hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:17

vanitymay schreef:
Een klein konijntje in de winkel kost zo'n 15 euro toch? Tja wat wil je dan? Ik zou er ook een in de winkel kopen hoor, eerlijk gezegd...

Das hetzelfde dat als je een hond uit het asiel zou halen met een heel verhaal van ellende en daar veeeel meer voor moet betalen dan een raspuppie met paieren en alle entingen: Dat zou ook geen mens doen toch??
}:0

Veel mensen doen het wel puur om die hond nog een goede leven te geven, net als dat ik daarom een konijn uit de opvang heb genomen en niet nog een uit de winkel.

spatter

wat een belachelijke bedragen voor het castreren van een konijn
dat hoeft echt geen 80 euro te kosten, zijn ze helemaal gek
ik heb vorig jaar nog een jaarling(paard) laten castreren en dat koste 90 euro, lijkt me dat een konijn toch wel wat goedkoper kan

ik vind 45 euro voor een konijn echt een belachelijk bedrag
zo krijg je inderdaad een opvang niet leeg

Tallie1979

Yinnar schreef:
Tallie_Ho schreef:
ik vind 45 of 37 euro voor een konijn nogal een hoop geld.. Ik weet dat het beter is om een geholpen, volwassen konijn te nemen, maar voor zo'n bedrag, no way!!

Ik heb zelf een konijn geadopteerd, ze is 7 en ze heeft mij geen cent gekost :) Ik heb er wel even aan zitten denken om er een geholpen mannetje bij te nemen, maar met dit soort bedragen hoeft het voor mij niet ;) Dan maar geen konijn erbij :)

Dit bedoel ik dus dat mensen zich beter moeten laten informeren alvorens ze een konijn aanschaffen. Een konijn is geen sollitair dier.

Dit konijn zit al 7 jaar alleen en er is geen idee van hoe ze reageert op een ander konijn na al die tijd, ik heb haar nu 2 maanden :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:18

Mijn dierenarts vraagt ook 80,- voor castratie en sterilisatie.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:18

Yinnar schreef:
Nee hoor! Je vergeet dat je het konijn gecastreerd en geënt meekrijgt. Dus dan is het helemaal niet zo duur. Een beetje dierenarts vraagt vandaag de dag al rond de € 80,00 voor een castratie van een konijn. De entingen er dan niet bijgeteld. Die kosten bespaar je jezelf allemaal door eenmalig € 45,00 te betalen. Ik begrijp dat € 45,00 duur klinkt maar voor een jong konijntje in een dierenwinkel betaal je tegenwoordig ook al tussen € 20,00 en € 35,00 euro voor. Even afhankelijk van het ras. Een vlaamse reus bijvoorbeeld zal je meer voor betalen dan een dwergkonijn. Mensen vergeten helaas dat ze door een opvangkonijn te nemen twee vliegen in één klap slaan. Namelijk het konijnenoverschot wordt hiermee aangepakt en ze hebben voor een relatief klein bedrag een gezond konijn wat geëent en geholpen is. Ik snap jouw punt wel hoor maar mensen zouden zich gewoon beter moeten laten informeren voordat ze impulsief een konijn aanschaffen.

Met het twee-vliegen-in-een-klap verhaal zul je mensen niet over de streep trekken. Heel bot gezegd hebben mensen die gewoon een konijn willen en klaar er persoonlijk geen reet aan om het konijnenoverschot aan te pakken. En de andere kant van de medaille is ook nog eens een keer dat je een volwassen konijn koopt ipv een schattige jonge die ook nog eens de nodige bagage heeft. Dan vind ik het ook wel dom om nog boven de prijs van een dierenwinkel te gaan zitten, want dat is zo'n konijn dan eigenlijk niet waard.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:19

Yinnar schreef:
vanitymay schreef:
Das hetzelfde dat als je een hond uit het asiel zou halen met een heel verhaal van ellende en daar veeeel meer voor moet betalen dan een raspuppie met papieren en alle entingen: Dat zou ook geen mens doen toch??
}:0

Je betaalt voor een hond uit een asiel echt niet meer dan een raspup met papieren. Hie kom je aan die onzin??

Tja, dat is ook wat ik bedoel: het gebeurt niet omdat het belachelijk zou zijn.
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 05-08-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:20

Tallie_Ho schreef:
ik vind 45 of 37 euro voor een konijn nogal een hoop geld.. Ik weet dat het beter is om een geholpen, volwassen konijn te nemen, maar voor zo'n bedrag, no way!!

Ik heb zelf een konijn geadopteerd, ze is 7 en ze heeft mij geen cent gekost :) Ik heb er wel even aan zitten denken om er een geholpen mannetje bij te nemen, maar met dit soort bedragen hoeft het voor mij niet ;) Dan maar geen konijn erbij :)

Totdat ook eens de virussen bij jouw hokje langswaaien en dan zijn ze besmet. Had zelf ook nooit gedacht dat ze bij ons langs zouden waaien.

Waarom heb jij dan een konijn? Als je niet wilt betalen voor een 2e voor gezelschap? Een konijn is niet sollitair.

Ik heb overigens 2 voedsters. Heel zelden gaat dat goed. Bij mijn 1e voedster zitten altijd andere voedsters dus die weet niet beter. En dit gaat goed. Maar ze zullen je nooit adviseren om een voedster bij een voedster te doen. Voordat je al zou proberen met een voedster te koppelen voor gezelschap moet je dat op neutraal terrein doen. Het kan echt behoorlijk uit de klauwen lopen met vechten.
Het eenvoudigste en rustigste is een gecastreerde ram.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:20

Perlina schreef:
Yinnar schreef:
Nee hoor! Je vergeet dat je het konijn gecastreerd en geënt meekrijgt. Dus dan is het helemaal niet zo duur. Een beetje dierenarts vraagt vandaag de dag al rond de € 80,00 voor een castratie van een konijn. De entingen er dan niet bijgeteld. Die kosten bespaar je jezelf allemaal door eenmalig € 45,00 te betalen. Ik begrijp dat € 45,00 duur klinkt maar voor een jong konijntje in een dierenwinkel betaal je tegenwoordig ook al tussen € 20,00 en € 35,00 euro voor. Even afhankelijk van het ras. Een vlaamse reus bijvoorbeeld zal je meer voor betalen dan een dwergkonijn. Mensen vergeten helaas dat ze door een opvangkonijn te nemen twee vliegen in één klap slaan. Namelijk het konijnenoverschot wordt hiermee aangepakt en ze hebben voor een relatief klein bedrag een gezond konijn wat geëent en geholpen is. Ik snap jouw punt wel hoor maar mensen zouden zich gewoon beter moeten laten informeren voordat ze impulsief een konijn aanschaffen.

Met het twee-vliegen-in-een-klap verhaal zul je mensen niet over de streep trekken. Heel bot gezegd hebben mensen die gewoon een konijn willen en klaar er persoonlijk geen reet aan om het konijnenoverschot aan te pakken. En de andere kant van de medaille is ook nog eens een keer dat je een volwassen konijn koopt ipv een schattige jonge die ook nog eens de nodige bagage heeft. Dan vind ik het ook wel dom om nog boven de prijs van een dierenwinkel te gaan zitten, want dat is zo'n konijn dan eigenlijk niet waard.

En dat bedoel ik dus met dat mensen zich eerst eens goed moeten laten informeren voordat ze een konijn aanschaffen. Gelukkig zijn er velen die er anders over denken en wel stilstaan bij de voordelen van een opvangkonijn. Helaas niet genoeg maar ja dat is dus die bovengenoemde categorie.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:23

nee dat vind ik dus ook
hier in de buurt zijn er zat mensen die een kat willen hebben
maar die gaan ook geen 150 euro betalen voor een kat uit het asiel als je via marktplaats zo 10 katten gratis kunt ophalen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:24

saskiab schreef:
Totdat ook eens de virussen bij jouw hokje langswaaien en dan zijn ze besmet. Had zelf ook nooit gedacht dat ze bij ons langs zouden waaien.

Waarom heb jij dan een konijn? Als je niet wilt betalen voor een 2e voor gezelschap? Een konijn is niet sollitair.

Ik heb overigens 2 voedsters. Heel zelden gaat dat goed. Bij mijn 1e voedster zitten altijd andere voedsters dus die weet niet beter. En dit gaat goed. Maar ze zullen je nooit adviseren om een voedster bij een voedster te doen. Voordat je al zou proberen met een voedster te koppelen voor gezelschap moet je dat op neutraal terrein doen. Het kan echt behoorlijk uit de klauwen lopen met vechten.
Het eenvoudigste en rustigste is een gecastreerde ram.

Zoals ik al zei, het beestje zit al 7 jaar alleen, ik heb haar net 2 maanden, geen idee hoe ze zich zou gedragen als ik er ineens een 2e konijn bij zou zetten? Ik ben bang dat het vechten word, hoop dat je dat ook kunt begrijpen? :)

Virussen kunnen voorbij waaien, buiten.. Dit konijn zit binnen, loopt de hele avond los in de huiskamer en is zindelijk ( ik zie zo het commentaar daarop wel voorbij vliegen :+ )

Ik had ook naar de dierenwinkel kunnen gaan of op marktplaats een willekeurig gratis konijn uit kunnen kiezen. Ik koos ervoor om een konijn wat al 7 jaar alleen zit te adopteren :) Ohoh, wat een etter ben ik zeg, dat ik er voor zorg dat de pretnest konijnen "fokkers" er weer eentje minder kwijt kunnen! :+

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:25

Tallie_Ho schreef:
Dit konijn zit al 7 jaar alleen en er is geen idee van hoe ze reageert op een ander konijn na al die tijd, ik heb haar nu 2 maanden :)

Ik heb destijds een voedster overgenomen van mensen waarvan de kinderen geen interesse meer hadden. De kinderen waren inmiddels al pubers en Blossom (het konijn) al 8 jaar. Ik heb er bij de opvang een gecastreerde ram, Ouwe Dibbes, van 9 geadopteerd en dat klikte gelijk. Het was echt jut en jul. Ik ben blij dat ze nog zo heeft kunnen genieten met haar vriendje haar laatste paar jaartjes.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:26

Watvoor konijn ( type/karakter ) was blossom?

Boo is namelijk een bangebroek. Knorren als je haar op wilt pakken enzo ( bijt niet trouwens )

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:27

spatter schreef:
ik heb vorig jaar nog een jaarling(paard) laten castreren en dat koste 90 euro, lijkt me dat een konijn toch wel wat goedkoper kan

ik vind 45 euro voor een konijn echt een belachelijk bedrag
zo krijg je inderdaad een opvang niet leeg

Was dat maar zo voor een rat (ongeveer 500 gram) betaal je gemiddeld in Nederland 50 euro voor een castratie, sterilisatie is zelfs rond de 100 a 150 euro.
Konijnen zijn bij de meeste dierenartsen zelfs nog iets duurder omdat ze groter zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:27

wopkelover schreef:
nee dat vind ik dus ook
hier in de buurt zijn er zat mensen die een kat willen hebben
maar die gaan ook geen 150 euro betalen voor een kat uit het asiel als je via marktplaats zo 10 katten gratis kunt ophalen

Waar haal jij het vandaan dat een kat uit het asiel € 150,00 kost? Dat is echt de grootste onzin. Een kat krijg je ook geholpen, gechipt en geënt mee. Dit soort opmerkingen slaat kant nog wal. Informeer jezelf eens beter.

Aprils_joke

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:29

ik werk op de dieren ambulance en bij onze asiels kost dat 150.00 euro

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:32

Tallie_Ho schreef:
Watvoor konijn ( type/karakter ) was blossom?

Boo is namelijk een bangebroek. Knorren als je haar op wilt pakken enzo ( bijt niet trouwens )

Blossom was een middenslag bruin konijn. Ouwe dibbes was een middenslag bruine hangoor. Maar toen Blossom overleed heb ik bij de opvang een zwarte vlaamse reus voedster gehaald en dat was ook gelijk liefde op het eerste gezicht. Dus groot en klein maakt ook niets uit. Ze lagen altijd zo lief naast elkaar. Nou liepen ze bij mij ook los in huis. En ja zij waren ook zindelijk. Alles werd netjes in de kooi gedaan. Af en toe een verdwaalde keutel maar die raap je zo op.

Het kan uiteraard wel eens niet klikken maar die kans is klein bij voedsters en rammen. En als het niet klikt kan je dit opnemen met de opvang en dan mag je meestal een andere ram uitzoeken om te kijken of het klikt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:33

zonnebloem18 schreef:
Was dat maar zo voor een rat (ongeveer 500 gram) betaal je gemiddeld in Nederland 50 euro voor een castratie, sterilisatie is zelfs rond de 100 a 150 euro.
Konijnen zijn bij de meeste dierenartsen zelfs nog iets duurder omdat ze groter zijn.

Dit zijn meestal de bedragen van dierenartsen in de stad.
Ik heb vorige maand nog een konijn laten castreren en dit koste mij (spiekt even op de rekening...) € 25,21 Maar goed, mijn DA zit dan ook maar in een dorp.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:34

Yinnar, dat is inderdaad het grote voordeel van veel opvangen, als het echt niet klikt, probeer je een ander.

Wij enten de konijnen in onze opvang overigens ook niet, even om on-topic te blijven.

Wel gaan we er dus achteraan dat de konijnen per 2 geplaatst worden, of geplaatst worden bij een ander konijn mits dat klikt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:34

owja en een kitten 180 euro

Nickeltje

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:36

Dat zijn ronduit belachelijke prijzen, die ik gelukkig niet hoor uit de asielen om ons heen.
Natuurlijk is het logisch dat je betaald voor een dier dat gecastreerd/gesteriliseerd is en geent en gechipt en alles, maar voor dat bedrag zullen maar weinig mensen een dier halen in dat asiel, juist wel naar Marktplaats gaan, daar dus die handel mee stimuleren en de asieler alleen maar voller laten worden.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:36

Tallie_Ho schreef:

Liefde voor een dier, of is de portomonnee belangrijker hier :(

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:37

wopkelover schreef:
ik werk op de dieren ambulance en bij onze asiels kost dat 150.00 euro

Ik heb er ook op gewerkt en bij het asiel in onze regio kost de adoptie van een kat € 90,00. Daar zit dan bij een castratie/sterilisatie, chip, en alle benodigde entingen. Haal jij maar een kitten van marktplaats en laat dat op je eigen kosten doen. Jij betaalt dan geen € 90,00 en meer dan € 150,00. Als medewerkster van een dierenambulance zou je dit juist moeten toejuichen ipv af te kraken. Dan zit je daar niet op je plek lijkt mij.

Tallie1979

Oke, dus het zou wel kunnen zijn dat als ik er een mannetje bij zet, dit geen probleem geeft?? Hmm, misschien toch maar eens overwegen dan :) Ik zal eens op internet gluren voor een opvang in de buurt ;)

oh_oh

Tallie_Ho schreef:
Ik ben bang dat het vechten word, hoop dat je dat ook kunt begrijpen? :) Ja zeker begrijp ik dat wel.En met 7 jaar is het ook wel wat moeilijker om te koppelen.

Virussen kunnen voorbij waaien, buiten.. Dit konijn zit binnen, loopt de hele avond los in de huiskamer en is zindelijk ( ik zie zo het commentaar daarop wel voorbij vliegen :+ ) Ik dacht dat het dier buiten in een van de zoveele te kleine hokjes zat. Dan is het een groot risico. Binnen houden vind ik verder niks mis mee. Maar wel de manier waarop. Jij laat het dier vrij rond lopen, dat is juist positief. Het is gewoon ontzettend belangrijk dat een konijn dat alleen zit zich kan vermaken en vermaakt wordt. Anders kwijnt het weg.

Ik had ook naar de dierenwinkel kunnen gaan of op marktplaats een willekeurig gratis konijn uit kunnen kiezen. Ik koos ervoor om een konijn wat al 7 jaar alleen zit te adopteren :) Ohoh, wat een etter ben ik zeg, dat ik er voor zorg dat de pretnest konijnen "fokkers" er weer eentje minder kwijt kunnen! :+ Nee dat heb je juist goed gedaan daar geen commentaar op.

goeroe

spatter schreef:

Dat kun je helaas niet met elkaar vergelijken. Kleine huisdieren zijn altijd duurder als je ze wilt laten castreren. Daarnaast is mij verteld dat konijnen een speciaal narcosemiddel krijgen, omdat ze niet tegen een gewone verdoving kunnen. Wij waren vorig jaar voor een klein konijn ook bijna 60 euro kwijt. Naarmate het konijn groter is lopen de kosten snel op.

Ik vind 45 euro als je erover nadenkt niet veel geld voor een konijn dat ingeënt en gecastreerd is. Als je een konijn in de dierenwinkel koopt en laat inenten en castreren ben je véél meer geld kwijt. Het is jammer dat mensen zo weinig geld over hebben voor een huisdier. Het probleem is in mijn ogen niet dat opvangkonijnen te duur zijn, maar dat konijnen in de dierenwinkel te goedkoop zijn. Het zou goed zijn als die prijzen werden verhoogd, dan zouden mensen wat beter nadenken en misschien ook beter voor hun dieren zorgen. Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat je nog naar een dierenwinkel kunt gaan om één konijn te kopen.