SPOED: babynijntje gevonden; wat te eten geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: SPOED: babynijntje gevonden; wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:53

van bunnybunch.nl:
Extra vitamine C is voor mens en dier onschadelijk. Te energierijk voedsel is niet goed natuurlijk. Als je de samenstelling van Hope Farms Super voor konijnen en voor cavia's met elkaar vergelijkt, zie je dat cavia's anderhalf keer zoveel eiwit krijgen, 1 eenderde keer zoveel vet, en maar 72 % van de vezels. En veel meer vitamine A, D en E. Vitamine A kan in hele hoge doseringen wel schadelijk zijn (maar dat is dan met mensen die teveel vitaminepillen slikken). Ik denk niet dat vitamine-overdosering met caviavoer voor konijnen zal gebeuren. Maar de verhouding eiwit-vet-vezels deugt voor konijnen niet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:30

snowylover schreef:
Een konijn kan best caviavoer eten. Vit. C is een in wateroplosbare vitamine, alles wat ze dus teveel heeft plast ze weer uit.

Als je namelijk een cavia en konijn in 1 hok hebt geef je deze ook caviavoer omdat de cavia extra vit. C nodig is.

Dat kan dus echt niet. In konijnenvoer zitten voedingstoffen die in caviavoer niet zitten. Dat is algemeen bekend. En verder raadt men het af deze twee dieren samen te huisvesten. De reden mag duidelijk zijn. In een winkel zullen ze je wat anders vertellen maar die willen alleen verkopen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:34

@ benangelique: Waarom wordt er dan voor mensen ook vit C in 1000 mg verkocht als dat schadelijk is? Ik dacht ook altijd dat dat niet schadelijk is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:31

omdat mensen wel de mogelijkheid hebben om een te veel aan vitamines af te breken en weer netjes uit te plassen.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:37

Ik heb ooit twee konijntjes gevonden zonder moeder en die zijn groot geworden met brinta(met melk natuurlijk). Die waren denk ik net zo groot..
Ze zijn er mee groot geworden... maar er zullen waarschijnlijk beter passende producten voor zijn.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:23

aan de foto te zien is dit konijntje al wel 5/6 weken, en dus oud genoeg om brokjes & hooi te eten.
brinta is ook niet goed voor ze.. als je ze al een pap of melk wou geven(wat bij deze NIET nodig is), moet je ze de melk voor jonge konijnen van konijnenbelangen geven, voor de rest is NIKS goed,

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:47

geen groenvoer geven jonge konijnen mogen tot 12 wk geen groenvoer hebben. en idd cavia voer ook niet konijn mag namelijk niet teveel vitamine c hebben. Sommige kitten melk mag een jong konijn wel hebben maar dan moet het er bij staan in de bijsluiter.ik schat hem op een wk of4/ 5 ouder niet. konijnen die wij binnen krijgen zijn meestal 6,5/7 wk oud en die zijn een stukkie groter.(maargoed ik kan het mis hebben natuurlijk) lijkt mij kleur type japanner maar kan het niet goed zien.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 22:49

We hebben vandaag konijnenbrokjes gekocht. En lekker hooi. Daar knabbelt het al wel aan. Verder doet kleine nijn het wel goed, is vrolijk en zo. Ik voer wel brinta met water zodat ik zeker weet dat het vocht binnenkrijgt. We hebben wel zo'n drinkflesje in de kooi gezet, maar we weten niet of die dat snapt. De DA zou nog wat dingetjes nakijken en ons doorgeven. Ach en verder gaat het zo zijn gangetje. Het is een grappig ukje.
Nog een vraag over het geslacht: dat kunnen we nog niet duidelijk zien, maar het is een driekleur konijntje. Poezen in driekleur zijn altijd vrouwtjes, hamsters ook (hoor ik van mijn dochter). Zijn driekleur konijntjes ook per definitie vrouwtjes? Of maakt dat niet uit?
Wie weet dat?

benangelique: zo te lezen weet je best veel van konijntjes volgens mij. Heb je zelf konijnen, fok je ermee of is het gewoon liefhebberij?

ik zal binnenkort even wat duidelijker foto's maken van het ukje.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:52

Ze ziet er niet uit alsof ze nog heeeeel erg jong is dat ze nog afhankelijk is van de moeder, maar ik denk dat je het prima doet hoor, advies van de DA of opvang is altijd handig, maar als het konijntje eet en lekker tierig is, is dat toch al heel erg positief.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:58

wie begon er nou eigenlijk over dat cavia voer :S de TS had t over hamsters niet cavias.....
maar goed ik heb ook ooit es een konijntje van die leeftijd gevonden en heb toen wel melk bijgevoerd zodat ie even een beetje aan kon sterken arme kleine ding was zo magertjes... dus gewoon voer en melk kreeg ie nog van me... heeft ie het goed op gedaan..

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:01

Benangelique: is er toch nog iemand die idd begrijpt dat een konijn en cavia niet bijelkaar horen. hehe ik ben niet meer alleen op de wereld die er ook zo over denkt.Sheela, konijntje op de rug leggen en dan voorzichtig vlakbij de geslachtsorgaan drukken dan komt er wat uit bij een vrouwtje is het uiteinde een streepje en bij een mannetje een rondje, denk erom bij jonge konijnen is het soms niet goed te zien.(hmm heb ik dat nou duidelijk gezegt of ben ik nu weer onduidelijk)

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:07

Ik kan je verder geen goed advies geven maar wat een ontzettend schattig beestje! Succes ermee.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:11

yv_on: je hebt het heel duidelijk uitgelegd hoor, maar alles is nog zo klein dat het niet duidelijk te zien is. Ik had gelezen dat je vanaf 8 weken duidelijk kan zien wat voor geslacht het is. Aangezien het wurm hier en daar op zo'n 5 - 6 weken is geschat, moeten we nog even wachten. :D

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:13

Je bent best eeuuuuhhh ronduit dom :o als je een mannetjeskonijn bij een vrouwtjescaaf zet :o
dat is net zo iets als een geit bij een schaap ( scheitje dus )
@ yv_on, heel duidelijk omschreven , en bij een konijntje van 5/6 weken is dat wel te zien, maar duidelijker vanaf 8, of het beste 10 weken :) .

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:17

geslacht is voor zover ik weet niet kleur gebonden bij konijnen zoals bij katten geslacht bepalen is moeilijk bij jonge konijnen anders misschien even bij de checkup vragen bij de da?

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:23

he pfff ben ik ook is duidelijk hahaha. werk in een winkel en wil toch nog even aan Yinnar kwijt dat bij ons in de winkel de dieren heel belangrijk zijn en dat wij echt geen cavia en konijnen samen plaatsen, wij vinden het belangrijk dat de dieren gelukkig worden, wij zijn zelfs zo dat als er een konijn naar een heel klein kind moet wij aanraden om heel erg in een konijn te verdiepen, en desnoods een wat ouder tam konijn bij een opvang weg te halen, ipv een konijntje van 6/7/8 wk.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:23

Wauw die kleine heeft wel mazzel gehad! Wat een droppie!

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:27

tis idd wel een snoepie

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:00

yv_on schreef:
geen groenvoer geven jonge konijnen mogen tot 12 wk geen groenvoer hebben. en idd cavia voer ook niet konijn mag namelijk niet teveel vitamine c hebben. Sommige kitten melk mag een jong konijn wel hebben maar dan moet het er bij staan in de bijsluiter.ik schat hem op een wk of4/ 5 ouder niet. konijnen die wij binnen krijgen zijn meestal 6,5/7 wk oud en die zijn een stukkie groter.(maargoed ik kan het mis hebben natuurlijk) lijkt mij kleur type japanner maar kan het niet goed zien.

Dat is absoluut niet waar dat jonge konijnen geen groenvoer mogen hebben. Hier is dat het eerste wat ze krijgen, want juist brokjes verdragen ze nog niet op erg jonge leeftijd en moet heel voorzichtig worden opgebouwd. Andijvie, geplukt gras (niet nat!), paardenbloembladeren en witlof is juist erg belangrijk bij de overgang van melk naar vaste voeding. Alleen het moet heel belangrijk opgebouwd worden als het dier al ouder is dan 6 weken. Als het net uit het nest komt mag je zoveel groen geven als je wil, dat is veel beter dan direct hooi en biks.
Ik vermoed dat dit konijntje jonger is dan het lijkt, want met nog maar amper 100 gram wat ik hier las kan het nog nooit 6 weken zijn. Ik zou de opvang vandaag is bellen die kan je het beste advies geven.
Geslacht is niet kleur gebonden bij konijnen, het kan van alles zijn.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:33

konijnen jonger dan 12 wk niet maar geeft niet. iedereen mag zijn mening geven.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:36

Konijnen eten graag groenvoer. Jonge konijnen tot 12 weken mogen nog geen groenvoer. Daarna mogen zij hele kleine hoeveelheden, dit ivm de darmwerking die bij jonge konijnen heel gauw uit balans kan raken. Groenvoer mag nooit te veel worden gegeven. (deze tekst is niet van mij)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:38

Ik fok al jaren konijnen en vang daarnaast ook konijnen op geloof me dat jonge konijnen wel groen voer mogen. Moet je kijken wat voor hopen gras ze hier krijgen, ook de jonge dieren direct vanuit het nest, problemen er ooit mee gehad? Nee.
Problemen gehad met jonge dieren die geen groen voer kregen en zo op hooi en biks gingen. Ja, veel dode dieren.
Ik krijg ook veel uitgemergelde konijntjes of konijntjes met dikke buikenziekte in de opvang. Dat laatste komt ook door gisting van biks in het darmstelsel wat niet ingesteld is op zo van melk naar biks. Jonge konijntjes in het wild eten ook direct groen mee, dat is het allereerste wat ze mee krijgen.
Enkel konijnen die van jongs af aan nooit groenvoer hebben verkregen zal dit bij opgebouwd moeten worden en gezien jonge konijnen sneller dood kunnen gaan van diarree dan oudere dieren, moet daar extra opgelet worden. Dat is het hele punt waar het om groenvoer bij gaat.

Het is heel jammer dat heel veel mensen dit nog niet weten, want de meeste mensen die bij mij komen kijken raar op als mijn jonge dieren groen hebben, omdat op teveel sites staat dat dit niet mag terwijl dit juist wel zo is.
Ga maar wat bij echt goeie fokkers (dus echt liefhebbers ook van konijnen waar ook konijnen welzijn voorop staat) kijken dan zullen die groen geven.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 13-08-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

janneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:51

wat een moppie.
het zal vast goed met m komen.
mijn jonge konijnen vroeger at ook gewoon gras.
ze gingen als ze gewoon konden huppen naar buiten en aten gewoon gras en andere dingen geen probleem

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 22:50

vanmorgen hoorde mijn dochter (waar kleine nijn op de kamer staat), dat hij brokjes zat te eten en even later hoorde ze het ook aan het drinkflesje lurken. We hebben vanmorgen weer gewogen en hij was nog niet aangekomen. We voeren paardebloembladeren als groenvoer. ik voer wel met mate hoor! We hebben ook een nest kittens in huis, maar het is dat de moederpoes al pogingen deed om de kleine door het gaas heen te pakken anders konden we nijntje zo bij de kittens leggen :D . Zo als ik al vertelde is het nijntje wel vrolijk en als je het wil pakken stribbelt het wel even tegen. Het laat zich niet zo maar oppakken hoor! Maar verder is het wel tam.
Heb inmiddels met de opvang gemaild over het konijntje en hun gaven adviezen die ik hier ook al had gelezen: brinta met water was prima. als het niet zelf at, dwangvoeren met een spuitje. van een afstand kunnen hun er ook niet zoveel van zeggen.
Bij de Da kreeg ik een formulier mer de verzorging van konijnen. Vandaag hebben ze gebeld over de voeding.
Verder poept en plast het nijntje zoals het hoort. we houden het in de gaten en als het blijkt dat het niet goed gaat, de DA zit om de hoek (nou ja bijna dan).

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:55

over dat groenvoer bij jonge konijnen dat mogen ze wel.. zolang je maar met mate geeft... dacht jij dat een wild konijn 12 weken lang int holletje bleef ofzo? die komt er allang voor die leeftijd in aanraking met gras etc en die overleven het ook... gewoon voorzichtig zijn met voeren... en de ontlasting blijven checken