Jack Russel knaagt haar pootjes kapot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:10

dit klinkt misschien heel raar en simpel..
maar al een wormenkuurtje geprobeerd?
een hond knaagt vaak zn kont kapot als hij wormen heeft.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:11

Oke goed maar dat is niet gebeurd. Second opinion bestaat ook nog. Daarbij word er nu op bokt gevraagt wat het zou kunnen zijn en wat er te proberen valt terwijl zo'n bloedonderzoek ook heel veel verschil kan maken daar er toch heel wat uit zou kunnen komen. Maar omdat er kans is dat die test niets uithaalt en het toch geld kost word het maar niet gedaan. En dan maar ander voer proberen en weet ik wat er dalijk komt. Na twee jaar nog aanmodderen, ik maak me zorgen voor die hond.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:12

Suuzert schreef:
Oke goed maar dat is niet gebeurd. Second opinion bestaat ook nog. Daarbij word er nu op bokt gevraagt wat het zou kunnen zijn en wat er te proberen valt terwijl zo'n bloedonderzoek ook heel veel verschil kan maken daar er toch heel wat uit zou kunnen komen. Maar omdat er kans is dat die test niets uithaalt en het toch geld kost word het maar niet gedaan. En dan maar ander voer proberen en weet ik wat er dalijk komt. Na twee jaar nog aanmodderen, ik maak me zorgen voor die hond.

daarom gaf ik ook aan dat het een slechte dierenarts was ;)
ik zou zowiezo naar een andere DA gaan..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:15

LimaMambo schreef:
slechte dierenarts dan.. of een dierenarts die geen kaas heeft gegeten van bloedonderzoeken :n
dierenartsen willen vaak eerst wel uitstellen of het een voedelallergie is.. vaak dmv een hond 6 weken op alleen koolvis met rijst te zetten
als dat niet werkt, doen ze een bloedtest en daar komt eigenlijk altijd een uitslag uit

Bij een eliminatie dieet kan je ook aan vleessoorten als eend, paard en geit denken. En zo weinig mogelijk gluten. Je kan hiervoor bijvoorbeeld de voeding van haaksbarf gebruiken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:17

Nikka schreef:
LimaMambo schreef:
slechte dierenarts dan.. of een dierenarts die geen kaas heeft gegeten van bloedonderzoeken :n
dierenartsen willen vaak eerst wel uitstellen of het een voedelallergie is.. vaak dmv een hond 6 weken op alleen koolvis met rijst te zetten
als dat niet werkt, doen ze een bloedtest en daar komt eigenlijk altijd een uitslag uit

Bij een eliminatie dieet kan je ook aan vleessoorten als eend, paard en geit denken. En zo weinig mogelijk gluten. Je kan hiervoor bijvoorbeeld de voeding van haaksbarf gebruiken.

dat kan idd ook maar je moet er wel 100% zeker van zijn dat je hond dat nog nooit heeft gehad

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:18

Precies. Kern van de zaak is dat je een hond eten geeft wat hij nog nooit gehad heeft. Ik dacht meteen aan geit, maar eend, paard, schaap misschien, kan allemaal. Koolvis met rijst klinkt ook okee. Daarmee weet je na een tijdje in ieder geval of het wel of niet aan zijn brokken ligt.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:30

Het is de bedoeling dat we het elke dag insmeren, zodra het heel erg is. Als je het bijhoudt wordt het vanzelf minder en kun je ook minder smeren.

@ Irma_Maandag: Verveling kan wel een oorzaak zijn, maar die Sheltie/Schotse Collie vanons doet het niet uit verveling. Die Is niet zo actief zeg maar.;) Maar ik geef je wel gelijk dat het idd bij veel honden de verveling is, dat ze aan zichzelf gaan knagen.

@ Thats_Me: Anaalzakjes kan ook ja, daar heeft onze DA ook nog naar gekeken, maar bij onze hond is het dus echt de graspollenallergie.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:03

Sneu dat hij zo'n jeuk heeft. :(:)
Ik denk eerlijk gezegd dat je hondje een voedselallergie heeft en dat hypoallergeen-voer het beste is. (Althans, daar lijken de symptomen op. Ben benieuwd naar de foto's.)

mirijam schreef:
Ik ben hier al 3 keer mee naar de DA geweest.
Ik krijg steeds cremes, shampoo, pilletjes voor de jeuk en anitibiotica maar het helpt allemaal niets.

Ik vind dit een beetje gek. Cremes en shampoos bestrijden alleen het symptoom, de jeuk en niet de oorzaak.
Persoonlijk zou ik meer voelen voor een second opinion. Succes met je hond! :)

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:48

Dank je wel voor alle reacties.

Suuzert:
Waarom nu zelf gaan dokteren als je nog niet alles hebt uitgeprobeerd wat betreft dierenarts? Stel dat die hond serieus iets mankeert en het te vinden is via dat bloedonderzoek dan doe je dat toch. Dit gaat nu al twee jaar aan de gang en nog geen bevoordering, ik vind dat zeer kwalijk.

Kwalijk is het, maar het is niet zo dat ze al 2 jaar kale pootjes heeft. Het is nu voor het eerst zo erg.
Ze heeft hier daarvoor nooit zo een last van gehad.

In de begin periode zijn we hier al voor naar de DA geweest en kregen een spray mee. Dit hielp heel goed.
Toen werd er gewoon aan een graszaadje (die scherpe) gedacht wat jeuk veroorzaakte. Toen was het ook alleen aan 1 pootje,

Daarna ging het heel goed, en er waren ook periodes dat ze weer meer knaagde.

Het gaat verder heel goed met mijn hondje wat verder helemaal tip top gezond is. Dus over " aanmodderen " is hier zeker geen sprake.

Ik laat deze week haar anaalklieren weer uitknijpen en vraag om die injectie die de bloedbaan weer zuiverd.

Het bekende sleetjerijden doet mijn hondje, ze sleurt zich zelf tijdens het rollen over het hele kleed door de woonkamer er haar staartwortel is ook erg opgezwollen.

Ook ruikt ze erg de laatste tijd terwijl ze nooit rook. Maar de laatste tijd ruik je haar goed.

Ik houd jullie op de hoogte!

jennifer93

Re: Jack Russel knaagt haar pootjes kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:09

jullie doen alsof mijn reactie onzichtbaar was..:P
ik zei misschien heeft ze wel wormen want dan hebben ze ook jeuk aan hun kont..!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:14

boedonderzoek hoeft helemaal geen honderden euros te kosten hoor ik zou gewoon eerst een een hypoallergeen dieet van de dierenarts proberen (of een second opinion bij andere da?) bijvoorbeeld Z/D van hills of hypoallergenic van Royal canin

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:25

Irma_Maandag schreef:
Weet je wat mij, als hondenleek opvalt? Dat diegenen die dit gedrag bij hun eigen hond ook herkennen, veelal jacht- of werkhonden hebben (JackRussel, Bordercollie en Labarador).
Ook ik denk namelijk aan verveling / stereotyp gedrag.
Kan het niet simpelweg zijn dat het energieke honden betreft die doordat ze huisdier zijn (maar eigenlijk anders gefokt) zichzelfin de weg zitten door een teveel aan energie?
In dat geval zou ik samen met je hond gaan werken, zodat de overtollige energie wordt omgezet in iets positiefs ipv. stereotyp gedrag.

Lekker agility, flyball of het veld in....

Zoals ik al zei, was het probleem bij onze labrador opgelost zodra we er achter waren dat het aan het voer lag, dus niet aan verveling.
Anders zou die het nu nog doen. Bovendien doen we met deze hond apporteertrainingen over het water, dus zijn we flink aan het werk met hem. Volgens de DA is het trouwens wel één van de meer gevoelige rassen voor allergiën, doordat het een populair ras is.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:01

Ze krijt inderddad een wormenkuur die heeft ze al een tijdje niet meer gehad namelijk.

En dan misschien toch weer op het andere voer. Ik had een tijd pro plan sensitive heeft iemand daar ervaringen mee?

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:56

Kont kapot bijten lijken me eerder vlooien.
Hoe is ze verder met d'r liezen?

Zal het toch even met andere voeding proberen. Dan meer richting Denkadog Hypo (geen idee wat er achteraan komt eerlijk gezegd) of de Royal Canin Hypoallergenic Diet of de Sensitivity Control Diet. Daarnaast niks anders meer voeren. Evt. koekjes waar GEEN dierlijke eiwitten in zitten.
Dit echt een week of 6 tot 8 proberen, dan moet je toch enige verbetering zien.

Je kunt idd zo'n eliminatie test doen. Maar denk daar niet te licht over. Dat valt je echt tegen hoor.
Ik zal eerst de voedingen van hierboven proberen en dan echt 6 tot 8 weken. Met daarnaast niks wat dierlijke eiwitten bevat.

Dat stereotype gedrag lijkt me niet het eerste waar je aan moet gaan denken, als ik zo vrij mag zijn. Zal het eerst op de voeding gooien. Mochten de DA spulletjes ook al niet geholpen hebben.
Maar om even verder te gaan over het gedrag. Hoe vaak wordt er iets met de hond gedaan per dag. Heeft de hond afleiding thuis (speeltjes). Hoe vaak is de hond alleen thuis?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 22:15

Vlooien heeft ze niet ze krijgt daar altijd pupetjes voor.
Haar liezen zijn helemaal in orde. Het is echt alleen haar kontje en haar pootjes.

Ik ga dan toch maar weer over op ander voer.
Mijn Da vertelde ook dat het een pittige test is, ze dan gaan elke week wat anders aan haar toedienen om te kijken waar ze op reageert en dat is best pittig (vind ik zelf)

Uhm nikkie is erg lui ligt vooral in haar mand en wordt buiten ook wat sloom. Tenzij we naar het bos gaan of strand. dat put haar ook uit als we dan thuis komen gaat ze slapen en knaagt ze ook niet.

Ze wordt 4 x per dag uit gelaten en ze heeft geen speeltje verder vooral omdat dat haar nooit wat intresseerde, ze is wel eens alleen thuis maar niet vaak.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:17

krijg waarschijnlijk heel bokt op mijn dak, maargoed.
Probeer eens vers vlees.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:29

mirijam schreef:
Haar liezen zijn helemaal in orde. Het is echt alleen haar kontje en haar pootjes.

Ik ga dan toch maar weer over op ander voer.
Mijn Da vertelde ook dat het een pittige test is, ze dan gaan elke week wat anders aan haar toedienen om te kijken waar ze op reageert en dat is best pittig (vind ik zelf)

Uhm nikkie is erg lui ligt vooral in haar mand en wordt buiten ook wat sloom. Tenzij we naar het bos gaan of strand. dat put haar ook uit als we dan thuis komen gaat ze slapen en knaagt ze ook niet.

Ze wordt 4 x per dag uit gelaten en ze heeft geen speeltje verder vooral omdat dat haar nooit wat intresseerde, ze is wel eens alleen thuis maar niet vaak.

bij mijn hond werd er toendertijd gewoon een buisje bloed afgenomen en dat bloed werd getest.. en de uitslag kon 2 kanten op.. of pollen en andere plantensoorten allergie of allergie voor mijten en andere beestjes.. dat werd na ongeveer een week duidelijk.. daarna belden ze me op met de uitslag.. bij onze hond was dat de catagorie mijten etc en ze vroeg of ze het bloed verder konden onderzoeken om de precieze allergie vast te stellen zodat daar een injectie kuur voor gemaakt kon worden
uiteindelijk bleek onze hond allergisch voor mijten en heeft daar nu nog die injectiekuur voor.. en er is kans dat hij helemaal van zijn allergie afkomt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:56

@ TS; jeuk is het meest verschrikkelijke wat er is!
Onze hond bleek later een vlooienallergie te hebben, ondanks dat ze keurig werd behandeld elke 4 weken.
Zijn toen over gestapt op een ander middel (hadden Frontline).
Hierdoor is de jeuk volledig verdwenen.

Zou dus ook vlooien niet zomaar uit sluiten!

Eerst reactie bij ons was ook een voedselallergie. Hebben toen ook diverse soorten voer geprobeerd waar we dus niks mee opschoten omdat ze toch een vlooienallergie had!

Oja, onzen hond had ook prachtige liezen, maar toch een allergie.

Het is niet raar dat ze erg lui is. Vergeet niet dat jeuk onwijs vermoeiend is!

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 23:49

Ja ik vind het ook erg vervelend voor haar die jeuk het is natuurlijk geen pretje!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:25

mirijam schreef:

Wanneer knaagt ze? Ook plotseling als ze aan het eten is? Of tijdens het wandelen? Of als je met dr aan het knuffelen bent of ze is met iets anders bezig?
Als ze echt jeuk heeft, zou je namelijk verwachten dat ze op alle mogelijke momenten krabt en knaagt. Zelfs als ze slaapt bv, of moe is. Immers, jeuk gaat niet weg omdat je moe bent, en je word er dan soms zelfs juist nog geiriteerder van.

Dat ze niet knaagt als je net uitgebreid met dr hebt, zou niet zo raar zijn als het idd deels stereotype gedrag is. En dat een hond lui overkomt en speeltjes niet leuk vind, wil niet persee zeggen dat de hond zich niet verveelt.
Overigens is veel stereotype gedrag gebaseert op een oorspronkelijk probleem. Bv toch een keer jeuk gehad hebben, en dan nadat de jeuk weg is, doorgaan met knagen.
Of bv papagaaien, het veren plukken, dat is gebaseert op het poetsen wat ze van nature doen. Alleen bij verenplukken gaan ze zoveel poetsen en zo overdreven dat ze de veren er ook echt uit trekken.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 10:55

Ze knaagt vooral als ze in haar mand ligt, heel soms springt ze om en gaat ze heel hard knagen maar dit is echt maar zelden.

Ik had het er gister met mijn ouders over dat ze pas echt erg is gaan knagen nu we met haar heen en weer slepen.

Eerst woonden in thuis en nu woon is sinds 2 jaar samen. In die tijd is ze soms bij mij en bij mijn ouders. Ze kan niet altijd bij ons zijn omdat wij beide werken. Ons is opgevallen dat ze bij ons rustiger is en minder knaagt. Dan wanneer ze bij mn ouders is.

Nikkie is altijd al een heel zenuwachtig hondje geweest. En wanneer mijn moeder op de kinderen van m'n zus past een hele dag kan nikkie daarvan echt moe zijn. Ze heeft het niet op kinderen (mn nichtje en neefje) vind ze meer dan genoeg. Maar ja, die rennen gillend door het huis rennen zo af en toe is achter nikkie aan en storen haar ook wel eens als ze in haar mand ligt.

Misschien veroorzaakt het heen en weer reizen en de drukte bij mn ouders haar ook wel wat stress...

ik zou haar best is een paar weken hier willen houden om te kijken of het knagen minder wordt, ik werk allen van 9 tot 6 we zijn 3 dagen vrij in de week maar die andere 4 dagen is ze dan heel de dag alleen. Nu is dit geen probleem voor haar want ik loop in de ochtend en na mn werk een flinke ronde, maar tocht vind ik het zielig...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:23

ik zou als ik jou was gewoon naar een andere DA gaan.. 1 die wel verstand heeft van allergie etc ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:29

Hmm, Mirijam, dit klinkt toch wel alsof het door stress en verveling komt, niet zozeer door jeuk. In dit geval, zou ik haar iig niet alleen thuis laten, dan zal ze zich alleen maar meer vervelen.
Misschien kan ze naar een oppas met andere honden om mee te spelen?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:33

Inmiddels hebben we weer het hypo allergic voer van Pro Plan.
En houden we haar goed bezig met veel wandelen en afwisselend ook naar het bos en strand.

Ze heeft een wormenkuur gehad en is de laatste tijd niet veel alleen.

Het lijkt wat beter te gaan met z'n ups en downs...

We wachten af wat dit voer doet.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips
:D:D