Wel of niet castreren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:43

zitake schreef:
maar ik moet zeggen onze hond is gecastreerd, niet dik, geen huidziektes, glanst als een spiegel,...

Mijne net zo... die is met 16 maanden gecastreerd en zit ook prima in zijn vel!

Cemlys

Re: Wel of niet castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:44

Idd die van mij is ook rond die periode gecastreerd. Hangt ook van meerdere factoren af waarschijnlijk, voeding bv speelt natuurlijk ook en rol, beweging,...

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:51

Dat zijn gelukkig dingen die je zelf in de hand hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:44

Je moet geen reu castreren om raskenmerken of gedrag te beinvloeden, dat vind ik persoonlijk een foute reden om te castreren.
Als je hond agressief tegen andere reuen is, je er niet fatsoenlijk mee de weg op kunt daardoor. Overdreven terrotoriaal is ala en als het medisch noodzakelijk is.

Maar een hond is zo dominant als jezelf toestaat, kun je de rol niet waarmaken, vind ik dat een slechte reden te castreren. We hebben zelf een boxer, een drukke hond. Hoe vaak het ons niet geadviseerd is hem te castreren, dan werd hij wat rustiger. Fout, als ik een rustiger hond had gewild, had ik geen boxer moeten nemen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:28

zitake schreef:
Idd die van mij is ook rond die periode gecastreerd. Hangt ook van meerdere factoren af waarschijnlijk, voeding bv speelt natuurlijk ook en rol, beweging,...

Ik heb het over honden die na de castratie kaal worden op de flanken,honden die echt huid problemen krijgen. En ik zie hier honden die per dag nog geen handje eten kunnen krijgen en anders te dik worden.
Maar ja ik zie maar een paar honderd honden per jaar hier in pension .
Castreren en steriliseren gebeurt meestal voor het gemak van de eigenaar. Vind je het vervelend als je teef loops wordt? Had dan een reu gekocht.

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:36

Wij hebben 2 honden, wij hebben er 1 laten castereren en 1 niet, degene die we niet gedaan hadden komt omdat we toen nog geen dressuur- en trainings-stal hadden, dus kwamen er geen andere honden op het erf! en alles was helemaal omheind, dus die kon toch nergens heen

Nu is hij 11 en laten we hem niet meer castereren

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:16

ja! senna heeft genoeg kansen gehad, en niks helpt tegen zijn gedrag dus; een hetje maken van hem ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:06

Dat hij te weinig zal werken zou het niet zijn. Hij werkt veel en er hij doet het geweldig. Het is mij juist afgeraden hem schapen te laten drijven omdat je het dan helemaal los maakt in hem en dan heb je er helemaal geen overhand meer op.

Dat ik te horen krijg waarom heb je hem dan gekozen, die dingen hoef ik neit te horen. Dat is mijn keuze en ik heb alles gedaan met hem om er achter te komen hoe het het allerbeste gaat dus daar kan het niet aan liggen. Dat vind ik persoon lijk nog al hard overkomen.

De club heeft mij gezecht dat ik met 14 maand kon beginnen met behendigheid als ik hem de juiste supplementen zou geven en die krijgt hij. Het is ook niet zo dat hij moeilijke en zware parcoursjes moet lopen want dat is absoluut niet zo.

Ik ga vanmiddag naar mijn dierenarts en ik overleg met hem en met de gedragstherapeut. Ik vroeg het hier om te horen wat anderen zouden doen in dit geval ( als je al weet ik wat allemaal geprobeert hebt met hem ). Niet om te horen dat ik het vreselijk fout doe met mijn hond. Vanmiddag moet hij weer naar de club en dan ga ik wel met hun overleggen wat zei adviseren. De fokker zegt; wanneer hij niet de fokkerij in gaat meteen de ballen eraf en een hoop gezeik is voorbij. Dit geloof ik ook niet want het zal niet allemaal aan de hormonen liggen dat weet ik ook wel. Ik ben gewoon opzoek naar dat gene wat helpt om hem in toom te houden.

Bedankt trouwens voor de goed bedoelde info

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:01

_AAASCHAAA_ schreef:
Dat hij te weinig zal werken zou het niet zijn. Hij werkt veel en er hij doet het geweldig. Het is mij juist afgeraden hem schapen te laten drijven omdat je het dan helemaal los maakt in hem en dan heb je er helemaal geen overhand meer op.

Dat ik te horen krijg waarom heb je hem dan gekozen, die dingen hoef ik neit te horen. Dat is mijn keuze en ik heb alles gedaan met hem om er achter te komen hoe het het allerbeste gaat dus daar kan het niet aan liggen. Dat vind ik persoon lijk nog al hard overkomen.

De club heeft mij gezecht dat ik met 14 maand kon beginnen met behendigheid als ik hem de juiste supplementen zou geven en die krijgt hij. Het is ook niet zo dat hij moeilijke en zware parcoursjes moet lopen want dat is absoluut niet zo.

Ik ga vanmiddag naar mijn dierenarts en ik overleg met hem en met de gedragstherapeut. Ik vroeg het hier om te horen wat anderen zouden doen in dit geval ( als je al weet ik wat allemaal geprobeert hebt met hem ). Niet om te horen dat ik het vreselijk fout doe met mijn hond. Vanmiddag moet hij weer naar de club en dan ga ik wel met hun overleggen wat zei adviseren. De fokker zegt; wanneer hij niet de fokkerij in gaat meteen de ballen eraf en een hoop gezeik is voorbij. Dit geloof ik ook niet want het zal niet allemaal aan de hormonen liggen dat weet ik ook wel. Ik ben gewoon opzoek naar dat gene wat helpt om hem in toom te houden.

Bedankt trouwens voor de goed bedoelde info

Hoeveel train je dan met hem?
14 maanden is in principe ook een prima leeftijd om te beginnen met behendigheid, als je inderdaad rustig begint. Wij zijn met onze border rond het jaar begonnen en dat gaat prima.

Maar... een hele hoop geprobeerd... ik hoop dat je je wel beseft dat zoiets heel veel tijd nodig heeft. Je moet dus wel iets echt doorzetten waar je mee start omdat lang niet alles meteen werkt, dat kan maanden duren. Je hond is 14 maanden, dat is echt nog heel jong. Hoelang zijn jullie nu bezig met de gedragstherapeut?

Ik ben niet tegen castreren hoor, maar wel castreren zien als een of ander wondermiddel waarmee je alles oplost. Want dat idee heb ik wel bij jouw dierenarts en club. Een advies van een dierenarts met betrekking tot gedrag vind ik overigens weinig waard.

Met betrekking tot het drijven en of het dan erger wordt, volgens mij hoeft dit lang niet zo te zijn. Juist omdat zijn behoeftes vervuld worden en je het leert te controleren kan het misschien wel heel positief werken. Maar met betrekking tot dat punt zou ik eens een ervaren schapendrijver mailen als ik jou was.

Ik vind het overigens goed dat je er zo goed mee bezig bent en niet zo maar lukraak hem laat castreren +:)+

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:44

Dat zou ik idd wel eens kunnen doen, contact zoeken met een ervaren schapendrijver.

Ik begrijp dat het tijd nodig heeft maar inplaats van verbetering te zien wordt hij steeds moeilijker. Maar ik doe rustig aan en zoek verder.

Ik ga iniedergeval een schapendrijver zoeken en eens wat vragen.

Bedankt voor de tip

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:57

De schaapsherder bij de Schaapskooi in Heerde, Lammert :D (nee, niet verzonnen, hij heet echt zo) is altijd in voor een gesprek. Probeer die anders eens. Hij werkt ook met borders.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:02

Ik denk ook dat je dit gedrag niet met castreren oplost.
Denk dat het afwijkend gedrag is wat er langzaam in geslopen is.
Mss idd even iemand vragen die heel wat ervaring heeft met borders of dit gedrag vaker voorkomt?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:46

het is goed dat je hulp vraagt, via een forum als deze, krijg je dan tig meningen en feiten over je heen.
1 keer in de wk behendigheid, los je het niet mee op.
Zoals je omschrijft wat er mee gedaan word klinkt goed, echt advies ga ik zeker niet geven via een forum, dat is onmogelijk als je het totaal plaatje niet hebt.
Wat ik wel wil zeggen is dat er geen enkele hond dominant of onderdanig is, dat ben je altijd ten opzichtte van iets of iemand.
Mijn ervaring is dat de honden die vaak de stempel, dominant krijgen, vaak hele onzekere honden zijn die dit compenceren met een grote bek enzo.
waarmee ik niet wil zeggen dat dit het geval is bij jou hond, want ik ken hem niet.
onze oudste reu die overwegend dominant is ten opzichte van andere honden, geeft buiten totaal geen problemen, daar is hij te zelfverzekerd voor.

heel veel succes met je beslissing

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:48

wat betreft chemische castratie, onderzoek heeft uitgewezen dat het niet te vergelijken is met gewone castratie.
oftwel, de ene hond reageerd bv goed op chemische, maar als ze hem dan castreren, reageerd deze niet hierop.
andersom komt ook voor en natuurlijk ook honden die hetzelfde op beide reageren.
zelf zou ik niet ervoor kiezen om die rommel in mijn hond te laten spuiten.

hier loopt trouwens 1 castraat en 2 intakte reuen, plus 2 teven.

ik ben niet voor of tegen, per situatie afhankelijk