijgt die helpt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:59

De klinken van de deuren zijn al omhoog gezet. Het is echt niet zo dat dat we er niets aan doen. Helaas moet zoiets wel eerst gebeuren, voordat je er iets aan doet. We hebben er niet aan gedacht om het van tevoren al te voorkomen. De deur moet eerst een keer open gaan, voordat je er aan denkt om er voor te zorgen dat hij niet meer open kan.
Als hij zo gevonden wordt, doet dat ons ook ontzettend pijn. Uiteraard.

Ik heb net mijn moeder gebelt en haar vertelt van de paw wax en de andere opties die hier langs kwamen.
Ze ging meteen op internet googlen zei ze.
Ze vertelde ook dat de mat van de Ikea het ook redelijk goed deed. Ze had Mickey er op gelegd en hij stond meteen zelf weer op! Hij stond wel op om er vervolgens naast te gaan liggen, maar goed.. Hij stond wel zelf heel gemakkelijk op.

Ze zat er nu over te denken om met deze matten een stuk te bekleden, zodat hij geen keuze heeft om ergens anders op de gladde vloer te gaan liggen.
Laatst bijgewerkt door nina88 op 07-09-09 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:59

Gohya bedankt.. Doet me goed..!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:03

Ik hoop dat de matten helpen en dat hij er inderdaad op gaat liggen! Succes

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:04

Ik denk dat je niet meer kan doen dan met matten aan de gang, en eventueel schoenen, maar denk toch dat een injectie beter en fijner voor hem is, de meeste doen het daar zo goed op!
En misschien is wat Metacam of Seraquin of iets dergelijks ook geen overbodige luxe voor hem.