Hond kan slecht alleen, dier erbij nemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:01

stiekeme plasser dus, die van mijn schoonouders doen dat ook.
Wij hebben een hondje van iemand die is overleden en die had 13 honden die overal mochten plassen (waarvan mijn schoonouders er 2 van hebben), maar de eigenaar is denk ik wel eens goed boos op ze geworden als ze plaste op poepten. Dus durfden het niet meer waar de baas bij is.
Gelukkig doet onze hond dat niet, die is geholpen en piest nergens meer tegenaan. (in het begin wel) die van mijn schoonouders zijn vrouwtjes en die doen het constant.
Ik weet niet hoe jij het had met je hondje, of je die al vanaf pup afaan hebt en boos bent geworden op hem als hij plaste?
Want dan willen ze liever plassen waar je niet bij bent denk ik.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:07

een van mijn honden deed dat ook( niet plassen hoor ), buren werden er gek van en dreigde om maatregelen te nemen.
Waren genoeg thuis, veel activiteiten doen met hem etc maar zodra we maar even weg waren loeide hij de hele buurt bij elkaar.
Ook heeft hij een maatje al sinds dat hij hij 6 maanden was..

Die andere ging dan dus doodleuk mee staan loeien :+ :Z leuk hoor honden.

Wij hebben toen blafbanden gekocht en deze kregen ze om als we weg ging, het is even sneu maar het werkt gewoon wel.
Nu zijn we een jaar verder en doen we de blafbanden voor de zekerheid om als we "lang" weg zijn ( uurtje of 3 ) verder zijn ze niet meer nodig.
We hadden het er moeilijk mee, maar zijn blij dat we die dingen hebben aangeschaft :j anders hadden we nu denk ik geen honden meer gehad.. vanwege ruzie met de buurt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:09

Komt er tussen de middag ook niemand hem uitlaten?
Vanmorgen was dit probleem bij de hondenfluisteraar op sbs6.
Hoe lang loop jij per dag met je hond? Kijk als jij voor dat je weg gaat lekker een uur gaat lopen dan voelt hij zich denk ik al lekkerder.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:16

Ik ga met Amy mee, Bach Bloesem en gedragstraining.
Een ander dier zal idd niet helpen. Het gaat niet om het alleen zijn maar om het feit dat jij weg bent.

Als remedies zou je kunnen kijken naar Mimulus (angst voor het bekende), Aspen (angst voor het onbekende) en Larch (onzeker).
Deze 3 middelen worden vaak samen gegeven omdat ze elkaar versterken.
Chicory kan ook een goed middel zijn. Hangt wat van de situatie en het karakter van je hond af.
Je kunt het beste een ervaren therapeut raadplegen die met BB werkt. Die kan je vast helpen.

Weet je of het gedrag een gevolg is van een bepaalde gebeurtenis? Of heeft hij/zij gewoon nooit geleerd alleen te zijn?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:32

Drie dagen 8 uur alleen en in het weekend de hele nacht vind ik ook erg veel. Ik neem aan dat je die nachten ook zult moeten bijslapen, dus dan is de rest van het weekend ook niet echt van niveau voor het diertje. En smoesjes zoals 'andere honden zitten nog veeeeeeel meer alleen' gaan natuurlijk niet op, dat snap je zelf ook wel. Feit dat het ergens anders erger is, maakt jouw situatie nl niet beter.

Persoonlijk denk ik dat je beter had moeten nadenken over de aanschaf van een hond, met je toekomstige leefsituatie in je achterhoofd.

Ik zou in ieder geval gaan voor een oplossing dat het diertje niet zolang alleen is. Dat je moet werken is logisch, maar denk dan in de richting van een hondenuitlaatservice, of probeer het diertje een gedeelte van de dag bij iemand onder te brengen die er wél tijd voor heeft. Er zijn zelfs een soort opvangen waar je een hond heen kunt brengen als een soort kindercreche. De hele dag spelen met andere honden, veel aandacht, en 's avonds weer opgehaald door de eigenaar. Vast niet goedkoop, maar je hebt het diertje nu eenmaal, dus ik zou zeggen: zoek een fatsoenlijke oplossing.

Blondie_

Re: Hond kan slecht alleen, dier erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:50

Ik loop per dag genoeg met hem daar ligt het niet aan.
Al heb ik net een uur gewandeld, en laat hem dan thuis 10 minuten alleen dan heeft ie weer overal gepist.
Dit deed hij al vanaf het begin, ik kocht hem toen die 7 maanden was. Ik ben zijn 4e baasje (incl fokker) dus ik weet verder niks over hoe hij opgegroeid is.

Abeltje77, zoek een fatsoendelijke oplossing? wat ben ik nu aan het doen dan?
En jij kan zeker de toekomst voorspellen? ik niet hoor..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:55

mwwaaa kweet niet hoor. Je weet dat een hond 15 jaar kan worden. Neem je een hond als je nog thuis woont weet je ook dat je de komende 15 jaar op jezelf gaat wonen en wellicht moet gaan werken.

Dus een kwestie van toekomst voorspellen? Nah... :n eerder een kwestie van gewoon gezond boeren verstand. :Y)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:59

Blondie_ schreef:
Ik loop per dag genoeg met hem daar ligt het niet aan.
Al heb ik net een uur gewandeld, en laat hem dan thuis 10 minuten alleen dan heeft ie weer overal gepist.
Dit deed hij al vanaf het begin, ik kocht hem toen die 7 maanden was. Ik ben zijn 4e baasje (incl fokker) dus ik weet verder niks over hoe hij opgegroeid is.

Abeltje77, zoek een fatsoendelijke oplossing? wat ben ik nu aan het doen dan?
En jij kan zeker de toekomst voorspellen? ik niet hoor..

Het is misschien wel heel rot wat een hoop bokkers zeggen maar ik snap wel hun reactie.. die paar uurtjes over dag alleen is normaal, gebeurd bij iedereen en moet ook echt gewoon kunnen, maar 2 nachten alleen laten? tja ik zou dat ook niet doen..
Ik merkte het al aan mijn honden als bijv mijn ouders niet thuis waren en ik dus alleen sliep..
Ze banjerden contineu rond, sliepen in de gang en gingen vaak naar mijn ouders slaapkamer om te kijken of ze er zijn.
Echt een hond doe je geen pretje ze een nacht alleen te laten, ze rusten pas echt goed uit zodra het baasje thuis is.

De reden dat hij niet alleen kan zit hem dan waarschijnlijk in die 7 maanden tijd, hij is contineu van eigenaar gehopt, heeft niet van 1 dezelfde eigenaar de regels geleerd en heeft gewoon geen vast patroon in zijn belangrijkste leerperiode gehad.
Een chihuahua mag er dan wel niet uit zien als een hond := het is er toch echt wel een!! mensen "verwennen" vaak zo'n pup.
Terwijl hij juist tussen de 6 en de 8 weken van zijn leven overal op zijn eigen pootjes heen moet..
Lopen in tuincentrum, stations, winkelcentrums etc etc
Dit hondje hangt gewoon aan omdat hij de regeltjes kennelijk nooit goed geleerd heeft.
Ook ik zou je aanraden naar een deskundige te stappen, en met een schone lij beginnen, grenzen stellen en daar je ook aan gaan houden.

;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:05

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar onze Husky Djaga kon ook niet alleen, ex heeft toegegeven aan Djaga zijn 'gejank' en heeft hem toen mee genomen naar mijn slaap kamer.

Sindsdien kan ie niet alleen zijn.
We hebben toen een katje (Amy) uit het asiel gehaald, dat ging even goed ,maar daarna voelde hij zich op een 1 of andere manier nog alleen terwijl ie wel lol heeft met Amy..

We wouden Amy niet zo weer even naar het Asiel brengen dus zijn we naar het Asiel gegaan voor een andere hond, met goed geluk hing er een briefje aangeplakt met nog een Husky.

Zij is inmiddels overleden, dus een pup gekocht ook Husky en het gaat super goed Djaga kan alleen zijn en wij hoeven hem niet elke keer mee te nemen op sleeptouw (wat ik overigens helemaal niet erg vond)

Ik heb ook weleens gehoord dat het helpt de tv of radio aan te laten.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:07

Mss een idee om hem aan te leren op een kattenbak zijn behoefte te doen. Dit leren als je erbij bent. Mss dat hij dan ook de link gaat leggen als je wegbent en het dan daarop doet?

Kan me voorstellen dat je geen deense dog op een bak zet maar volgens mij is jouw hondje niet zo groot. Desnoods de deksel eraf halen en alleen de bak met grind neer zetten. En als hij daar dan op iets heeft gedaan flink belonen dmv iets lekkers.

Succes

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:09

Je zal heel veel tijd moeten gaan investeren in dit hondje. Een 2e hond gaat waarschijnlijk meeloeien, tenzij het een hele stabiele oudere hond is die goed alleen kan zijn. Je gaat er wel erg laat mee aan de slag, 2 weken voordat je het huis uit gaat, dit zijn trajecten van vele weken tot maanden.
Overigens vind ik het ook niet kunnen om een hond zo lang alleen te laten. Ik neem aan dat je buiten het werk ook nog wel eens op stap zult gaan. Ik zou in ieder geval naar een goede oplossing gaan zoeken (hondenuitlaat, oppas enz) Sommige honden kunnen prima lang alleen zijn, alhoewel ik het dan ook niet vind kunnen persoonlijk, maar jouw hond in ieder geval niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:19

Cesar millan typ dat eens in op google.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:41

ik vind hier toch wel dingen tussen staan dat ik denk: tjee wat een gepiep.....wat een brave bokkers allemaal :Y)

over alleen heel nerdeland al genomen zijn er duizenden honden die bij een baasje wonen die werkt
anders hadden 70% minder honden een baas gehad :j
wel ben ik van mening dat de dagen dat je werkt dat je die moet opvullen met een uitlaatservice :j

abeltje: toekomst voorspellen is niet zo makkelijk als dat jij het voorschets, en je doet nu net alsof iemand die werkt geen hond kan houden :?
ik zou niet weten waarom niet....

overigens heb ik in de beveiliging heel veel nachtdiensten gedraaid en mijn honden hebben nergens geen last van gehad
die sliepen echt de hele nacht aan 1 ruk door (languit op de bank) en als ik thuiskwam kwamen ze al wat slaperig overeind...liet ik ze even wakker worden (luie hond) en ging ik daarna een uur wandelen om vervolgens zelf een paar uur te gaan slapen...
even naar stal met de honden als ik wakker werd, en voordat ik weer naar mijn werk ging ,gingen ze nog een grote ronde...
mijn honden waren dik tevreden hoor,nooit geen last gehad ...

TS: je hebt duidelijk een hond met verlatingsangst
heb je al eens geprobeerd met de radio en/of tv aan?
heel soms wil het wel eens " verzachten"

dit eruit krijgen kan alleen door middel van training
dezelfde training waar je mee begint als ze pup zijn....eerst 5 min weg ,dan 10 enz enz zo uitbouwen
iets weggeven bij weggaan (zodat het niet erg is als je weggaat) en belonen bij terug komst,mits niks gedaan...
wel wat gedaan?: niet straffen, gewoon negeren, eerst je spullen rustig neerleggen enzo ,plasje opruimen terwijl de hond het niet ziet....en bij buitenkomst met de hond de hond weer uitvoerig belonen bij het plassen op het gras/bosjes...

alles draait om geduld en leren.....
tevens blijf ik wel van mening dat 2 altijd veel gezelliger is als 1
maargoed snap best dat mensen geen 2 honden willen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:47

ikdoemaarwat schreef:
ik vind hier toch wel dingen tussen staan dat ik denk: tjee wat een gepiep.....wat een brave bokkers allemaal :Y)

over alleen heel nerdeland al genomen zijn er duizenden honden die bij een baasje wonen die werkt
anders hadden 70% minder honden een baas gehad :j
wel ben ik van mening dat de dagen dat je werkt dat je die moet opvullen met een uitlaatservice :j

abeltje: toekomst voorspellen is niet zo makkelijk als dat jij het voorschets, en je doet nu net alsof iemand die werkt geen hond kan houden :?ik zou niet weten waarom niet....

overigens heb ik in de beveiliging heel veel nachtdiensten gedraaid en mijn honden hebben nergens geen last van gehad
die sliepen echt de hele nacht aan 1 ruk door (languit op de bank) en als ik thuiskwam kwamen ze al wat slaperig overeind...liet ik ze even wakker worden (luie hond) en ging ik daarna een uur wandelen om vervolgens zelf een paar uur te gaan slapen...
even naar stal met de honden als ik wakker werd, en voordat ik weer naar mijn werk ging ,gingen ze nog een grote ronde...
mijn honden waren dik tevreden hoor,nooit geen last gehad ...

TS: je hebt duidelijk een hond met verlatingsangst
heb je al eens geprobeerd met de radio en/of tv aan?
heel soms wil het wel eens " verzachten"

dit eruit krijgen kan alleen door middel van training
dezelfde training waar je mee begint als ze pup zijn....eerst 5 min weg ,dan 10 enz enz zo uitbouwen
iets weggeven bij weggaan (zodat het niet erg is als je weggaat) en belonen bij terug komst,mits niks gedaan...
wel wat gedaan?: niet straffen, gewoon negeren, eerst je spullen rustig neerleggen enzo ,plasje opruimen terwijl de hond het niet ziet....en bij buitenkomst met de hond de hond weer uitvoerig belonen bij het plassen op het gras/bosjes...

alles draait om geduld en leren.....
tevens blijf ik wel van mening dat 2 altijd veel gezelliger is als 1
maargoed snap best dat mensen geen 2 honden willen...

Ik kan daar vrij simpel in zijn. Als je meer dan de helft van de week hele dagen weg bent voor het werk. Nee, dan kun je inderdaad geen hond houden. En als je op de leeftijd van TS een hond neemt die makkelijk 15 jaar kan worden, dan is de toekomst voorspellen inderdaad helemaal niet zo moeilijk. ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:52

vertel dat dan ook even tegen duizenden mensen die werken en toch een hond hebben (en ja ze zitten hier op bokt ook maar houden zich stilletjes...)

en wie weet had TS eigenlijk wel gepland een leuke vent te vinden met een goede baan en om huisvrouw te worden
en was ze goed op weg,of zouden ze beide in wissels werken en was er telkens iemand thuis ,maar liet vriendlief haar zitten en is noodgedwongen haar toekomst veranderd.....
tja wie zal het zeggen he? ik geloof dat alleen de TS dat kan en dat je dus nu geen vooroordelen hier kan en mag maken ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:58

Heb je hem wel geleerd om alleen te zijn? Want dat kan je hond een prima aanleren. Maar ik denk dat je nu toch wel op het punt bent dat je er beter een gedragstherapeut bij kan halen en dan gewoon met hulp dit oplossen, dan krijg je ook gelijk te horen hoe je hem kan leren alleen te zijn, maar dit is voor jou en voor je hond ook echt niet leuk. Hij heeft stress, anders gaat ie niet plassen en piepen enzo.
Dus ik raad zelf aan om eens op www.quiebus.nl te kijken, daar zitten hele goeie gedragstherapeuten en daar doe ik ook mijn opleiding.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:13

ikdoemaarwat schreef:
vertel dat dan ook even tegen duizenden mensen die werken en toch een hond hebben (en ja ze zitten hier op bokt ook maar houden zich stilletjes...)

Hier ook iemand die fulltime werkt en 2 honden heeft, maar regelt het wel met het gezin ( ouders: fulltime werkers en zusje: student) ik woon sinds 2 weken samen en de honden slapen doordeweeks ook wel eens bij mij.

Mijn honden zijn inprincipe alleen op donderdag echt overdag alleen ( worden dan heel even snel uitgelaten) maar dat is het dan ook.
Nou als dat alles is ?? ze zijn met zijn 2en hoor.. en met dit mooie weer maak ik het weer goed door ze een paar uur mee te nemen naar het hondenpark waar ze de hele dag aan het zwemmen zijn en ik lekker op mijn badlaken lig.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:35

Blondie, omdat je niet weet wat er is gebeurt in zijn jongste periode kun je zelf proberen om hem/haar te laten wennen aan alleen zijn.
Bijv. Je gaat de kamer uit, telt tot 5 en komt weer binnen. Uitgebreid belonen en jubelen dat hij niet geplast heeft. Dat herhaal je een paar keer en dan ga je heel langzaamaan de tijd verlengen. Steeds een paar tellen erbij. Dan wel heel stil blijven staan aan de andere kant van de deur zodat hij niet weet dat je daar nog bent.
Als dat goed gaat ga je echt een keer buiten staan, het mooiste is als je door een raam hem kunt zien om te kijken wat hij doet. Mag hij jou natuurlijk niet zien :)
En direct weer naar binnen en belonen met woorden, aanhalen, lekkers en duidelijk laten weten dat hij de beste hond van heel de wereld is.

Hij moet heel langzaam wennen aan het feit dat jij weg bent maar hij moet meer dan dat, weten dat jij altijd terugkomt.

Bouw het echt seconde voor seconde op. Houdt wel in dat je er echt tijd voor moet maken en nemen. Het mooiste zou zijn dat, zolang je hij nog niet alleen kan zijn je hem naar je ouders of vrienden kunt brengen zodat hij niet alleen is.

En vergeet de Bach Bloesem niet ;)
Succes.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:22

Bedankt, er zitten nuttige berichten bij!
Ik denk dat hij inderdaad nooit geleerd heeft om alleen te zijn, dat ga ik hem proberen te leren in combinatie met bach bloesem.

Kattebak in huis zetten e.d. zal weinig nut hebben, want hij weet heel goed dat hij niet in huis moet plassen, het is geen zindelijkheidsprobleem. Maar hij sproeit overal tegenaan als ik even weg ben. Kleine beetjes. En ook als de achterdeur open staat.

En dat ik de toekomst zou kunnen voorspellen is erg zwart-wit gedacht. Heb echt geen flauw idee waar ik over 5 jaar woon en wat ik doe.... betekend dit dat ik geen hond zou mogen nemen?
Mijn hondje mag heel blij zijn dat hij bij mij terecht gekomen is hoor... de asiels zitten vol met hondjes ZONDER baasje.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:39

Misschien zou je eens contact op kunnen nemen met de dierenarts.
Overigens over Clomicalm, hier krijg je dat in ieder geval niet zomaar en moet er wel een goede reden voor zijn.
Ik heb het mogen proberen, maar ik wil mijn hond niet zijn leven lang op clomicalm hebben.
Ik heb erg veel contact gehad met de gedragstherapeute, die ons veel heeft begeleid.
Mijn hondje kan ook erg moeilijk alleen zijn, hoewel het nu toch wel zoveel stukken beter gaat!

Bij mij is echter het probleem dat ik vrijwel altijd thuis ben. Wat ik bij hem moest doen is vaak in een andere kamer gaan zitten zodat hij alleen in een andere kamer zit. Dit hoeft echt niet voor lang te zijn, maar wel zei ze dat wanneer hij begint te piepen ik hem moet negeren. Ik mag hem pas naar binnen halen als hij stil is en rustig blijft, op dat punt beloon ik hem enorm.

Een gedragstherapeute zou ik toch wel aanraden, wij hebben er enorm veel aan gehad en misschien kan het jou ook helpen.

Succes ermee!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:14

Clomicalm in een antidepressivum. Zou ik persoonlijk noooit doen.
Daar leert hij niets van, zijn gedrag wordt enkel onderdrukt.
Hij moet heel langzaam leren dat als TS weg is er niets aan de hand is en ze wel weer terugkomt. Met verdoven leert hij niets en het is chemische zooi met bijwerkingen zoals: duizeligheid, droge mond, versnelde hartslag, verlies van eetlust, overgeven en diarree. En in zeldzame gevallen aggressiviteit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:29

ranna schreef:
Clomicalm in een antidepressivum. Zou ik persoonlijk noooit doen.
Daar leert hij niets van, zijn gedrag wordt enkel onderdrukt.

Clomicalm kun je gebruiken als ondersteuning van een gedragstherapie waarbij de hond léért om alleen te blijven. Het is nooit de bedoeling dit op zichzelf te gebruiken, alhoewel veel dierenartsen en m.n. eigenaren het helaas wel op die manier misbruiken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:48

En dat ging zo bij mij, ik kreeg advies Clomicalm.. maar wel voor blijvend. Dit ga ik niet voor blijven geven en is inderdad een ondersteuning :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 01:28

Blondie_ schreef:
Maar als ik hem beloon als ik thuiskom, denkt ie dan niet dat het oke/goed is als hij in huis plast? dat ik hem daarvoor beloon?

Ik zal de website eens bekijken.

Ik zou de hond sowieso niet belonen als je thuiskomt. Je hondje is waarschijnlijk hartstikke blij, wellicht op het hysterische af, en als je hem beloont bevestig je zijn gedrag. Hij moet leren dat als jij weggaat/thuiskomt dat dat eigenlijk no big deal is. Maak van je thuiskomst en vertrek een sobere bedoeling. Niet belonen, dus. (Ook niet negeren, maar gewoon een aai over de bol en een glas dubbeldrank pakken voor jezelf, snap je?) :)

Mijn hond had ook verlatingsangst. Ik heb er wel een hond bijgenomen en het probleem was weg.

Let wel: Ik heb het getest. Eerst een week of wat een hond van een kennis te logeren gevraagd. Dat was een stabiele alfa-reu. Een echte kerel die overal zijn schouders voor optrekt, wat een rust had dat beest over zich. Mijn hond heeft nooit gepiept als ik vervolgens weggging met hem om zich heen. :)
Nou, dan is de keuze voor een tweede hond zo gemaakt. Twee honden is inderdaad niet altijd praktisch als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Maar het is echt heerlijk als je gewoon een paar uur van huis kunt, zonder dat je je druk hoeft te maken om je hond en zeurende buren. :)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:08

Ik werk ook 3 dagen 10 uur per dag. Mijn vriend werkt 5 dagen 8 uur per dag.
Van de 3 dagen dat ik werk zit mijn hond er 2 bij de buurvrouw. Zij heeft ook een hondje en die hebben het harstikke gezellig met zijn 3en. Die laatste dag dat ik zo lang werk is een zaterdag en dan is mijn vriend vrij en dus ook lekker thuis.
Onze hond gaat altijd naar de oppas als wij een dagje weg willen of een middag + avond weg zijn.
Verder maakt mijn hond er absoluut geen probleem van om alleen te zijn, en in de nacht zit hij ook minimaal 8 uur alleen. Ook dat gaat prima.

In het begin hebben we ook moeite gehad met hem , plaste ook als wij weg gingen en nog meer als we weer thuis kwamen. Wij zijn op cursus geweest meteen in het begin dat we hem in huis haalde. ( moesten 4 weken wachten tot de cursus begon ) , dit heeft ons ontzettend goed geholpen en heel veel geleerd over honden en hun gedrag ( martin gaus cursus ). Nu hebben we een ideale hond kwa gedrag. Houdt zich rustig als hij alleen gelaten wordt, plast niet meer in huis, wordt niet hysterisch als de deur bel gaat , helemaal goed dus.