Wat zouden jullie doen? (rat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:37

Ik hoop ook dat het lukt en jullie hebben gelijk, hij is niet wild maar schuw.
Maar als je er bang voor bent lijkt alles zo erg.
Gelukkig wordt ie nu gevangen en kan mijn broertje hem over een tijdje samen zetten. Ik wist niet of dat ging vandaar mijn vraag.
Maar hij gaat niet dood dus niemand hoeft zich zorgen te maken ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wat zouden jullie doen? (rat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:41

ok gelukkig ben je zo te horen over de ergste schrik heen ;) Als je ze eng vind lijkt het idd allemaal erg.
Of ze samen te zetten zijn hangt helemaal van het karakter van de rat af. Het zijn echt individuen en hebben echt voorkeur voor vriendjes. Het 'verwilderde' van nu zal voor die andere ratten geen verschil maken. '
Heeft je broer eerder ratten gehad? Ervaring mee? Anders zou ik hem aanraden om op internet goede sites op te zoeken met tips hoe je een rat bij andere ratten introduceert. Klakkeloos samen zetten kan namelijk onnodige gevechten opleveren. Met de juiste (geleidelijke) overgang heb je meer kans dat het goed gaat onderling. Maar de manier hoe dit kan staat keurig online, beter dan ik het uit kan leggen!
Succes!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:45

Dank je! Ik heb iig iets meegemaakt wat ik niet snel vergeet :)
Hij heeft wel vaker ratten gehad maar naar wat ik weet ook geen ervaring met het bij elkaar zetten.
Zal zo eens wat sites opzoeken voor hem.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:00

AaronYve schreef:
Xono, mijn moeder is op dit moment de rat aan het vangen, wel even lezen aub!

Je mag ook wel wat vriendelijker reageren. Dat heb ik ook wel gelezen, ik wil je alleen even wijzen op het feit dat jullie wel je verantwoordelijkheden moeten nemen tov de beestjes, of jij en je moeder er nu wel of niet voor gekozen hebben. Dat je broertje nu een andere rat heeft, rechtvaardigt nog niet dat er uberhaupt over nagedacht wordt om het arme beest aan zijn lot over te laten.

Maargoed, ben blij dat de rat alsnog gevangen wordt en dat er iets mee gedaan wordt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:15

Jij hoeft niet te zegen dat mijn moeder hier verantwoordelijk voor is, dat weet ze zelf ook wel. En als je had gelezen dan had je dat ook gezien.
En waar wordt gezegd dat het arme beest aan zijn lot wordt overgelaten? Overdrijven is ook een kunst hé

Rechtvaardigd nog niet, omg waar heb je het over?
Ik vraag wat moet je hiermee? Wij wilden hem laten leven en bijvoeren ect. maar als hij het huis binnen loopt ja dan wordt het een ander verhaal..

Dt was de vraag, samen met als je hem kunt vangen kan je hem dan bij de andere zetten. Niks over mijn moeder haar verantwoording, die neemt ze wel.
Had bokt eerder gesproken dan mijn moeder. Had ik het maar niet gedaan!
Als dat beest weg zou moeten, moet die weg. Klaar.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:20

Als ik jou was, zet een koitje buiten met wat voer erin, en probeer of hij daarin wil gaan, als dat lukt, kun je het kooitje dicht doen en hem zo vangen.
Dan naar binnen halen en dan proberen hem handtam te maken, desnoods doe je de kooi pas open als je in de badkamer staat met de deur dicht of zo, zodat hij niet weer kan ontsnappen zeg maar.
Ik weet niet of het verstandig is hem bij die andere te zetten, ratten zijn ook vechters en gaan net zolang door tot de andere dood is, dit heb ik helaas eerder gezien..
als je het wilt proberen zou ik de kooien naast elkaar zetten, kijken wat ze met elkaar doen als ze elkaar zien en ruiken en aan de hand daarvan kun je beslissen wat je gaat doen.

succes ermee

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:25

Dank je voor je reactie. Als hij gevangen is dan zetten we hem inderdaad met het andere kooitje naast de andere.
Ik heb al wat sites bekeken over het samenzetten van ratten.
Hopelijk gaat het goed. Maar eerst wat minder schuw maken ect.

Ga zo nog eens bellen, kijken of die al gevangen is

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:29

Ja, neem er de tijd voor, ze kunnen erg leuk zijn, ik heb ze vroeger ook gehad, zijn erg vriendelijk, mits je ze genoeg aandacht geeft natuurlijk.

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:32

Ratten zijn bijna altijd nog heeeel makkelijk tam te maken. Ik heb er echt veel gehad, waarvan een die nog nooit in contact was geweest met mensen (nja, geen leuk contact iig). Hij zat in een hokje op een vliering, beestje had inmiddels zijn tenen en plastic voerbak opgevroten omdat hij niks te eten kreeg van de oude eigenaar, dus daar hebben we hem weg gehaald. Was inderdaad eerst wat schichtig, maar is binnen een paar dagen al zo bij gedraaid dat je er echt alles mee kon doen. Was echt een lief beest.

Zo kan ik nog wel meer verhalen vertellen. Dat ratje in jullie tuin wordt echt nog wel tam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:35

gina2003 schreef:
als je het wilt proberen zou ik de kooien naast elkaar zetten, kijken wat ze met elkaar doen als ze elkaar zien en ruiken en aan de hand daarvan kun je beslissen wat je gaat doen.

Dat is juist geen goed plan. ;)

Kooi is territorium en als ze elkaar wel kunnen zien en ruiken maar niet aanraken moet dat juist verdedigd worden.

Een goede manier om te introduceren is om de ratten samen op relatief neutraal terrein te zetten waar je er zelf goed bij kan. Een bed, bank, badkuip of tafel bijvoorbeeld. Als dat goed gaat kunnen ze samen in een kooi.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:38

Dat is geen leuk verhaal nee.
Ben wel blij om te horen dat het snel zou gaan. We zien wel hoe deze zich gedraagd. Ik hoop alleen echt dat ie samen kan bij die andere.

redpassion, dus dat is geen goed idee.. kunnen wel samen op 1 kamer? Dat ze elkaar dus wel kunnen zien. Moet die sites eens uitprinten voor me broertje. Maar als er nog tips van jullie kanten zijn, hoor ik ze graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:40

Op 1 kamer in verschillende kooien bedoel je? Dat kan wel, als er wat afstand is tussen de kooien en ze tijdens het loslopen niet bij elkaars kooi kunnen komen.

Het is gewoon geen goed plan om kooien heel dicht bij elkaar te zetten, zeker niet als poging tot introductie, dat levert vaak boosheid en stress op en dat wil je juist niet. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:45

In 1 kamer ja. Als ze loslopen dan moet die ander compleet met kooi maar even uit de kamer.
Ik kan nergens lezen of het misschien een idee is om een doekje wat bij de ene rat heeft gelegen in de kamer te leggen als die anderen loslopen. Zodat ze hem kunnen ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:50

AaronYve schreef:
In 1 kamer ja. Als ze loslopen dan moet die ander compleet met kooi maar even uit de kamer.
Ik kan nergens lezen of het misschien een idee is om een doekje wat bij de ene rat heeft gelegen in de kamer te leggen als die anderen loslopen. Zodat ze hem kunnen ruiken.

Zou ik persoonlijk niet snel doen. Met alleen die geur kunnen ze niks. Die vreemde geur wordt pas 'eigen' als ze elkaar echt zien en meemaken en een groepje gaan vormen.
Ik heb behoorlijk wat ervaring met ratten en introducties en de beste manier (ook als de dieren al volwassen zijn) vind ik toch nog steeds wat ik eerder beschreef. Ik zet ze altijd samen op bed. Dan kunnen ze aan elkaar snuffelen, eventueel voor elkaar vluchten maar de ruimte is niet groot genoeg dat ze elkaar kunnen negeren (want dat moet ook niet). Komt vrijwel altijd goed. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:53

RedPassion schreef:
AaronYve schreef:

Zou ik persoonlijk niet snel doen. Met alleen die geur kunnen ze niks. Die vreemde geur wordt pas 'eigen' als ze elkaar echt zien en meemaken en een groepje gaan vormen.
Ik heb behoorlijk wat ervaring met ratten en introducties en de beste manier (ook als de dieren al volwassen zijn) vind ik toch nog steeds wat ik eerder beschreef. Ik zet ze altijd samen op bed. Dan kunnen ze aan elkaar snuffelen, eventueel voor elkaar vluchten maar de ruimte is niet groot genoeg dat ze elkaar kunnen negeren (want dat moet ook niet). Komt vrijwel altijd goed. :)

Dank je wel voor de reacties daar heb ik iets aan. Of ja me broertje :)
Heb hem net aan de tel. gehad en hij heeft een kooitje klaargezet met voer erin. Hopelijk hebben ze hem snel. Het is trouwens een haar :D
Eerst gaat hij haar wat tammer maken en dan doen we het idd ook op een neutrale plek om ze kennis te laten maken.
Gan 2 vrouwtjes over het algemeen goed met elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:58

AaronYve schreef:
Gan 2 vrouwtjes over het algemeen goed met elkaar?

Twee vrouwtjes gaat prima. :j Twee mannetjes ook overigens, ratten zijn ontzettend sociaal en hebben minstens 1 soortgenootje nodig. Helemaal goed dus.

Nog wel iets om in de gaten te houden; ze kan drachtig zijn als ze een wild mannetje is tegengekomen. De dracht duurt zo'n 21-24 dagen. Als je broertje meteen al vermoed dat ze drachtig is laat dan die introductie nog even zitten. Anders kan het wel, maar houd haar dan even in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:00

XoNo, moet dit zo? Aan dit soort reacties heeft de TS niks, en dat ratje al helemaal niet. Het wordt nu waarschijnlijk goed opgelost, prima toch. :)

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:06

Introduceren op een neutraal terein idd.
Ik deed het altijd in de badkuip.
Bij mij is er een keer 1 intro verkeerd gelopen, dus ik was zelf bang dat het weer fout ging bij de volgende.
Ik heb dan ook alle maatregelen uit de kast getrokken om het goed te laten verlopen.
Eerst ongeveer een halve week meerdere keren per dag bij elkaar laten in de badkuip.
Als dit helemaal goed gaat, de hele kooi schoongemaakt met dettol, en de inrichting van de kooi verandert, zodat het voor de huidige kooibewoners leek op een "nieuwe plek".
Dan eerst het ratje wat je gaat introduceren alleen in de kooi zetten.
Die kan dan even kijken waar het water en voer is, en hij weet de plekjes waar hij zich kan "verstoppen" voor de andere ratjes.

Als die nieuwe rat dus een beetje gewend is in de nieuwe kooi, eerst 1 ander ratje erbij, gaat dit goed dan het andere ratje.
Ze zullen elkaar op de rug leggen om te bepalen wie de baas is. Er zal ook flink gepiept worden, maar zolang er geen bloed vloeid niet ingrijpen.
Als ze elkaar nou wel echt gaan bijten enz, zou je de plantenspuit met water erbij kunnen pakken, en de pestkop natspuiten.

Succes ermee!
Is die inmiddels al gevangen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:17

Xono : Slachtofferrol? Jij niet persoonlijk, volgens mij heb je me hele profiel al uitgespit ofzo. Ja jij weet wat je moet doen, heel fijn voor je, ik nu ook.
Mijn broertje is 18+ die is verantwoordelijk voor zichzelf, als je de wet kent, maar ben blij dat je een verstandige keuze hebt gemaakt :evaw:

Hij is nog niet gevangen, helaas.
Hopelijk wel voordat ik weer thuis kom, maar ze weten iig waar ze zit :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:14

Moderatoropmerking:
Kan er hier nu weer normaal gereageerd worden naar elkaar? De discussie gaat hier volledig offtopic en het wordt veel te persoonlijk, dit is nergens voor nodig. Ik ga een aantal offtopic/persoonlijke berichten en aanvallen verwijderen.
Mocht het hier weer een persoonlijke discussie worden dan gaat dit topic op slot.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 15:39

Oke update
En val niet over mij heen want ik heb hier niks in te brengen.
Hij is gevangen maar we zoeken een nieuw tehuis voor deze MAN
Hij heeft wratjes op de staart en oren. En mijn broertje wilt hem wegdoen. Ik vond dat ie het moest proberen maar hij denkt dat met de anderen niet gaat.
Hij is schuw. Wit met grijs van kleur

[EA-OV] Mannelijke rat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:48

Heel erg jammer dat hij het niet eens wil proberen... en jammer dat er weer zo'n prachtig, lief, sociaal dier de dupe wordt van onwetendheid en/of onwil. Geen aanval naar jou, maar zo voel ik het het nou eenmaal en dat wil ik even 'zwart op wit' hebben.

Is je broertje 100% zeker van het geslacht van deze rat, en zijn anderen (als ik het goed begrijp zitten er wel 2 anderen al bij elkaar?)?

Ik vind het zo zielig dat ik haast de neiging heb de castratie te betalen en het beestje lekker te laten leven tussen mijn lieve dames... Wil je anders eens aan je broertje vragen of hij hem naar een rattenopvang wil brengen? Kost wel wat (niet heel veel, en ik vind dat dat bij de verantwoordelijkheid hoort), maar dan krijgt het beestje de nodige zorg en kan hij niet zo makkelijk in verkeerde handen terecht komen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 11:15

Ik vind het ook jammer en heb al aangeboden de castratie te betalen. Willen ze niet. En ik kan hem zelf niet houden want ik durf hem niet op te pakken en handtam te maken. Dus ik heb er verder ook niks meer over te zeggen.

Maar als hij niet wordt overgenomen door iemand, dan gaat hij ook naar een opvang. Ik heb al contact via pm met iemand die hem dan wel wilt overnemen.
Welke opvang bedoel jij?

Ik vind het ook stom want hij had de rat bij Intratuin gekocht en die vertelde hem dat het een vrouwtje was.. Hij zegt dat het een mannetje is. En hij heeft al eerder mannetjes gehad dus ik denk dat hij het wel zeker weet.
Hij heeft nu 2 vrouwtjes bij elkaar zitten sinds een week.
Daar had ie dan bij eventueel gekund maar ja.....

Hij is trouwens niet zielig. Hij zit in een kooitje en is lekker aan het eten.
Hij kan hier alleen niet permanent blijven.

En vandaar (wie wat het die het zei dat ie lekker van zijn hobby moest kunnen genieten?) moet je zoiets in overleg doen want anders haal je problemen op de hals die niemand wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:15

Ik snap dat jij er verder buiten staat hoor, maar de communicatie verloopt nu eenmaal via jou. ;)

Ik heb geen specifieke opvang in gedachten, dat hangt van je woonplaats af. Zal je even via google moeten zoeken, maar hier staan er ook een paar: http://www.rattenopvang.com/start.html
Maar als hij bij een particulier geplaatst kan worden via Bokt zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn (mits hij niet alleen komt te zitten natuurlijk).

Intratuin en andere (dieren)winkels zijn helaas niet de beste plekken om een rat vandaan te halen. Naast het feit dat er dan broodfok gestimuleerd wordt hebben die verkopers vaak totaal geen verstand van ratten (terwijl het seksen van ratten erg makkelijk is). Ik hoop dat je broertje voortaan een rattery of opvang wil overwegen als hij ratten aanschaft.

Succes, ik hoop dat het ratje goed terecht komt. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 12:38

Ratje komt zeker goed terecht daar zorg ik wel voor.
De mevrouw waar ik contact mee heb heeft een rattenopvang gehad en vangt zo nu en dan ratjes in nood op. Zij had wel interesse gelukkig.