Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jinkk schreef:Sorry hoor, maar ik als cavia liefhebber moet hier toch even op inspringen.
Een konijn en cavia gaan dus totaal NIET samen!
Een konijn spreekt voornamelijk de taal met zijn lichaam,oren omhoog end. Een cavia doet dit met geluiden.
Ze kunnen elkaar niet begrijpen. Zo hebben ook de beestjes andere behoeftes. Een cavia heeft vit C nodig en kan niet zonder. Als je een konijn teveel vit C voert krijgt het blaastenen en gruis..:S Geen goeie combi dus!
Ik heb hier moeder en dochter konijn samen zitten, maar dat is gewoon geluk dat het goed is gegaan.
Accepteer nou eens dat ook andere mensen wel eens gelijk kunnen hebben en niet alleen de mensen die het jou vertellen en het dus zogenaamd goed hebben. Want wat je nu allemaal verteld blijkt wel weer dat je dus niet altijd goed bent voorgelicht.
Iney schreef:Iggy en Ozzy zijn een voedster met een gecastreerde man. Er zitten bij ons idd steenmarters maar mijn andere konijnen hebben ook een ren en daar is nooit wat gebeurd. Ze zitten nu weer binnen gescheiden. Ik laat de wondjes genezen en dan ga ik wat dingen proberen.
Iney schreef:Ik weet het bijna zeker, ze hebben niet gevochten. Het is een beest geweest. Bij ons zitten ook steenmarters. En anders zouden ze nu ook wel tegen elkaar kippelen. Hokken staan tegen elkaar aan.
Wondjes moeten eerst genezen worden. Bedankt cynthia, heb ookal wat dingetjes uitgeprint over koppelen maar alle informatie kan ik gebruiken.
Wat ik nu ga doen:
1. wondjes laten genezen.
2. het gat van het trapje afdichten. Dan mogen ze samen een dagje in het hok en kijk ik om de 10min. Dat een week lang. Laat ze eerst daar maar eens aan wennen.
3. Overdag mogen ze in de ren alleen als ik thuis ben. En ik zet er nog een hek omheen.
smokey17 schreef:Iney schreef:Mijn laatste reactie hierop en dan wil ik graag wil ONtopic.
Konijnen weten na 2 maanden niet eens meer dan het konijn waar ze het hok mee delen hun broer of zus is. Kopels die later samengesteld worden kunnen heel goed en zeker ook 2 voedsters.
Klinkt heel zorgzaam ''hier hebben we alle rammen ingegooit'' rammen gaan niet samen. Tenzij je ze op zeer jonge leeftijd castreerd dat de hormonen nog niet ontwikkeld zijn.
Mijn evaringen met kinderboerderijen zijn slecht. En een konijn met een cavia? Ze hebben allebij een vriendje van hetzelfde soort nodig. Konijnen en cavia's zijn heel verschillend.
Nou die rammenburcht is echt de oplossing geweest. Beestjes vechten niet, hebben alle ruimte
Konijnen en cavia's gaan uitstekend samen.
Die combinatie zie ik heel veel en gaan stukken beter dan konijn met konijn. Juist omdat het verschillende soorten zijn... kunnen prima samen spelen!
Nee hoor. Ik zit lang genoeg in de konijnen(ach nog maar mijn hele leven) om te weten waar ik het over heb.
Succes ermee.... ik lees het wel als ze elkaar afgeslacht hebben
miesje890 schreef:Iney schreef:Ik weet het bijna zeker, ze hebben niet gevochten. Het is een beest geweest. Bij ons zitten ook steenmarters. En anders zouden ze nu ook wel tegen elkaar kippelen. Hokken staan tegen elkaar aan.
Wondjes moeten eerst genezen worden. Bedankt cynthia, heb ookal wat dingetjes uitgeprint over koppelen maar alle informatie kan ik gebruiken.
Wat ik nu ga doen:
1. wondjes laten genezen.
2. het gat van het trapje afdichten. Dan mogen ze samen een dagje in het hok en kijk ik om de 10min. Dat een week lang. Laat ze eerst daar maar eens aan wennen.
3. Overdag mogen ze in de ren alleen als ik thuis ben. En ik zet er nog een hek omheen.
Ik wil je, zoals hierboven al genoemd is, vermelden naar http://www.bunnybunch.nl/community. Dit is een konijnenforum waar mensen zitten die super verstand hebben van konijnen! Je kan je probleem daar uitleggen en vragen om hulp.
Een reactie op jou reactie
1. Zou ik ook doen, als je het echt niet vertrouwd kan je altijd naar een konijnkundige da gaan (voor goeie konijnkundige da verwijs ik je nogmaals naar de bunnybunch site).
2. Waarom? Ze hebben hun ruimte lekker nodig. Als je echt denkt dat ze niet gevochten hebben, dan is dat nergens voor nodig.
3. Ik zou er inderdaad een 2e ren / hek omheen zetten zodat je zeker weet dat er geen beesten bij kunnen? heb je de bovenkant ook afgesloten met een net? Dit voorkomt dat jou beestjes eruit springen en dat er ongewenste dieren in jou ren komen.
Ik wens je super veel succes en ik hoop je graag te zien op http://www.bunnybunch.nl
Al vraag je daar geen hulp en lees je daar alleen mee, geloof mij, je leert daar echt een hoop over konijntjes
Cynthiaaapje schreef:Koppelen zou ik in 1x doen in een voor beiden neutrale ruimte..
- eerst zorgen dat ze beiden gezond zijn.
Dag van de koppeling (trek er minimaal een dag voor uit)
- rennetje ontsmetten en deze op een neutrale plaats neer zetten, hooi en water er in doen (GEEN BIKS OF ANDER LEKKERS)
- ovenhandschoenen en plantenspuit bij de hand, voor het geval ze gaan vechten
- konijnen er te gelijk in de ren zetten, ze zullen achter elkaar aan gaan rennen, op elkaar rijden enz.. Niet meer uit elkaar halen, tenzij ze elkaar zo wat afmaken.
- na een uurtje ongeveer kun je al zien of deze twee het met elkaar kunnen vinden of niet.. Zo ja,
- bakje biks of groenvoer er bij in zetten en kijken hoe dit gaat, of ze elkaar het eten gunnen..
Gaat dit goed, dan kun je je andere hok gaan schoonmaken en ontsmetten en dan savonds misschien met zn tweeen in het grootste deel van het hok zetten. (als de een het trappetje niet op durft en de ander wel, worden ze terretoriaal en kan dat alsnog op vechten uitlopen..)
T3mptati0n schreef:Wij hebben op onze kinderboerderij 6 rammetjes die elk 2 aan 2 in een hok zitten en overdag naar buiten kunnen in de ren allemaal door elkaar heen, en dit gaat al 3 weken prima. Ook lopen een vrouwtjes cavia's tussen door en dit gaat ook prima. Er zit nu zelfs een chinchilla bij in, haha de konijnen zijn gek op dat dier.