Mijn fokdieren bouwen pas een nest een kwartier voordat ze echt gaan werpen inclusief wolplukken. Ze zitten daarvoor echt niet anders in hun PELS (niet vacht het zijn nl geen honden). Volgens mij moet je wat langer en vaker naar je eigen dieren kijken want nu verkoop je onzin. Ik ben zelf overigens aangesloten bij KoPluKo (is de Katwijkse konijnenvereniging), was tot vorig jaar lid van LPKV (de Leidse konijnenvereniging) en NPKV (die van Noordwijk), ben als fokker van konijnen die voldoen aan de rasstandaard dus ook lid van de NKB (Nederlandse Konijnenfokkers Bond) en mijn dieren worden ook getatoueerd en komen op shows.
Nessah
Geplaatst: 09-08-09 11:06
Zo rustig rustig.. Ik geef alleen maar aan dat ik zelf ook geen totale leek ben en niet begrijp dat Ts niet door heeft dat er een nestje ligt in het hok en sla geeft aan konijnen.. Mijn konijn hier begon 2 dagen van te voren zijn haren al te plukken.. Heb er nog een filmpje van. Grappig dat je ook lid van LPKV bent, dan moet ik je haast wel kennen.. alleen konijnen of ook pluimvee? Onze dieren komen namelijk ook op alle shows..
Ik ben zelf ook lid van de KLN (zoals de NKB tegenwoordig heet) en de PKV hier betekend niet dat je meteen 10 jaar ervaring met konijnen hebt.
Ga maar is op konijnenfora kijken met mensen met nesten dat met dit warme weer de jongen echt door het hok liggen en 's nachts in hun nest, dat heb ik zelfs hier een keer ervaren, echter was iemand hier zo stom geweest de jongen terug in het nest te leggen en dat was hun bijna funest geworden. Wat betreft het sla is daar ondertussen ook een discussie over waar ik mijn twijfels bij zet, maar ik geef het uit voorzorg niet en raad het uit voorzorg af. Zie o.a. deze link http://www.dierenartspraktijk-frielink. ... ge_item=73 Dus het kan me best voorstellen dat dit soort dingen verwarrend zijn voor de TS!
Dan konijnen plukken zich 24 uur voordat ze gaan jongen, ik heb dit 1 keer mee gemaakt dat een voedster dit lange tijd van te voren deed en toen was het goed mis en moest ik naar de DA. Heel enkeling gebeurd het dat ze eerder plukken heb ik elders wel gehoord, maar komt bijna niet voor. Konijnen gaan er hier ook niet anders van in hun pels zitten daarnaast heb je ook nog zoiets van schijnzwangerschap en zijn er ook konijnen die 's nachts even hop een nest bouwen en de klus is geklaard. Je ziet niks aan het konijn dan. Zijn hier zoveel konijnen die ik geen nest heb zien bouwen, maar de volgende ochtend zijn de jongen er. Dus ik vind dat een beetje vreemd tegenover de TS. Ze zorgt hartstikke goed verder voor de konijnen als ik dat verder zo lees, nog mooier zou even zijn dat de ram gecastreerd gaat worden, want konijnen zijn wel groepsdieren. En als ik zo lees ook lekker met een buiteren en de meeste konijnen kunnen daar bij fokkers van dromen en dat is heel begrijpelijk dat, dat niet mogelijk is, toch is het voor een konijn fijner.
Nessah
Geplaatst: 09-08-09 12:25
Ik zeg ook niet dat ze er niet goed voor zorgt
Maar meer wegen leiden naar Rome, ts vraagt dingen en zij krijgt antwoord.. Ik zeg alleen mijn ervaringen en sja, overal verschillen meningen dus ook over dit.
Het is jammer wanneer iemand een topic opent met vragen en je vervolgens wat pittiger antwoordt het gelijk "typisch-bokt" ect wordt genoemd.. Ik vind het gewoon zonde dat er nestjes geboren worden, ik heb een tijdje meegelopen in een asiel en misschien dat ik daardoor wat te pittig reageerde.
Maar ik heb nog nooit een konijn in 15 min tijd een nest zien bouwen en vervolgens gelijk een nest zien werpen.. En ik heb nog nooit gehoord dat sla een discussie punt is ( thanks voor de link! ) .
Ik vertel mijn ervaringen en that's it.. Ik heb daarnaast geen woord gezegd dat TS niet goed voor haar dieren is of dat ze wat aan het nest kan doen, ik zeg alleen hoe mijn ervaringen zijn en tip haar hoe je het kan merken om evt. een volgend nestje te voorkomen.
Hand door het mest halen voor de jongen te bekijken is ook een discussie punt, kwaad kan het elk geval niet.. Dus om dan gelijk te zeggen dat ik onzin verkoop is wel jammer..
Ieder heeft zo zijn eigen ervaringen en als je die deelt wordt je er toch alleen maar wijzer van? Zie in dit topic.. Ik zeg 2 dagen van te voren gaan ze plukken,weer iemand zeg 15 min en weer iemand zegt 1 dag.. Sja, ergens in het midden zal de waarheid liggen en misschien is het per ras/konijn verschillend..
@TS: Ik bedoelde het alleen maar goed en zeker niet als aanval.
Ik zeg alleen dat het lijkt alsof sommige mensen dieren aanschaffen zonder enige informatie en pas bij problemen of twijfels informatie gaan opzoeken,terwijl als je dat vooraf doet kan je veel problemen/twijfels voorkomen.. 24uur plukken van te voren zou goed kunnen,hier is het meestal toch wat eerder.
Ik vind het ook jammer dat er nesten geboren worden, ik pleit daarom ook voor castratie. Ik heb daarnaast kleinschalig een opvang en nu heel wat dumpdiertjes zitten heel sneu. Ook een groep van 3 rammen en 10 voedsters wat door elkaar liep. Rammen zijn gecastreerd, maar de jongen kwamen helaas nog wel.
Mijn voedsters bouwen bijna altijd kort er voor een nest, plukken en werpen, als ik zie zie slepen met hooi en stro kan ik bijna de klok er op zetten dat ze binnen een uur jongen hebben. Niet alle, maar de meeste toch wel, wanneer ze een groot nest krijgen met veel jongen beginnen ze vaak wel is vroeger met de bouw van een nest, maar het plukken geschiet vlak voor de bevalling hier.
Ik zet niet dat je onzin verkoopt met je hand door de mest halen, maar het is ondertussen achterhaalt. Ik raad het mensen ook vrijwel altijd aan om het even te doen, zodat ik het iig gezegd heb ook al doe ik en mijn collegafokkers het niet.
Ik hoop dat deze jongen gezond groot mogen worden, papa een castratie ondergaat zodat ze zijn bij elkaar kunnen leven en de jongen een fijn plekje vinden.
PatsyPatsy
Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-09 13:46
de meeste jongen zijn al besproken bij goede vriendinnen en krijgen dus een super tehuis in grote tuinen. de papa wordt gecastreerd.
wat ik nog even kwijt wou aan Nessah: mijn vorig konijn heb ik 10 jaar lang gehad. Beest heeft er tot de laatste dag super uitgezien. Ik weet na al die jaren wel hoe ik een konijn moet houden. Ja ik gaf haar ook sla, totaal niet frequent, als we eens in huis over hadden net als nu. en had er nooit problemen mee in al die jaren vandaar dat ik niet wist dat dat heel ongezond was. tot iemand er mij op wees. Meestal kreeg ze witlof. Over nestjes had ik alleen geen ervaring en heb ik hulp bij gekregen van vrienden en familie voor informatie. Ook van bokt, bedankt voor jullie hulp. Maar het nestje ziet er super uit, de moeder blinkt nog steeds als een spiegel en is nog steeds mooi op gewicht, dus ik denk dat we hier wel ons best doen