Konijnen maken elkaar af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:06

Het is dus mogelijk dat er nu 2 rammen en 2 voedsters over zijn?
Dan zou ik proberen om ram + voedster te koppelen. Dan hoef je ook maar 2 delen te maken in de ren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:28

Dinopino schreef:
Mijn konijnen zijn ook huiskonijnen en die killen zich ook

Zijn dat wel een gecastreerde ram en voedster?

Dinopino

Re: Konijnen maken elkaar af

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:32

ja zie post boven. 3 gesteriliseerde vrouwtjes en een geholpen mannetje.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:36

Kun je de ren niet in stukken delen, zodat ze elkaar niks aan kunnen doen??? Met tussenschotten??

Ik heb er 3 bij elkaar en die zijn wel degelijk lief voor elkaar... ze liggen tegen elkaar aan, wassen en poetsen elkaar... geweldig om te zien maar schijnt wel uniek te zijn ja....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:25

Dinopino schreef:
ja zie post boven. 3 gesteriliseerde vrouwtjes en een geholpen mannetje.

Niet allemaal gelezen, maar konijnen zijn soms ook net mensen, niet alles kan goed met elkaar opschieten. Heb nu een koppel van 7 wat goed gaat, maar lang niet alles zeker in grotere groepen gaat niet met elkaar. Dan ligt die net niet en dan die niet. Nu met 2 groepen van 7 waar ook bij de 2e groep 4 gec. rammen en 3 voedsters zitten gaat het goed, maar die komen overeen en dat is heel belangrijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:39

nou het was meer op je post dat het bij wilde konijnen zo was, maar het kan dus ook bij huiskonijnen. Ik vind mijn groep van 3 tamme en 1 buitenlander niet echt groot te noemen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:34

Het klopt dat het ook vaker bij wilde konijnen voor komt dan bij huiskonijnen of half wilde in dit geval.
Een groep van 4 is niet groot, een normale grote, maar betekend niet dat alles overeenkomt. Ik had een groep hangoren met 1 konijn met staande oren er bij, die mocht er niet tussen. Ik heb een groepje van 4 gehad, maar 1 paste er niet tussen, maar een ander wel.
Maar het komt vaker voor dat huiskonijnen beter samen gaan dan wilde konijnen.
Daarnaast leven bij lage dichtheden in het wild konijnen in paarverband nu is het 1 man met 3 dames. Wellicht dat 1 op 1 beter zou gaan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:11

De verhouding was eerst 1 op 1. Elk gecastreerd vrouwtje had een eigen bokje waarom ze al jaren samen waren. Mijn groepje hiervoor heeft ook altijd sociaal met elkaar geleefd maar met deze club wil het gewoon niet. De mannen zijn dus al door de vrouwen doodgebeten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:06

Rammetje ;)
Nee, helaas niet alles wil. Zonde, maar vaak 1 op 1 met de juiste combi wil vaak wel :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:19

voedsters moet je noooit bij elkaar zetten die takelen elkaar helemaal al. mannetjesen 1 voedster gaan prima en meeestal alleen mannetjes ook .. maar zet alsjebliefd geen voedsters bij elkaar dat word een bloedbad !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:51

Alleen mannetjes goed :S?! Alsjeblieft niet zeg. Ik heb hier toch echt 6 dames met 1 heer, 3 dames met 4 heren. Drie dames, 2 dames met 2 heren, 2 dames met 1 heer. Van alles bij elkaar, maar heren alleen... nee dat niet.
En bloedbad? Nee, ik fok al jaren konijnen en vang ook al jaren op, de onkunde die hierin bestaat dat is het probleem! Het niet kunnen observeren wat wel en niet kan.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:59

uit mijn ervaring is dat de dames met elkaar op de vuist gaan en de mannetjes niet !! mijn opa heeft konijnen gefokt en dat was altijd een probleem!!

ik zou dus zeggen GEEN voedsters bij elkaar,

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:06

En ik altijd maar denken dat konijnen van die lieve schattige beestjes zijn.Als ik er ooit nog 1 neem noem ik hem chuckie... }:)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:09

Tja, wie gaf die reactie over loslaten in het wild?
Kan fijn zijn voor die konijnen maar denk eens aan het konijnenbestand? Die beesten fokken maar door waarmee een totaal onevenwichtig konijnenbestand krijgt.
Ik zou een poging wagen om de geslachten te weten te komen en dan gewoon 1 ram en 1 voedster aan elkaar te koppelen. Mocht dat niet werken is de laatste optie inslapen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:10

@ Damariis; wij hebben altijd (minstens) 2 voedsters bij elkaar gehad. Mannen gingen normaal gesproken altijd de deur uit (bij onze vorige konijnen). We hebben zoiets nog nooit meegemaakt...

Het gaat momenteel wel goed, maar we gaan toch proberen of we de ren in 2en kunnen delen. Dit wordt echter wel moeilijk met een mini-ren die erin staat, 1 'voer' hok waar alles droog in blijft, en kippen die dan wel een erg klein stukje krijgen ook... (kunnen helaas niet meer los vanwege buur-katten met een voorkeur voor vers kippenvlees)

Mijn ma gaat bij de DA informeren en bij de opvang.

@ Ambre; hahaha, toepasselijke naam voor die van ons! Ze hebben nog geen namen, misschien moet ik daar eens verandering in brengen (al zijn ze niet uit elkaar te houden :=)

We hebben altijd konijnen gehad, en altijd minstens 2 bij elkaar. We hebben nog nooit problemen gehad... En toch wel een paar groepen gehad (handig om in een park te wonen, als je konijn ontsnapt en vrouw is ben je er zo 7 rijker die je niet kwijt kan :+)

Wat betreft vrijlaten; dat is bij ons niet meer een optie. Gelukkig heb ik mijn ouders daar vanaf weten te praten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:24

oke nou misschien gaan 2 dan wel goed maar meerdere gaan ruzie maken om het mannetje .. bij de meeste dieren is het andersom maar bij konijnen maken de voedsters het dus moeilijk, voor de andere voedsters.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:22

Je probeert nu te praten als feiten, maar dat is niet zo en dat is ontzettend jammer, want het staat op internet. Dat is je ervaring en je mening, terwijl meerdere een andere ervaring hebben.
Ik vang zoals ik al zei ook konijnen op en koppel heel vaak meerdere voedsters aan 1 of meerdere gecastreerde rammen en heb zelden problemen gehad. Tenzij er 1 toevallig niet lag met een ander, maar wij vinden ook niet iedereen aardig.
En het staat hier wel openbaar op internet terwijl wij als opvangen streven naar de juiste informatie.
Waar ik nog wel duidelijk bij wil vermelden is dat onze voorkeur niet 2 voedsters geniet bij elkaar, maar maar minimaal 1 gec. ram en 1 of meerdere voedsters. Of meerdere gecastreerde rammen met meerdere voedsters.
En fokken is wel wat anders, want een fokker heeft over het algemeen geen gecastreerde rammen zitten.
Als we in het wild gaan kijken is het daarnaast in kleine groepen ook dat ze paargewijs leven.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:20

nouja oke.. dat zal dan wel waar zijn .. mij evaringen zijn anders!!!