Ervaringen met kat uit het asiel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:21

Ik heb 2,5 jaar terug een katje uit het asiel gehaald. Mijn vorige kat was overleden en o, wat miste ik die kattepootjes door het huis. Ik kon direct terecht om te kijken of er iets tussen zat maar kreeg wel een week 'bedenktijd', om te bedenken of een katje wel echt iets was ik wilde. Dat viel wel even tegen, vooral omdat ik helemaal hoteldebotel was van dat ene kleine cyperse katje die in een hoekje van haar kooitje lag. Ze mochten daar overigens wel gewoon uit, het was een vrij grote 'kamer' met allemaal een eigen soort van bench en ruimte met speeltjes en vloerverwarming zodat ze gewoon wel wat konden rondwandelen.
Enfin, na een week wachten (man, wat duurt een week dan lang :oo ) en een dikke 85 euro lichter kreeg ik een gesteriliseerd, ge-ent, gechipt, gezondverklaard, ontwormt en ontvlooit katje mee. Ze zou wel wat schuchter zijn, een beetje timide. Beestje kwam binnen, heeft een half uur het huis bekeken, sprong toen op schoot en gaf me een lik op mijn neus. :+:
Dat laatste doet ze nog steeds, voor de rest is het een heerlijk eigenwijze drol geworden, een ramp voor de buurtkatten die zelfs niet veilig zijn als ze binnen zit, ook vanachter een raam kun je erg goed schelden ;) , maar zo'n schatje voor mij, superbraaf, lief en gezellig zonder te klitterig te zijn.
Wat dat betreft is Caitlin, zoals ze heet, echt een van de betere keuzes die ik ooit gemaakt heb!

Overigens verschilt het beleid omtrent prijzen en het meenemen wel per asiel, geloof ik naar wat ik zo hier en daar lees. Evengoed help je altijd wel een asiel door een extra plekje vrij te maken en een kat door hem/haar een tweede kans te geven.
Eén waarschuwing is wel op z'n plaats denk ik. Het uitkiezen kan een ramp zijn, vooral als het een beetje een volle bedoening is. Al die kopjes, al die katten en jonkies die op hun manier proberen zo schattig mogelijk te zijn en als je dan ook nog wat zielige verhalen hoort...

Succes (en sterkte ;) ) met het uitkiezen van een katje!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:41

Mijn twee katten komen ook uit het asiel (tot grote tevredenheid) en heb een tijdje in het kattenhuis gewerkt als vrijwilliger ;).

Er zitten regelmatig setjes in het asiel, of groepjes die in beslag zijn genomen. Het is vaak moeilijker om die te plaatsen aangezien de meeste mensen één kat zoeken. Mocht je dus een leuk setje zien, houdt dat dan in je achterhoofd :D

Verder moet je voor jezelf bepalen wat je graag zoekt in een kat:
- schootkat of zelfstandig/onafhankelijk? En hoeveel ben je thuis/hoeveel aandacht kun je aan de kat geven?
- mag hij nog wat mensenschuw zijn, vind je het leuk/dankbaar om een kat te leren vertrouwen op mensen?
- mag het een doerak zijn of wordt je boos als er een krab op je meubels of je nieuwe laarzen komt?
- denk ook toekomstgericht: willen jullie graag kinderen en is dat binnen de levensverwachting van de kat, houd daar dan vast rekening mee. Sommige extreem aanhankelijke katten kunnen niet tegen gezinsuitbreiding en worden bijv. onzindelijk of gaan vernielen door de vermindering van de aandacht.

Veel mensen willen een kat niet ouder dan 1 of 2 jaar.
Katten worden gemiddeld een jaar of 15: een kat van een jaar of 6 is dus nog in de bloei van zijn leven! En oudjes van 10+ willen ook graag een warm huis en zijn vaak ontzettend gelukkig in hun nieuwe huis (even pleiten voor de vaak vergeten zielen :o )!

Wees in eerste instantie egoistisch en maak echt een "ik wil/wij willen" lijstje. Kijk daarna of je wensen realiseerbaar zijn, welke concessies je eventueel wilt doen en wat voor kat daarbij zou passen. Met een beetje geluk tref je een asielmedewerker die je goed kan begeleiden met uitzoeken.

Er wordt altijd gezegd dat katten hun eigen baas uitzoeken - in zekere zin is dat ook zo, alleen de katten die erg lijden onder het asielleven durven vaak de mensen niet te benaderen en blijven daarom onnodig lang hangen. Neem indien mogelijk een halve dag vrij en blijf een tijdje rondlopen, bekijk en ervaar rustig alle katten die er zitten. Op een doordeweekse dag heb je vaak alle rust, op zaterdagen wil het nog wel eens druk zijn, aangezien sommige mensen het asiel vreemd genoeg een leuk goedkoop alternatief voor de dierentuin vinden voor het hele gezin ;(

Mijn ervaring is dat degenen die gelijk op je afkomen, kopjes geven, spelen etc vaak in thuissituaties echte doerakken kunnen zijn. Deze extraverte dieren willen nog wel eens terugkomen omdat mensen zich vergist hebben in de felheid van het dier.
Degenen die verstopt onder tafels/in mandjes liggen zijn de teruggetrokkenere, maar vaak ook hele lieve makkelijke katten. Oudere katten kunnen erg goed alleen zijn omdat ze veel rusten, kittens/jongeren willen nog wel eens gaan slopen als ze zich vervelen.

Hoop dat ik je hiermee wat "food for thought" heb gegeven. Verhaal is lang zat in ieder geval :o

Alvast heel veel succes met je gezinsuitbreiding... en ga op je gevoel af!

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:48

wij wonen ook in een appartement.. en hebben ook 2 katten en wonen 2 hoog en komen nooit buiten...
zolang ze lekker heen en weer kunnen rennen... en lekkerk unnen spelen wat is t probleem??

SETEFURII_ schreef:
Kat in appartement? lijkt me niet zo'n heel goed idee.
Moest je er toch eentje nemen, neem dan a.u.b. een 'slofjeskat' eentje die in de zetel ligt de ganse dag en echt niet naar buiten wil :P
2 katten samen? moeilijk echt, zo'n 5% kan met elkander om en de overgrote meerderheid, dik 94% ken NIET met elkaar om, dan heb je zo'n ienimiene procentje waarbij de katten elkander echt graag hebben en bij elkander liggen.
Kan je in het asiel anders niet 2 katten nemen die zowiso met elkander omkunnen?

katten uit het asiel zijn je meestal onwijs dankbaar....
daarom zijn ze altijd lief en aanhankelijk

heb ook zwerfpoesje van straat gehad...
was zo een lief schatje!!! Mis dat beestje nog elke dag,

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 01:55

Tjah ik weet niet precies of het persée een asielkatje moet zijn. Maar hier op bokt is ook iemand die een rode (gesteriliseerde) poes heeft waar ze een nieuw huis voor zoekt omdat ze die gevonden heeft. Misschien ook wel leuk? Ik zal 't topic even opzoeken.

[BB] Rode asielzoekster

Leandra

Re: Ervaringen met kat uit het asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:49

Ik zou zeker in het asiel gaan kijken. Er zitten daar zoveel leuke en lieve katten die een huisje zoeken. Eet kitten is leuk, maar die asielkatten verdienen ook een leuk huis.

Wij hebben ook 2 katten uit het asiel. Ze waren 8 maanden, we gingen voor een volwassen kat, en kenden elkaar niet (zaten allebei in een ander hok) Allebei zwervers geweest.
Nu, 1 jaar later, kunnen ze niet meer zonder elkaar. Wij hebben besloten dat ze niet naar buiten gaan en dat vinden ze best. Ze vermaken zich super in het huis.

zonnebloem18

Re: Ervaringen met kat uit het asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:38

In het asiel heb je trouwens ook genoeg kittens die een huisje zoeken niet dat die er niet zijn ofzo.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:42

Wij hebben ook één keer een kat uit het asiel gehaald en die was echt super lief! Hij leek ook heel erg dankbaar.

SETEFURII: 2 katten kunnen prima samen, ze moeten alleen even aan elkaar wennen. Is juist leuk dat ze wat gezelschap van elkaar hebben. En kattengras heb je alleen nodig als de katten niet buiten komen. Als ze wel naar buiten kunnen eten ze daar gewoon gras.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:55

Hè Kiki... leuk asielkat. Wij hebben vorige week een nieuwe poes uit het asiel gehaald. Binnen een paar uur lag mevrouw languit naast me op de bank te slapen. Ja soms moeten ze echt even een paar weken wennen. Alleen Floor niet... onze ouwe kat Arthur moest wel even wennen aan de vrolijke sociale en assertieve poes maar ook dat komt goed.
Zo ligt mevrouw er nu bij ... Afbeelding
moe van haar uurtje buitenspelen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:00

Als ik jou was zou ik me laten informeren bij het dierenasiel. Een aantal jaren geleden heb ik in een asiel gewerkt en er zijn genoeg katten die wel samen kunnen. Ook zou je even moeten informeren naar de achtergrond van de kat (zover die bekend is). Soms zijn er namelijk 2 katten bezorgd die van een oud dametje zijn geweest, oud dametje overlijd en de katten naar het asiel... Zo'n stelletje kun je zomaar treffen ;)

Mijn advies: informeren bij het asiel