Meest humane manier van euthanasie bij dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:01

Ik vind dat als het een klein dier is (denk aan een hamster, rat of dergelijke) het het diervriendelijkst is als je hem in een klap dood laat gaan.. Het is inderdaad niet rustig en misschien niet waardig, maar ik denk dat als het waardig moet zijn (dus met een spuitje) we teveel aan onszelf denken.

En dan bedoel ik dat wij vinden dat het waardiger is om te sterven met een spuitje, terwijl het voor het dier misschien minder leuk is. Ik denk dat je dan meer aan jezelf denkt.

Maar dit hangt natuurlijk heel erg van de situatie af, want als een dier helemaal niet tegen een spuitje vecht en gelijk dood is is het een ander verhaal als een dier uren tegen zo een spuitje vecht. Ook hangt het er vanaf wat het diertje heeft en wat voor ziekte het diertje heeft etc.

Aims

@ Mambobeach. Als het dier al uren ligt te lijden om dood te gaan en aan het wachten is totdat zijn hart stopt, vind ik al dat je te laat bent.
Jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor het dier en op het moment dat het dier al stopte met eten en drinken had de DA een belletje van jou moeten hebben.
Jij zegt dat het dier de kans moet krijgen om ''natuurlijk'' te overlijden, maar zo gaat dat niet meer. Het dier leeft niet in de natuur, het zit in een hok. Net zoals hierboven al gezegd wordt, ik zie de meerwaarde er niet van in.
Laatst bijgewerkt door Aims op 12-07-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Bij kleine dieren een overdosis narcose gas.

Bij grotere narcose en dan een spuitje.
Maar ook de pin kan.

Dood slaan alleen als het echt niet anders kan.
Bijvoorbeeld bij een gewonde wilde vogel waarvan je weet dat redden niet meer gaat.
En stress in de auto erger is dan de klap.
Ik zelf kan het niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:03

Less schreef:
Het is prettig dat het relatief snel is gegaan, een dier zien lijden moet je niet willen. Ik vind wel dat je snel moet handelen, of naar de da om te kijken of je het dier nog kunt helpen. Wanneer je weet dat het dier 'op' is dan maak je er een einde aan.

Waarom zou een dier natuurlijk moeten overlijden? Zie de meerwaarde er niet van in.

Omdat een spuitje geven ook niet alles is.
Een dier lang zien lijden niet nee, maar wanneer een diertje snel gaat vind ik dat beter.
Geen gezeul naar DA, geen autorit, geen vreemd persoon erbij...
Gewoon in eigen ruimte...

annastasia

Over wat voor dieren wil je het hebben?
Ze gebruiken namelijk ook wel de Guillotine, of dieren worden ''gestreched''
Verder is er nog een overdosis narcose middel (inhalatie en injectie)

Een hartpunctie is zeer snel, maar haast niet te doen bij een dier welke een beetje verzet heeft.
Voor de hond zou ik voor een spuit kiezen.
Paard ligt aan de situatie waarin deze zich bevind.
Koeien worden bij ons op verschillende manieren uit het lijden verlost.
Waarbij het schot het meest snelle en pijnloze is. De dieren welke voor destructie weg gaan krijgen een spuit. Welke methode ik het fijnste vind...................
Spuit kunnen ze erg tegen vechten waardoor het soms nog langer duurt.

Ik denk dat voor mijn hittepit paard een kogel het beste zou zijn. Daar zij bij een hechting ook 4x de ''normale'' dosis moest hebben om rustig te worden.

Bramasole

Nikki_ ik zie zelf geen verschil tussen welk dier dan ook. Je moet alleen wel goed kunnen mikken en kracht hebben om een grote hond in 1 keer "out" te krijgen. Als mijn paard tijdens een buitenrit zijn been breekt en de da kan niet in de buurt komen o.i.d. maar een jager is wel snel ter plaatse, dan is de keuze ook zo gemaakt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:04

josewoos schreef:
de huisdieren zoals mijn hond en katten, die gaan een spuitje krijgen als het zover is.
Paard krijgt de kogel.
Je hoort vaak dat beesten zo bang zijn bij de da, dus als het zo bij ons zou zijn, dan zal ik vragen of de da thuis kan komen en een spuitje kan geven. Om een hoop stress te voorkomen voor het beestje. Maar ja, en dan? Wat gebeurd er met het lichaam(pje) van het beest(je)? Bij de da laat ik het achter, maar zou dat thuis ook kunnen? (dat de da het mee neemt?)

Dan belt de da de dierenambulance op en zij halen dan de dier op. Je kan dan op een formulier aangeven wat je wilt hebben dat zij doen met de lichaam.

Britt

Liefst bij de da of op eigen terrein in laten slapen.
Bij mijn hamsters, mochten die het niet meer aan kunnen en het is midden in de nacht oid gaat er een zware steen op op het balkon ben ik bang. Of ik moet nog ether in huis gaan halen voor het geval dat, ook dat vind ik dan wel een redelijke manier.
Dieren langs de weg die het niet meer zullen overleven is ook een grote steen en einde verhaal.

Blue_Eyes

@Nikki__: Zoals ik in dat andere topic ook al zei: mijn oom, boer met een jachtvergunning, heeft meer dan eens een ongeneeslijk zieke jachthond de kogel gegeven op moment dat het voor het beest ondraaglijk werd. Hij wist dan al van de veearts dat er niets meer te genezen viel. Geen probleem, wat mij betreft. Het is niet beter of slechter dan een zielig, zenuwachtig beest dat te ziek is om te protesteren in een auto te proppen, nog banger de spreekkamer in te dragen en dan te wachten tot de spuit gaat werken.
Een tik op de kop zal bij een beetje hond niet meevallen, denk ik, dan moet je toch wel hard slaan en die kracht zou ik - althans persoonlijk - gewoon niet hebben in mijn armen.

MamboBeach

Aims schreef:
@ Mambobeach. Als het dier al uren ligt te lijden om dood te gaan en aan het wachten is totdat zijn hart stopt, vind ik al dat je te laat bent.
Jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor het dier en op het moment dat het dier al stopte met eten en drinken had de DA een belletje van jou moeten hebben.
Jij zegt dat het dier de kans moet krijgen om ''natuurlijk'' te overlijden, maar zo gaat dat niet meer. Het dier leeft niet in de natuur, het zit in een hok. Net zoals hierboven al gezegd wordt, ik zie dr meerwaarde er niet van in.

Dan verschillen wij van mening, mag! :)
Laten we het dan geen natuurlijk noemen maar uit zichzelf!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:05

C_arola schreef:
josewoos schreef:
de huisdieren zoals mijn hond en katten, die gaan een spuitje krijgen als het zover is.
Paard krijgt de kogel.
Je hoort vaak dat beesten zo bang zijn bij de da, dus als het zo bij ons zou zijn, dan zal ik vragen of de da thuis kan komen en een spuitje kan geven. Om een hoop stress te voorkomen voor het beestje. Maar ja, en dan? Wat gebeurd er met het lichaam(pje) van het beest(je)? Bij de da laat ik het achter, maar zou dat thuis ook kunnen? (dat de da het mee neemt?)

Dan belt de da de dierenambulance op en zij halen dan de dier op. Je kan dan op een formulier aangeven wat je wilt hebben dat zij doen met de lichaam.

Ah oke, thanks, nooit geweten! Goed om in gedachten te houden, al hoop ik uiteraard dat ik nog lang geen afscheid hoef te nemen van mijn beesten. Mijn vorige kat die moest ik op 20 jarige leeftijd laten inslapen, daar ben ik een week ziek van geweest van verdriet |(

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:05

MamboBeach schreef:
Less schreef:
Het is prettig dat het relatief snel is gegaan, een dier zien lijden moet je niet willen. Ik vind wel dat je snel moet handelen, of naar de da om te kijken of je het dier nog kunt helpen. Wanneer je weet dat het dier 'op' is dan maak je er een einde aan.

Waarom zou een dier natuurlijk moeten overlijden? Zie de meerwaarde er niet van in.

Omdat een spuitje geven ook niet alles is.
Een dier lang zien lijden niet nee, maar wanneer een diertje snel gaat vind ik dat beter.
Geen gezeul naar DA, geen autorit, geen vreemd persoon erbij...
Gewoon in eigen ruimte...

Tuurlijk is het fijner zoals jij het omschrijft alleen is de keerzijde van de medaille dat er vaak bij te lang wachten een hoop lijden bij komt kijken. En dat vind ik onnodig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:08

Vanzelf vredig overlijden is nog niet hetzelfde als urenlang liggen creperen tot ze uiteindelijk bezwijken.

Bij ons is er ook ooit een kat 'vanzelf' gestorven. Beestje was al een tijdje ziek, stond onder behandeling maar het mocht niet baten. Op een koude zondag besloot hij de geest te geven. Hij kon niet meer lopen (kon hij de dag voordien nog wel), alles deed hem pijn en z'n organen lieten het langzaam 1 voor 1 afweten. De kat konden we niet meer vervoeren (was hem te pijnlijk) en doordat het een zondag was heeft het even geduurd voor er een DA bereikbaar was. Zijn doodstrijd heeft uiteindelijk ook een uur of 2 (denk ik) geduurd en ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van dat ik niet de middelen had om hem te helpen (een grote steen durf ik dus ook niet en aan dodelijk middel kan ik ook niet zomaar geraken).

Zelf doden door een klap moet je toch echt ook maar durven en kunnen. Heb 1 keer een ekster z'n nek omgewrongen die ik langs de weg halfplat vond, achterkant zat aan het asfalt gekleefd en voorkant leefde nog half. Nachtenlang niet goed van geweest. Een kat of hond is dan gelijk al wat groter en als het dan ook nog je eigen dieren zijn wordt het helemaal niet meer vanzelfsprekend om hem zomaar een klap te geven, respect voor mensen die dat wel kunnen.

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:11

Ik kan niet spreken over paarden, ik heb ze zelf niet :n Maar als een van mijn honden niet meer verder kan dan laat ik de DA thuiskomen en nemen we waardig afscheid, de andere honden zijn er dan ook bij dan en kunnen ze op hun manier ook afscheid nemen. Ik heb ook wel eens een hond hier gehad die zich thuis niet liet benaderen, met haar had ik geen andere keus dan haar bij de DApraktijk in te laten slapen, dat zat mij niet lekker, maar voor haar was dat de beste keus, het zal voor elk dier wel anders zijn toch? Maar ik denk dat we allemaal toch gewoon uit gevoel denken dat we voor het beste kiezen, en dat moet je gewoon respecteren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:11

Op school volg ik de modules van proefdierbeheer.
Hierbij hebben we dus ook praktijklessen gehad.
Waaronder het euthanaseren van dieren.
- Ratten met een overdosis narcosemiddel.
- Kippen met een spuit euthasol
- Ratten middels een hartpunctie.

De 1ste en de laatste methode vond ik het fijnste en snelste.
Er waren kippen welke ook 3x de normale hoeveelheid toegediend hebben gekregen voordat ze gingen.
De ratten in de ''gasbak'' waren heel snel weg en ze konden tegelijk.
De ratten welke middels een hartpunctie zijn gegaan waren nog onder volledige narcose na een operatie. Als de dieren volledig bij kennis zijn is het moeilijker in 1x goed te prikken.
Maar in het hart zijn ze wel gelijk dood.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:12

Blue_Eyes schreef:
@Nikki__: Zoals ik in dat andere topic ook al zei: mijn oom, boer met een jachtvergunning, heeft meer dan eens een ongeneeslijk zieke jachthond de kogel gegeven op moment dat het voor het beest ondraaglijk werd. Hij wist dan al van de veearts dat er niets meer te genezen viel. Geen probleem, wat mij betreft. Het is niet beter of slechter dan een zielig, zenuwachtig beest dat te ziek is om te protesteren in een auto te proppen, nog banger de spreekkamer in te dragen en dan te wachten tot de spuit gaat werken.
Een tik op de kop zal bij een beetje hond niet meevallen, denk ik, dan moet je toch wel hard slaan en die kracht zou ik - althans persoonlijk - gewoon niet hebben in mijn armen.

Uhu, ik heb daar ook geen problemen mee. Hond is ongeneeselijk ziek, ja, als je dan goed kan schieten, heb ik er geen problemen mee. Maar dan spreek je wel over een humane manier.
Met mijn honden zal het ook nog dubio worden. Rex was op, daarbij was de keus vrij snel gemaakt. Die was ook zo weg.
Maar de andere, tja, ik wacht het af.
Zelf zou ik ze nooit kunnen afmaken.

SecretLIN

Re: Meest humane manier van euthanasie bij dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:13

Ongeacht wat voor dier dan ook ben ik voor het in laten slapen door een dierenarts

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:33

onze DA komt gelukkig bij ons thuis dus voor de kleine huisdieren. Mijn paard was ingeslapen op de wei. Toch niet de ideale manier hij was redelijk in paniek. Hij voelde het aan. Misschien een pin vriendelijker want dat is snel gedaan maar die klap van de pin zou ik niet uit mijn hoofd kunnen halen... maja we mochten niet egoistisch zijn toch?

Onze kippen worden echter de nek omgedraaid of met de bijl geslacht. Maar daar heb ik niks over te zeggen die zijn niet van mij. Ideaal vind ik het niet om met de bijl te doen, nek omdraaien mits goed uitgevoerd lijkt me wel goed voor ze. Dat is zo voorbij.Neem aan dat niet iedereen met zn kip naar de DA rent voor een spuitje?

Mijn pony word iig gewoon ingeslapen op zn weitje waar hij vertrouwt is. Katten ed worden dan thuis ingeslapen, wat er met het lichaam gebeurt bespreek je met je DA he ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:43

Less, natuurlijk is het niet goed om te lang te wachten maar ik vond het wel goed zo, heb nog een vriendin erbij gehad en gevraagd wat zij zou doen en vond dat dit ook het beste was, even daarna is ze overleden...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:51

het zelf doodmeppen van je huisdier is verboden.(grote huisdieren dan he).... en denk je nou serieus dat je de kracht hebt om een paard in 1 keer dood te slaan

ik zal altijd voor de spuit gaan.... niet omdat ik niet wil slachten maar omdat ik echt niet wil dat ie door wie of wat dan ook nog geconsumeerd wordt... en gewoon de kogel nee dat vind ik te ver gaan dat gaat gerust ook niet altijd goed...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:54

Tja, gewoon in laten slapen met narcose en dan de fatale spuit, bij huisdieren.

En bij grote dieren ook narcose en dan de fatale spuit of de pin, het gaat bij mij dan om het snelste uit het lijden te helpen, afhankelijk van wat de situatie is.

Maar wat is dat toch? ether, daar dood je geen dier mee of wel?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:56

Hangt er helemaal vanaf. Als ik een dier op straat vind (vogel, konijn of zo) dat zwaargewond is draai ik ze zelf de nek om of sla ze dood. Ga niet met een wild dier naar de dierenarts voor een spuitje, dat vind ik in zo'n geval onnodig lijden. Hoe sneller het dan over is hoe beter. (m'n moeder heeft eens met afschuw staan kijken hoe ik een zwaar gewond konijn dat aangevallen was en half verscheurd door een hond de nek omdraaide)

Als het om mijn eigen dieren gaat hangt het ook van de situatie af. Natuurlijk heb ik het liefste dat ze uit zichzelf gaan, zodat je die zware beslissing niet hoeft te nemen. Als dat geen oplossing is omdat ze teveel pijn hebben of te ziek zijn hangt het van het dier in kwestie af wat ik doe. Voor een van mijn katten is de dierenarts (na een langdurige ziekte en dus vele bezoeken, onderzoeken en prikken) erg traumatisch geweest, die zal ik als het nodig is zelf afmaken, veilig thuis, op haar favoriete plekje met haar favoriete speelgoed/ handdoek in haar buurt. Voor de andere 2 weet ik het gewoon niet, dat zien we op het moment dat het zover is wel. Tot nu toe heb ik altijd het "geluk" gehad dat mijn vorige katten "uit zichzelf" zijn gegaan. 1 is aangereden, die dacht een vrachtwagen terug te kunnen koppen, de ander heeft waarschijnlijk een hartstilstand gehad, die was de avond ervoor kerngezond en vonden we s'ochtends dood op bed, tussen ons in. Beestje was 9.

Voor mijn paard heb ik het liefste de pin, ze gaat graag mee met de trailer omdat dat altijd leuke dingen betekent (strand, bos, in elk geval een feestje) maar als dat om wat voor reden dan ook niet kan (te ziek om op de trailer te laden, been gebroken, ...) de spuit. Niet elke VA schiet thuis en in zo'n geval ga ik niet eerst zoeken naar een VA die thuis schiet en het dier ondertussen laten lijden. Dan bel ik de eerste de beste VA die meteen kan komen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:01

Hangt volledig af van welk dier het is.
- Een ziek visje gaat hier tussen 2 tegels (visjes zijn maar goed en wel 2cm... het gewicht van een tegel alleen is al voldoende)
- Knaagdieren, konijnen,... gaan naar de dierenarts, eerst onder narcose en dan de fatale prik. Tenzij het een dier is dat helse pijnen doorstaat (stel je vogeltje of ratje is ernstig verwond door de kat en herstel is onmogelijk) dan zoek ik het eerste beste scherp of zwaar voorwerp en maak ik er zelf een einde aan... liever niet natuurlijk. Als het een beetje mogelijk is, ga ik naar de DA :j
- Katten, honden,... altijd euthanasie via de DA.
- Voor paarden en dergelijke kies ik voor de slacht als ze nog fit in het hoofd zijn en kunnen lopen. Kunnen ze dat niet meer, dan euthanasie via de DA.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:47

Mjay schreef:
het zelf doodmeppen van je huisdier is verboden.(grote huisdieren dan he).... en denk je nou serieus dat je de kracht hebt om een paard in 1 keer dood te slaan

ik zal altijd voor de spuit gaan.... niet omdat ik niet wil slachten maar omdat ik echt niet wil dat ie door wie of wat dan ook nog geconsumeerd wordt... en gewoon de kogel nee dat vind ik te ver gaan dat gaat gerust ook niet altijd goed...

Je paard hoeft niet perse voor consumptie.
Als jij dat niet wilt dan hoeft dat niet, maar dan betaal je er alleen wat voor.
Dier wordt daarna alsnog naar destructie afgevoerd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:59

mijn huisdieren krijgen een spuitje...ook de paarden.

De 'wilde'dieren....bijvoorbeeld een pad die ik met de bosmaaier onherstelbaar verwond heb,die onthoofd ik meteen met een schep....geld ook voor gewonde muisjes,vogeltjes...(als het niet meer te redden is).
En ik neem mij al jaren voor een mes in de auto te leggen....als er dan een hert aangereden is en er slecht aan toe is,dan kun je tenminste de halsslagader doorsnijden....

Hoe sommige boeren jonge hondjes en katjes aan hun eind helpen?ze verdrinken ze,of ze gooien ze tegen de muur....(steriliseren lijkt mij een beter plan maar goed....)

Ik ken een verhaal van een franse boer,die liet 1 pup leven en als hij dan drie maanden was gooiden ze hem in een meer en duwden hem netzolang van de kant af dat hij verdronk....dit gebeurde z'on 50 jaar geleden...ik mag toch hopen dat dat soort praktijken niet meer plaatsvinden....

Fransen gaan raar met dieren om...het word al wat beter dan vroeger....het lijkt wel hoe zuidelijker je komt hoe minder een dier betekent..