Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:52

voor zover ik weet kunnen allen kippenbottenspinters kwaad (mooi woord voor scrabble :D )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:53

De ziekte komt onder de in varkensbedrijven gestalde varkens niet meer voor in Nederland en buurlanden, echter er wordt aangenomen dat het nog wel voorkomt onder de wilde zwijnen populaties in de buurlanden.
Het virus is zeer besmettelijk en kan zich ook via de lucht verspreiden (weliswaar op korte afstand)
Het stoppen met enten is een economische beslissing geweest net als het stoppen met enten voor MKZ in het verleden (tot 1992). Tja en dat is ook zo fantastisch gegaan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:54

Nee hoor, met een beetje geluk verteerd hij het hele zaakje :j Dat zal je dus niet terugvinden.

Waarom zouden we je afbranden, zoiets gebeurt ons allemaal wel eens en ik vind het alleen maar prijzenswaardig om de DA te bellen :j

Ik denk dat het gevaar wel geweken is. Heb je hem daarna overigens gewoon eten gegeven?

Kiwiko: alleen verhitte botten kunnen kwaad. In principe kunnen honden ALLE boten gewoon verteren, zolang ze niet verhit zijn geweest. Bij verhitting verandert de structuur van het bot, waardoor het kan splinteren en perforaties kan veroorzaken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:55

Senks Xono :) dat wist ik niet :)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:57

Ah meisie toch, geen zorgen maken hoor. Kippebotjes zijn gevaarlijker, bot van spare rib is veel harder

Lief van je dat je zo bezorgd bent ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:57

En het ruimen van mkz hoefde ook niet zo masaal.
Massa histerie van Denhaag.
Boertje pesten is wel makkelijk om de veestapel te doen in krimpen.

Maar dat is offtopic

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:58

Als we barbecueën geven we ook de overgebleven botjes aan de hond :)
niks om je zorgen over te maken hoor!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:03

XoNo, dit bot was al wel verhit geweest hóór, vandaar ook m'n angst voor splinters.
Nouja, het beest doet het nog steeds, geeft nog steeds geen pijn aan ofzo. Daarna heeft ie gewoon nog eten gehad 's avonds (z'n portie vlees) en hij eet gewoon brok, e.d.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:16

*zucht* volgens mij lezen de mensen zoals Xantaatje en Fristi de eerdere reacties niet :? :D

Het feit dat je je hond geregeld verhitte botten geeft en dat het tot op heden goed is gegaan is mijns inziens puur geluk. Verhitte botten zijn hartstikke gevaarlijk!

TS: ja, ik begreep inderdaad dat het om verhitte botten ging :j Rauw spareribs zijn niet te vreten :') Nou, zo na 24 uur en gewoon te hebben gegeten (heeftie ook gepoept), zou ik me geen zorgen maken hoor :)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:21

XoNo schreef:
Nee hoor, met een beetje geluk verteerd hij het hele zaakje :j Dat zal je dus niet terugvinden.

Waarom zouden we je afbranden, zoiets gebeurt ons allemaal wel eens en ik vind het alleen maar prijzenswaardig om de DA te bellen :j

Ik denk dat het gevaar wel geweken is. Heb je hem daarna overigens gewoon eten gegeven?

Kiwiko: alleen verhitte botten kunnen kwaad. In principe kunnen honden ALLE boten gewoon verteren, zolang ze niet verhit zijn geweest. Bij verhitting verandert de structuur van het bot, waardoor het kan splinteren en perforaties kan veroorzaken.

Die mening deel ik dan weer niet met je :o Er is zelfs een hond gestorven door het eten van een runderrib, verstopping. En dat was een ervaring BARFER, maar dat verteerde dus niet

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:24

Eumh, hij heeft gisteravond, vanochtend en vanavond weer gepoept.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:25

CarolShadow schreef:
Eumh, hij heeft gisteravond, vanochtend en vanavond weer gepoept.

Dan hoef je je niet meer ongerust te maken denk ik zo, gelukkig maar ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:26

Citaat:
Het feit dat je je hond geregeld verhitte botten geeft en dat het tot op heden goed is gegaan is mijns inziens puur geluk. Verhitte botten zijn hartstikke gevaarlijk!

Misschien hebben die mensen wel gelezen maar houden er een andere mening op na. :)

Ik geeft het ook af en toe.
Mijn ouders gaven het regelmatig
En mijn grootouders hebben ook altijd honden gehad en ik denk niet dat er toen veel hondenbrok werd gevoerd met 10 kinderen op de boerderij.
Dat waren restjes.
Maar als daar ooit een hond last had gehad van botten weet ik zeker dat ze er nooit mee gehad hadden.

Dat bedoelde ik dus ook eerder met, tegenwoordig kan en mag er niets meer.
Ik ben best voorzichtig met de dieren, maar soms kun je je ook te snel druk maken over alles.
Dat is lief, maar je maakt je dan ook maar onnodig gek.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:30

Myra: lag dat aan de rib of was er een andere oorzaak voor verstopping? Mensen raken ook geregeld verstopt, maar dat ligt niet persé aan het type voedsel wat ze gehad hebben. Het kan uiteraard wel hoor, ben gewoon benieuwd :D

vorame: naar mijn idee is er geen ruimte voor 'meningen'. Het is wetenschappelijk aangetoond dat er iets in de structuur van het bot verandert zodra een bot verhit is (geweest) :D Dat kippenbot gevaarlijker zou zijn dan varkens- of runderbot is dus klinkklare onzin :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:32

Nou, zijn poep is echt raar, hij heeft vaak eerst wat hard (ietsje) en daarna vrij dun. Is bij hem dus echt moeilijk te peilen, vandaar dat ik me ook een paar dagen ongerust zal blijven voelen haha.

Ik denk dan, hmmm dat dunne, zou weleens gewoon ergens langs kunnen gaan, met het idee dat de botten heel uitgepoept worden haha. Ga zo nog even een stuk met hem lopen, misschien moet die nog wat kwijt (neemt zaklamp mee haha)

Maar obstipatie door botten, hoe snel merk je dat?
En splinters in darmwanden, moet ie pijn aangeven toch, maar anders zou je dat niet merken toch?

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:36

XoNo schreef:
Myra: lag dat aan de rib of was er een andere oorzaak voor verstopping? Mensen raken ook geregeld verstopt, maar dat ligt niet persé aan het type voedsel wat ze gehad hebben. Het kan uiteraard wel hoor, ben gewoon benieuwd :D

vorame: naar mijn idee is er geen ruimte voor 'meningen'. Het is wetenschappelijk aangetoond dat er iets in de structuur van het bot verandert zodra een bot verhit is (geweest) :D Dat kippenbot gevaarlijker zou zijn dan varkens- of runderbot is dus klinkklare onzin :)

Dat fabeltje van kippenbotten zal wel nooit de wereld uit gaan, terwijl dat juist zachte botten zijn en goed geschikt voor beginnende rauw eters.
Het verhaal van de runderrib heb ik gelezen op Barfplaats en het schijnt dus ook dat kaal bot van runderen dus voor verstopping kan zorgen. Als je het wil lezen kan ik het eventueel wel voor je opzoeken hoor
Maar ik had die dingen ook besteld, en weer weggekieperd, zo knoerthard en kaal dus
Ik geef aan ribben alleen lamsribben, goed bevleesd en zachter

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:36

Nou, als die zo goed poept denk ik niet dat je je nu nog zorgen hoeft te maken, maar ik begrijp het wel als je dat nog wel doet hoor.

Ze zeggen dat honden ook heel ziek kunnen worden of zelfs dood kunnen gaan van chocola. Nou.... mijn hond (Wetterhoun van toen 14 jaar) heeft 2 jaar geleden samen met de hond van mijn nicht (Duitse brak van toen 5) de complete kerstboom met héél veel chocolade ballen, kerstkransjes en suikerfiguurtjes geplunderd :Y)
Wij gingen uit eten met de familie, hadden de honden in de bijkeuken gedaan en toen we weer thuis kwamen, zagen we dat ze 2 deuren naar de woonkamer open hadden gekregen, kerstboom hadden gevonden met bovengenoemde gevolgen.

Nou, beide honden leven nog steeds.. de duitse brak is de dag daarna aan de spetterpoep geweest maar verder hebben ze er niks aan over gehouden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:39

Ja, dat geeftie wel aan hoor ;) Obstipatie merk je als je hond niet kan poepen of er zelfs bij jankt. Merk je dus ook snel genoeg. Denk, aangezien hij al gewoon gepoept heeft, dat het er ook niet meer aan zit te komen.

Myra: ok, dank voor de info :j Ik geef mijn honden qua rib ook alleen bevleesde lamsribben.

Was het melkchocola uthrick? Mijn hond heeft een keer de "sint maartens pot" met chocola leeggevreten, voor de zekerheid wel even een braakmiddel bij de Da in laten spuiten, maar volgens verschillende sites kan mijn hond van ruim 50 kilo nog ruim 2 kilo melkchocola eten voor het uberhaupt voor problemen zorgt. Pure chocola is wel heel schadelijk.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:48

Om even terug te komen op de kippenbotten verhalen. Mij lijkt het dat die wel gevaarlijker zijn, omdat de botten van gevogelte hol zijn. Dus ik denk dat de kans dat die breken/splinteren wel groter is dan een massief bot.

En chocola is zeker wel giftig voor honden (en katten) maar zoals wij bij mijn studie leren maakt de dosis het gif. met andere woorden, de hoeveelheid chocola is dus klein genoeg geweest om niet al te veel schade aan te richten ( in t geval van Uthrick)

ontopic: Gelukkig is het goed afgelopen met je hond, heb je het al aan je ouders verteld?

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:01

Talishe schreef:
Om even terug te komen op de kippenbotten verhalen. Mij lijkt het dat die wel gevaarlijker zijn, omdat de botten van gevogelte hol zijn. Dus ik denk dat de kans dat die breken/splinteren wel groter is dan een massief bot.

En chocola is zeker wel giftig voor honden (en katten) maar zoals wij bij mijn studie leren maakt de dosis het gif. met andere woorden, de hoeveelheid chocola is dus klein genoeg geweest om niet al te veel schade aan te richten ( in t geval van Uthrick)

ontopic: Gelukkig is het goed afgelopen met je hond, heb je het al aan je ouders verteld?

Als een hond kauwt breken de botten, mijn honden krijgen zeer geregeld kippenbotten, en ze verdragen dit juist als 1 van de beste botten ;) Ik weet het niet hoor, maar op sites van rauw voeren lees je dat juist kippenbotten geschikt zijn

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:07

Kippennekken om mee te beginnen en later het kippenkarkas is uitstekend om aan honden te geven. Alleen zoals eerder gezegd wel rauw. Het hondenforum heeft een bottendocument, voor eventueel geïnteresseerden.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:11

ik zou op de da vertrouwen en je verder geen zorgen proberen te maken ...
zolang je niets aan je hondje merkt gaat het idd nog goed .
internet moet je niet zo veel op opzoeken daar maak je alleen jezelf bang mee .

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:28

XoNo schreef:
*zucht* volgens mij lezen de mensen zoals Xantaatje en Fristi de eerdere reacties niet :? :D

TS: ja, ik begreep inderdaad dat het om verhitte botten ging :j Rauw spareribs zijn niet te vreten :') Nou, zo na 24 uur en gewoon te hebben gegeten (heeftie ook gepoept), zou ik me geen zorgen maken hoor :)

Dat weet ik daarom geef ik ze nooit, maar om ik sluit me aan bij het bovenstaande hij heeft gegeten, gepoept etc.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 12:17

Nou, even een update.
Vanmorgen heeft hij heel veel gepoept (voor zijn doen dan), dus denk dat het bot nu wel verteerd is.
Heeft nog steeds nergens pijn ofzo en nog even kwiek als anders.

Is dus met een sisser afgelopen, maar voortaan kijken we wel beter uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:09

In je titel staat dat hij spare ribS had gegeten, maar in je topic begrijp ik nu dat het om een enkel ribbetje gaat?