Hond wegdoen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:10

Hier thuis schaffen wij ook alleen dieren aan om ze voor het leven te houden, maar soms kunnen onverwachts de omstandigheden veranderen, en als het dan niet anders kan dan gaan ze weg, maar dan echt alleen naar een goed huis.
Soms kan ik het ook wel begrijpen als mensen een dier weg doen, maar dan ook echt alleen als het beter is voor het dier zelf en niet omdat de mensen het beter uitkomt. Zo hebben wij thuis een hond overgenomen van andere mensen aangezien die geen tijd genoeg er voor hadden omdat ze net een baby hadden gehad. Dat vind ik dus niet kunnen... de hond moet weer eens wijken voor een kind. Hoe vaak dat al niet gebeurd.
Ze is verder een schat van een hond, totaal niet jaloers met kinderen, en 24 uur per dag blij! Nu is ze bij ons en heeft ze een kameraad voor het leven en ze gaat ook niet meer weg.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:10

Jij kiest voor een dier....Een dier kiest niet voor jouw..!!!

Jij bent degene die dan de verantwoordelijkheid op zich neemt.
Een dier is afhankelijk van jouw.

Ik neem een dier voor het leven MITS het dier ook ook een leven heeft bij mij.

Ik heb in april mijn fjord van 3 moeten verkopen omdat ze te pittig was voor mij.

Nu had ze binnen een week een nieuw baasje waar ze het ontzettend naar haar zin heeft.

Ik heb nu een lieve brave tinker.

iedereeen happy.

Mits je alles hebt geprobeerd !!!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:12

geerke schreef:
Mocht mij wat overkomen,word alles ingeslapen...paarden inclus...heb ik al met de da afgesproken...ik vertrouw geen mens die zegt dat hij goed voor mijn beesten gaat zorgen...

Dat vind ik wel erg cru,moet alles maar dood omdat jij dood gaat ?
en als het nou een jongge pup is die je net had aangeschaft,of een jong paard?
Moeten die dan ook maar dood ?
Er is toch altijd wel iemand die goed is voor dieren waar ze naartoe gaan?

Jij pleegt toch ook geen zelfmoord als 1 van jou dieren doodgaat ?

Vind dit wel een beetje een vreemde actie als ik eerlijk ben en hoop dat je DA hier ook niet aan gaat
meewerken..
Vraag me af of er meer mensen zijn die deze rare oplossing hebben voor hun dieren als ze dood zijn ..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:14

Ik begrijp geerke heel goed; ze geeft ook aan dat ze niet zomaar dieren in huis heeft gehaald, maar met een reden en met een enorme lading achtergrond. Dat soort dieren kún je niet zomaar meer herplaatsen, die kun je beter direct rustgeven dan dat het uiteindelijk alsnog gebeurt omdat ze niet meer kunnen wennen en als vals worden bestempeld en alle mogelijke wegen aflopen om in het asiel te sterven. Maar dat zijn speciale gevallen, ik geloof niet dat we het hier hebben over honden die nog 100% psychisch in orde zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Britt op 21-07-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:14

BrittKitt schreef:
Liesje; Ligt aan het paard, maar ook aan de hond/kat/noem maar op.
Wanneer een dier dusdanig getraumatiseerd is doe je hem geen plezier met een nieuwe eigenaar die weet jij veel er nog allemaal mee wil gaan doen. Genoeg mensen die bij een psychisch onberijdbaar paard toch er op willen zitten en koste wat kost dat beest weer in willen rijden met alle gevaren, extra trauma's ed van dien. Hier op stal hebben we ook een paard wat om die reden is ingeslapen, aan de ene kant doodzonde want het was een geweldig mooi dier, erg lief als ze je vertrouwde, maar onbetrouwbaar als de pest met vreemden, mensen die ze niet vertrouwde en gewoon levensgevaarlijk als je te ver ging. Wie doe je er dan nog een plezier mee? Soms is het voor het dier dan beter dat het is afgelopen dan dat hij uiteindelijk alsnog bij de slacht komt, al is het met een grote, pijnlijke omweg die ook vermeden had kunnen worden.
Veel honden die in het asiel zitten kijken zo'n lot namelijk wel in de ogen :j

Er zei er net 1 dat ingeslapen zou worden als zij zou overlijden.
Maar ik zou dat nooit doen met dieren die niks mankeren (lichamelijk niet en geestelijk niet).
Als een paard onbetrouwbaar zou zijn vanwege een rot verleden zou ik het denk ook wel laten inslapen.
Maar als een dier nog een mooie toekomst kan krijgen..
Daar reageerde ik op ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:15

Citaat:
Mocht mij wat overkomen,word alles ingeslapen...paarden inclus...heb ik al met de da afgesproken...ik vertrouw geen mens die zegt dat hij goed voor mijn beesten gaat zorgen...

Dat vind ik nogal wat zeg... zelfs met de motivatie dat de dieren getraumatiseerd zijn geweest, of wat ouder, vind ik de gedachte dat JIJ de enige bent die goed voor ze kan zorgen wel erg ver gaan. Ik snap de emotie achter je uitsprak wel hoor maar dan zou nog niet besluiten dat mijn beesten ook maar dood moeten. Liever zou ik dan bij leven en welzijn goede en vertrouwde mensen vinden die in het uiterste geval mijn dieren een goed tehuis bieden ( en eventueel in je testament daar een financiële voorziening voor treffen).
Het is trouwens maar de vraag of een DA wérkelijk een gezond dier zal laten inslapen, als arts is je taak het leven in stand te houden tenzij een dier lijdt e/o ongeneeslijk ziek is.

Voor het overige: ja, in principe heb ik mijn dieren voor het leven - ik heb nog nooit een dier weggedaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:17

Cocochanel, ik denk dat ik daar misschien toe behoor.

Maar een stuk genuanceerder. Wat Geerke aankaart vind ik ook echt schokkend.

Maar onze hond van 9 die zijn hele leven op de boerderij heeft gewoond en enorm aan mij gehecht is, zal als ik en mijn vriend gaan verhuizen naar een plek waar we geen ruimte genoeg voor haar hebben; of zullen overlijden; waarschijnlijk ook ingeslapen worden. Maar niet nadat er eerst wordt gekeken of er toch niet ergens een plekje voor haar is.
Het punt is dat ze dan op een boerderij/buitenwoning terecht zou moeten komen. Ze kan niet met andere honden en katten overweg.
Ze is al 9 en dus niet de jongste meer.
Ze is erg pittig en je moet dus wel weten wat je er mee aan moet.

Moeilijke keuzes. Hoop gewoon dat ze overlijd voor wij ooit hier weg moeten.
Alleen soms heb je niet alles in de hand zelf.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:18

toch ben ik het niet met je eens, geerke. Want nu kun je eigenlijk al maatregelen nemen. Je hebt verschillende stichtingen die kunnen helpen en die ervaring hebben met getraumatiseerde honden. Ik heb thuis ook een hond met een verleden maar als er iets met 1 van ons gebeurd en de hond kan niet blijven, laat ik die echt niet inslapen maar zoek ik daar een goed huis voor. Zoiezo zou die dan bij familie terecht komen.
Dus daar kun je nu eigenlijk al regelingen voor treffen, mocht er wat gebeuren... ik vind het ook erg cru, ongeacht het verleden wat zo'n dier heeft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:22

Poeh, det ik nu net dit topic moet tegen komen...

Helaas heb ik zelf de moeilijke beslissing moeten maken, en ben er eigenlijk nog steeds niet over uit. Ik moet op kamers, en mijn kat kan niet thuisblijven. Dus gingen we opzoek naar een appartement waar ik haar kon houden. En steeds konden we niks vinden, en nu heb ik de ideale kamer gevonden, dichtbij waar ik woon, op fijne afstand van school en familie en bovenal betaalbaar.

Echter ging ik eens goed nadenken, op bijna geen enkele studenten kamer of appartement mag je huisdieren houden. Daarbij is mijn kat een buiten kat. Ik kan haar toch niet uit het buitenleven plukken, en haar op een kamer van 3 x 4 houden? Ik slaap al weken slecht en de stress vreet aan me, aangezien ik nu dus moet kiezen waar mijn kat naar toe moet. Ik heb altijd gezworen dat mijn huisdieren niet weg zouden gaan, je hebt zo voor het leven immers.. Maar nu moet ik toch afscheid gaan nemen van mijn allerbeste vriendje met pijn in mijn hart. Ik loop al dagen te huilen en mensen merken zelfs dat me iets dwars zit.

Ben ik nu een slechte eigenaar, omdat ik haar weg doe zodat ze niet opgesloten hoeft te zitten, omdat ik haar zo graag bij me wil houden?

MarliesV

Re: Hond wegdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:24

Nee xx_Horsiex je bent juist geen slechte eigenaar.
Ik vind iemand die voor het welzijn van het dier kiest een betere eigenaar als iemand die tegen wil en dank ik een dier bij zich wil houden die niet gelukkig is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:32

ook ik heb dit jaar mijn hond weg gedaan omdat het gewoon niet meer ging
we hadden de hond gekocht in het vooruitzicht haar een super leven te geven met veel uitloop en iedere dag veel wandelen.

nu is ons leven zo veranderd dat ik niet met de hond kon wadelen en mijn vriend altijd werken is, we hebben er samen toen voor gekozen een nieuw huis te zoeken voor onze teef.

ook heb ik hier toen een topic over gemaakt en werd er uiteraard op aangesproken maar ik ben blij dat ik die toen wel de juiste keuze heb genomen om de hond weg te doen.

in plaats van constant op de oprit aan een lange longerlijn te zitten heeft ze nu een super goed baasje gevonden die van alles doet met haar zoals cursesen en shows

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:53

In principe heb ik mijn dieren voor het leven. Maar je hebt gewoon soms een onverwachte hobbel in je leven of drastische verandering waardoor je gewoon niet meer voldoende voor je dieren kan zorgen, dan zal je toch voor het welzijn van de dieren moeten kiezen. En is dat dus het zoeken naar een ander baasje waar ze wel krijgen wat ze verdienen, dan is dat zo.
Ik hoop nooit een van mijn kattebeesten of mijn paard weg te hoeven doen, want die zijn voor mij net zo als kinderen voor iemand anders (al behandel ik ze natuurlijk gewoon als dier en niet als mens) Maar het gaat mij er nog altijd om dat zij gelukkig zijn en zich goed voelen.
Maar goed, ik ga er niet vanuit dat er iets weg moet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:58

Een hond of kat heb je voor het leven, vind ik.
Paarden zie ik meer als vee/landbouwhuisdier en dat vind ik wat anders. Hoewel ik ook vind dat je daar niet lichtzinnig mee om moet gaan in relatie tot aanschaf en/of verkoop, maar het ligt net iets anders dan met honden en katten, omdat ze niet bij ons in huis zijn.
Ik wil helemaal honden en katten niet vergelijken met kinderen in andere zin, maar in de zin van de aanschaf wel. Je hoort er goed over na te denken. En als omstandigheden veranderen (wat zo maar kan), dan dien je naar een oplossing te zoeken....dat doe je bij kinderen ook...die doe je ook niet weg.
Ik bedoel hiermee niet dat een hond of kat bij mij in emotionele zin op gelijkwaardige voet met kinderen staat, maar wel in de zin van de verantwoordelijkheid die je er voor neemt.
Kortom: een hond is een maatje voor het leven en die doe je niet weg....
Dat is mijn mening. Ik gruw ook van al die mensen die op marktplaats hun honden aanbieden (wegens omstandigheden...blablabla)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:14

Situatie; je woont gelukkig met man en 2 herdershonden op een boerderijtje. Man gaat ervandoor. Jij komt terecht op flatje. Moet je dan die 2 herdershonden meenemen naar 2 hoog achter?

Is maar een voorbeeldje hoor. Maar ik denk dat er gewoon situaties zijn die je niet kan voorzien. Sommige dingen gebeuren in het leven. En dan zal je keuzen moeten maken.

Ik vind het niet erg om een dier weg te doen in zo'n situatie. Het balngrijkste is dat je met zorg met het huisdier omgaat. Niet zomaar in een asiel achterlaten, maar echt op zoek naar een plekje waar ze het goed krijgen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:16

Waarom moet jij in een flatje?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:18

Was een voorbeeldje he, ik hoef niet in een flatje (heb namelijk man noch hond noch boerderijtje). Maar ik kan me voorstellen dat zulke situaties gebeuren. Vrouw heeft altijd thuis gezeten. Geen eigen inkomen. Geen geld meer om groter dan een flatje 3 hoog achter te wonen. Zoiets...

En ik kon even geen beter voorbeeld bedenken.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 21-07-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:19

In principe zeg ik ook dat je dieren voor het leven neemt. Dat neemt niet weg dat situaties (onvoorzien) kunnen veranderen, waardoor je een dier niet meer kunt houden of verzorgen. Dan kun je beter een ander goed baasje zoeken denk ik.

Edit: Heb zelf mijn cavia's weg moeten doen toen ik door omstandigheden van thuis moest verhuizen naar een kamer. Dit was niet voorzien. Mijn cavia's konden niet mee en ik heb een ander goed plekje voor ze gezocht.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:22

Als het niet anders kan door wat voor omstandigheden dan ook kan je een dier best afstaan, maar als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het nieuwe adres waar het terecht komt! Dus in asiel proppen/ achterlaten enz. vind ik totaal niet kunnen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:25

Anoeska schreef:
Was een voorbeeldje he, ik hoef niet in een flatje (heb namelijk man noch hond noch boerderijtje). Maar ik kan me voorstellen dat zulke situaties gebeuren. Vrouw heeft altijd thuis gezeten. Geen eigen inkomen. Geen geld meer om groter dan een flatje 3 hoog achter te wonen. Zoiets...

En ik kon even geen beter voorbeeld bedenken.

Nee precies :D want ook dat flatje is een keuze...
Je kunt ook een andere keuze maken!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:29

Tja, Ik heb mijn honden, katten en paarden ook voor het leven, maar als ik of mijn partner wegvalt kunnen wij beide niet:
- beide paarden aanhouden ivm kosten
- de boederij aanhouden ivm kosten
- 1 van de honden aanhouden omdat hij niet in huis kan (er zijn 2 opties voor hem in zo'n moment, nml of naar een werkhondentrainer of een spuitje)
- 1 van de honden alleen houden (terwijl je de hele dag bent werken) dus of een 2e hond er weer bijnemen of hond een nieuw te huis geven.
- Ik vind dat katten niet in een woonwijk horen... dus dat is ook een nieuw te huis zoeken (vooral ook aangezien het buitenkatten zijn)

Tja, kiezen we er op zo'n moment voor? Nee, we zullen er beide op dat moment heel veel moeite mee hebben. Maar wat niet gaat, gaat niet.

Je ziet veel mensen die een dier vroegtijdig weg doen. Meestal is dat zo omdat ze te weinig kennis en een te moeilijk dier hebben (dominante hond, lastig paard, moeilijk terrarium dier ect)

De redenen "kinderen" gaat eigenlijk alleen op als echt blijkt dat het gevaarlijke situaties oplevert.

Allergie kan een goede reden zijn. als een kind of jezelf allergisch blijkt te zijn/worden dan kies je er niet vrijwillig voor. En zal het net zo goed een hele moeilijke beslissing zijn. En alsof pillen slikken nou zo'n geweldige oplossing is!

En natuurlijk heb je nog al die mensen die er geen zin/geen trek of andere redenen verzinnen om de hond weg te doen. Tja, daar kan ik dan niet tegen.

Maar om nou elke keer iemand af te branden als hij/zij de hond wegdoet vind ik altijd zo flauw... de meeste mensen die het hier neerzetten zijn meestal de mensen die er wel moeite mee hebben.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:31

Dat klinkt altijd wel makkelijk maar die keuzes zijn er niet altijd. Aan een huis komen is nou eenmaal ontzettend lastig en ik kan me heel goed voorstellen dat je dus uiteindelijk wel op zo'n flat terecht komt (ik zou zelf ook alles op alles zetten om dat niet te laten gebeuren hoor!).

Zolang je in het belang van het dier kiest, kan dat eigenlijk nooit verkeerd zijn, welke keuze daar ook uitkomt. En als dat betekent dat er een ander huis gezocht moet worden, dan moet dat maar. Neemt niet weg dat ik vind dat je er alles maar dan ook alles aan moet hebben gedaan om ervoor te zorgen dat die laatste stap niet nodig is, en dat is waar het vaak aan schort, mensen doen vrij makkelijk dieren weg!

Eigenlijk blijft het raar dat het bij paarden "algemeen aanvaard" is om die weg te doen om de meest uiteenlopende redenen maar zodra je het over een hond of kat hebt, gaat iedereen op zijn achterste benen....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:33

Ik vind dat je er alles moet aan doen om je hond/kat een goed leven bij jouw te geven.

En als dat betekent dat je daar vanalles moet voor opgeven dan is dat maar zo. Dieren neem je imo voor het leven, en ze gaan voor jouw persoonlijk geluk.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:35

manishdra schreef:
Tja, Ik heb mijn honden, katten en paarden ook voor het leven, maar als ik of mijn partner wegvalt kunnen wij beide niet:
- beide paarden aanhouden ivm kosten
- de boederij aanhouden ivm kosten
- 1 van de honden aanhouden omdat hij niet in huis kan (er zijn 2 opties voor hem in zo'n moment, nml of naar een werkhondentrainer of een spuitje)
- 1 van de honden alleen houden (terwijl je de hele dag bent werken) dus of een 2e hond er weer bijnemen of hond een nieuw te huis geven.
- Ik vind dat katten niet in een woonwijk horen... dus dat is ook een nieuw te huis zoeken (vooral ook aangezien het buitenkatten zijn)

Tja, kiezen we er op zo'n moment voor? Nee, we zullen er beide op dat moment heel veel moeite mee hebben. Maar wat niet gaat, gaat niet.

Je ziet veel mensen die een dier vroegtijdig weg doen. Meestal is dat zo omdat ze te weinig kennis en een te moeilijk dier hebben (dominante hond, lastig paard, moeilijk terrarium dier ect)

De redenen "kinderen" gaat eigenlijk alleen op als echt blijkt dat het gevaarlijke situaties oplevert.

Allergie kan een goede reden zijn. als een kind of jezelf allergisch blijkt te zijn/worden dan kies je er niet vrijwillig voor. En zal het net zo goed een hele moeilijke beslissing zijn. En alsof pillen slikken nou zo'n geweldige oplossing is!

En natuurlijk heb je nog al die mensen die er geen zin/geen trek of andere redenen verzinnen om de hond weg te doen. Tja, daar kan ik dan niet tegen.

Maar om nou elke keer iemand af te branden als hij/zij de hond wegdoet vind ik altijd zo flauw... de meeste mensen die het hier neerzetten zijn meestal de mensen die er wel moeite mee hebben.

Voor allergie heb je neussprays die het onderdrukken.
Meestal hoef je alleen maar te sprayen voordat je gaat slapen..
Zoveel moeite is dat echt niet hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:37

Moeilijk.
Er zijn situaties die het 'm doen.

Ook kun je voor een dier kiezen met een achterliggende gedachte. Zoals bij fokken of het kopen en doorrijden van paarden en ze daarna verkopen etc..

wanneer je als eigenaar er voor zorgt dat je een goed tehuis regelt, vind ik er niks mis mee.

Echter juist doordat er situaties kunnen ontstaan waar je geen grip op kan hebben (zoals ziekte) vind ik dat je bij het nemen van een jong dier, moet zorgen voor een goede opvoeding.
Helaas zie je dat nog wel eens niet geweldig gaan en heeft de eigenaar als reden...voor mij goed genoeg, maar ondertussen is het geen dier die makkelijk ergens anders geplaatst kan worden..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:37

Nog even over allergie hoor. Ik heb geen kat (zou er ook niet eentje willen). Maar als ik een man tegenkom die wel een kat heeft, dan is het óf niet samenwonen of de kat naar een ander huisje. Ik ben behoorlijk allergisch, ik heb pillen en neussprays, maar als ik maar langer dan een uurtje in een kamer met een kat ben krijg ik het benauwd, jeukende ogen enz. Dus niet alle allergieen zijn zomaar te onderdrukken met medicijnen.