Kat ( poes ) pist in huis hoe kan ik het haar afleren???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Re: Kat ( poes ) pist in huis hoe kan ik het haar afleren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:08

Tja ik woon ook niet groot, maar maak dan liever plek voor een 2e bak dan dat mn huis verziekt zou worden....maar dat is een keus die je maakt ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:11

Peper en knoflookpoeder strooien wil wel eens helpen! Vinden ze vies. Meeste zijn hierdoor bij ons opgehouden. Al hebben we wel 1 hardnekkige gehad die gewoon niet zindelijk kon worden.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:09

Shenabell: er bestaan ook kleine kattenbakjes..... :o

(Wij hebben zes katten en drie bakken)

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:45

sterre2007 schreef:
Shenabell: er bestaan ook kleine kattenbakjes..... :o

(Wij hebben zes katten en drie bakken)

En een groot huis zeker ;)

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:50

Mensen hebben je toch al een aantal goede tips gegeven, maar jij heb je woordje alweer klaar waarom het niet zou lukken of niet goed zou zijn.. je kunt het natuurlijk ook gewoon eerst eens proberen!

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:55

Twee kattenbakken is eigenlijk wel normaal voor een kat. De 'regel' is voor elke kat een kattenbak + één.
Katten doen namelijk hun behoeften graag apart. Zeker als je drie katten hebt die allemaal op dezelfde bak moeten.
Maar jouw kat komt heel veel buiten, dus of je het daarmee op kunt lossen...? Wel vervelend dat ze daar genoeg ruimte heeft en het eventjes dat ze bij je binnen is moet plassen.
Weet je niet of er toevallig een andere kat in de buurt is gekomen ofzo...meestal is het wel van stress als er geen medische oorzaak aan te wijzen is.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 14:20

CHL schreef:
Twee kattenbakken is eigenlijk wel normaal voor een kat. De 'regel' is voor elke kat een kattenbak + één.
Katten doen namelijk hun behoeften graag apart. Zeker als je drie katten hebt die allemaal op dezelfde bak moeten.
Maar jouw kat komt heel veel buiten, dus of je het daarmee op kunt lossen...? Wel vervelend dat ze daar genoeg ruimte heeft en het eventjes dat ze bij je binnen is moet plassen.
Weet je niet of er toevallig een andere kat in de buurt is gekomen ofzo...meestal is het wel van stress als er geen medische oorzaak aan te wijzen is.

Ik heb geen idee of er een andere nieuwe kat in de buurt is gekomen
En ik weet dat ik eigenlijk 2 kattenbakken moet hebben maar daar heb ik dus echt geen ruimte voor en een kattenbak in mijn slaapkamer vind ik niet zo heel erg fris

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:58

Ik vind 1 bak voor 3 katten érg weinig...

Ik heb zelf 2 katten en 3 bakken. Eén van mijn katten (de poes) is toen ze 4 was zomaar uit het niets in huis gaan plassen. Ik had al 2 bakken staan, ik heb een 3e (open) bak er bij gezet. Dat werkt niet altijd, maar over het algemeen doet ze weinig meer buiten de bak.

Ik zou dus toch echt eens gaan kijken voor een extra bak (en om heel eerlijk te zijn zelfs 3)... Je hebt ook driehoekige bakken die je in een hoek kunt zetten, die nemen minder ruimte in dan een normale bak...

Wat je ook eens kunt proberen is andere kattenbakvulling. Mijn poes heeft een overduidelijke voorkeur voor hele fijne, klontvormige kattenbakvulling. Ze hebben de afgelopen 2 maanden bij mijn ouders gelogeerd en mam zei een tijdje terug dat de poes op banken begon te plassen. Ik zag zojuist dat er hele goedkope, groffe vulling in de bakken zat... En daar is de mijne niet van gediend.

Verder kattenbakken schoonmaken met bleekmiddel. Je had het over dat je kattenbak schoon is, maar bedoel je dan dat de uitwerpselen eruit zijn of dat de hele vulling regelmatig vervangen wordt? Sommige katten zijn er heel erg strikt in dat zodra een andere kat zijn behoefte op de desbetreffende bak heeft gedaan, zij 'm niet meer gebruiken.

Maar als ze 23 uur per dag buiten lopen, dan doet ze toch buiten haar behoefte neem ik aan...? Het kan ook nog het territorium afbakenen zijn, wellicht is er een andere kat binnen geweest of heeft haar in 'haar domein' lastig gevallen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:23

ShenaBell schreef:
Ik heb geen idee of er een andere nieuwe kat in de buurt is gekomen
En ik weet dat ik eigenlijk 2 kattenbakken moet hebben maar daar heb ik dus echt geen ruimte voor en een kattenbak in mijn slaapkamer vind ik niet zo heel erg fris

Het is een beetje kiezen of delen denk ik of het wordt beter en ze plast vanaf dan netjes op en bak al dan niet in de slaapkamer o ze blijft het er zoiezo naast doen dat lijkt me ook niet echt fris.
Ik ruik persoonlijk niet eens dat er een kattenbak staat op de slaapkamer moet er af en toe echt even aan denken dat ik wel moet controleren of hij nog schoon is.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:56

Nou zo te lezen ben ik niet de enige met het probleem.
Mijn poes plast sinds enkele weken ook binnen.
Wel vaak op zelfde plaatsen..

Heb wel andere kattenbakvulling dus miss moet ik de oude maar weer halen. en een extra bak is miss ook niet verkeerd.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:03

Mijn kat begon ook in huis te plassen en dat kwam bij hem omdat hij het aan zn nieren had en hij is er helaas aan overleden. Ik hoop dat dit niet het geval is bij jou kat maar het zou misschien kunnen.