Kat mager en continue krols, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:38

ranna schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat je helemaal niet zou moeten fokken omdat er al veel te veel katten zijn. Heb hier al 10 opvangers lopen!
Jaja, ik weet dat je dit niet wilt horen maar het zijn wel de feiten.

Is het je ook bekend dat door steeds krols te worden/te zijn ze een baarmoerderontsteking kan ontwikkelen? En dan ben je nog veel verder van huis.

Met raskatten zit dat net even anders Ranna. Mensen kopen niet in een opwelling een kat van meer dan 500 euro dus die katten worden vaak weloverwogen aangekocht en komen daardoor ook minder in asiels terecht.

Daarbij: een raskat 'verdrijft' een gewone hkt kat niet. Ik zou best nog wel een raskat willen, maar zou als dat niet gaat nooit daarvoor in de plaats een hkt kat willen.

Maar goed, dat is eigenlijk de discussie niet maar ik wilde het toch even kwijt.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:40

shows gaan we niet, die ambitie hebben we ook niet, en er zijn niet echt shows in de buurt volgens mij.

Kater zoeken we via kittentekoop.nl, daar staan dekkaters die (volgens mij allemaal) lid zijn van stamboomvereniging.
Zoals het er nou uit ziet gaan we een kater nemen waar goede verhalen over zijn, en waar de fokker van sammie ook gebruik van heeft gemaakt (de cattery dan, anders zit je met inteelt)

Gewicht vind ik zowieso nog te laag, maar had verwacht gezien de omvang van de kat dat ze onder de 2 kilo zou zitten, dus gelukkig is dit dan een (kleine) meevaller.

Bedankt Abeltje77 voor deze reactie, ik denk dat veel mensen het met dit antwoord eens zullen zijn, en dat veel mensen vergeten dat dit idd een raskat is waar ik dus ook rond de 500 euro voor een kitten zou kunnen vragen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:41

is het niet zo dat je je af moet vragen wat belangrijker voor je is

de gezondheid en welzijn voor je dier?

of het perse willen fokken? wat is nou echt de meerwaarde ervan?

bij mijn vorige BM teef kim wouden we ook 1 nest van een goede bloedlijn, kim kreeg baarmoederontsteking
nou ok medicijnen en hoppa door met die geit

maar het kwam terug, toen was het kiezen, of steriliseren of doorschipperen tot ze loops werd en met risico een nest nemen (want ook zij viel erg terug in gewicht en derg)

nou de keus was snel gemaakt hoor :j
dan maar geen nest! :n

dus ik vind dit bovenstaande verhaal een beetje egoistisch overkomen maargoed ik zal wel een andere visie hebben :?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:46

2,5 kilo voor een BK van anderhalf vind ik erg weinig. Ik zou haar dan ook nog niet laten dekken al heeft ze er een prima leeftijd voor.
Ik zou zeggen als voorlopig sterilisatie niet aan de orde is op de pil tot ze is aangekomen alle gezondheidstesten gehad heeft en dan z.s.m. het eerste nestje,
Vraag aan je dierenarts naar Hills AD. Dit is een heel rijk voer voor zieke/zwakke katten waar ze sneller van aankomen.

Zo vaak krols vind ik veel slechter voor de poes dan een korte periode op de pil. Let wel het is kiezen tussen kwaden dus geen jaren op de pil houden.
Een baarmoederontsteking is uitermate vervelend weet ik uit ervaring. Als het een open ontsteking is en het vuil eruit kan dan zie je je kat ziek worden.
Is het een gesloten ontsteking dan kan het in 1x heel erg hard gaan.

Ik zelf zou nooit met een raskat fokken die geen uitmuntend heeft gehaald op een show en dus aan de rasstandaard voldoet. Dit samen met de gezondheidststen (HCM, PKD FIV/FELF) zijn eigenlijk wel echt voorwaarde voor een goed gefokt nest.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:50

Nog één iets...Daar het hier om een Brits korthaar gaat...waar dit gewoon heel erg veel
voor komt. Is ze al getest op HCM en PKD? (ik zie nu dat het hieboven ook genoemd wordt.
FIV en FelV is wel het minste...)

Ik ben het ook eens met Abeltje...

Succes met je verdere plannen.

edit: Tikfout...

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:52

Als blijkt dat een nestje gewoon geen optie is voor deze poes, dan is voor mij de keuze ook snel gemaakt.

Egoistisch is het zeker niet, poes is verder vol levenslust vandaar nog geen bezoek aan DA. Cyste, dat is ook niet het eerste waar je aan denkt als je hier geen ervaring mee hebt.
Dus een telefoontje naar DA zal zeker gepleegd gaan worden.

Testen moeten nog gedaan worden Crazycat. Het is voor ons niet de bedoeling om superkatten te gaan fokken. Maar wel voor de mensen die gewoon liever een raskat hebben maar er geen kapitaal voor neer willen leggen. (daar zijn er genoeg van gezien het vraag en aanbod op internet).

Maar met een baarmoederonsteking worden ze daar niet lustelozer van? Sammie zit nl geen moment stil en is gewoon supervrolijk. Als ik nl naar mezelf kijk met onsteking dan voel ik me niet 100%, maar dat is hier niet aan af te zien.

Idd ik weet dat ik kies uit 2 kwaden. De pil is dus ook echt tijdelijk. Mocht het zo zijn dat er met 2 maanden totaal geen verbetering is dan ga ik ook zeker voor sterillisatie. Dan is het toch niet eerlijk naar de kat toe vind ik zelf.
Mocht het zo zijn dat ik opmerk dat het gedrag van de kat in negatieve zin veranderd dan stap ik gelijk in de auto naar de DA toe. Beestje hoeft niet te lijden vind ik.

Maar zolang alles nog gezond oogt moet ik dan gelijk naar DA gaan? Want daar komt het volgens mij wel op neer als ik de meeste reacties zo lees.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:59

nikolletje schreef:
Testen moeten nog gedaan worden Crazycat. Het is voor ons niet de bedoeling om superkatten te gaan fokken. Maar wel voor de mensen die gewoon liever een raskat hebben maar er geen kapitaal voor neer willen leggen. (daar zijn er genoeg van gezien het vraag en aanbod op internet).

De testen hebben niets met "superkatten" te maken. Het gaat erom dat je geen kittens op de
wereld zet met erfelijke aandoeningen. En zo dus ook geen verdrietige baasjes na een half jaar
aan de telefoon hebt met de mededeling dat hun lieveling overleden is aan HCM een erfelijke
hartafwijking. Helemaal uitsluiten kun je het niet, je kunt het wel zover beperken door niet te
fokken met HCM verdachte of PKD positieve katten te fokken. Elke serieuze fokker (Brits korthaar)
zal deze testen doen. Ik zou in ieder geval geen kitten kopen uit niet geteste katten. Omdat ik
wet hoeveel ellende het kan veroorzaken.

Dat kapitaal betalen komt dus doordat de katten getest worden. Is niet voor niets.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:04

nikolletje schreef:
Maar zolang alles nog gezond oogt moet ik dan gelijk naar DA gaan? Want daar komt het volgens mij wel op neer als ik de meeste reacties zo lees.

beter 10 x teveel dan 1 keer te weinig

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:06

Dat begrijp ik, die superkatten gingen ook meer over het feit dat Crazycat liever heeft dat mensen fokken met een kat die uitmuntend heeft gehaald op een show.
Misschien dat dat niet helemaal duidelijk was.

Testen ben ik ook verplicht om te laten doen, dit ivm dat de eigenaren van dekkaters willen dat je die tests laat doen.
Dus die testen laten we ook gewoon doen, omdat dit vanuit fokker al aangeraden wordt, en je anders ook onmogelijk kan dekken.

Kan wel, maar dan niet stamboomgefokt, en dat stamboom bied in mijn ogen toch stukje meer zekerheid.

@ ikdoemaarwat: Dus jij staat gelijk bij DA op de stoep? Ook als je huisdier nog gewoon gezond oogt?
Oke, ze is wel wat mager, maar ze is ook nooit veel dikker geweest. Zit vol levenslust ed dus waarom moet ik dan gelijk naar DA gaan?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:08

Ik vind 2,5 kilo ook wel weinig. Ik geloof dat mijn russisch blauw zoiets weegt en dat is -naar rasmaatstaven- een erg slanke kat. Mijn BK weegt ongeveer het dubbele (maar okee, die is wel IETS aan de bolle kant).

Mijn tip: ga met poes toch eens naar de DA. Laat een cyste uitsluiten en en maak met je DA een plan om verantwoord te kunnen fokken. Hij heeft wellicht tips/opties voor je.

Je wint er in ieder geval mee dat je zeker weet dat ze gezond is.

ps: even uit nieuwsgierigheid, wat voor kleur heeft Sammie?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:12

nikolletje schreef:
@ ikdoemaarwat: Dus jij staat gelijk bij DA op de stoep? Ook als je huisdier nog gewoon gezond oogt?
Oke, ze is wel wat mager, maar ze is ook nooit veel dikker geweest. Zit vol levenslust ed dus waarom moet ik dan gelijk naar DA gaan?

Dat heb je heel goed begrepen ja :j

mijn hond was 55 kilo en begin ineens in te vallen bij zijn flanken, voor de rest nergens last van , vrolijk,gezond enz enz
maar dat invallen dat bevalt me niet :n
en ja dan sta ik liever te vroeg op de stoep en misschien voor niks,dan te laat
en ja mijn beesten zijn mij dat waard :j

overigens heeft jouw kat 2 dingen> weegt te weinig en heeft een hormoonprobleem

hoe eerlijk is het om haar daarmee te laten lopen? ze is continu krols
en ik weet dat je mensen niet met dieren kunt vergelijken maar jeuk is erger dan pijn
nee gekheid, het is en blijft een feit dat een loopse hond of krolse kat niet zichzelf is en zich niet optimaal voelt zoals het zou moeten
dan is het toch oneerlijk dat zij elke dag in die positie doormoet?

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:19

het is een Lilac-point.

Heb geprobeerd DA te bellen, daar wordt niet opgenomen, denk lunchpauze en om hier nou het spoednummer voor te bellen is iets te gek.
Abeltje77, ik wil idd wat meer vragen over een eventuele cyste en of dit ook te onderzoeken is.
Fokken doen we met behulp dan de fokker van sammie. Deze heeft verschillende katten gefokt, is uiteindelijk over gegaan op labradors. Dus verantwoord fokken zit wel goed.
Mocht het zo zijn dat het niet haalbaar is dan sluiten we dit hoofdstuk gewoon af en houdt het hele verhaal op.

@ikdoemaarwat: ze zit ondertussen aan de pil dus de krolsheid is nu weg. Daarom zit ze ook aan de pil omdat ik het idd oneerlijk vind om haar maar zo elke dag krols rond te laten lopen.
Ten 2e stikt het bij ons van de katers dus de pil is tevens een voorzorgsmaatregel.
De voors en tegens van de pil ben ik me van bewust. Dit is ook echt een tijdelijke maatregel.
Jij hebt het over een hond die begint af te vallen, mijn kat is ook nooit dik geweest, en moet ik dan elke maand naar de DA toe omdat ze niet is aangekomen?
Heb de fokker er regelmatig bij gehad en die geeft aan het het niet veel kwaad kan dat ze niet zo heel dik is (ander voer is in haar ogen ook geen verkeerde beslissing)

Misschien dat het in de beginpost niet zo duidelijk staat, maar de fokker heeft aangegeven dat als ik haar op dit moment laat dekken dat zij en haar kittens het waarschijnlijk niet gaan overleven. Vandaar mijn vraag of er een mogelijkheid is om wat gewicht erbij op te krijgen. Zodat het wel eerlijk is tegenover poes en kittens dat er een nestje gefokt gaat worden.

Ojajoh

Re: Kat mager en continue krols, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:23

ok ok...ja ik loop wel elke maand naar de DA omdat ik hun weegschaal nodig heb :+

kat kan je uiteraard zelf wegen,en nee dan hoef je niet elke maand,mits ze al aankomt
maar dat komt ze niet dus zou ik met de dierenarts blijven zoeken naar een oplossing ;)
want zo mager is geen optie als jij een nest wilt

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:27

ik hoef idd niet naar DA om te wegen.
Verder ziet ze er gewoon gezond uit, dus waarom naar DA?
Maar nu is het dus idd het probleem dat ik graag wil dekken, maar dat in deze toestand gewoon niet eerlijk is naar poes toe. Vandaar mijn vraag ook wat er aan gedaan kan worden.

Helaas kan ik mijn beginpost niet meer wijzigen anders had ik wel een toevoeging gemaakt. Want het is duidelijk dat ik niet een compleet verhaal heb verteld waardoor het niet duidelijk is wat het probleem precies is.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:35

@Nikolletje, hoe lang staat Sammie al op de pil? Nu ze niet meer krols wordt, zou je toch enige toename van eetlust en gewicht moeten zien.
Verder wil ik even zeggen dat ik je een kattenmamma vind die haar verantwoordeljkheid serieus opvat; je overlegd met een fokker, je plaatst een topic omdat je je zorgen maakt en graag tips wilt en je dóet ook nog iets met die tips. Toppie!! +:)+

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:42

IK heb haar een periode van 10 weken aan de pil gehad, vanaf april tot juni ongeveer.
Nadat ik gruwelverhalen over de pil hier op bokt heb gelezen heb ik besloten om te stoppen met de pil.
De krolsheid kwam dus in overdreven mate weer terug. Zolang ik haar binnen hield niets aan de hand, 5 min buiten en ze begon weer. Moet wel zeggen er zitten hier veel katers dus daar geef ik de schuld aan dat ze telkens weer krols wordt.
Nu is ze maandag wat minder krols geworden en ben ik gister met de pil begonnen.
Het is vandaag al een hele andere kat. Meer eetlust dat nog niet, maar wel rustiger in haar gedrag. Niet het gejank van haar (dat was ik nog het meeste zat).

Dus meer eetlust, denk dat ik daar nou nog weinig van kan zeggen. Helaas is in dit topic niet naar voren gekomen wat ik haar het beste wel kan voeren.
Crossmonster heeft aangegeven dat Carocat geen premiumvoer is, dus ik zal haar een PB sturen met de vraag wat zij me dan aan raad.
Tevens ga ik de DA nog bellen over het verhaal met de cyste. Misschien dat hier toch nog wat uitkomt. Maar dat horen jullie dan nog wel.

Dank je wel insun voor het complimentje! Daar ben ik blij mee, misschien ben ik toch nog een goed voorbeeld :P

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:53

Heb je in die periode van 10 weken nog een toename van eetlust en gewicht gemerkt?

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:57

om eerlijk te zijn kan ik me dat niet meer herinneren :o
Ga het nu wel goed in de gaten houden (weer geluk dat ik niet op vakantie ga dit jaar)
Mocht het nou zo zijn dat ik niet veel verschil merk met volgende week dat ik dan toch ff bij DA aan ga.
Dan is er misschien toch wat anders aan de hand.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:01

Helaas weet ik uit ervaring nu dat een poes zeker een baarmoederontsteking kan hebben zonder dat je dat merkt.

Mijn poes eet drinkt is actief maar heeft een behoorlijke ontsteking.

Ook ik vind dat je sowieso eerst moet testen alvoor je laat dekken, idd niks superkatten maardoen wat je kan voor GEZONDE kittens....

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:07

Babsiej als je mijn post die daarop volgde even had gelezen gaf ik daar ook in aan dat ik wel moet testen omdat je anders niet kunt dekken ;)
En dat het superkat op het gedeelte sloeg waarin aangegeven wordt door een bokker dat deze het beter vind als er alleen gedekt wordt als een poes uitmuntend haalt op een show ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:16

Een uitmuntend halen op een show is met een gewone raskat die aan de standaard voldoet niet zo moeilijk hoor.
Een kat haalt zelden een zeer goed op een kattenshow of er moet echt een fout inzitten volgens de rasstandaard.

En ja ik vind dat er met een kat met een fout ook al is dat een uiterlijke fout niet gefokt moet worden. Dat zullen de meeste fokkers met mij eens zijn.
Iemand die een Brit koopt wil toch ook graag dat die op een Brit lijkt. Dat begint met 2 dieren die voldoen aan de rasstandaard.
Wat ik belangrijk vindt aan een keer naar een show gaan is dat je van een keurmeester te horen krijgt (en in het keur rapport mee naar huis krijgt) wat de goede en minder goede punten zijn bij jouw poes. Hierop kies je dan een kater uit die de zwakke punten van jouw poes kan verbeteren.
Dat is fokken, anders is het vermeerderen zelfs als je alle gezondheidstesten laat doen.
Fokken is behoud en verbetering van het ras en dat er dan kittens zijn die naar liefhebbers gaan lijkt me logisch, want je kunt niet alles zelf houden.

En ik vind verder dat je er goed mee omgaat hoor al weet ik niet of ik zelf zou fokken met een poes die zo krols wordt dat ze zichzelf niet op gewicht kan houden.
Al is de kans aanwezig dat de krolsheden na een nest stabiliseren. Ik zou ook niet direct poes afschrijven als fokpoes.
Als ze verder gezond overkomt dan stop je nu door de pil dus even tijdelijk de krolsheden die haar opvreten en kijk je of je met kittenvoer of zelfs Hills AD of je haar op goed gewicht krijgt en beslist daarna.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:20

nikolletje schreef:
om eerlijk te zijn kan ik me dat niet meer herinneren :o

:? Je zou toch moeten weten hoeveel ze toen at in vergelijking met nu?

Nog even over voer; er wordt eerder een kittenvoer aangeraden. Dit is een prima optie voor drachtige en zogende katten. Voor Sammie vind ik dit niet zo'n best idee, omdat kittenvoer weliswaar erg energierijk is maar ook veel eiwitten en calcium (bot- en spieropbouw, melkproduktie) bevat. Jouw Sammie heeft dit niet nodig.
Verder wordt AD aangeraden. Dit natvoer is héél energierijk en daarbij erg smakelijk, waardoor het graag gegeten wordt. Helaas is het niet goedkoop. Zo'n € 2,00 voor een blikje van 156 gr. Sammie zou er een 2,5 per dag van nodig hebben.
Ik bedenk me opeens dat de Intestinal van RC ook erg energierijk is en daarbij licht verteerbaar. Misschien is dat een optie?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:22

O ja en temperatuur je kat als je twijfelt. Met een baarmoederontsteking moet die toch flink verhoogd zijn.
Ook als je ziet dat ze zich vaker wassen van onder direct controleren of er geen uitvloeiing is.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:27

Ik wil nog wel even reageren op het showen.
Een rapport van een keurmeester zegt niet meer dan dat hij de kat wel of niet
mooi vind. Het is afhankelijk van zijn smaak en interpretatie van een rasstandaard.
Neem als voorbeeld de Noor. Die wordt tegenwoordig in oud type en modern type
gefokt. Dat jij afgekraakt wordt op oude type Noor omdat de keurmeester het mooi
vind is niet echt normaal. Daar kun je dus zeker niet altijd van opaan.
Als je naar al die keurmeesters gaat luisteren gaat het zgn 'verbeteren' veel verder
dan het voldoen aan de rasstandaard. Dan ga je richting veranderen ipv verbeteren.
De perzen worden platter, de siamezen krijgen steeds grotere oren (even als voorbeeld)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:08

De fokkers die fokken om op het podium te komen zijn inderdaad vaak diegene die zorgen voor extremiteiten bij rassen.
En ja verschillende keurmeesters hebben verschillende smaak, maar ik heb nog niet meegemaakt dat een kat een ZG krijgt omdat het niet de smaak van de keurmeester is.
En smaakafhankelijke dingen in het keurrapport moet je doorheen kijken als het je niet gaat om een showtopper te fokken.

Maar bijvoorbeeld bij ons ras de abessijn zal geen keurmeester een abessijn met omgekeerde ticking (een vachtkleurfout) een uitmuntend geven.
Ik zou met zo'n dier ook niet fokken, want dat is een fout. Maar krijg ik van een aantal verschillende keurmeesters te horen dat de oorstand net iets beter kan en ik vind dat zelf ook dan kies ik dus een kater met de juiste oorstand. Ik kies er zelf voor om bij de extremen weg te blijven, want ik hou daar niet van. Dan weet je dus dat je niet voor podium in aamerking komt. Maar dan nog vind ik het nuttig en zeker toen we net begonnen dat iemand de basis eerst goed bekijkt,