Rhodesian Ridgeback ''onhandelbaar''

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rhodesian Ridgeback ''onhandelbaar''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:33

Kan ik me ook in vinden, veel trainers willen ook niet hebben dat je ermee traint.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:40

anjaatjuh schreef:
Ooit verdiept in de ridge back?!is officeel een jachthond in afrika daar jagen ze op leeuwen!je kan met slipketting proberen maar die moet je om weten te doen dat is niet zomaar ketting door oog hale en omdoen nl ,geeft hij dan een ruk trek je hem flink terugSlipketting is beter dan zo riempje op om neus

Als je je nog beter had verdiept in de riggeback zou je ook weten dat het vrij 'luie' honden zijn, en dat leeuwenverhaal eigenlijk een beetje overtrokken is. Wanneer er niks te eten is zul je uiteindelijk toch op pad moeten of niet?
Het karakter van een ridgeback is wat gelaten, wat flegmatiek. Tegen het trekken hebben wij een slipketting gebruikt in combinatie met het commando voet. Bij overdreven trekken kreeg onze hond een vlakke (lijn op hoogte v/h hoofd) correctie en werd hij naast de voet neergezet. Dit hebben wij niet de hele wandeltocht met hem gedaan, maar gewoon korte momenten het liefst op vreemd terrein of een terrein zonder bijzondere indrukken. En natuurlijk belonen als de hond netjes naast je loopt, probeer zijn aandacht te trekken met evt een speelvoorwerp en het aan de voet lopen te combineren met het apporteren van het speeltje? Alhoewel veel ridgebacks dat trouwens niet veel interesseerd :o Wees blij in je stem, zet desnoods een heel toneelstuk op tegen je hond. Het lijkt allemaal makkelijk, maar dat is het niet :) Succes met het vinden van een goede club.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:44

Mijn RR is idd helemaaaal NIET geinteresseert in speeltjes en ook is ze ontzettend lui. Om haar aandacht te trekken ga ik springen stuiteren en gekke bekken trekken en gekke geluidjes maken Ik zie er soms dus uit als een compleet gestoorde vrouw (vandaar dat sommige mensen met een boog om mij heen lopen :P ) Dan vind ze mij meestal niet altijd wel interessant..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:46

ik ben geen fan van gente leader vaak zitten die half in de ogen. ga met je hond nog een curses doen. leer hem volgen zodat je op het moment hij begint te trekken enz je hem kan laten volgen dan heeft hij zn aandacht op jou gericht en niet op de rest op die manier blijft hij keurig aan de riem lopen. aangezien je ook een flexie riem hebt is het heel makkelijk leer hem komen op comando. dus hou hem aan de lijn laat hem weglopen en roep hem en belonen als hij komt. op die manier leer je hem komen als je roept. eventueel kan je dit met een clicker of hondenfluitje combineren dat als je straks fluit hij meteen komt

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:12

Yamcha schreef:
:D

Overigens ben ik het met jouw verhaal totaal eens, de oplossing zit hem eigenlijk nooit in ander materiaal, dat is symptoombestrijding. De enige constructie en op lange termijn effectieve oplossing is trainen en opvoeden. Volgens mij heeft de hond van TS daar ook de ideale leeftijd voor, een leeftijd waarop ze makkelijk en snel leren, en het lichaam kan ook meer aan :j

hier sluit ik mij helemaal bij aan, heb het bij mijn eigen hond gezien, gemerkt en er hulp bij gezocht en gevonden....

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:14

Zo is het ook bij paarden ;) beter gewoon goeie hulp zoeken dan gelijk hulpteugels of andere troep eraan hangen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:16

kweenie..........zal vast een ouderwetse boer zijn met een boerse kijk op dingen....... maar dat ding had ik een slipketting omgedaan en even vliegles gegeven bij het trekken........

is het in een half uurtje opgelost :)

heb ik bij mijn honden ook gedaan en die trekken echt nooit meer.........

Je laat het gebeuren.......... zo simpel is het...........

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:17

Onze hond trok vroeger ook ontzettend erg en andere riemen e.d. werkt vaak inderdaad niet. Zo'n tuigje daar kunnen ze in gaan hangen, dan trekken ze alleen maar harder. Wat je moet doen als je hond trekt; een ruk geven en stil gaan staan. Als ze weer rustig naast je staat, verder lopen. Trekt ze weer; ruk en stil gaan staan. Net zo lang tot ze uiteindelijk minder gaat trekken. Er zal heel veel tijd in gaan zitten en de eerste paar keren zul je bijna geen stap verzetten en steeds stil moeten staan, maar uiteindelijk gaat ze het door krijgen en rustiger lopen.

Wat betreft het niet bij je komen als je haar los laat.. Heb je het al eens geprobeerd met snoepjes? Probeer het eerst ergens waar ze niet ver weg kan, bijvoorbeeld in de tuin. Laat haar los lopen en roep haar en als ze komt krijgt ze een snoepje. Uiteindelijk krijgt ze het snel genoeg door en volstaat een aai over haar hoofd in plaats van een snoepje.

EDIT; Met een ruk geven bedoel ik natuurlijk niet dat je haar hoofd er zowat af moet trekken. Maar wel zo dat ze net even voelt dat je kracht op haar zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:20

KiWiKo schreef:
kweenie..........zal vast een ouderwetse boer zijn met een boerse kijk op dingen....... maar dat ding had ik een slipketting omgedaan en even vliegles gegeven bij het trekken........

Heb ik nooit gedaan, ik hou de nekken van mijn honden graag heel.

En ze liepen toch keurig aan de lijn hoor :) stil staan als ie trekt en heel duidelijk zijn met je stem is ook effectief :)

Lijkt me voor TS trouwens het beste dat ze de adviezen die hier gegeven worden nu even negeert, en het straks oplost op de manier die haar trainer aangeeft.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:24

KiWiKo schreef:

Zo... Pardon?? TS, ik stuur je even een privé berichtje! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:24

dat klopt........ maar als je net naast een paard gegaan bent en je hebt een wervel verschoven dan is de minste trek aan je echt een crime :)

en dan ga ik even door mijn eigen pijn heen om de komende drie weken pijnloos met mijn honden te kunnen lopen :D :D

ze hebben nooit echt getrokken.......... maar toen mocht het echt niet :) kon het niet velen :)

nu vele jaren later is een "opletten" meer dan genoeg om de lijnen in een boogje te houden :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 25-08-09 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:26

Kan me dat ook wel voorstellen, maar helemaal correct is het toch niet :)

Overigens kan ik het in een dag :) zonder overdrijven :)

Consequent zijn, valt het kwartje rap hoor :) honden zijn niet dom, de bazen zijn vaak onduidelijk :)

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:27

[quote="KiWiKo"]kweenie..........zal vast een ouderwetse boer zijn met een boerse kijk op dingen....... maar dat ding had ik een slipketting omgedaan en even vliegles gegeven bij het trekken........

Ik heb een ridge back (nu 4 en een stevige reu) en ik kreeg wel eens vliegles van hem.... Ook zo'n leuke flexriem! Ding was in twee stukken daarna. Maar goed ik dacht dat ik redelijk consequent was/ben maar al die corrigerende "gevechten" hebben niet echt wat opgeleverd. Nu heb ik af en toe een soort van touwtjes ding langs zijn voorpoten naar zijn hals. Als de hond 1 keer zelf trekt dan corrigeerd hij zich zelf zonder mij mee te trekken, wat wel prettig is. Paar keer doen en dan kun je hem gewoon weer een tijdje aan de normale riem uitlaten. Gekocht bij een paardenwinkel in Drempt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:28

Zal je toch ergens niet helemaal consequent zijn geweest.

Overigens vind ik dat soort tuigen symptoombestrijding, heb ik niks mee :) Opvoeden die hap.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:29

dat is Yamcha :) tis zo opgelost.......... op ieders eigen manier.....

op dat moment had ik weinig keuze :) mijn honden zijn jagers en ik woonde in schapenwalhalla....... loslaten was geen optie zegmaar :)

maar ik kwam niet eens uit bed bij wijze van........ en dan kan je geen trekkers hebben, zelfs niet in de minste mate :)

hun hebben geleerd in die tijd dat druk op de band niet fijn is........

en daar heb ik nu jaren later nog steeds heel veel profijt van.........

goed het is echt een onorthodoxe manier geweest, dat absoluut....... maar het voordeel is dat ik ze nooit meer hoef te corrigeren...... :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:30

vliegles van een hond krijg ik nooit............ komt niet in mijn woordenboek voor............

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:30

Haha, wij hadden inderdaad ook zo'n 'elastiek' gekocht tegen het trekken, zo'n flexriem. Die vrouw waar we 'm bij kochten, prees het ding de hemel in, maar ik neem aan dat zij zelf geen (grote) trekkende honden heeft. We noemen het tegenwoordig 'bungeejumpen' als iemand de hond wil gaan uitlaten met die riem. De bedoeling is dat als de hond trekt, dat je stil moet gaan staan en dan zou de hond terug komen. Nou, het is precies andersom! Ik kan niet eens stil gaan staan, want ik word de hele tijd achter die hond aan geslingerd! Kan ook geen kracht zetten, want dan rekt dat ding uit. Echt waardeloos.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:32

KiWiKo schreef:

op dat moment had ik weinig keuze :) mijn honden zijn jagers en ik woonde in schapenwalhalla....... loslaten was geen optie zegmaar :)

maar ik kwam niet eens uit bed bij wijze van........ en dan kan je geen trekkers hebben, zelfs niet in de minste mate :)

goed het is echt een onorthodoxe manier geweest, dat absoluut....... maar het voordeel is dat ik ze nooit meer hoef te corrigeren...... :)

Nee, maar ik vraag me een beetje af op wat voor manier jij respect van je honden hebt gekregen... Mijn border is ook niet makkelijk, maar ik kan wel verzekeren dat ik door de juiste training respect heb GEKREGEN van mijn hond, in plaats van dat ik het heb afgedwongen...

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:34

Yamcha schreef:
Zal je toch ergens niet helemaal consequent zijn geweest.

Overigens vind ik dat soort tuigen symptoombestrijding, heb ik niks mee :) Opvoeden die hap.

Zou best kunnen! Voor mij geldt dit als "hulpmiddel" bij het opvoeden. Het gaat om het corrigeren van ongewenst gedrag toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:36

hmzzzz............ respect.......... zucht..........

respect had ik zowizo al :) :)

trekken deden ze al niet tot nauwelijks......... alleen met een acute hernia die je hebt als je een werver verschuift vanwege een val van een paard......... dan kan je net effe wat minder hebben dan een veertje dat land op je pink...... laat staan twee honden die naar de schapen willen.......... maar die wel uitgelaten moeten worden in de ochtend en in de avond........

tis maar net hoe je referentiekader ligt :)

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:36

Ukkiee schreef:
Haha, wij hadden inderdaad ook zo'n 'elastiek' gekocht tegen het trekken, zo'n flexriem. Die vrouw waar we 'm bij kochten, prees het ding de hemel in, maar ik neem aan dat zij zelf geen (grote) trekkende honden heeft. We noemen het tegenwoordig 'bungeejumpen' als iemand de hond wil gaan uitlaten met die riem. De bedoeling is dat als de hond trekt, dat je stil moet gaan staan en dan zou de hond terug komen. Nou, het is precies andersom! Ik kan niet eens stil gaan staan, want ik word de hele tijd achter die hond aan geslingerd! Kan ook geen kracht zetten, want dan rekt dat ding uit. Echt waardeloos.

:+ sorry, zie het voor me :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:37

KiWiKo schreef:

trekken deden ze al niet tot nauwelijks......... alleen met een acute hernia die je hebt als je een werver verschuift vanwege een val van een paard......... dan kan je net effe wat minder hebben dan een veertje dat land op je pink...... laat staan twee honden die naar de schapen willen.......... maar die wel uitgelaten moeten worden in de ochtend en in de avond........

Deze discussie ga ik niet eens voeren...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:38

Marloes__ schreef:
KiWiKo schreef:

Nee, maar ik vraag me een beetje af op wat voor manier jij respect van je honden hebt gekregen... Mijn border is ook niet makkelijk, maar ik kan wel verzekeren dat ik door de juiste training respect heb GEKREGEN van mijn hond, in plaats van dat ik het heb afgedwongen...

op zich wordt in een roedel ook het respect redelijk afgedwongen toch? :D :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:39

Marloes__ schreef:
KiWiKo schreef:

Deze discussie ga ik niet eens voeren...

moet je ook niet willen :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:40

Ach, het gebruik van een slipketting heeft niks met respect te maken.
Als je hem goed gebruikt, heeft de nek van de hond er niet onder te lijden en ben je in 2x klaar.
Moet je alleen wel weten hoe.....