honden willen maar niet afvallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Re: honden willen maar niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:26

Aan beweging ontbreekt het blijkbaar niet als ik het zo lees. Dan blijft er nog maar 1 ding over, nog minder voeren. Het beste is altijd voeren op het oog. Dier te mager, meer voeren. Dier te dik, minder voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:28

Veel laten lopen, dan vallen ze vanzelf wel af. Dus een flinke wandeling elke dag, is ook goed voor baasje.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:52

Lopen zit wel goed als ik dit zo lees, geef ze gewoon eens 50 gram ipv van 100 en 75 gram wat ik nu lees. Als ze met 100 en 75 gram voer te dik zijn is dat simpelweg te veel. Dus gewoon nog minder voeren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:33

Oké, dan ga ik dat maar eens proberen. Beweging ontbreekt het inderdaad niet aan, daar zorgen ze zelf voor dat ze het wel krijgen ;). Als ik bijv. 1 dag oversla naar het bos is mijn hond stronteigenwijs en luistert totaal niet.. dus dat gebeurt gelukkig niet vaak.
Ik ga het gelijk even 's ochtends proberen met ze. Bedankt voor alle reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:40

Als je weinig wilt geven, geef dan voedselrijk voer, dus niet van de supermarkt. Wij hebben van de dierenarts, is duur voer, maar heel geconcentreerd en puur, uiteindelijk zijn wij goedkoper uit.

Ik denk dat het goedkopere voer meer vulmiddelen, bindmiddelen en vet bevat.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:06

TS voert Carocroc, dat is een goed premium voer :j aangevuld met wat smuldier vers om het voor de hond aantrekkelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:09

Ik vertrouw alleen op niet commercieel voer. Al die toevoegingen zijn nergens goed voor. Zonde van de portemonnee. ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:13

Tja, ieder zijn ding. Ik zelf voer alleen nog maar vers, zelf samengesteld, en weet dus exact wat ik erin stop. Maar carocroc is zonder kunstmatige toevoegingen en één van de betere, doch betaalbare brokken waar je niet veel van hoeft te geven. Mijn hondjes kregen het vóór het vlees ook.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:58

russel schreef:
Ik vertrouw alleen op niet commercieel voer. Al die toevoegingen zijn nergens goed voor. Zonde van de portemonnee. ;)

Commercieel voer, hangt af welk merk. Pedigree, Bonzo en vooral supermarkt voer zitten vaak teveel zouten in. Bere slecht voor de nieren. Maar betere merken als Hills, Royal Canin, Eukanuba enz zitten precies de voedingsstoffen in die ze nodig hebben. Daarbuiten hebben ze genoeg varianten zodat je kan kiezen welke het beste bij je hond past.
Als je gaat Barffen of iets weet je nooit 100% zeker welke voedingsstoffen in welke mate erin zitten.

Heb vandaag mijn eigen hond weer gewogen. Het is een Rottweiler, kleine maat, reu met 2x kapotte kruisbanden die inmiddels geopereerd zijn. Hij mag dus niet te zwaar wegen ivm arthrose klachten. Hij staat op speciaal voer en hij doet het er super op. (daarvoor ook carocroc) Hij glimt als een spiegel en loopt echt beter dan wanneer hij zwaarder is. Hij is van 36kg naar 32,86kg gegaan. Ruim 3 kilo eraf en een wereld van verschil. Nu is hij precies goed, ribben niet te zien, maar wel goed voelen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:23

izzy1985 schreef:
Als je gaat Barffen of iets weet je nooit 100% zeker welke voedingsstoffen in welke mate erin zitten.

Ik weet dat net zo nauwkeurig als jij. Jij moet het ook aflezen op de verpakking die je koopt. Ik kan het aflezen aan de hand van tabellen die me exact vertellen welke voedingswaarden een bepaald vlees heeft.
Maar dit is niet zo noodzakelijk. Een hond is een carnivoor, als je prooidieren of volgens dat model voert komen ze niets tekort, maar krijgen ook geen onnodige rommel binnen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:11

Deze brokken zijn me aangeraden door een vrouw uit de buurt, die gebruikt het ook voor haar hondjes en die zijn er ook flink van afgevallen. Voorheen kregen de honden altijd frolic, en dat is de grootste vetmaker! Dat wisten we toen nog niet, en toen ben ik me er meer in gaan verdiepen en kwam die vrouw met Carocroc aan. Uiteindelijk heb ik mijn ouders weten te overtuigen om dat te gaan gebruiken, maar om echt vers vlees te gaan geven gaat denk ik niet lukken. Het is al heel wat dat ik dit zover heb gekregen.
Ik krijg er bij hun ook nog steeds niet in dat de honden te dik zijn. Dan zegt mijn moeder: welnee, ze zijn iets steviger.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:22

Prima overstap naar carocroc hoor! En tja, iets steviger betekend ook een grotere kans op ziektes zoals diabetes, hart en vaat ziekten, gewricht aandoeningen enz. Probeer ze daarvan te overtuigen ;)

Je hebt van die schema'tjes waar je aan de hand daarvan kan beoordelen of ze te zwaar zijn. Kan je de ribben voelen of niet? Hebben ze een taille of rechte lijn? Zijn de heupbeenderen makkelijk te voelen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:32

komt bekend voor
onze mama pup is ook altijd te dik geweest
hier krijgen ze rassen voer en mam's krijgt maar de helft tot 1/3 e van het voer en doet het er prima op
ons andere teefje heeft ook de neiging te dik te worden dus die krijgt ook minder

nog een tip (weet niet of die al gegeven is) wil ie niet eten ? gewoon weer bak weg zetten tot de volgende voer beurt
niet lekkerder gaan maken met het een of ander dan ga je de boot in ;)

edit : het is heel makkelijk te zien/voellen of een hond te dik is
je moet de ribben makkelijk voellen maar niet zien de laatste rib mag zelfs iets uitsteken
bij langharigen is dit moeilijker maar ook prima te doen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:43

Ja ik weet het, ze zijn ook te dik, alleen mijn moeder wil er niet aan. En van een hond die precies goed is zei ze laatst dat die mager was. Het is nogal bij mensen de neiging dat ze hun dieren te weldoorvoed willen zien denk ik.
Bij de cocker spaniel kan de ribben niet voelen of ik moet echt een beetje drukken, en ze begint nu een klein beetje in te vallen bij haar flanken.
Bij de herder/lab. kan ik net aan de ribben voelen en die is al iets meer ingevallen bij de flanken.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:51

de kruizing hoeft niet veel er af hoor maar de spaniël wel
mijn god ik denk zeker (wilde gok) 1,5 tot 2 kg !!

is dat haar of een vet kwab die er naast ligt ??

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:59

Ja, die spaniël is echt veel te dik, ze is nu al iets meer ingevallen bij haar flanken hoor!
Ze is hier helemaal geschoren dus het is allemaal vet...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:06

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:07

Ik krijg medelijden met het beestje.....
meteen minder voeren! Ik zou de kruising 1/3 minder en de Spaniel 1/2 minder geven.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:10

Oei, die cocker is echt TE hoor :D Die kruising kan ook wel iets missen, maar dat is nog redelijk. En tja sommige honden zijn nou eenmaal iets dikker dan hun ras/soort genoten. Daar doe je niets aan. Helemaal slank zul je ze waarschijnlijk niet krijgen. Maar voor hun gezondheid moet er echt wel iets af!

Die carocroc is voor een brok heel goed hoor. En niet iedereen ziet het zitten vers te voeren. Maar ook ik zou wel stoppen met het smuldier er nog eens over. Eet ze niet, dan lekker niet. Kan in dit geval helemaal geen kwaad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:02

die cocker is idd veel te dik.. ik schrok er van.. die zou ik echt meer laten bewegen.. nog meer dan nu.. naast de fiets doen, en als het mooi weer is laten zwemmen als ze dat wil, en ik zou helemaal stoppen met de koekjes.. want hier gaat ze last van krijgen als ze dat al niet heeft..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:54

Ja, ik weet het. Maar dit is dus door die frolic gekomen. Er is nu al heel wat van af hoor!
Met dat smuldier eroverheen is de enige manier waardoor die kruising gaat eten, anders dan eet hij gewoon gerust een hele week niet en dat is ook niet goed.
Het voer heb ik nu al zo dat het bij elkaar nog zelfs onder het streefgewicht zit, met het vlees en de koekjes erbij.
Qua beweging zit het echt wel goed met haar, daar ben ik echt niet bang voor. Toen ze ook net bij ons kwam was ze helemaal niks gewend, ze wist geeneens wat water was en ze poepte altijd op straat i.p.v. in het gras. Ze had dus ook totaal geen conditie maar nu dus al meer en dit bouwt alleen maar op.
Overigens is met de fiets geen goed idee, aangezien je dan na 10 sec. op je muil ligt doordat ze zigzagt. Ik heb het wel al een aantal keer gedaan dat ik haar gewoon los meeneem en dat ik dan fiets en dat gaat ook wel goed.
Dus met de beweging zit het wel goed, en haar eten komt nu dus ook helemaal in orde. Alleen met het smuldier stoppen gaat dus niet werken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:46

Wat je dan wel kan doen is nog minder brokjes als je er smuldier overheen doet. Je moet dat smuldier namelijk wel meenemen in je berekening. Je mag best een paar weken behoorlijk onder het gewicht van de verpakking gaan zitten hoor! Die cocker moet gewoon echt snel wat vet kwijt. Dit is echt niet gezond voor je hondje.
Dat fietsen een probleem is, dat heb ik ook. Het beste is namelijk dat ze draven. Mijn JR draaft op een snelheid waarop ik echt niet kan fietsen. Dan ga ik namelijk slingerend over de weg _O-

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:15

als ik eerlijk mag gaan toegeven
onze boxer krijgen netjes boxerbrok van royal cannin (erg goed voer dus)
maar ons jongere teefje heeft zo nu en dan periodes dat ze haar bak voer gerust 1,5 tot 2 weken laat staan
sins we haat de helft geven van wat we haar toen gaven eet ze beter door

dus mischien een tip ;)
btw je kan vitamine pilletjes gaan voeren dan weet je zeker dat in iedergeval alle vitaminen ed binnen krijgen
doen wij ook als tussendoortje in een rolletje ham ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:18

:D dit heb ik al zo vaak gehoord, ja maar als ik dat en dat niet doe dan eet hij niet.. nou dan eet hij toch niet? als hij honger krijgt dan eet ie wel hoor.. je kan het ze prima afleren zolang je maar volhoud.. jou hond heeft genoeg vet, en kan het wel hebben om een paar dagen niet te eten.. desnoods zet je haar apart met het eten zonder smuldier en laat haar er uit als ze wat gegeten heeft, het probleem is dat mensen denken "och nee dat is zielig een paar dagen geen eten! " en de hond denkt, och als ik een dag niet eet dan krijg ik mijn lekkere hapjes weer terug.. maar als jij denkt, niks zielig je kan eten als je dat wil, doe je dat niet dan is dat jou keus dan eet hij over 2 dagen wss weer. mensen geven te snel op, en daar maken honden gebruik van..

wat heb je liever? dat jou hond er zelf voor kiest om een paar dagen niet te eten, maar daarna wss wel gaat afvallen, en dus gezonder wordt..
of dat je gewoon door gaat zoals je nu doet en je hond er problemen mee krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:38