De ellende van het zoeken naar een hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De ellende van het zoeken naar een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:47

Dank je wel, RedPassion :) dat bedoel ik idd :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:48

Karolien_ schreef:
Toen ik nog honden showde (weliswaar geen duitse herders, maar toch) waren er regelmatig fokkers die een pup aanhielden die later niet goed genoeg bleek voor de shows. Voor die honden werd dan alsnog een nieuw adres gezocht. Kun je niet via de betrouwbare fokkers aan zo'n jonge hond komen?

Zo ben ik ook aan mijn hond gekomen :-).
Ik heb meerdere fokkers gebeld om een pup van 4-5 maanden en dat is uiteindelijk gelukt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:49

RedPassion schreef:
Equidea, lijkt me duidelijk dat ze broodfokkers bedoelt. ;)

'
Hoe weet je nou welke fokker een broodfokker is? Ze zetten dat echt niet in hun advertentie lijkt me.
Vandaar dat het op mij over komt dat ze alle fokkers op MP bedoelt.

Overigens hebben wij onze chihuahua via MP, met stamboom. 7 maanden oud (toendertijd)., de eigenaar was allergisch.
Wel moet ik zeggen dat we maanden hebben gezocht en hondjes hebben gekeken omdat er veel 'meuk' tussen zit.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:52

Ik denk dat er maar weinig mensen een pretnestje fokken zonder stamboom en kostprijs vragen.

De meeste mensen doen het gewoon voor het geld. En ja...als je met een ongeteste, stamboomloze hond fokt en vervolgens 300 euro per pup vraagt, dan ben je mijns inziens een broodfokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:54

yarrah schreef:
Karolien_ schreef:
Toen ik nog honden showde (weliswaar geen duitse herders, maar toch) waren er regelmatig fokkers die een pup aanhielden die later niet goed genoeg bleek voor de shows. Voor die honden werd dan alsnog een nieuw adres gezocht. Kun je niet via de betrouwbare fokkers aan zo'n jonge hond komen?

Zo ben ik ook aan mijn hond gekomen :-).
Ik heb meerdere fokkers gebeld om een pup van 4-5 maanden en dat is uiteindelijk gelukt.
Zo ga ik ook aan mijn hond komen :)

Ik was op MP aan het kijken puur uit nieuwsgierigheid, toen ik al die ellende zag, besloot ik mensen te waarschuwen.
Equidea schreef:
RedPassion schreef:
Equidea, lijkt me duidelijk dat ze broodfokkers bedoelt. ;)

'
Hoe weet je nou welke fokker een broodfokker is? Ze zetten dat echt niet in hun advertentie lijkt me.
Vandaar dat het op mij over komt dat ze alle fokkers op MP bedoelt.

Overigens hebben wij onze chihuahua via MP, met stamboom. 7 maanden oud (toendertijd)., de eigenaar was allergisch.
Wel moet ik zeggen dat we maanden hebben gezocht en hondjes hebben gekeken omdat er veel 'meuk' tussen zit.

Als je lid bent van de rasvereniging (wat ik ben) krijg je regelmatig een puppielijst, en daar staan alleen de fokkers op die door de rasvereniging erkend zijn.
Als ze niet erkend worden, is daar een reden voor, en de vereniging kennende, is dat een goede. Verder kun je zonder mankeren een lijst met erkende fokkers krijgen, dat is het probleem niet.
XoNo schreef:
Ik denk dat er maar weinig mensen een pretnestje fokken zonder stamboom en kostprijs vragen.

De meeste mensen doen het gewoon voor het geld. En ja...als je met een ongeteste, stamboomloze hond fokt en vervolgens 300 euro per pup vraagt, dan ben je mijns inziens een broodfokker.

En dat was net het hele punt :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:59

dus als je een nestje fokt met hondjes met een stamboom puur voor het geld (want ja,iedereen verdiend aan de puppies hoor) dan ben je geen broodfokker??

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:01

kimmie261 schreef:
snap eerlijk gezegd niet dat als je een hond zoekt met super papieren dat je dan op marktplaats kijkt,dan contacteer je toch een duitseherder vereninging?

die weten mss wel fokkers waar wat oudere honden zitten..

overigens kan je met papier net zoveel ellende kopen als zonder papier,gezondheid koop je niet met een papiertje...

maar op marktplaats verwacht ik geen honden te vinden met de meest geweldige stambomen :n

er is wel een duitse site waar veel grote fokkers hun honden aanbieden,maar weet niet of je ervoor naar dld zou willen rijden??

helemaal met je eens!

ik heb voor 3 weken geleden mijn duitse herder,zonder papieren!, in laten slapen zij was wel even 13,5 jaar oud geworden! terwijl ik ook niet wist hoe de ouders waren!
mijn ouders hadden een duitse herder met papieren en wat hebben ze daar toen veel mee naar de d.a. gelopen en dus is zij ook niet zo oud geworden ...

dus idd de gezondheid van een hond koop je niet met een papiertje!

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:03

Als ik je goed begrijp ken je de weg in het hondenwereldje goed genoeg om aan een leuke nieuwe hond te komen. Ik wens je veel succes en vooral veel plezier met je nieuwe hond.

Over die lijst met erkende fokkers via de rasvereniging ben ik het overigens niet helemaal met je eens. Binnen het ras dat ik toen showde was de vereniging toch niet altijd even goed op de hoogte. Dat iemand op die lijst stond wilde niet altijd zeggen dat je daar een gezond hondje kon kopen dat voldeed aan de ras standaard. Het is al wel een tijdje geleden dus hopelijk is dat inmiddels verbeterd.

Nogmaals Yamcha, in jouw geval is duidelijk dat je zorgvuldig te werk gaat en daarbij zelfs nog andere mensen op het goede pad probeert te krijgen/houden.

Tot slot: mijn honden uit het asiel (één in het bijzonder) zijn goud waard en had ik nooit willen missen, maar een keuze voor een rashond met een bekende achtergrond kan ik ook heel goed begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:15

Het had mij juist verbaasd als de meeste herders wel papieren gehad zouden hebben :D
Een hoop herders komen uit werklijnen en worden gefokt op prestatie ipv op papier.
Dat wil niet zeggen dat er lukraak gekruist wordt, kijk maar eens op www.bloedlijnen.nl

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:16

jesito schreef:
Zolang als dat mensen hier aan mee doen blijft dit bestaan.
Ik zag toevallig gister dat er een bekend merk duur sieraad aan werdt geboden inruil voor een chichauchau (of hoe je dat schrijft)
Ook blijf ik van mening dat er teveel lukraak wordt gefokt, puppies enzo verkopen toch beter dan zo'n ouder dier.

Hopenlijk vind je snel een goede hond.

chihuahua

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:19

Wat is er mis met MP om een hond te kopen?
Wij hebben vorig jaar onze Duitse herder daar ook gekocht (incl goede papieren!), is een hele lieve hond en hartstikke gezond.

Onze andere herder van 8 jaar hebben we via de rasvereniging. Die hond heeft ondertussen de ernstigste vorm van HD+ Artritis. Dus ook via de rasvereniging ben je niet zeker van een gezonde hond. Ook heeft het die herder een tamelijk gestoord karakter (lief naar ons, maar vals naar anderen), dus zo'n rasvereniging zegt niet alles.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-09 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:19

kimmie261 schreef:
dus als je een nestje fokt met hondjes met een stamboom puur voor het geld (want ja,iedereen verdiend aan de puppies hoor) dan ben je geen broodfokker??

Als je niet aan verbetering van het ras doet, vind ik van wel ja :) En mijns inziens verbeter je sowieso niets als je met een ongeteste, stamboomloze hond fokt.

Overigens, dat een fokker niet bij een rasvereniging aangesloten is, zegt niet meteen/alleen iets over de fokker. Dan kan ook aan de vereniging en de manier waarop dingen geregeld worden liggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:22

maar ik vraag juist,als je wel met stamboom fokt,maar dit puur voor het geld doet....ben je dan geen broodfokker???

dus met stamboom mag je lukraak fokken en je zakken vullen en zonder stamboom ben je broodfokker,al heb je gewoon 1x een nestje, en moet je geld meegeven als ze een hondje bij je komen halen??

broodfokken is voor mij echt fokken voor het geld,dus je brood ermee verdienen :)

mensen die eenmalig een nestje hebben en die liefdevol grootbrengen noem ik pretnestjes..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:38

Ik vind het pas een pretnest als mensen maximaal kostprijs voor de pups vragen, maar dat is meestal niet het geval.

En je leest te letterlijk kimmie :P Lukraak fokken vind ik sowieso niet goed, als iemand aan rasverbetering doet (geteste hond met stamboom, goed gezond en mooi (al is dat persoonlijk)), en ook al verdien je er dan geld mee, dan boeit me dat niet.

Onverantwoordelijke nestjes en de hoofdprijs vragen, dat vind ik broodfokkerij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:41

Als je op die manier naat de witte herder kijkt, hetzelfde verhaal, hoeveel daar er niet tussen de paar maanden en 2 aangeboden worden wegens te weinig tijd op ruimte. Dat weet je toch mag ik hopen bij een jonge hond als je hem aanschaft.

Soms wordt ik er ook erg verdrietig van, vooral de honden zonder papieren die wel voor bijna de volle mep verkocht worden. Normaal zou een herplaats via de rasvereniging wel werken of idd het asiel waar ze soms ook terecht komen. AL zegt een stamboom ook helemaal niets helaas. En via een rasvereniging zitten er ook rotte appels bij. Of ze zeggen lid te zijn en zijn het vevolgens toch niet. Ook wel eens meegemaakt met papier was de hond duurder zonder kon ie goedkoper weg, dan is er toch iets helemaal fout lijkt me.

Die we nu hebben komen allemaal via het asiel bij ons. of zelf gezocht of door ons "vaste" asiel benadert of we er heil in zien een hond op te vangen die eigenlijkniet plaatsbaar zijn wegens karakterproblemen.

Van onze witte herders is de eerste van een partikulier afkomstig die ons benaderde toen Boy 8 maanden was wegens totaal niet overweg kunnen met hun andere puber herder en een gebrek aan hondenkennis, was hij niet naar ons gegaan was hij in het asiel terecht gekomen. Yetin is via een dierenartsassistente en het asiel hier gekomen. Als panisch bang hoopje ellende. Chivas komt ook uit het asiel, dit keer uit Belgie maar ook weer na een tip van ons asiel die inmiddels wisten dat we weer op zoek waren naar en witte herder.

En wat betreft broodfok of teveel fok via een rasvereniging. Een fokker die veel teven heeft rondlopen of meerdere rassen fokt al is het via de rasvereniging is in mijn ogen gewoon een broodfokker, die doet het voor het geld en niet uit liefde voor een ras of de dieren.
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-07-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:46

maar niemand gaat toch hondjes weg doen voor kostprijs??

er wordt op bijna alle dieren verdiend,en ja ook op hondjes,vind het zelf ook niet erg om te betalen voor een hondje wat met veel liefde in huis groot gebracht is,en waar met veel zorg en liefde naar is om gekeken,of dat nu een kruising is of een stamboomloos hondje... :)

en ja ,ik ben iemand die werkelijk geen enkel belang hecht aan een papiertje met een paar namen erop,wat hier onuitgepakt in een la verdwijnt en dat papiertje kost mij dan honderden euro's...

maar goed hier is alles welkom,van oud tot jong,en afstamming..zal me een zorg zijn :) ,als ze maar lief zijn,das veel belangrijker als een leuk papiertje :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:56

Ik heb 2 duitse doggen, 1 van MP, zonder papieren en 1 bij een fokker vandaag met papieren en uit 2 geteste, gezonde ouders.

Hond zonder papieren van MP heeft HD, entropion en baarmoeder kwam voor de noodzakelijke sterilisatie naar buiten. Kortom: niet echt een gezonde hond.

Hond met papieren is supergezond, komt uit 2 ouders die HD vrij getest zijn en garantie.

Het is dus niet alleen het feit dat er een papiertje met wat namen erop bij zit, je weet ook de geschiedenis en herkomst van een hond en dat is wel erg belangrijk.

Iemand die een nestje puur voor de lol neemt, waarom moet diegene er zo nodig op verdienen dan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:10

omdat de zon voor niets opgaat??

ik heb hier een stamboekloos veulen gefokt,die gaat toch echt niet weg voor kostprijs...ben malle pietje niet :D

das toch logisch,als ik puppies zou fokken (doe ik niet hoor,zijn zat puppies op de wereld) dan zou ik zeker niet de hondjes voor 150 euro wegdoen,er zit een hoop werk en liefde in de hondjes,daarnaast zou ik liever hebben dat potentiele kopers voor de hondjes willen betalen als dat het zo'n goedkoop hondje wordt dat het een makkelijk wegwerp artikel gaat worden,dan maar iets meer betalen, denken ze wel 2x na of ze echt wel een hondje willen ja /nee...

daarnaast zou ik het mijn puppies dan wel waard vinden :) ,zijn toch geen dingen die je verkoopt,zijn levende wezentjes...die hebben gewoon een waarde...

en ik ga zelf echt niet kijken bij nestjes waar hondjes voor 150 euro aangeboden worden, :n ,daar zou ik echt geen goed gevoel bij hebben...

en wat jij met stamboomloos hebt en stamboom honden,heb ik hier andersom,de stamboomhonden ,mooie papiertjes hoor,prachtig!! echt,maar HD , kniebandproblemen,oogproblemen en gewoon ongezonder als mijn broodfokhonden :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:55

Een goede fokker heeft niet veel winst op zijn pups hoor.
Denk maar aan de kosten die er aan vooraf gaan.
Shows die verplicht zijn, keuringen, DA kosten van verplichte onderzoeken, goede dekreu, juist voeding, reiskosten, overnachtingskosten... enz.

Het lijkt daardoor een hoop geld, een rashond mét papieren. Maar hierdoor heb je wel veel meer zekerheid, meer garantie en een duidelijk overzicht.

Broodfokkers maken winst, omdat deze geen keuringen aflopen, geen shows doen, geen DA onderzoeken uitvoeren, een willekeurige reu gebruiken die vaak van eerdere nesten is, enz.

Daardoor zou ik, als k voor een rashond zou gaan, voor een met een papiertje.

Nu hebben we hier ook alleen maar kruisingen rond lopen hoor.
Zijn alle drie gezond (op de lab na, die heeft vorm van ED), lopen dr nog 2 behendigheid op een hoog niveau (9 en 10 jaar oud) en is hun karakter geweldig.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:01

hmm topic slaat om in broodfokkers

issiue van het topic weg :+

yamcha: ik ben het niet vaak met je eens maar in dit geval geef ik je honderd procent gelijk!!

ik kijk ook wel op MP en dit mede omdat de BMclub/forum leden heeft die dit dagelijks doen en de zieligste op ons forum neerzetten

het is 1 en al ellende daar.....honden die weggedaan worden om de mafste redenen, pretnestjes van hier tot tokio en ga zo maar door

sneu ,maar we doen er zo weinig aan...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:04

gaat ie nog 1x hoor,van een fokker zelf:

"Nou veel meer eisen...

daar ben je met 1 a 1 1/2 pup verkoop alweer uit de kosten..
ED en HD tegelijk foto's laten maken, kost je max. 300 euro
2 showtjes 70 euro
voorheen de MAG test 100 euro
Dekgeld verschil tussen stamboom/zonder stamboom is rond de 300 euro

Pups zonder stamboom 400 euro, met stamboom rond de 1000, dus met je 1 1/2 pup verkocht met stamboom zijn die kosten al verrekend.

Alle overige kosten zijn voor een stamboomloze fokker net zoveel als voor een stamboomfokker op uitzondering van de stamboom...die kost per pup met chippen rond de 50 euro...

Dus uiteindelijk houd de fokker met stamboom erbij meer geld over dan de pretnest fokker..."

daarnaast ga ik ervan uit,áls ik puppies zou fokken,dat ik ze heel goed voer geef en verder de normale kosten die een fokker heeft die goed voor zijn hondjes zorgt ,dat ik die ook zou hebben

plus nog een voorbeeldje,kennisje had een mooie stamboomteef,heeft daarmee haar verplichte shows gelopen,en haar teefje laten dekken door een topreu...

hondjes gingen weg voor 2750 gulden toen der tijd,ze had 10 puppies,en verdiende dus 27.500 gulden op het nestje,ze heeft zich echt krom gelachen,echt....ze deed niets anders als haar winst tellen,waren overigens wel bloedmooie en super gefokte puppies met stamboom,gewoon in huis,bij particulier....

later heeft ze nog maar een nestje genomen,ze kon het geld wel lekker gebruiken,dus naahhh fokkers en niet verdienen, :n ,nee geloof daar geloof ik niet meer in....

mijn dogoteef kwam bij een fokker vandaan,met alleen maar topreuen en teven,echt..hij fokte ook alleen maar met zijn teven en reuen,hondjes gingen voor 3000 gulden per stuk weg...

(toen der tijd)...super stambomen,en eerlijk is eerlijk heul mooie honden,maar hij had wel 3 nesten liggen op het moment dat wij kwamen,a 10 pups per nest= 30.0000 x 3 = 90.000 gulden...

denk je nu echt nog steeds dat ze er niets aan verdienen??

trouwens het laatste wat ik erover schrijf hoor,gaat inderdaad niet meer om het hondje van yamcha :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:07

tsja, mijn bailey, met goede papieren, mét foto's van de heupen en ellebogen, van een goede kennel komt ook van marktplaats.
heb er ook niet te weinig voor betaald.

maar je komt idd ook veel ellende tegen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:10

Ik heb nauw contact met een fokker en ja, ik denk nog steeds dat hun er niet veel aan verdienen. Sterker nog, ik wéét het.

Het zijn geen 2 shows die er gelopen worden, zijn er meerdere.
Ook hebben ze meerdere honden. Teven worden pas vanaf 3 jaar ingezet bij de dek, mits ze alles gehaald hebben wat verplicht is. Eerste 3 jaar leverd de hond dus niks op, kost het alleen maar een hoop geld.

Bij broodfokkers begint de teef al vanaf de 1e loopsheid. Verdient dus dan al het geld.

Vervolgens is er een max. tot wanneer de teef mag worden gedekt, hoeveel nestjes zij maximaal krijgen mag enz.

Broodfokkers hechten daar wederom geen waarden aan.

Natuurlijk heb je onder fokkers ook betere en minderen.

Het is nou eenmaal een feit dat broodfokkers meer verdienen op hun honden dan gewonen fokkers.

Het is niet voor niks dat er naast de fokkerij óók nog gewerkt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:26

Ik vind broodfok, de fokkers die de pups hebben zitten van allerlei rassen, waarbij je vader en moeder niet mag zien. waar de pups al niet gezond in het nest leggen. Massafok en schijt aan het dier, als het maar geld oplevert. In amerika noemen ze het puppiefarms. ik vind broodfok anders dan met het fokken van rashonden en het ras in achtnemend je brood verdienen.

Wat betaal je voor een rasherder? onze boxerpup kostte destijds 800 euro.

Je dier op oude leeftijd weg doen vind ik schandelijk, net als die fokmerries die veel veulens hebben gehad, worden na hun dienst op 22 jarige leeftijd op mp aangeboden, :r werkelijk.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:34

Ik snap niet waarom je niet een pup wil gewoon direct van de fokker maar 1 van 4/5 maanden?

Wij hebben zelf altijd duitse herders gehad en weet dus wel een hele goede duitseherder fokker. Maar die hebben gewoon pups uit het nest en houden ze niet tot 4/5 maanden. En ja die kosten ook wel wat...