Wie helpt mij dit raadsel oplossen? Konijnen onder de wonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:59

Sorry hoor, maar ik als cavia liefhebber moet hier toch even op inspringen.

Een konijn en cavia gaan dus totaal NIET samen!
Een konijn spreekt voornamelijk de taal met zijn lichaam,oren omhoog end. Een cavia doet dit met geluiden.
Ze kunnen elkaar niet begrijpen. Zo hebben ook de beestjes andere behoeftes. Een cavia heeft vit C nodig en kan niet zonder. Als je een konijn teveel vit C voert krijgt het blaastenen en gruis..:S Geen goeie combi dus!

Ik heb hier moeder en dochter konijn samen zitten, maar dat is gewoon geluk dat het goed is gegaan.
Accepteer nou eens dat ook andere mensen wel eens gelijk kunnen hebben en niet alleen de mensen die het jou vertellen en het dus zogenaamd goed hebben. Want wat je nu allemaal verteld blijkt wel weer dat je dus niet altijd goed bent voorgelicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:47

Wanneer konijnen in paniek raken of angstig zijn, kunnen ze soms het gaas gaan rammen. En gaas kan dan aardig scherp zijn.
Ik heb hier laatst een aanloper gehad (baas is terug gevonden) en die in een ren buiten gezet, omdat ik een hok klaar moest maken. Beestje was wat schrikkig van alle gebeurtenissen en ramde constant in het gaas. Misshien dat dat het kan zijn.

@Smokey 17, ik jouw beweringen kan ik me totaal niet vinden, het staat haaks op alles wat ik over konijnen weet. Ik schrik er van dat sommige konijnenfokkers deze gedachte ondersteunen, ik vind het op zijn zachtst gezegd konijnonvriendelijk. Veel kinderboerderijen staan nou niet bepaald bekend om hun kunde van dieren. Dat ze ze hebben wil niet altijd zeggen dat het verstand er van er ook is.
Ik was laatst op een kinderboerderij en daar was een Franse hangoor, mooi shoon en groot hok met ren 3 a 4 m2 en een zeiltje tegen de zon. Met enig enthousiasme kijk ik in het hok, zit het beest alleen en loopt er pus uit zijn oog. |(

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:57

Jinkk schreef:
Sorry hoor, maar ik als cavia liefhebber moet hier toch even op inspringen.

Een konijn en cavia gaan dus totaal NIET samen!
Een konijn spreekt voornamelijk de taal met zijn lichaam,oren omhoog end. Een cavia doet dit met geluiden.
Ze kunnen elkaar niet begrijpen. Zo hebben ook de beestjes andere behoeftes. Een cavia heeft vit C nodig en kan niet zonder. Als je een konijn teveel vit C voert krijgt het blaastenen en gruis..:S Geen goeie combi dus!

Ik heb hier moeder en dochter konijn samen zitten, maar dat is gewoon geluk dat het goed is gegaan.
Accepteer nou eens dat ook andere mensen wel eens gelijk kunnen hebben en niet alleen de mensen die het jou vertellen en het dus zogenaamd goed hebben. Want wat je nu allemaal verteld blijkt wel weer dat je dus niet altijd goed bent voorgelicht.

Ik heb al een paar jaar, een konijn en cavia bij elkaar in en dat gaat super! Voor mijn cavia doe ik vit. C druppels door het water en dat plast het konijn weer uit. Verder hebben ze geen ruzie of iets dus het kan super!

@Inez; Ik zou ze toch proberen bij elkaar te houden.

InezFlip

Re: Wie helpt mij dit raadsel oplossen? Konijnen onder de wonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 01:01

@patty, het gaat meer om het feit dat ze niet heel veel aan elkaar hebben.

Ze zitten nu appart, mochten het gevechten zijn geweest kunnen ze nu niet weer vechten. Eerst moeten de wonden genezen. Dan ga ik ze nog een keer in het hok doen maar mogen ze niet naar benden. Ik ga elke 10 min even kijken. Dan wenen ze eerst daar aan. Dan mogen ze overdag 30 min in de ren terwijl ik thuis ben. Ik ga nog een hek zetten om de ren voor de zekerheid.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 06:35

Iney ik wil je graag verwijzen naar: www.bunnybunch.nl

Verder vind ik het super dat je aan de huisvesting van je konijnen hebt gedacht, dat je je rammetje hebt laten castreren en dat je ze als koppeltje wilt houden.

Alleen verkijk je niet op het koppelen.
Hier bijna alles over het koppelen:
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/koppe ... ijnen.html

En als je het niet snapt registreer je dan op het forum en zij helpen je waarschijnlijk met een gerust hart verder.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:29

Iney schreef:
Iggy en Ozzy zijn een voedster met een gecastreerde man. Er zitten bij ons idd steenmarters maar mijn andere konijnen hebben ook een ren en daar is nooit wat gebeurd. Ze zitten nu weer binnen gescheiden. Ik laat de wondjes genezen en dan ga ik wat dingen proberen.

Het punt is als de konijntjes zich echt niet mogen dan vechten ze gewoon door hoor!
Dus dan hadden ze zich echt nog wel in de haren gevlogen ondanks de wondjes.
Ik denk echt aan een ander dier die van buitenaf geprobeert heeft om ze te beschadigen.En konijntjes kunnen zo (dom)nieuwsgierig zijn en gewoon op dat dier aflopen om te ruiken wie dat is.

mannetje vrouwtje gaat meestal heel goed,2 voedsters of 2 rammen gaat meestal niet(uitzonderingen daargelaten)
Het gekke is dat je beter 10 vrouwtjes met 1 mannetje kunt samen zetten dan 2 vrouwtjes alleen!

wel zielig dat ze de koppies kapot hebben!maar nogmaals als ze echt elkaar niet kunnen zien dan hoor je ze geregeld door het hok stuiven en grommen!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 12:34

Ik weet het bijna zeker, ze hebben niet gevochten. Het is een beest geweest. Bij ons zitten ook steenmarters. En anders zouden ze nu ook wel tegen elkaar kippelen. Hokken staan tegen elkaar aan.

Wondjes moeten eerst genezen worden. Bedankt cynthia, heb ookal wat dingetjes uitgeprint over koppelen maar alle informatie kan ik gebruiken.

Wat ik nu ga doen:
1. wondjes laten genezen.
2. het gat van het trapje afdichten. Dan mogen ze samen een dagje in het hok en kijk ik om de 10min. Dat een week lang. Laat ze eerst daar maar eens aan wennen.
3. Overdag mogen ze in de ren alleen als ik thuis ben. En ik zet er nog een hek omheen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:38

Klinkt meer als een marter of bunzing, die hebben maar een kleine opening nodig om binnen te komen, en kunnen je konijnen doodbijten. Een bunzing of marter komt altijd terug als het mislukt is, dus je hok hermetisch afsluiten!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:40

Hoe wil je dat 's nachts doen? Om die 10min uit bed? Ik denk ook dat een week lang wel veel is om elke 10min te kijken. Misschien kun je het loop van de week wat later kijken, alleen als het goed gaat natuurlijk.

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:43

Iney schreef:
Ik weet het bijna zeker, ze hebben niet gevochten. Het is een beest geweest. Bij ons zitten ook steenmarters. En anders zouden ze nu ook wel tegen elkaar kippelen. Hokken staan tegen elkaar aan.

Wondjes moeten eerst genezen worden. Bedankt cynthia, heb ookal wat dingetjes uitgeprint over koppelen maar alle informatie kan ik gebruiken.

Wat ik nu ga doen:
2. het gat van het trapje afdichten. Dan mogen ze samen een dagje in het hok en kijk ik om de 10min. Dat een week lang. Laat ze eerst daar maar eens aan wennen.
3. Overdag mogen ze in de ren alleen als ik thuis ben. En ik zet er nog een hek omheen.

Ik wil je, zoals hierboven al genoemd is, vermelden naar www.bunnybunch.nl/community. Dit is een konijnenforum waar mensen zitten die super verstand hebben van konijnen! Je kan je probleem daar uitleggen en vragen om hulp.

Een reactie op jou reactie :P

1. Zou ik ook doen, als je het echt niet vertrouwd kan je altijd naar een konijnkundige da gaan (voor goeie konijnkundige da verwijs ik je nogmaals naar de bunnybunch site).
2. Waarom? Ze hebben hun ruimte lekker nodig. Als je echt denkt dat ze niet gevochten hebben, dan is dat nergens voor nodig.
3. Ik zou er inderdaad een 2e ren / hek omheen zetten zodat je zeker weet dat er geen beesten bij kunnen? heb je de bovenkant ook afgesloten met een net? Dit voorkomt dat jou beestjes eruit springen en dat er ongewenste dieren in jou ren komen.

Ik wens je super veel succes en ik hoop je graag te zien op www.bunnybunch.nl
Al vraag je daar geen hulp en lees je daar alleen mee, geloof mij, je leert daar echt een hoop over konijntjes :D

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:47

smokey17 schreef:
Iney schreef:
Mijn laatste reactie hierop en dan wil ik graag wil ONtopic.

Konijnen weten na 2 maanden niet eens meer dan het konijn waar ze het hok mee delen hun broer of zus is. Kopels die later samengesteld worden kunnen heel goed en zeker ook 2 voedsters.

Klinkt heel zorgzaam ''hier hebben we alle rammen ingegooit'' rammen gaan niet samen. Tenzij je ze op zeer jonge leeftijd castreerd dat de hormonen nog niet ontwikkeld zijn.

Mijn evaringen met kinderboerderijen zijn slecht. En een konijn met een cavia? Ze hebben allebij een vriendje van hetzelfde soort nodig. Konijnen en cavia's zijn heel verschillend.

Nou die rammenburcht is echt de oplossing geweest. Beestjes vechten niet, hebben alle ruimte :)

Konijnen en cavia's gaan uitstekend samen.

Die combinatie zie ik heel veel en gaan stukken beter dan konijn met konijn. Juist omdat het verschillende soorten zijn... kunnen prima samen spelen!

Nee hoor. Ik zit lang genoeg in de konijnen(ach nog maar mijn hele leven) om te weten waar ik het over heb.

Succes ermee.... ik lees het wel als ze elkaar afgeslacht hebben

En eventjes hierop een reactie..

Ten eerste.. konijnen en cavia's kunnen NOOIT samen, ze spreken elkaars taal niet en kunnen zelfs gaan vechten tot grote gevolgen van dien! Doe dit absoluut nooit.

Ten tweede... konijnen leven in groepen, dus een konijn alleen laten is zielig, ALTIJD. Ook al geef je dat beestje nog zoveel aandacht. dat is gewoon zielig! Je kan nooit dag en nacht 24/7 bij dat konijntje zijn en weten wat hij/zij nodig heeft. Zorg voor een vriendje / vriendinntje. Als je dit eenmaal hebt meegemaakt snap je waarover ik het heb.

Ten derde... mannetjes + mannetjes en vrouwtjes + vrouwtjes is nooit een goede combinatie, misschien gaat 1 op de 10 goed, maar dit komt bijna nooit voor. Het garandeerd ook niet of het goed gaat als ze familie van elkaar zijn, konijnen merken dit namelijk niet.

Ten vierde (ja ik blijf bezig)... als jij zo goed denkt dat je verstand van konijnen hebt, moet je eens lezen op www.bunnybunch.nl/community Dan zul je zien dat je er de ballen geen verstand van hebt. Geef dan ook geen advies op konijnengebied, want hier breng je andere mensen op het verkeerde spoor, en dit alleen maar ten slechte van de konijnen.

AMEN...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:48

Koppelen zou ik in 1x doen in een voor beiden neutrale ruimte..

- eerst zorgen dat ze beiden gezond zijn.

Dag van de koppeling (trek er minimaal een dag voor uit)
- rennetje ontsmetten en deze op een neutrale plaats neer zetten, hooi en water er in doen (GEEN BIKS OF ANDER LEKKERS)
- ovenhandschoenen en plantenspuit bij de hand, voor het geval ze gaan vechten
- konijnen er te gelijk in de ren zetten, ze zullen achter elkaar aan gaan rennen, op elkaar rijden enz.. Niet meer uit elkaar halen, tenzij ze elkaar zo wat afmaken.
- na een uurtje ongeveer kun je al zien of deze twee het met elkaar kunnen vinden of niet.. Zo ja,
- bakje biks of groenvoer er bij in zetten en kijken hoe dit gaat, of ze elkaar het eten gunnen..

Gaat dit goed, dan kun je je andere hok gaan schoonmaken en ontsmetten en dan savonds misschien met zn tweeen in het grootste deel van het hok zetten. (als de een het trappetje niet op durft en de ander wel, worden ze terretoriaal en kan dat alsnog op vechten uitlopen..)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:54

miesje890 schreef:
Iney schreef:

Wat ik nu ga doen:

Ik wil je, zoals hierboven al genoemd is, vermelden naar http://www.bunnybunch.nl/community. Dit is een konijnenforum waar mensen zitten die super verstand hebben van konijnen! Je kan je probleem daar uitleggen en vragen om hulp.

Een reactie op jou reactie :P

1. Zou ik ook doen, als je het echt niet vertrouwd kan je altijd naar een konijnkundige da gaan (voor goeie konijnkundige da verwijs ik je nogmaals naar de bunnybunch site).
2. Waarom? Ze hebben hun ruimte lekker nodig. Als je echt denkt dat ze niet gevochten hebben, dan is dat nergens voor nodig.
3. Ik zou er inderdaad een 2e ren / hek omheen zetten zodat je zeker weet dat er geen beesten bij kunnen? heb je de bovenkant ook afgesloten met een net? Dit voorkomt dat jou beestjes eruit springen en dat er ongewenste dieren in jou ren komen.

Ik wens je super veel succes en ik hoop je graag te zien op http://www.bunnybunch.nl
Al vraag je daar geen hulp en lees je daar alleen mee, geloof mij, je leert daar echt een hoop over konijntjes :D

Ik heb al 9 jaar konijnen en zit al op een ander konijnenforum :) Het hok wat speciaal voor hun gemaakt is is 130cm. Met daaronder een ren. Helemaal afgesloten gaas van 1bij1cm daar kan toch geen steenmarter door heen? En mijn andere konijnen laten ze altijd met rust.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:57

Cynthiaaapje schreef:
Koppelen zou ik in 1x doen in een voor beiden neutrale ruimte..

- eerst zorgen dat ze beiden gezond zijn.

Dag van de koppeling (trek er minimaal een dag voor uit)
- rennetje ontsmetten en deze op een neutrale plaats neer zetten, hooi en water er in doen (GEEN BIKS OF ANDER LEKKERS)
- ovenhandschoenen en plantenspuit bij de hand, voor het geval ze gaan vechten
- konijnen er te gelijk in de ren zetten, ze zullen achter elkaar aan gaan rennen, op elkaar rijden enz.. Niet meer uit elkaar halen, tenzij ze elkaar zo wat afmaken.
- na een uurtje ongeveer kun je al zien of deze twee het met elkaar kunnen vinden of niet.. Zo ja,
- bakje biks of groenvoer er bij in zetten en kijken hoe dit gaat, of ze elkaar het eten gunnen..

Gaat dit goed, dan kun je je andere hok gaan schoonmaken en ontsmetten en dan savonds misschien met zn tweeen in het grootste deel van het hok zetten. (als de een het trappetje niet op durft en de ander wel, worden ze terretoriaal en kan dat alsnog op vechten uitlopen..)

Ik heb mijn andere konijnen ook gekoppeld dus ik weet wel hoe het moet :) Ze durven allebij van het trappetje af en ze zijn al half gekoppeld.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:03

Wist je dan stap voor stap koppelen alleen maar meer stress en afkeer tegen elkaar opwekt?

Goe dat ze al weten hoe ze het trappetje op en af moeten..

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:08

kijk, ze waren gekopeld en gingen samen het hok in. Kwam onder de wondjes en heb ze weer gescheiden. Ik heb alles uitgesloten dat als ze gevochten zouden hebben dat dat niet weer kon. Nu weet ik dat ze niet gevochten hebben maar laat ze wel appart omdat hun hokken geen neutraal terein zijn en ik ga pas kopelen als ze genezen zijn, de beestjes hebben al zo veel stress gehad.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:12

Heel strak plan Iney..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:32

mijn ervaring met cavia en konijn samen is ook negatief!
Als een konijn met zijn achterpoten uithaald en de cavia raakt dan kan een cavia erdoor overlijden!
Ik vind het géén goede combinatie om ze samen in een hok te zetten.misschien word het een ander verhaal als de dieren 20m2 hebben om te rennen dan hebben ze genoeg uitwijk mogelijkheden,maar een hokkie met bijv. een rennetje 2m2 vind ik echt zielig om dan cavia en konijn in te zetten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:46

Grappig, dit doet me ergens aan denken.

Ik had op 1 van mijn kinderboerderijen ook zo'n hok met trappetje. Een koppel dat elkaar al jaren kende werd afstand gebracht en gingen dus als bewoner dat hok in. Ik stop ze er in en ga verder met me taken. Achter me rug hoor ik wat kabaal en ik kijk om.
Precies op tijd om te zien hoe de 2 konijnen totaal in paniek op de vlucht slaan voor onze huis-tuin-en-keukenkat. Met z'n 2 tegelijk de trap op, stoten hun kop tegen de te smalle openingen, vallen er weer af en kruipen er dan van ellende maar half onder...

Konijnen zijn nu eenmaal niet al te slim in paniek situaties. Gewoon vol houden. Het klinkt niet alsof ze geknokt hebben. Klinkt meer als een traditioneel hang-in-het-gaas-van-de-stress-ongelukje.

Voor alle andere mensen hier. Het maken van konijnen koppels is niet zo makkelijk. Ik doe het vaak (te vaak met alle dumpkonijnen die ik per week krijg(iemand nog ene konijn, of 10?)) . Maar de ideale combinatie bestaat uit gratie van het dier.
Zo heb ik een koppel gehad van 3 mannen die het perfect samen deden, nooit ruzie. Heb ik een groep van 7 vlaamse reus voedsters die het ook goed doen. Een combi van konijn ram en cavia ram heb ik ook, gaat al jaren perfect. Maar ik heb er ook die ik niet samen wil of kan houden... Er is geen hok groot genoeg om ze de ruimte te geven als 1 van die besluit te knokken.
Het punt is dat je het nooit zal weten tot je het geprobeerd hebt. Zolang je dieren de ruimte geeft kan een beetje knokken ook heus geen kwaad. Ze stoppen er wel mee.
Mijn 7 vlaamse reuzen voedsters hebben een giga ruimte (http://www.degooiseark.nl/plaatjes/rabbitcitynaarden.jpg maar dan zonder groen gras meer, dat slopen ze elke keer). Maar heus dat ik 's ochtends wel eens binnenstap en denk van... He dat wondje aan je oor had je gisteren toch niet? Ze bepalen hun rangorde en soms word dat herbevestigd.

Konijnen gaan ook niet zomaar dood. Gebruik je gezonde verstand en dan komt het heus wel goed.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:09

Waarom is iedereen zo negatief over een konijn en cavia samen. Ik weet dat ze elkaar taal niet spreken. Ik heb ze al een paar jaar bij elkaar inzitten omdat mijn konijn niet met ons andere kon heb ik deze combi geprobeert en dat gaat super! Dus het kan wel!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:17

Wij hebben op onze kinderboerderij 6 rammetjes die elk 2 aan 2 in een hok zitten en overdag naar buiten kunnen in de ren allemaal door elkaar heen, en dit gaat al 3 weken prima. Ook lopen een vrouwtjes cavia's tussen door en dit gaat ook prima. Er zit nu zelfs een chinchilla bij in, haha de konijnen zijn gek op dat dier.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:59

Je doet een hamster toch ook niet samen met een rat? Of een gerbil met een muis?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:34

T3mptati0n schreef:
Wij hebben op onze kinderboerderij 6 rammetjes die elk 2 aan 2 in een hok zitten en overdag naar buiten kunnen in de ren allemaal door elkaar heen, en dit gaat al 3 weken prima. Ook lopen een vrouwtjes cavia's tussen door en dit gaat ook prima. Er zit nu zelfs een chinchilla bij in, haha de konijnen zijn gek op dat dier.

Dat is dan een leuke voor de AID, in de dierenwelzijnswet staat nadrukkelijk dat het bijeen zetten van dieren die niet elkaars soortgenoten zijn, schadelijk zijn voor de psyche van het dier. Daarnaast spoort het ook niet met de hygienecode van kinderboerderijen. Dus een goede zet van deze kinderboerderij om de dieren bij elkaar te zetten, het heeft ook veel educatieve waarde om bezoekers te leren dat dit de goede huisvesting is. :?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:00

En als het al drie weken goed gaat, hoe oud zijn die dieren dan? Jonge rammetjes gaan nog weleens prima zolang ze nog niet aan het puberen zijn, maar dat kan zo omslaan. En natuurlijk zijn er voorbeelden van rammen samen wat goed gaat of een stel voedsters, maar als je de keuze hebt ga dan voor een voedster met een gecastreerde ram.

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:35

rammetjes gaat in het begin bijna altijd goed.. totdat ze in de pubertijd komen, en ze last krijgen van de hormonen. Dan is het zo gebeurd, en dan bijten ze elkaar totdat het te laat is (echt te laat...

Ik zou ook nooit voedster + voedster en ram + ram doen.. Dit gaat misschien 1 op de 10 keer goed. Zou het echt niet resceren..

Maar Iney,

Het was niet mijn intentie om over te komen dat je geen verstand hebt van konijnen of wat dan ook, maar je bent nooit te oud om nog iets bij te leren, en zeker als het gaat over konijnen. Ik vind wel dat je niet echt een slimme zet hebt gedaan om ze apart te houden en dadelijk weer opnieuw koppelen, dit wekt alleen maar stress op, en stel dat ze dadelijk niet meer bij elkaar kunnen (die kans is er altijd).. wat doe je dan? Laat je die beestjes alleen wegkwijnen?

groetjes,