Mager scharminkel ( poes ) hoe dikker krijgen???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:15

Is er nog nooit bloed afgenomen bij je kat of laat je het nogmaals doen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:20

Deze poes doet me denken aan een kat die wij hier hebben (en gehad). Hebben jullie meerdere katten of huisdieren? Hier hebben wij er 1 gehad die bleef ook maar dun door stress van meerdere dieren. Toen is ze in een ander huis geplaatst waar minder dieren zaten en toen kwam ze een beetje aan. We hebben ook van alles geprobeerd, speciale brokken en vlees, kwark en brinta maar niets hielp. Tot de verhuizing, ze is nu lekker dik!

Of ze staat in een lagere rang, geeft ook stress.
Het kan idd ook iets medisch zijn, dus even laten onderzoeken!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:16

Mijn brokken eter eet carocat premium kip en rijst. Kun je ook in kleine verpakking kopen. Bij de dierenspeciaalzaak. Dat is het voer waar ik haar iets dikker mee gekregen heb. Ook geef ik whiskas uit zo'n maaltijdzakje, ongeveer 1 eetlepel waar ik dan weer vlees mee vermengzoals kip, rundvlees, struisvogel, geit. Niet veel, maar zo krijgt ze toch iets van het goede :D En ze ziet dat als een lekker hapje waarvoor ze naar binnen komt, zodat ze snachts lekker thuis slaapt.

yv_on

Re: Mager scharminkel ( poes ) hoe dikker krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:27

royal canin heeft voeding dat heet exigent dat is speciaal voor kieskeurige katten weet zeker dat ze die wel eet royal canin kan je ook vragen of ze je proefzakjes willen opsturen.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:54

Probeer meerdere keren op een dag te voeren anders.. Eerst gaven wij onze kat alleen sochtends en savonds een bakje met brokken waar ze maar een paar happen van nam en toen weer wegliep. Nu we nog een broodmager charminkelke uit het asiel hebben, stond in het begin het voer 24 uur klaar. En ze at zeker 6 x op een dag kleine beetjes, en nu is zelfs wat te dik xD :P kan ook aan stress liggen inderdaad. Onze kat wordt wel eens opgejaagd door de hond en dan at ze helemaal niet rustig meer.. Wat katten ook heel lekker vinden is leverpastei. Gewoon een eetlepel hiervan in het bakje en leg er wat brokken bij. Krijgt ze in ieder geval meer binnen. Succes ermee :D

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:05

bedankt allemaal voor de adviezen :D ik ga er zeker wat mee doen. ik heb nu een bakje met makreel voor dr gekocht dat krijgt ze vanavond, ik heb ook gekeken voor andere brokken! ik kom idd uit op royal canin, maar de vraag of ze het nu wel gaat eten is de vraag! heb het nu wel voor dr staan maar ze heeft er nog niet van gegeten ( wel bijgezeten )

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:42

Sommige katten zijn nu eenmaal zo schriel, kijk maar eens naar mensen om je heen, de een is ook zo plat als een plank terwijl de ander tonnetje rond is. :))
Je kan beter een te schrale kat dan een te vette kat hebben.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:44

Irene2510 schreef:
Sommige katten zijn nu eenmaal zo schriel, kijk maar eens naar mensen om je heen, de een is ook zo plat als een plank terwijl de ander tonnetje rond is. :))
Je kan beter een te schrale kat dan een te vette kat hebben.

ja maar ietsje dikker mag wel hoor! dit aait ook niet lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:47

wij hebben ook een magere kater die niet dikker wil worden :=
kan je voeren wat je wilt maar dik wordt hij niet.

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:48

Krijgt zij de poezenpil?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:49

nee, gelukkig niet! ;)

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:54

Haha nee ik weet dat dat erg slecht is om te geven, maar wilde het even weten voor
ik mijn mening hier over kon geven.
Ik zou haar zo snel mogelijk laten steriliseren als ik jou was, wij zien dit probleem vaker in
de kliniek bij niet gesteriliseerde poesjes.
Vaak blijven ze zo mager door te vaak krols zijn (en dat die krolsheden hoef je niet altijd te merken),
dat te vaak krols zijn komt vaak door cystes op de eierstokken. Dit vergt erg veel energie en daardoor
blijven ze mager en hebben ze vaak ook weinig eetlust.
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit het is.
Mocht het na de sterilisatie nog zo blijven dan idd bloedonderzoek laten doen naar de schildklier.

Hoop dat je hier iets mee kan!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:57

angela333 schreef:
Haha nee ik weet dat dat erg slecht is om te geven, maar wilde het even weten voor
ik mijn mening hier over kon geven.
Ik zou haar zo snel mogelijk laten steriliseren als ik jou was, wij zien dit probleem vaker in
de kliniek bij niet gesteriliseerde poesjes.
Vaak blijven ze zo mager door te vaak krols zijn (en dat die krolsheden hoef je niet altijd te merken),
dat te vaak krols zijn komt vaak door cystes op de eierstokken. Dit vergt erg veel energie en daardoor
blijven ze mager en hebben ze vaak ook weinig eetlust.
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit het is.
Mocht het na de sterilisatie nog zo blijven dan idd bloedonderzoek laten doen naar de schildklier.

Hoop dat je hier iets mee kan!

Vaak Krols is ze idd! ;) nu ook weer! en ze is heel luidruchtig! ;( wordt er vaak gek van.
maar je bent zelf DA? of assiestente?? ik wil haar ook laten helpen.
want die krolsheid kan ik zelf ook niet langer aan horen :D haha

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:00

Ben idd dierenartsassistente! (al zo'n jaar 10)
Het geeft voor de kat straks ook veel rust als ze gesteriliseerd is.

Offtopic;
Zie in je onderschrift link naar kruising maine coone kittens.
Heb toevallig ook een kruising maine coone hier rondlopen :D

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:09

mijn poes is ook zo dun. is echt verschrikkelijk. Lijkt net alsof ik haar weinig te eten geef terwijl ze dat echt voldoende krijgt.
Elke keer ontworming en alles.. Ik snapt er niets van..

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:14

Drinkt deze kat ook erg veel? Anders zou het kunnen dat ze iets met haar nieren heeft.
Verder helpt, zoals al vaker gezegt, sterriliseren vaak goed! onze kat was ook erg mager, toen we haar gesterriliseerd hebben, kwam ze beter aan! ;)
geef je ook (veel) blikvlees? daar zit namelijk bijna niks in, Als ze dus bijna alleen dat eet, krijgt ze bijna niks binnen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:18

nee ze drinkt niet echt veel. gewoon normaal! ik geeft haar 2 keer vlees ( blikvoer dus ) de rest kan ze brokken eten. maar ik heb nu andere brokken. weet alleen nog niet of ze dat gaat eten! en ze heeft vanavond een blikje makreel in olie gehad!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:42

Oei! Ik had het nog willen zeggen, maar je kan beter kijken naar vis in blik wat op water zit. In olie is echt te vet! Nog beter is gewoon vers, uit de vriezer oid.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:46

Laika schreef:
Oei! Ik had het nog willen zeggen, maar je kan beter kijken naar vis in blik wat op water zit. In olie is echt te vet! Nog beter is gewoon vers, uit de vriezer oid.

:oo SCHAAMT ZICH NU! :? dat had ik achteraf wel geweten!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:49

Nah, poezebeest zal er niet aan dood gaan, maar als er spuitpoep volgt weet je waar het van komt ;)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:10

die van mij eet kikkers en is dus ook dun.ik geef ze nu hills volwassen ipv senioren voeding van hills ik hoop dat het helpt.

BluemJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:13

Hier nog één met een 'scharminkel'...
Kat heeft een checkup gehad, is gecastreerd, en DA vindt hem goed maar van mij mag hij toch echt wel wat voller zijn. Staat sinds een jaar ook al op de royal canin outdoor brok omdat het een jager is, en het is is wel íetsje beter, maar om nu te zeggen veel... :n Is denk ik gewoon het postuur van sommige katten...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:20

ze lijkt heel erg op mijn katje..

ik ben ook dierenarts assistente maar ik zou het andersom doen dan dat mijn "collega" zegt.
Ik zou eerst haar schildklier laten nakijken (stuk goedkoper dan sterriliseren) en als deze goed is zal ik haar laten steriliseren.

Het is indd vaak dat poezen die vaak en heftig krols zijn wat magerder worden.

Maar ik zou er niet meer wachten, want als het wel een te snel werkende schildklier is en die wordt "verwaarloosd" dan ben je verder van huis.
we hebben er toevallig vorige week 1 gehad met een verwaarloosde schildklier aandoening en dat was hard werken om hem op de been te houden..

dus ik zou zsm een afspraak maken voor een bloedonderzoek en haar laten testen op T4 (schildklier)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:25

Kan je niet beter diepvriesvoer geven ipv blik? Daar zit namelijk wel alles in wat je kat nodig heeft en bevat niet zoveel troep als het meeste blikvoer. Ga eens kijken naar Carnibest en evt andere merken (Smuldier? Rodi vlees, haaksbarf misschien ook voor de kat?) Misschien heeft ze snel last van haar maag en wil daarom geen zware brokken eten (kittenvoer komt eruit). Diepvriesvlees bevat alles en is ook nog eens licht verteerbaar! Steriliseren is absoluut handig maar vind haar wel eng dun om te laten opereren..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:31

je kan elke keer ander voer erin gaan stoppen maar dit werkt niet...

je zegt dat je al 3 jaar bezig bent om haar dikker te maken.. das niet goed hoor.

een dier valt niet zomaar af dan moet er iets verstoord zijn in de hormoonhuishouding of de vertering..

daarom moet je haar laten onderzoeken..