Is het dan écht zo moeilijk te begrijpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:18

Ik doe hetzelfde als Tamaramt. Wanneer mijn hondje los loopt en ik zie dat een tegenliggende auto/fietser of wandelaar aankomt neem ik haar bij me. Ook als er iemand anders aan komt lopen met de honden aan de lijn, lijn ik haar aan (losloop gebied of niet).

Over het algemeen mag ze alleen los op de plaatsen waar het staat aangegeven maar soms als het laat is laat ik haar ook wel eens los voor de laatste ronde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:24

Juliette86 schreef:
Pollewoppy schreef:
Echt heel irritant inderdaad. Het "hij doet niks hoor" is zo naïef!
Ze vergeten voor het gemak de aangelijnde hond.

Inderdaad. Onze hond liep laatst wegens de drukte in het park wel netjes aan de lijn. Komt er zo'n kleine loslopende ***** keffer luid blaffend op haar af terwijl ik een verwoede poging deed dat beest te negeren en door te lopen. Dat beestje was zo hyper en gaf hele tegenstrijdige signalen af. Wel in de speelhouding maar serieus grommen en blaffen. Ze raakte gewoon helemaal in paniek terwijl ze normaal gesproken iedere hond leuk en lief vind. En dat baasje maar roepen hij doet niets hoor. Jaja, je bedoelt zeker dat hij met dat gebitje geen serieuze schade aan kan richten :( .

Wat moeilijk voor je puppie om dat te snappen :(:)
Daarom zal ze ook wel zo in de war geweest zijn, ze snapte er níets van, arm ding. Vervelend is dat ook, als mensen dan hun hond niet bij zich houden :(
Jouw hondje zit nu weer in een fase dat ze heel veel aan het leren is, dan is zoiets best heel moeilijk.

Less schreef:
Ik doe hetzelfde als Tamaramt. Wanneer mijn hondje los loopt en ik zie dat een tegenliggende auto/fietser of wandelaar aankomt neem ik haar bij me. Ook als er iemand anders aan komt lopen met de honden aan de lijn, lijn ik haar aan (losloop gebied of niet).

Over het algemeen mag ze alleen los op de plaatsen waar het staat aangegeven maar soms als het laat is laat ik haar ook wel eens los voor de laatste ronde.

Zo deed ik het ook altijd. En dan heb je nog van die mensen........ |o

Maar ik moet zeggen dat ik met die houding vaak bedankt word met een vriendelijke glimlach en een groet. En soms een letterlijk bedankt. Het zijn niet allemaal horken, gelukkig.
Helaas zijn het altijd de ziekerds die het verpesten voor de mensen die wel beleefd zijn.

SecretLIN

Re: Is het dan écht zo moeilijk te begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:54

wij hebben onze honden ook aangelijnd op dat soort plaatsen maar wij gaan vaak naar een zandafgraving in gieten daar mag je hond lekker los en daar is geen weg oid in de buurt.
Nu moet ik zeggen ze luisteren nog niet altijd 100% als ze andere honden zien ze gaan ff heen kijken en spelen en rennen dan weer richting ons.
Overigens doen onze honden andere honden niets (ze zijn nu zo;n 9 maand oud) ik heb al vele leuke foto's van mijn honden die met andere honden spelen!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:05

ik ben heel slecht in gebieden waar het verboden is om je hond aan de lijn te houden. volgens mij mag je bij ons nergens meer je hond los laten lopen of ik moet met de auto 10 minuten rijden. ik heb voor me zelf ook de regel komt er een andere hond die aan de lijn is dan lijn ik hem ook aan, loop die los dan klik ikdie van mij ook los. ook ken ik de meeste honden ook en weet ik bij welke hond hij vast moet of los kan lopen. verder als er een paard loop houden we hem meestal ook vast.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:19

Wij rijden 3x per week zo'n 30 km heen en weer en dat dus 3x om de honden op een veilige plek uit te laten en ff te laten racen en zwemmen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:23

Ik snap het probleem, hier gebeurde het eerst ook. Bus in het bos, 5 enorme rottweilers worden losgelaten en gaan andere honden aanvallen. Wat doet baas? Die gaat roken. (heeft niet met ras te maken maar met opvoeding en asociaal gedrag).

Maar aan de ene kant heb ik het ook gedaan. Hier in de buurt was er eerst een bos waar je bijna overal mocht loslopen behalve op de fietspaden, wat natuurlijk begrijpelijk is! Wat doet gemeent? Die bant bijna alle loslooppaden hier uit. Dan heb ik zoiets van kom nou! Heeft er meer dan 10 jaar gestaan en daar benje aangewend (hond ook die wist precies wanneer hij los mocht) word het ineens verboden :z

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:28

Ik heb niet alle antwoorden gelezen.

Als het een niet losloop gebied is, ben jij niet fout, wat je hond ook doet. Wij laten ons hondje ook wel los op niet losloop gebieden, MAAR als wij dan iemand tegenkomen die de hond wel vast heeft, doen wij hem ook aan de lijn. Dit omdat sommige honden bewust vast zitten.
Komt heel vaak voor, wij onze hond los de ander los, die klikt hem weer vast, dan wij ook. Iemand heeft de hond al vast dan klikken wij hem ook vast. Laat die hem los, wij ook los.

Tegenwoordig wijten mensen alles aan de andere zijde, weten vaak zelfs niet eens van hoe of wat en snappen niet dat sommige hun honden gewoon vast houden om een bepaalde reden.

Mijn vorige hond was echt een bitch, los, maar ook vast. Als iemand zijn hond dan niet vast deed en die van mij greep, gaf ik duidelijk aan dat ze niet voor niets vast zit.

Het is en zal altijd zo'n probleem blijven.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:46

OOO jee, ik ben zo'n asociale iemand geloof ik := Nou ja, ik gaf nooit een grote bek oid, maar ik liet mijn hond ALTIJD los lopen in het park. Geen idee of het mocht of niet. En hij was ook nog zo'n tiepje die met iedere hond wou spelen :') Mijn hond heeft altijd zoveel energie, hij moet gewoon kunnen rennen. Dus hoe lang ik ook wou 'lopen' met hem, kwam die vaak nog stuiterend van de energie weer naar huis. Hij luisterde wel, alleen wat minder als er andere honden erbij waren :D .... :x .. Ik vond het ook wel eens vervelend, maar ja..ik heb puppy cursus, thuis trainen, alles met 'm gedaan en toch, als er andere honden waren ging die altijd er naar toe. Hij is heel passief, geen een keer ruzie gehad ofzo, en het scheelde dat de meeste mensen het juist leuk vonden als de hondjes gingen spelen :o ... maar ik moet zeggen, als we echt aan het lopen waren en ik doorliep kwam die uiteindelijk wel mee.. Maar ooo die hond soms he, als pup, echt een ramp... :o

Nu is die heel braaf hoor :D (3 jaar en 1 castratie later) :D

EDIT: Nu ik overna denk, (Woon er al bijna 3 jaar niet meer) lijnde ik hem ook aan als er een andere aangelijnde hond aankwam, hetzelfde met paarden. Zo asociale was ik dus ook niet :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:57

Pollewoppy schreef:
Echt heel irritant inderdaad. Het "hij doet niks hoor" is zo naïef!
Ze vergeten voor het gemak de aangelijnde hond.

" ja maar die van mij wel!!!" :(

dat is dan steenvast mijn antwoord!

ook hier hetzelfde probleem :j mensen die te pas en te onpas hun honden gewoon los laten lopen en ik heb die grote jongen niet voor niks kort aan de lijn
als hij losloopt gaat het namelijk bijna altijd goed
maar als hij aangelijnd is dan is hij dus niet mild en eigenlijk echt niet lief :n
tevens heb ik in mijn andere hand een lijntje met een jack russel eraan die ook heftig kan reageren op grote honden en daardoor de grote opzweept
dus dan zie ik mensen met een loslopende hond dan probeer ik al te wijken maar het gebeurt ook dat ik te laat ben en de loslopende al op ons afgerent komt
tja helaas......maar als hij dan grijpt is het echt hun eigen schuld, en geloof me...die bolle van mij richt echt veel schade aan!
en schreeuwen mogen ze dan tegen me,maar ze krijgen hem net zo hard terug, ik sta volledig in mijn recht :j

het zal overigens niet de eerste keer zijn dat hij een kleine spring in t veld in zijn bek heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:06

andersom kan het ook.. wij hebben hier 2 losloopgebieden, de 1 is een uitrenplek voor honden, mijn hondjes lopen daar dus los, dan kunnen ze hun energie lekker kwijt en lekker rennen en gek doen.. daar lopen ook mensen die hun hond bijna smoren want anders 'pakt hij' loop daar dan niet! je ziet toch dat het een uitrenplek is?! logisch dat daar honden loslopen..
het andere gebied is een uitlaatplek waar de honden dus ook los mogen, aan de andere kant van het water zijn 2 dezelfde gebieden, dat zijn geen uitren of uitlaatplekken, dan ga je daar toch lopen met je hond?
hetzelfde met mensen die bang zijn voor honden, of hun 'zondagse kleren' aan hebben,of gaan zitten picknicken of vissen, en dan boos worden als er een pup naar ze toe rent.. ja dan moet je het bordje lezen en daar niet gaan lopen.. honden zwemmen en spelen daar.. als je niet wil dat je een hond tegenkomt moet je lekker weg blijven denk ik dan..
ik heb ze alleen op die 2 plekken los, aan de andere kant van het water loopt de ene ook los, zodra ik iemand zie met een andere hond die aan de lijn loopt gaat ze vast.. ik vind het altijd zo eng als mensen naast een drukke weg lopen en de hond los hebben, stel dat er aan de andere kant een hond loopt en ze vliegen de weg over..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:15

Onze hond loopt altijd los. Soms vergeten we zelfs de riem mee te nemen :o Ze luistert wel oke, maar het rondje is wel haar rondje, dus ze hoeft niet continue te volgen. Andere honden vind ze eigenlijk niet zo interessant.

Als we iemand tegenkomen met de hond aan de riem, gaat de onze ook aan de riem, of aan de voet en onder appel tot de ander gepasseerd is.

Vind het wel eens jammer dat veel mensen hun hond niet lekker laten rausen op een veld waar dat mogelijk is, maar zodra ze een andere (loslopende) hond zien, toch hun vriendelijke hond aanlijnen. Soms is wat sociale interactie voor de honden toch ook fijn?!

Ik heb echter een grondige hekel aan mensen die hun hond aan de riem hebben, waarop ik mijn hond ook bij me roep. Waarna ze vervolgens hun hond zoveel ruimte aan de riem geven, dat ze alsnog naar kunnen doen tegen de mijne, die dan geen kant opkan :( Hond aan de riem is m.i. ook hond onder appel en bij je houden! Of mensen die pontificaal in je loop blijven staan _-:(

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:30

Ik was laatst aan het fietsen met mijn hond, gewoon op een fietspad naast een veld (geen idee of honden daar los mogen). Maar toen kwam er dus een hond naar die van mij stormen. Lety vind andere honden altijd al spannend, maar nu kon ze dus ook echt geen kant op (behalve in mijn fiets). Je zou nog op je bek gaan ook door zulke mensen die hun hond niet onder appel hebben.
Lety was gelijk weer helemaal gestresst, arm beest.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:47

Mijn honden lopen altijd los :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:50

dees_daan schreef:
andersom kan het ook.. wij hebben hier 2 losloopgebieden, de 1 is een uitrenplek voor honden, mijn hondjes lopen daar dus los, dan kunnen ze hun energie lekker kwijt en lekker rennen en gek doen.. daar lopen ook mensen die hun hond bijna smoren want anders 'pakt hij' loop daar dan niet! je ziet toch dat het een uitrenplek is?! logisch dat daar honden loslopen..
het andere gebied is een uitlaatplek waar de honden dus ook los mogen, aan de andere kant van het water zijn 2 dezelfde gebieden, dat zijn geen uitren of uitlaatplekken, dan ga je daar toch lopen met je hond?
hetzelfde met mensen die bang zijn voor honden, of hun 'zondagse kleren' aan hebben,of gaan zitten picknicken of vissen, en dan boos worden als er een pup naar ze toe rent.. ja dan moet je het bordje lezen en daar niet gaan lopen.. honden zwemmen en spelen daar.. als je niet wil dat je een hond tegenkomt moet je lekker weg blijven denk ik dan..
ik heb ze alleen op die 2 plekken los, aan de andere kant van het water loopt de ene ook los, zodra ik iemand zie met een andere hond die aan de lijn loopt gaat ze vast.. ik vind het altijd zo eng als mensen naast een drukke weg lopen en de hond los hebben, stel dat er aan de andere kant een hond loopt en ze vliegen de weg over..

Idd ook érg vervelend, ja.

Ouders die met kleine kinderen die bang zijn voor honden bij een hondenstrandje gaan zitten, vind ik ook ergerlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:57

Mijn vriend heeft 2 honden, een teefje dat super goed luistert en een verschrikkelijk dominante reu.

Die reu loopt in het bos enzo altijd aan de lijn, de teef eigk altijd los, maar als er andere honden aankomen wordt ze wel even vastgehouden. Niet dat ze iets doet, maar van de andere hond weet je het nooit ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:58

Mijn honden lopen altijd los. Als ik andere mensen met honden zie, roep ik ze altijd bij me en zeg naast. Dan lopen ze naast me tot ik zeg dat ze weer mogen gaan. Ik krijg van anderen vaak complimenten dat mijn honden zo goed luisteren en vooral die kleine. Mijn grote hond vindt andere honden vaak eng en wil er niets van weten. Mijn kleine hond vindt de mensen die erbij lopen vaak leuker.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:59

Quellian schreef:
Mijn honden lopen altijd los :)

en als ik nou bij jou aan de overkant zou lopen? hou je je hond dan bij je? of laat je hem gewoon naar die van mij lopen ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:00

dees_daan schreef:

klopt ook helemaal! ik ga dan bijv naar twiske daar is een losloopgebied van een aantal km's
en dan worden fietsers boos dat ze niet aangelijnt zijn :oo
naja :(
het is losloopgebied!! fiets er dan niet!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:05

wij rijden met de paarden veel over de hei, en als er begrazing is, mogen honden daar niet loslopen.
dan nog komen dol entousiaste honden op de paarden afrennen, en de baas in geen velden of wegen te bekennen :7
laatst was me vriend het zo zat, zei hij tegen een hondenbezitter, dat het gevaar voor eigen leven van de hond was, want zn paard trapt gericht naar paarden. (is niet zo, maar schrikte wel af) }>
honden werden aangelijnd, en krijg je nog te horen dat wij maar moeten oppassen.
ik ben verzot van honden, maar sommige eigenaren moeten echt een bril gaan kopen ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:13

ikdoemaarwat schreef:
dees_daan schreef:

klopt ook helemaal! ik ga dan bijv naar twiske daar is een losloopgebied van een aantal km's
en dan worden fietsers boos dat ze niet aangelijnt zijn :oo
naja :(
het is losloopgebied!! fiets er dan niet!

Dat slaat ook nergens op idd :')

Vraag me alleen af waarom die fietsers dan boos worden? Lopen de honden voor de fietsen? Dan kan ik me voorstellen dat het lastig is, maar anders moet je idd niet door een losloopgebied fietsen. Overigens houd ik de mijne wel even bij me, dat hij niet hinderlijk is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:16

ow maar dat doe ik ook zeker....maar niet met mensen die op voorhand al gaan schreeuwen en zeker niet als mijn hond de fietser gewoon rustig passeert (want dat doet hij want hij vind ze niet intressant) en die mensen dan al gaan lopen blaten
en dat alleen maar vanwege zijn uiterlijk en hun angst,want de russel zeggen ze niks over :7

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:22

Ik heb dit ook meerdere keren meegemaakt en ik vond het érg frustrerend.

Eerst hun hond op de mijne af laten stormen en vervolgens kei hard roepen: Goh, hij is niet echt bepaald rustig hé. Nee, goh, u meeeeeeent het, zou dat misschien niet de rede zijn van dat ik m'n hond aangelijnd hou |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:24

@ ikdoemaarwat: Dat vind ik idd ook grote onzin, dan moet je daar niet gaan fietsen als je bang voor honden bent. NL heeft fietspaden zat, je kunt er dan denk ik ook wel omheen.

Ik ga ook niet op een naturistenstrand liggen als ik geen fan ben van bloot

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:26

yamcha: juist jij begrijpt m! ik fiets ook wel eens door zo een gebied maar ik hou er rekening mee en fiets niet te hard en tja gebeurt het eens dan word ik niet boos en lach ik gewoon....t zijn dieren en ze begrijpen het soms niet helemaal....

en de paden zijn best breed en de grasstroken al helemaal
maargoed ik krijg door het uiterlijk van mijn hond toch al vooroordelen want mensen gaan in het losloopgebied spontaan hun hond aanlijnen als ze die van mij zien :7
en dat terwijl hij los dus niks doet,alleen aangelijnd is het een monster :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:36

En dat terwijl jouw hond zo een lekker ding is :(:)

Dat is het idd, het zijn dieren, en ze kennen de verkeersregels niet, ze snappen het gewoon niet altijd. Om daar nu boos om te worden...... dan kun je overal wel boos om worden (zou dát de reden zijn dat Nederland zo vol azijnpissers zit? :D ). Het zijn dieren, ze bedoelen het niet verkeerd, en ze weten niet beter.

Een kind kun je het nog uitleggen (ook vanaf een bepaalde leeftijd) maar bij een hond heeft dat geen zin...... goed onder appèl zetten, en zorgen dat ze niet hinderlijk zijn, lijkt me een goede oplossing. Als beiden wat water bij de wijn doen, valt er prima met elkaar om te gaan.