Grasparkiet, pellets of toch gewoon zaden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:41

Hoi Mischa, niet ik maar jij was zoekende, toch? Ik weet inmiddels wel wat ik moet voeren en heb mijn keus gemaakt. Géén pellets/brokken dus voor mijn dieren. Echt, diervoederfabrikanten zonder winstoogmerk (dus op zoek naar de goedkoopste grondstoffen) die zijn er niet. Geeft niet, iedereen moet leven. Alleen mijn dieren zijn daar niet langer 'de dupe' van en ik vind het jammer en storend wanneer 'men' dan toch denkt dat brok/pellets beter/het beste zijn want er zit zogenaamd alles in...... Ja, qua samenstelling (eiwitten, koolhydraten) is het er wel. Maar in rubber banden zit ook eiwit........ Als je naar het ingrdiëntenlijstje kijkt dan kom je er veelal heel bekaaid af.

Veel succes met jouw beslissing over wat je je vogeltjes zult voeren want natúúrlijk wil je het beste voor ze.

_Ananas_

Re: Grasparkiet, pellets of toch gewoon zaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:59

Helaas komt het zaad toch echt uit landen waar nog gespoten wordt met diverse landbouwgiffen als DDT. Dit maakt dat het zaad gewoon vol zit met gifstoffen! Vogels zijn daar juist heel gevoelig voor. Er zijn merken die hun zaad meer spoelen (bv Xtra vital) maar je maakt mij niet wijs dat je dat gif eruit spoelt! Mijn valkjes staan op Harrisons omdat dit puur biologisch is. Geen vervuilde rotzooi erin! Ze zijn er absoluut veel beter uit gaan zien, qua veren en ook bv de snavel.

Wel krijgen ze wat biologisch zaad als extraatje af en toe en bv een ongezouten en ongebakken macademianoot. Natuurlijk behoren ook groente en fruit (uit eigen tuin) tot hun menu!

Ze gaan regelmatig mee naar buiten om hun luchtzakken lekker door te laten waaien en genoeg uv op te vangen. Voor de winter heb ik dan weer een uv- lamp omdat ze dan niet zo lang mee naar buiten kunnen.

Ik denk niet dat je in dit geval honden- of kattenbrokken kan vergelijken met vogelpellets Rosita..

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:32

Mischa schreef:
Rosita, ik vind je wel wat kort door de bocht. Ik heb me wat betreft dit niet laten informeren bij dierenwinkels, en ik koop al helemaal niks bij 'de verguisde dierenwinkel'', zoals jij dat noemt, en als je mijn post leest moet je daar toch ook wel uit kunnen halen dat ik me niet zomaar door de eerste de beste laat vertellen wat goed is voor de dieren.
Je eerste post was zo kort geformuleerd dat ik nauwelijks je punt heb kunnen ontdekken, nu is het me wel duidelijk waarop je doelt, waarvoor dank, en wat dat betreft zit je zeker op de juiste weg. Heb je je trouwens ook verdiept in de verschillen in hondenvoer, en dan bedoel ik niet alleen merken die met afval werken zoals Nestlé ect. wat jij benoemde, maar er zijn wel degelijk fabrikanten die anders te werk gaan, en dan moet je niet zoeken onder de ''premium'' voeders, daar ga je ze niet vinden ;)
Bedankt voor je bijdrage.

Juist Mischa, jij snapt werkelijk hoe het zit. Sorry Rosita maar jouw zienswijze is zeer eenzijdig en getuigt van weinig kennis en kunde helaas.