Katten inenten ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:53

Ik weet niet in hoeverre de ziektes waarvoor ge-ent word ook door in-direct contact kunnen worden. Bijv. kat pist tegen struik, baas loopt langs struik af, eigen kat strijkt tegen vieze pisstruik been aan. Dus ik zou daar als ik overwoog om te stoppen met enten eerst even naar kijken. Maarja het is wel eigen keuze natuurlijk, mijn dieren zijn ge-ent dus als jij het niet doet maakt het mij niet uit die van mijn zullen ze niet snel aansteken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:56

Mijn binnenkatten worden niet ingeent ;)
Vroeger wel (fokkater + fokpoes) Maar dan moet het natuurlijk, nu ze bij ons met 'pensioen' zijn. Doe ik het niet. ze kunnen geen andere katten 'ziek' maken, aangezien ze niet buiten komen
We ontvlooien ze wel altijd :j

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:01

Mijn buitenpoezen worden niet meer ingeent.
Ze zijn wel gesteriliseerd/gecastreerd en worden ontwormd maar enten doe ik al tig jaren niet meer.
Ik heb er 2 van rond de 19 jaar en een jonkie van zo een 13...dus gaat prima zo :D

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:11

Eigelijk worden mn katten bijna nooit ingeënt.
Als we ze juist hadden,als ze klein waren, hebben ze wel de nodige spuiten gekregen.
Maar zolang ze niet ziek worden/zijn,gaat er ook niet echt iets aan gebeuren.

Ze zijn nooit ziek,perfect in orde.:)
Enkel Bollie geeft vaak over,zn flanken vallen in.
Maar hij's 9 jaar & heeft al veel gemaakt.:)

Laika

Re: Katten inenten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:40

Nu lees ik hier dat sommigen hun binnenkatten niet enten vanwege minder kans op besmetting. Maar besmetting kan ook via de mens optreden.
Zou het niet zo zijn dat een binnenkat minder weerstand kan hebben dan een buitenkat omdat deze minder aan allerhande bacteriën wordt blootgesteld? Zomaar een hersenspinsel hoor.....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:44

Als je ooit kattenziekte hebt meegemaakt, dan laat je het wel uit je hoofd om niet te enten, of het nu binnen of buiten katten zijn, katteziekte kun je onder je schoenen meebrengen.

Ik ent alle volwassen katten, van wie ik niet zeker ben of ze ooit ingeent zijn geweest (vang oude zieke zwervers op) Zelfs met mijn aidskat heb ik dit risico toch genomen.

Dat wil niet zeggen dat je elk jaar moet enten (kattenziekte entin is tegenwoordig minimaal 2 jaar geldig), maar het immuumsysteem van katten is pas op 3 jaar op volle sterkte, dus in het zeldzame geval dat ik een jonge kat in huis heb (zoals possum, die bij mij geboren is vanwege opvang zwangere moederpoezen) laat ik die tot 3 jaar volledig enten. Hoewel in Possums geval het ws niet nodig is aangezien hij kattenziekte overleefd heeft.

De structuur van een immuumsysteem van een kat is ook de reden waarom we FIP tot 3 jaar en na 10-12 jaar zien bij katten, en slechts in zeldzame gevallen tussen 3 en 10 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:52

Ik ent alleen de eerste levensjaren daarna niet meer om de genoemde redenen in dit topic dat dit alleen maar slecht is en het al lang al achterhaald is.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:08

Toen Grolsch en Baileys nog jong waren werden ze wel ingeënt. Toen na een jaar of twee bleek dat ze er beiden elk jaar ziek van werden heb ik ze nooit meer ingeënt. Baileys is sinds 29 juli 17 jaar oud.
Toen Grolsch (13) overleed en Biertje en Borrel (boerderijkatten) kwamen heb ik ze om deze reden nooit in laten enten.
Nadat Biertje (1.5) was overleden kwam Melk. Aangezien die bij een asiel vandaan kwam is hij dus wel ingeënt, hij had volgens hen niesziekte. Nadat hij bij ons is gekomen heeft hij nooit meer een inenting gehad. Wel zijn ze allemaal Don Castrillos de Los Ballos.
Mijn honden daarintegen worden wel elk jaar ingeënt. Die gaan ook mee op vakantie en zwemmen in het meer hier. En vanwege het zwemmen worden ze dus ingeënt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:12

_O- die namen van rainbow8 Geweldig! :D

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:16

ik doe het tegenwoordig braaf
1 jaar niet gedaan en toen kreeg 1 van de 3 katten niesziekte
na 3 antibioticakuren was ie er zo goed als vanaf, maar hij is sinds die tijd altijd wat zwakker geweest dan de anderen

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:02

Laika schreef:
_O- die namen van rainbow8 Geweldig! :D

Dank u, dank u.
De honden namen daarintegen zijn niet zo spectaculair. De Viszla heet Rimar (zo had de vorige eigenaar hem al genoemd).
De ontplofte cavia (vlinder x naakthond met haar) heet Daewoo met als bijnaam Cavia (luistert ze beter naar). Ik vond Chevvy leuker, maar de kids waren het met vier tegen één voor Daewoo. Dus dan verlies je het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:21

als je poes in de vakantie ooit naar de kennel gaat (of noem je dat bij katten niet zo?)

ben je dan verplicht te enten?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:45

Ja dan ben je wel verplicht te enten :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:52

Nee nooit! Lopen dag en nacht buiten, ze zijn gezond en sterk dus kunnen wel tegen een stootje en worden dus ook niet snel ziek! ;)

(eigenlijk zijn ze nog NOOIT geent (of 't moet bij een paar maanden geweest zijn) en ze zijn nog nooit ziek geweest)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 00:54

Nadat een DA mij eens vertelde dat jaarlijks enten niets anders is dan geld uit de zak kloppen, heb ik besloten om mijn dieren (m.u.v. van de paarden) alleen de eerste twee entingen te geven.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:31

Ik heb mijn katten laten inenten. Wat ik niet snap is dat ik pas over 3 jaar moet terugkomen en iedereen heeft het hier over jaarlijkse entingen. :? Beiden hebben 'kattenziekte levend' en niesziekte gehad. Is mijn dierenarts nou zo'n uitzondering?
Wat entingen betreft ben ik wel een pietje precies. :o Alle beesjes krijgen netjes op tijd hun prikje.

Mijn katten zijn en blijven binnenkatten, maar ik kom op stal ook met katten in aanraking en dat zijn niet de properste en echt gezond zien ze er niet uit. Ik ben dus ook veel te bang dat ik iets 'meeneem'.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:56

Quellian schreef:
Nadat een DA mij eens vertelde dat jaarlijks enten niets anders is dan geld uit de zak kloppen, heb ik besloten om mijn dieren (m.u.v. van de paarden) alleen de eerste twee entingen te geven.

waarom blijf je je paarden wel vaccineren?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:12

hier vaccineer ik de paarden ook gewoon netjes per jaar, dit vooral omdat het overal verplicht is waar je met je paard ook komt, keuringen, wedstrijden enz.

hier trouwens tel dan mijn ouders ook mee, jaren honden en katten gehad, en allen alleen jong entingen gehad, en daarna nooit meer, allen nooit ziektes gehad, vind het zelf maar geldklopperij, en doe daar niet aan mee,

als mijn dieren wat hebben dan verzuim ik zeker niet om naar de da te gaan hooor, zo heeft laast wel een kat van mij een spuit gehad om te ontwormen, was al even niet gebeurd, is echt onmogelijk om zelf te doen tegenwoordig bij die kat, ze heeft toen tevens ook een vitaminespuit gehad, we gaan nu met haar wel ong 2 keer per jaar heen om te ontwormen, dit omdat het veel stress scheelt voor ons.

andere kat eet de pilletjes gewoon als snoepjes op, ideaal.

maar inenten nee hoor,

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:28

Mijn katten worden hier elk jaar gevaccineerd, en 1x in de 3 jaar tegen rabies. Deze hebben ze vorig jaar gehad dus die hoeven ze de komende 2 jaar nog niet te hebben :D

Ik moet wel enten omdat ik ook shows loop en toch een grotere kattengroep heb, waardoor als er iets uitbreekt ik anders echt het haasje ben... Ook de kittens worden hier gewoon 2 maal geent..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:49

dobbel schreef:
als mijn dieren wat hebben dan verzuim ik zeker niet om naar de da te gaan hooor, zo heeft laast wel een kat van mij een spuit gehad om te ontwormen, was al even niet gebeurd, is echt onmogelijk om zelf te doen tegenwoordig bij die kat, ze

Daar heb je nu druppels voor, te koop bij de DA, het heet profender spot on, werkt bij mijn katten prima. Een van de twee wordt namelijk een enorm monster als ik er met pillen aan kom zetten }>

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:00

oke, kijk dat is een goede tip, kan ik die de volgende keer eens halen, die van mij wodt inderdaad ook een kleine tijger zeg ik altijd maar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:03

Ik heb mijn katten nog nooit ingeent (de ene is tegen de 10 jaar en de andere een jaar of 4). Hoofdreden daarvan is dat het binnenkatten zijn en dat ze echt nooit buitenkomen. Ontvlooien heb ik voor het laatst gedaan toen ik de jongste als kitten kreeg, want die had vlooien meegenomen uit het nest :+. Verder gelukkig nog nooit een vlo gehad hier. Wat ik wel af en toe doe is ontwormen, zo'n 2 keer per jaar.