Voor welke kat niet allergisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:57

Yamcha, ergens heb je natuurlijk helemaal gelijk.. ;)
Maar ik ben echt dol op katten!
Ik heb er nu al eentje en dat gaat best goed hoor, ik heb geen idee wat voor ras ze is maar ze heeft een behoorlijk korte vacht. Als ik er een EHK bij haal weet ik zeker dat ik daar allergisch voor ben, vandaar mijn vraag.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:15

CrazyCat schreef:
Als je niet allergisch bent voor hond ben je van harte welkom om bij ons te komen snuffelen. We hebben namelijk 5 abessijnen en geen andere katten rassen.

Ik heb twee somali's (halflangharige abbesijnen) en daar zijn veel mensen juist weer heel allergisch voor. Ik ben zelf een beetje allergisch en heb er soms wel een beetje last van

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:23

Ezumii schreef:
Wij hebben een Brits Korthaar en zijn allemaal allergisch in huis, maar nergens last van met deze kat :)

nou tegen ons werd ook gezegd dat hij goed is voor mensen met allergie.
maar ik kan gewoon tegen katten maar als ik onze brit aai terwijl hij in de reu is nies ik me toch echt een slag in de ronte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:11

Mendi schreef:
Yamcha, ergens heb je natuurlijk helemaal gelijk.. ;)
Maar ik ben echt dol op katten!
Ik heb er nu al eentje en dat gaat best goed hoor, ik heb geen idee wat voor ras ze is maar ze heeft een behoorlijk korte vacht. Als ik er een EHK bij haal weet ik zeker dat ik daar allergisch voor ben, vandaar mijn vraag.

Ik snap :j

Dan zou ik als ik jou was, een aantal catteries opbellen, met de vraag of je er mag komen kijken, dan weet je het zeker. Over het algemeen worden tegen allergieen kortharige dieren aangeraden, maar dat verschilt gewoon per allergie. Als je bv allergisch bent voor het speeksel kun je geen enkele kat hebben, maar zou je allergisch zijn voor bepaalde huidschilfers kan het per ras erg verschillen.
Wel raad ik je dan aan om de afspraken met minimaal een week tussentijd te plannen, zodat je niet allergisch blijkt te zijn voor het ene ras, en je denkt dat het een ander ras is. Bekijk ook katten met verschillende haar- en huidtypes.

Als je een ras vindt waar je én niet allergisch voor bent én wat qua karakter erg goed bij je past, kun je op de wachtlijst komen voor een kitten. 't kan natuurlijk dat je een ras vindt waar je niet allergisch voor bent, maar wat qua karakter niet helemaal jouw ding is, dan moet je ook gewoon lekker verder zoeken.
Als je iets gevonden hebt, spreek het dan wel goed door met je huisarts, mocht er toch nog wat de kop opsteken, kun je met medicijnen ook nog wel wat doen.

Daihyo

Re: Voor welke kat niet allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:23

Ik heb zelf ook een allergie voor katten. Maar heb tegen mijn eigen katten een soort van resistentie op gebouwd.
Katten van andere mensen heb ik namelijk wel last van.

Mijn nieuwste aanwinst is een kruising met onder andere maine coon en boskat. Langhaar. En van haar heb ik vanaf begin af aan geen last. Misschien is dat een optie.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:33

Wat een prachtige kat heb je, Amanda!
En allergisch en een langharige kat hebben.. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:42

Ja, ik was er ook bang voor. :D
Toen ze geboren werd had ze namelijk niet zo lang haar. Maar toen ze ging groeien groeide het haar net zo hard mee :=

Maar ik heb er eigenlijk helemaal geen last van. Terwijl ik van de britten van kennissen dus bijvoorbeeld wel last heb. Ook van mijn andere 2 (kortharen, waarvan 1 kruising siamees) heb ik totaal geen last.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:48

Mijn schoonmoeder is ook allergisch voor katten. Maar bij ons heeft ze nergens last van, we hebben 2 maine coons en een brits korthaartje

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:32

Mijn vader is allergisch voor katten, we hebben er 4 :D. Hij heeft het de eerste weken een beetje moeilijk, maar daarna bouwt hij al snel een soort resistentie op.

We hebben gewoon HTK katten, de enige raskat die we gehad hebben was een siamees. :) Nergens last van gehad!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:35

Opvallend dat de main coon en de noor bij velen geen probleem geven.
Nou heb ik net even wat rasstandaarden doorgelezen en het valt mij op dat de vacht van zowel de maine coon, als de noor, beschreven wordt als met een dikke ondervacht die wordt afgedekt met een bovenvacht die wat vettig is. Misschien dat hier het antwoord ligt dat de schilfers daardoor niet zo door de omgeving dwarrelen wat bij velen de allergische reactie veroorzaakt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:23

Dat vettige moet je relatief zien, het is niet zo dat ze ook vettig aanvoelen of afgeven hoor ;). Ik heb ook ooit een kitten aan iemand verkocht die astma had en normaal allergisch was voor katten, ze heeft er nog eentje bijgehaald en nergens last van!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:31

Nee Cissy, ik snap dat je er geen eitje op kan bakken _O-, maar gewoon iets vettig. Het viel me op bij de rasbeschrijving, terwijl ik die bij bijvoorbeeld de brits korthaar mis. En mijn HTK katten voelen eerder droog aan dan vettig, vandaar ;)

Edit: het zou natuurlijk geweldig zijn, als dit hét ras voor de allergische mensen zou zijn. Buiten schitterend zijn ze ook nog eens geweldig van karakter. En er worden er genoeg gefokt, dus echt moeilijk aan te komen zal het ook niet zijn. Dat je jaren op een lijst moet bedoel ik dan...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:47

Ik vind persoonlijk de vacht heerlijk aanvoelen en uiterst knuffelbaar, het scheelt ook welke vachtkleur je kat heeft of die vacht dan stugger of zachter aanvoelt. Over het algemeen is een zwarte vacht ´harder´ dan een rode en ik heb twee hele zachte uiterst knuffelbare lekker met je neus in wegduiken poezels, heeeerlijk!
Seleentje is erg zilver en daardoor heel zacht, Gwynny is crème en ook lekker zacht. Sami en Mylah zijn black tortie tabby´s en hun vacht is wat stugger maar evengoed erg aaibaar! (ja ik ben verliefd op mn poezels).
Bij Britten vind ik de vacht wat dikkig aanvoelen door de ondervacht, net alsof ze een hele dikke gebreidde trui aanhebben, ik voel liever met mn vingers door het haar en dat gaat dus bij een brit bijna niet voor mijn gevoel.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:52

Een kennis van mij fokt ook Noren, dus ik ben er een piepklein beetje mee bekend. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:58

geldt niet alleen voor Noren hoor van die vachtkleur ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:00

Dan zal mijn zwarte wel een uitzondering zijn, want hij heeft een superzachte vacht. Korthaar, HTK. :D
Mijn siamees is iets stugger, maar ook wel zacht. En die kleine is net een donsballetje!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:04

effen zeker die zwarte?
*spiekt in profiel* Ja! dat schijnt ook nog te schelen

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:31

Ik heb 2 zusjes die zwart-wit en nagenoeg identiek zijn, maar hebben beiden andere vachtstructuur. Misschien dat dat door de voeding komt, want beiden eten anders. De een is heerlijk zacht, de ander wat grover van haar.