BROODFOKKERS!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:29

Chiqa schreef:
En wat dachten jullie van die "Sjonnie's die een advertentie plaatsen op MP waarin ze hun krap aan 1 jarige reu ter dekking aanbieden? Met foto's die mn nichtje van drie nog beter kan maken met haar speelgoedcameraatje, een beschrijving dr bij die zelfs een kind van drie nog beter kan formuleren....
Wat moet je daar nu mee? Er wordt totaal niets aan gedaan, en ondertussen maar hun zakken vullen ;(

Dit gaat toch niet meer om dierenliefde of verbetering van het ras?

Dat is ook gewoon broodfok, niets meer en niets minder.
Hetzelfde geldt voor mensen die voor de fun een keer een nestje willen maar dan wel rustig 300 a 400 euro per pup vragen, soms zelfs wel meer. Dat heeft natuurlijk niets meer met hobby te maken en alles met geld willen verdienen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:31

Liedewyy schreef:
Mijn ouders zeiden trouwens dat hij als pup bij de fokker wel nieuwsgierig naar hun toe kwam, in tegenstelling tot andere puppies bij andere nestjes waar ze geweest waren (het was dus niet dat ze de eerste kochten die ze zagen). Maar er was geen moeder, en achteraf vinden ze het wel stom dat ze daar niet beter op hebben gelet...

Als ze er maar van geleerd hebben en de volgende keer zichzelf voorbereiden ;)

Hoe pups bij de fokker zijn vind ik tegenwoordig zelfs bij rashonden niet interessant meer. Ik zie ze graag even op vreemd terrein zonder moeder en zonder nestbroertjes- en zusjes. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:31

Ik heb absoluut iets tegen broodfokkers. We hebben zelf altijd honden genomen die van een goede erkende ( als dat zo noemt bij honden) fokker kwamen. Behalve een hond die heb ik van de buren. :D
Maar ik vroeg me af wat je tegen broodfokkers kunt doen.
Een kennis van ons die heeft namelijk 2 teefjes en een reu aangeschaft. Niet eens van hetzelfde ras. En ik vrees dat zij hetzelfde aan het doen is. De honden zitten in een kooi in de garage. De teefjes zijn allebei zwanger en de puppy's wil ze niet enten of ontwormen als ze geboren zijn. Ze zegt dat dat voor de toekomstige eigenaar is. Ze heeft ook geen begrenzingen aan het aantal nesten. Zodra ze bevallen en de volgende keer dat ze loops zijn wil ze ze direct terug laten dekken. Ik vind dit natuurlijk harstikke vreselijk en heb haar proberen om te praten maar ze wilt hier perse geld aan verdienen. Nu vroeg ik me af of dr dus iets aan te doen is?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:34

Wij hebben ook lang op onze pup moeten wachten, maar wisten wel dat het goed zat. Aangesloten bij BMCN en gekeurd en alles erop en eraan. Ze wisten ook heel veel te vertellen over het ras. Diesel is nu bijna twee en hebben nog regelmatig contact.
Hij is helemaal getest en we zijn ook drie keer gaan kijk toen ze geboren waren. Iedereen moet het zelf weten, maar ik koop nooit een hond via marktplaats. Net las ik nog een advertentie ik heb puppies en die wil ik kwijt.. zo raar alleen dat stond er. en dat de moeder uit logeren is haha dat gelooft toch niemand zou je denken. Maar helaas blijkbaar wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:36

nieky1993 schreef:
Nu vroeg ik me af of dr dus iets aan te doen is?

Ik heb geen idee, ik hoop dat er door dit topics wat tips vrijkomen, want hier moet gewoon een eind aan komen.
Mensen wakker schudden wil mss wel helpen, al is het er maar eentje....Met één volgen er mss meer.
Zelf ben ik ook ooit door dit soort verhalen 'wakker geschud' en me bewust geworden dat dit gewoon echt niet meer kan en niet meer van deze tijd is.

Mensen die op deze manier hun zakken willen vullen zouden de ogen uit hun hoofd moeten schamen, je zadelt iemand anders met jou ellende op!
Maar aan de andere kant ben je dr als consument ook zelf bij, maar goed dan komen we weer bij dat verhaal snel en vooral goedkoop!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:36

nieky1993 schreef:
Ik heb absoluut iets tegen broodfokkers. We hebben zelf altijd honden genomen die van een goede erkende ( als dat zo noemt bij honden) fokker kwamen. Behalve een hond die heb ik van de buren. :D
Maar ik vroeg me af wat je tegen broodfokkers kunt doen.
Een kennis van ons die heeft namelijk 2 teefjes en een reu aangeschaft. Niet eens van hetzelfde ras. En ik vrees dat zij hetzelfde aan het doen is. De honden zitten in een kooi in de garage. De teefjes zijn allebei zwanger en de puppy's wil ze niet enten of ontwormen als ze geboren zijn. Ze zegt dat dat voor de toekomstige eigenaar is. Ze heeft ook geen begrenzingen aan het aantal nesten. Zodra ze bevallen en de volgende keer dat ze loops zijn wil ze ze direct terug laten dekken. Ik vind dit natuurlijk harstikke vreselijk en heb haar proberen om te praten maar ze wilt hier perse geld aan verdienen. Nu vroeg ik me af of dr dus iets aan te doen is?

Het enige wat je kunt doen is mensen die er aan denken een pup te kopen zo goed mogelijk te informeren en proberen weg te houden bij de broodfok. Zonder verkoop is het snel afgelopen met de broodfok. Helaas heeft de regering een heel aantal jaren terug besloten de hondenhandel gewoon vrij te laten.
Als ze meer dan 4 nestjes per jaar of 20 pups per jaar krijgt ze te maken met het Honden en Kattenbesluit (http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/a ... af431da86/ onder aan de pagina) maar dat zal niet zo snel gaan met 2 teefjes.

Sommige mensen denken ook dat een kennelnaam of een HKB registratie iets zegt, beiden zeggen dus helemaal niets.
De term erkend bestaat officieel ook niet. Vraag altijd bij de rasvereniging na of een fokker daar is aangesloten en ook volgens de regels van de rasvereniging fokt. Er zijn nameljik ook broodfokkers die met stamboom fokken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:42

MissAnnemijn schreef:
Je zal trouwens versteld staan dat ook op de specifieke fora, mensen die al langer posten nog aankomen met ja hij keek zo schattig, en zo weer een bups dierenwinkelbeestjes in huis haalt.. 8)7

Of mensen die eerste een topic beginnen om van te voren advies te vragen, die dan keurig netjes uitleg krijgen over goede fokkers en opvangen/asiels en dan ineens een berichtje van we hebben er een/twee gekocht, ze waren zo schattig en dan blijkt dat ze je hele advies naast zich hebben neergelegd en toch dieren uit de broodfok hebben gekocht. Waarom heb je dan om advies gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:45

Manou schreef:
Waarom heb je dan om advies gevraagd?

Ja dat vraag ik mij ook dan elke keer weer af, en dan beledigd reageren als de reactie's niet zo enthousiast meer zijn.
Mss waren de spaarcentjes op en was een rashondje met papieren toch niet het budget? Zou zo maar kunnen :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:51

Chiqa schreef:
Mss waren de spaarcentjes op en was een rashondje met papieren toch niet het budget? Zou zo maar kunnen :)

Dat vind ik zo'n goedkoop excuus zeker als je bedenkt dat de pups bij meerdere rassen met stamboom vaak goedkopre zijn dan de pups uit de broodfok.
En dan heb ik ook nog vaak genoeg meegemaakt dat dat soort mensen nog een sloot geld kwijtwaren aan dierenartskosten als de pup niet gezond bleek te zijn.

Waar ik me altijd zo over verbaas is dat mensen het aan de ene kant blijkbaar heel belangrijk vinden dat hun hond een rashond wordt genoemd, maar dan kopen ze zelf een hond zonder stamboom en vaak nog een kruising ook.
Het mag niet teveel kosten (denken ze), het moet vanavond nog opgehaald worden en de buren moeten natuurlijk wel denken dat het een rashond is. :+

Princess_

Re: BROODFOKKERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:13

Wij hier zijn ook niet super geweest in het kopen van hondjes. Hebben 2 honden bij dezelfde boer vandaan. Een kruising bouvierXbenner sennen en een "boerenfoks" die meer een jack russel lijkt.
Beiden met allergien helaas en de eerste is helaas te vroeg gestorven aan een gezwel in dr mond (negen jaar al wel) maar of dat komt door die boer alle ellende geen idee... Weet wel dat ik zielsveel van ze hou en blij ben dat ze bij ons terecht zijn gekomen.

Onze nieuwste aanwinst is een benner senner, uit Belgie. Geen papier. Schat van een beest en mankeerd tot dusver niets, ze is nu bijna 9 maand.

Ik geef zelf niets om rassen en vind indd de broodfok niet prettig, maar volgens mij ben ik zelf ook niet slim geweest in de aankoop van onze hondjes. Daarom kan ik andere mensen er ook niet op afvallen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:17

Princess_ schreef:
Ik geef zelf niets om rassen en vind indd de broodfok niet prettig, maar volgens mij ben ik zelf ook niet slim geweest in de aankoop van onze hondjes. Daarom kan ik andere mensen er ook niet op afvallen...

Je hoeft ze er ook niet op aan te vallen en je valt ze ook niet af. Je kan ze er wel op wijzen want vaak hebben mensen het niet eens zelf door en letten ze de volgende keer wel beter op.
Als dierenliefhebber wil je zo'n broodfokker natuurlijk niet sponseren en jezelf ook niet wijsmaken dat degene waar jij de pup vandaan haalt geen broodfokker is.

En jij kan dat zeker wel, als ervaringsdeskundige. :D

Tja en verder is het alles behalve verstandig om een Berner Sennen zonder stamboom te kopen in verband met erfelijke gebreken die helaas veel voorkomen bij dat ras.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:21

Moeder en vader waren wel getest :j Hebben moeder én vader ook gezien. Verder heb je natuurlijk wel een punt, hopen dat die meneer wél eerlijk was. Het kopen ging ook heel anders in Belgie moesten papieren lezen, invullen enzo over onze thuis situatie en toen ging die meneer weg en kwam toen terug om te zeggen dat als we onze Senna (niet origineel kweet) wilden kopen dat kon.

Bij de boer van de eerste 2 gaven we geld en hoppaa weg naar huis.
Gelukkig zijn/waren ze bij ons, kost klauwen vol geld een zieke hond (2 nog meer :') ) en gelukkig hebben we het voor ze over.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:24

Princess_ schreef:
Moeder en vader waren wel getest :j Hebben moeder én vader ook gezien. Verder heb je natuurlijk wel een punt, hopen dat die meneer wél eerlijk was. Het kopen ging ook heel anders in Belgie moesten papieren lezen, invullen enzo over onze thuis situatie en toen ging die meneer weg en kwam toen terug om te zeggen dat als we onze Senna (niet origineel kweet) wilden kopen dat kon.

Bij de boer van de eerste 2 gaven we geld en hoppaa weg naar huis.
Gelukkig zijn/waren ze bij ons, kost klauwen vol geld een zieke hond (2 nog meer :') ) en gelukkig hebben we het voor ze over.

Helaas vererven de meeste erfelijke gebreken zich recessief. Dan kun je wel alleen de ouders testen, maar dan kan je alleen maar uitvinden of ze lijder zijn en niet of ze drager zijn.
Als een van de ouders drager is, of nog erger beide ouders, dan is de kans groot dat de pups dus wel lijders worden.
Daarom zijn stambomen belangrijk, niet om aan de muur te hangen maar voor de fokkers om te weten waarmee ze fokken.
Zonder stamboom kun je van de voorouders nooit achterhalen of die erfelijke gebreken hadden en dat is dus erg belangrijk en je weet dan ook niet wat voor karakters er in de lijnen zitten.
Bij de zogenaamde rashonden zonder stamboom komen helaas veel meer erfelijke problemen voor dan bij de rashonden met stamboom.
Iets wat ook logisch is omdat je alleen goed kan selecteren als je de lijnen goed kent.

Hopenlijk is jouw hond gewoon gezond.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:25

Oke, ja dat soort dingen weet ik niet. Ben blij dat je het uitlegt.
Is er ook een manier om zoiets al vroeg te testen oid?

Hoop indd dat ze gezond blijft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:30

Princess_ schreef:
Oke, ja dat soort dingen weet ik niet. Ben blij dat je het uitlegt.
Is er ook een manier om zoiets al vroeg te testen oid?

Hoop indd dat ze gezond blijft.

ED en HD (de meest voorkomende problemen) kun je het beste testen rond de leeftijd van een jaar.

Voor de rest kun je het beste even contact opnemen met de rasvereniging: http://www.bernersennen.nl/
Daar hoef je geen lid voor te zijn en ook geen Berner met stamboom voor te bezitten. ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 01:05

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:57

Oke bedankt ThePast03 kga er achteraan.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:13

Chiqa schreef:
nieky1993 schreef:
Nu vroeg ik me af of dr dus iets aan te doen is?

Ik heb geen idee, ik hoop dat er door dit topics wat tips vrijkomen, want hier moet gewoon een eind aan komen.
Mensen wakker schudden wil mss wel helpen, al is het er maar eentje....Met één volgen er mss meer.
Zelf ben ik ook ooit door dit soort verhalen 'wakker geschud' en me bewust geworden dat dit gewoon echt niet meer kan en niet meer van deze tijd is.

Mensen die op deze manier hun zakken willen vullen zouden de ogen uit hun hoofd moeten schamen, je zadelt iemand anders met jou ellende op!
Maar aan de andere kant ben je dr als consument ook zelf bij, maar goed dan komen we weer bij dat verhaal snel en vooral goedkoop!

als mensen vermoeden of bij broodfokker zijn geweest altijd meteen aangeven als de mensen die hier een hondje bij een broodfokker gekocht hebben de adressen via pb sturen en deze naar instantie's doorsturen gaat de instantie bij de broodfokker kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:04

Booster en wat willen ze dan gaan doen met hun?

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:13

Is het misschien een idee hier een lijst te plaatsen van broodfokkers. Een soort blacklist?

Ben zelf al eens de dupe geworden van de Lako kennels in Huissen.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:21

Ik vind broodfok naast al alle andere al genoemde argumenten zo vreselijk omdat mensen er alleen maar voor kiezen omdat ze (denk ik) 1. snel een hond hebben, 2. Het goedkoper is.

Vooral het leven van de ouderhonden in de broodfok gaat me erg aan.

Maar ja, er zijn ook fokkers met stamboom en dan denken mensen weer dat het hebben van alleen een stamboom garantie voor van alles is, wat helaas ook niet waar is....Maar hoe leg je dat allemaal aan starters uit?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:48

Chiqa schreef:
Booster en wat willen ze dan gaan doen met hun?

als de situatie is zoals het niet hoort dan gaan hun actie ondernemen en zorgen dat die gene stopt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:47

Booster, die doen dan vervolgens niets, omdat er gewoon geen regelgeving is op dat gebied.

Broodfok is een ruim begrip. Ook erkende fokkers doen hier in principe aan. Niet alleen de puppyfabrieken.
Kijk maar eens hoeveel "slipnesten" er niet bij de fokkers zijn.
Ook vind ik dat de broodfok door veel fokkers in de hand gewerkt wordt omdat er soms echt wel belachelijk hoge bedragen voor een pup gevraagd worden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:46

Laika schreef:
Booster, die doen dan vervolgens niets, omdat er gewoon geen regelgeving is op dat gebied.

Broodfok is een ruim begrip. Ook erkende fokkers doen hier in principe aan. Niet alleen de puppyfabrieken.
Kijk maar eens hoeveel "slipnesten" er niet bij de fokkers zijn.
Ook vind ik dat de broodfok door veel fokkers in de hand gewerkt wordt omdat er soms echt wel belachelijk hoge bedragen voor een pup gevraagd worden.

als de honden in slechte conditie zijn wordt er wel wat aan gedaan (oke het moet dan wel heel erg zijn).
ik vindt als je honden fokt ( meerdere) dat ze max 3 nesten over het leven mogen hebben als ze in een zeer goede conditie zijn
de broodfok zal altijd blijven bestaan en alleen maar erger worden waarom mensen hebben geld nodig dus koop een aantal teven een reu of 2 laat de teven volpompen en we komen er toch wel vanaf ook al is het voor 50 euro geld is geld
koop jij er geen dan is het je buurvrouw het wel die er 1 koopt ( b.v.)
ik moet inderdaad eerlijk toegeven dat de instantie's niet heel snel iets doen of het moet extreem wezen.
de wet die laat ook vrij veel toe hellaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:49

Toch vreemd dat het verbod op de verkoop van hondjes en katjes in dierenwinkels dus wel verboden is, is dus ook ooit naar gekeken.
En broodfok thuis is geen enkel probleem, blijf dr bij sommigen houden het zelf in stand!
Gewoon niet meer naar omkijken, ver weg uit de buurt blijven.