Raskat keuze

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: Raskat keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:11

Sphynxen zijn heel bijzonder, maar onderschat het werk dat je eraan hebt niet. Ze moeten regelmatig gewassen worden, en hun oren moeten regelmatig schoon gemaakt worden. Verder kun je je geen ontsnapping veroorloven met zulke speciale poezen, dat wordt dus of goed binnenhouden of de tuin HEEL goed afzetten.

Ik vind ze zelf erg bijzonder, en er is me er ooit een aangeboden, maar wegens het arbeidsintensieve heb ik er niet voor gekozen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:30

Noren, Noren of Noren, Noren zijn óók leuk en misschien kun je ook voor een Noor gaan! Voor je het weet heb je er 4 zoals ik en ga je naar shows en ben je verkocht.... :+

Wat verharen betreft, als je ze goede voeding geeft en ze ook in een ren naar buiten mogen heb je minder last van hele jaar door verharen. In het voor en najaar krijgen ze nieuwe vacht en dan heb je wat last van haar, maar ik had met mijn 3 HTK´s vroeger meer last van haar dan nu met 4 noren en 2 oppaskatten.

Ze zijn zo vreselijk leuk en speels, maar net zoals bij de Coons zijn ze ook ondeugend en vreten van alles uit, maar ja het woord Kattenkwaad komt ergens vandaan... ;) !e vereiste is dat je wel een flinke krabpaal nodig hebt want ze vinden klimmen en klauteren geweldig leuk!
Elke kat heeft zo zn charmes en ik ben gevallen voor de Noren. Kijk maar eens op mijn site in onderschrift voor wat foto´s.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:09

@ dendrofleur: heb je foto's van die van jou?
@ cissy, die van jou vind ik ook zo gaaf!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:55

knuffeldier schreef:
@ dendrofleur: heb je foto's van die van jou?
@ cissy, die van jou vind ik ook zo gaaf!

De middelste is Aisha, dat is een volras Angora. Ernaast zitten een zoon en dochter maar daar is paps van onbekend.
Afbeelding

En dit is Sven (tja wel een poesje, ze vonden het gewoon een leuke naam). Zij is minder rastypisch al heeft ze wel een vol papier.
Regelmatig worden de oren van de honden uitgelikt.
Afbeelding

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:22

ze zijn echt supergaaf! Welk type heb jij turkse, amerikaanse of europese?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:26

persoonelijk vind ik de maine coons erg leuk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:29

crossmonster schreef:
Je bent eigenlijk hondenmens... dan zou ik zeker voor de Noorse boskat gaan :j :D

Dat zijn zulke slimme, gezellige huiskatten !!

http://www.catteryriwika.nl , ik fok alleen niet meer, maar ken wel een stel goede norenfokkers als je tzt een adres wil ;)

Inderdaad, ze gedragen zich soms meer als hond dan als kat.
Ik wacht nog tot onze Noor begint te blaffen, het overige hondengedrag zit er al goed in.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:34

Ik heb een 3/4 siamees (pikzwart) en dat is een behoorlijke tante. 'Waakt' bij de deur, aporteerd en eist behoorlijk wat aandacht en als ze die niet snel genoeg krijgt dan laat ze dat ehhh... nogal vocaal horen haha :D . Dus als je een 'honden' kat wil hebben zou ik zoiets als haar aanbevelen.
Daarnaast hebben we ook een halve brit. Een zeer schattig poesje die het allemaal wel best vindt en graag op schoot ligt en aangehaald wil worden. Misschien is zoiets als haar een betere optie omdat jullie allebei fulltime werken.
Ik waarschuw je wel. Eenmaal een kat dan kun je nooit meer zonder haha.
Ik ben wel benieuwd wat de afloop is en wie er bij je in huis mag komen wonen :)

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:41

Even bij mijn vriend gecheckt, die vind de Noren ook wel wat :D , wordt zeker een kanshebber. Ik heb ook wat opgezocht over de Maine Coon, zit er veel verschil tussen deze 2 rassen? En zouden Ragdolls of Heilige Birmanen misschien ook geschikt voor ons zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:44

Een MC is groter dan een Noor.
Een Noor is een natuurras, een MC is een gefokt ras.
Een kleine MC of een grote Noor zijn bijna niet te onderscheiden van elkaar.
Stand/vorm van de ogen verschilt iets, maar andere verschillen kan ik zo niet bedenken.

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:48

Ooit gedacht aan een Abbesijn of Somali?
Heerlijke karakterkatten, superknuffels, hondsintelligent en vreselijk aanhankelijk. Klein en slank van postuur en superspeels.
Hier lopen ze rond tussen de vogels, vissen, kippen en honden.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Swieb op 20-08-09 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:49

Ik zou gaan voor een brit. Lief en sociaal. Wij hebben er zelf drie. Waarvan de jongste een eigen fok is. Deze is heel lief en apporteert ook :D. We hopen volgend jaar weer een nestje te hebben uit de zelfde combinatie. Dus!!!!!!

Onze katten komen ook niet buiten alleen de zomermaanden zitten ze lekker buiten in de ren.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:52

Ik zou toch ook de Cornish Rex willen aanbevelen...
Ik heb er zelf 3 en had eerder ook geen katten gehad en ben eigenlijk zelf ook meer een
hondenmens maar ben helemaal gek op deze maloten.
Wat een fijne bijkomstigheid kan zijn is dat deze katten een speciale vacht hebben die (bijna) niet verhaart!
Dit betekend dus geen haren op je kleding/bank/enz. en minder stofzuigen.
Karakter omschrijving:
Het karakter van de Cornish Rex is aanhankelijk en mensgericht. Het zijn levendige en intelligente katten, die zeer aanwezig zijn. Ze houden er niet van om alleen te zijn. Cornish Rexen zijn zeer verdraagzaam tegenover andere katten, honden en kinderen. Ze liggen graag op warme plekjes in huis of op schoot. De katten zijn aanhankelijk, intelligent en levendig. Verder kunnen ze ook bijzonder ondeugend zijn en zijn het gelukkigst met een speelmaatje om hen heen.

Thommie (toen ca. 7 maanden)Afbeelding
Thommie (hier ca. 2 jaar)Afbeelding

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:54

Ik heb een brit en een stamboomloze pers (met neusje!). De pers is echt een knuffeldoos die het liefst heel de dag bovenop je zit en als dat dan echt niet mag, dan gaat ze in elk geval ergens héél dicht tegen je aan zitten. Ons exemplaar moet altijd haar zin hebben, soms lach je je echt rot! De brit is ook een erg leuke kat, maar die is weer heel anders. De onze is minder aanhankelijk, wel heel lief en speels, het is gewoon niet zo'n schootkat. Als ik nog een keer een kat wil dan komt er zeker weer een met het karakter van de pers, maar wel weer mét neus. Voor jullie klinkt de brit eigenlijk erg goed!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:00

Ik denk dat de Birmanen zeker ook geschikt zijn. Wij wonen ook op een niet al te groot
apartement met 2 katerpoezels. Ze zijn bij vlagen zeer actief...ravotten en racen het huis door...
Maar over het algemeen zijn ze rustig en makkelijk, vriendelijk naar iedereen...
Ik heb 1 allemansvriend...hij veroverd dan ook iedereens hart...Mijn andere kerel is een
knuffeldoos 1ste klas...Likken...liefdesbeetjes...en maar schurken (langs je heen wrijven)
Hij is echter niet gecharmeerd van vreemden.
Ik heb ook een Birmaan gehad (helaas veel te vroeg overleden) die je een geweldige
poetsbeurt gaf...Altijd bij je zat als je iets deed...en als je al naar hem keek viel hij spontaan
neer en moest zijn buikje geaait worden.

Ik heb ook een Brits meisje gehad...Super lief...geweldig karakter...Zeker ook een aanrader...
Maar ik zou nu toch sneller aan een Birmanenkereltje gaan denk ik...

Afbeelding
Geen geweldige foto's...maar een van de weinige waar ze (bijna) helemaal op staan...Voor hun vacht
ed.
Pixel...
Afbeelding
Yuugi...
Afbeelding

en filmpje...van mijn lieve Milo...
Milo

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:40

Yuugi :~
Die blijf ik echt zo mooi vinden!

Abessijnen en Somali's vind ik persoonlijk iets minder geschikt als ze niet naar buiten (afgesloten tuin of ren) kunnen, ze hebben over het algemeen vrij veel energie.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:51

Ik fok al 15 jr maine coons

Met het gevaar arrogant te zijn :o We zijn een van de bekendste catterys ter wereld!

Voor mij is dat het enige ras ter wereld die een hond kan vervangen :D
Ze zijn vreselijk sociaal en erg gehecht aan de baas
Ze kunnen goed met andere dieren samen leven !

Als ik jou was zou ik naar een grote show gaan en dan wel een fife show en niet een van de onafhankelijke verenigingen!
Fokkers die aangesloten zijn bij de fife, fokken volgens die regels
Die zijn iets strenger en beter gecontroleerd dan die via de onafhanlijke verenigingen !

Kijk eens bij Felikat of Mundikat
Dat zijn onder Fife reglementen verenigingen!!!!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:48

@ backup. Heb jij ook een site? Zo ja wat is het adres?

TS zie je door de bomen het bos nog?
Ben zelf stiekem blij dat ik nog geen ruimte heb voor een 2e want ik zou niet weten wat ik zou moeten kiezen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:57

Ik vind de birmanen ook erg mooi! Karakterbeschrijving daarvan staat mij ook wel aan. Hier om de hoek ligt er altijd een voor het raam, erg mooi diertje.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:07

knuffeldier schreef:
ze zijn echt supergaaf! Welk type heb jij turkse, amerikaanse of europese?

Wist niet dat er ook verschillende types zijn. Volgens mij gewoon Turkse volgens het papier.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:36

Wij hebben ook altijd Abessijnen gehad en krijgen waarschijnlijk volgende maand een Somali, maar die zou ik inderdaad niet aanbevelen als eerste kat. Ze hebben ontzettend veel energie, willen alles (maar dan ook echt alles ;) ) mee doen en zijn geen makkelijke katten qua eten, alleen zijn enz.. Neemt niet weg dat ze natuurlijk prachtig zijn! Hoor wel ook altijd veel goede verhalen over Britse poezen qua karakter!

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:53

Binnenkort (13 september) is er een hele grote kattenshow in Ahoy te Rotterdam. Ga er zelf ook heen met mijn kleine Nebelung. In Gouda en Rotterdam zitten een paar fokkers van Maine Coons. Bij interesse kan ik je hun gegevens wel doorgeven. Hier 2 straten verderop zit ook een cattery. Heeft overigens een hele mooie dekkater zitten. Heeft al vele titels weggehaald op show. Heb hier zelf ook 3 Maine Coons rondlopen naast blauwe russen, een heilige birmaan en een kruising en uiteraard nog een paar htk-katten. Ik zou zeggen ga eens kijken op show en dan bij een cattery.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:12

Staar je niet blind op titels
Als een kat alleen in zn groep is krijgt hij al een punt
Bij 3 punten is hij/zij al kampioen

Ik krijg altijd de kriebels als mensen zeggen o die van mij is kampioen
Stelt helemaal niks voor op kattenshows nm om 3 punten te behalen

Bij de honden is dat veel beter geregeld als bij katten
Keurmeerster zouden veel sneller punten moeten inhouden, helaas gebeurt dat weinig

Je kan beter kijken naar catterys die al een tijd bestaan
Maine coons zijn waanzinnig populair en daarom schieten de laatste paar jaar de catterys uit de grond
Helaas heb ik er heel wat zien komen en zien gaan!

De show die binnekort in Rotterdan is , is geen fife show
Deze show word dus door een onafhankelijke vereniging geregeld
Die zijn onafhankelijk omdat ze niet aan de fife reglementen willen voldoen

Dus mijn tip;
Ga naar Fife show; Mundikat en Felikat
Koop je kitten bij een cattery die al min 8 tot 10 jr fokt !

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:19

ik weet nog niet of ik kan, maar het wil wel graag naar die show. Ben nog nooit op een kattenshow geweest. Heb de 12e een vrijgezellenfeest, dus als ik de 13e op een beetje fatsoenlijke tijd, zonder kater mijn bed uit kan komen, ben ik van de partij.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:42

Een kitten kopen bij iemand die al 8 tot 10 jaar fokt vind ik onzin. Wij zijn nog maar 3 jaar bezig dus dat zou betekenen dat wij minder goed fokken en eigenlijk geen kitten kunnen verkopen omdat wij nog maar kort fokken? Het is maar net waar je eisen aan stelt. Wij hebben tijdens onze laatste show een compliment gekregen over hij wij ons nestje hadden gefokt :o . Het is gewoon een kwestie van de juiste combinatie kiezen.