Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:11

sunny_l0ve schreef:
Ik krijg binnenkort konijnen, bij mij krijgen ze onbeperkt hooi, dat moet ook aangezien zo de darmen op gang blijven. Dus roosje84, het is dan denk ik beter om ander hooi te nemen. Ik weet niet of je die uit een dierenwinkel hebt? Meestal vinden ze het hooi voor paarden veel lekkerder.
Verder krijgen ze alleen biks, geen lekkere dingen ertussen. Dit is slecht voor konijnen, aangezien ze alleen die lekkere dingen op eten en daardoor de bix laten staan en daar zitten de belangrijkste stoffen in.
En ze krijgen lekker veel groen, andijvie doet het erg goed, of wortels en dan het lof ervan is nog lekkerder, appeltjeen nog veel meer! Ik ga zodra ik ze heb ook even een lijst uitprinten wat wel en niet mag, dan kan ik elke dag afwisselen. Als je konijn geen groenvoer gewend is, is het wel heel belangrijk als je het rustig opbouwt zodat ze geen diarree krijgen.


Dat ze niet veel hooi eten wil niet zeggen dat ze het niet lekker vinden. Sommige konijnen eten het gewoon minder graag en eten het echt alleen om de darmen bezig te houden.
Bix met lekkere dingen is niet persee slecht hoor! Bij mij krijgen ze dit ook, maar ze eten keurig het bakje leeg, en dus ook de bixbrokjes.
Ook té veel groen is niet goed.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:16

Kan ook zo zijn, maar als ze het helemaal niet willen eten is het altijd een optie om ander hooi uit te proberen. Meestal is gemengd voer slechter, aangezien veel konijnen wel de brokjes laten staan. Heb jij mazzel dat ze het wel opeten. Ik vind het handiger om alleen bix te geven, die extra dingen hebben ze niet per se nodig.
Het groen geven is maar net hoeveel je konijnen gewend zijn. Dit kun je dan ook langzaam opbouwen. Maar ik ken iemand die elke dag ongeveer 2 blaadjes andijvie, wortels en lof geeft aan haar konijnen. Ze doen het ook erg goed daarop en ze vinden het veel lekkerder dan die slechte snoepjes uit de dierenwinkel.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:19

En mijne zijn dwergkonijntjes. Het gras en takjes eten ze gewoon wel netjes op.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:27

Gras in hooi? lijkt me sterk... wat voor hooi is het dan?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:28

Nee k bedoel ik pluk gras met allemaal lekker erin en wilgentakjes en dat eten ze wel gewoon op. Misschien vinden ze veel hooi gewoon niet lekker :D

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:30

sunny_l0ve schreef:
Kan ook zo zijn, maar als ze het helemaal niet willen eten is het altijd een optie om ander hooi uit te proberen. Meestal is gemengd voer slechter, aangezien veel konijnen wel de brokjes laten staan. Heb jij mazzel dat ze het wel opeten. Ik vind het handiger om alleen bix te geven, die extra dingen hebben ze niet per se nodig.
Het groen geven is maar net hoeveel je konijnen gewend zijn. Dit kun je dan ook langzaam opbouwen. Maar ik ken iemand die elke dag ongeveer 2 blaadjes andijvie, wortels en lof geeft aan haar konijnen. Ze doen het ook erg goed daarop en ze vinden het veel lekkerder dan die slechte snoepjes uit de dierenwinkel.


Ach, wij nemen toch ook wel eens iets wat eigenlijk niet goed voor ons is maar wel erg lekker? ;)
Ze hebben niet eens persee bix nodig.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:38

als een nijn geen hooi eet, krijgt het te veel brok. brok is in principe totaal overbodig namelijk.

Manou

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:07

Nou, sommige konijnen zijn wel heel kieskeurig met hooi, daar is het lang zoeken naar een soort die ze wel lekker vinden. Mijn konijnen zijn ook een beetje kieskeurig, die hoef ik echt geen duur kruidenhooi te geven, dat laten ze staan. Gelukkig eten ze wel voldoende van gewoon hooi uit de dierenwinkel. Vindt mijn portemonnee ook leuk, hoewel het ook weer niet de goedkoopste soort is die ze lekker vinden.

Ik geef mijn konijnen 25 gram biks (Hope farm) per kilo lichaamsgewicht, daar doen ze het prima op.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:57

Wat ze krijgen... Eeeh... brood, wortel, wortelloof, sinaasappel, komkommer en appel. Als het brandneteltijd is dan krijgen ze die ook.
Mais krijgen ze ook, dat komt uit de voerautomaat. Krijgen ze dus niks te weinig aan, nog nooit 1 ziek van geweest ook.

Ze krijgen bij ons trouwens maar heel weinig biks en heeeel veeel hooi.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:27

Mijn vorige konijn is 14 geworden, zonder inentingen tegen konijnenvirussen, mét gemengd voer en elke week een schoon hok en er een paar keer week uit, lang los in de tuin. Aten we brocolli dan kreeg hij het stronkje, was hij jarig kreeg hij wat extra's en soms als we in een goede bui waren een stukje appel/komkommer/andijvie of geplukt gras. C'est ca :D ;)

Mijn nieuwe konijn krijgt elke gemengd voer, een worteltje en vers hooi. Elke week een schoon hok en er een paar keer week uit.
Én krijgt inentingen en de jaarlijkse APK-keuring bij de dierenarts :+

Ik weet dat een konijn snel last kan krijgen van stilliggende darmen en groenvoer daarom 'noodzakelijk' is.
Zoals ik eerder schreef, mijne is door gemengd voer, hygiëne en genoeg beweging 14 geworden en ik ben veel te nuchter om elke dag een 7gangen menu voor mijn huisdier te maken omdat dat in de boeken staat. Het is en blijft een dier en geen gezindslid in mijn ogen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:30

sunny_l0ve schreef:
Verder krijgen ze alleen biks, geen lekkere dingen ertussen. Dit is slecht voor konijnen, aangezien ze alleen die lekkere dingen op eten en daardoor de bix laten staan en daar zitten de belangrijkste stoffen in.
Ben ik heel slecht als ik haar eerst haar bakje leeg laat eten voordat ze nieuw voer krijgt? Ze krijgt vanzelf honger waardoor ze ook de biks op zal eten (En bedankt mam voor de opvoeding := )

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:36

MIjn konijn krijgt ook pas weer als het bakje leeg is. Maar in de loop van de dag is het vaak wel op...;)
Hoevaak geven jullie het konijn eten?

Natasja__

Berichten: 1281
Geregistreerd: 22-05-08
Woonplaats: Hier en daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:37

Die van mij heeft altijd hooi tot zijn beschikking.
Verder krijgt hij één keer per dag één klein handje gemengd voer.
En afentoe, appel, hardstokbroodje, wortel, brocolli etc.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:38

Mijne 1x per dag een bakje vol + hooi en vers water.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:39

Ik geef altijd 2 keer per dag eten, maar dan wel zeg maar de hoeveelheid die jullie in 1 keer eten. Of is 1 keer voeren beter?

Natasja__

Berichten: 1281
Geregistreerd: 22-05-08
Woonplaats: Hier en daar

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:40

Dat maakt denk ik niet zoveel uit, want de mijne eet meestal alles in een keer op. :+

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:41

Ik geef s ochtends voordat ik ga werken en s avonds.

Wanneer voelen jullie?

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:43

Alles is al wel zo'n beetje gezegd... Vooral wilgentakjes vind ik een goede, mijn konijn wilde nog wel eens aan het hok knagen, en met wilgen doet hij dat niet meer.

@smokey17: dus omdat slachtkonijnen het krijgen is het goed? Vind ik een beetje raar argument. Tuurlijk is het lekker als konijnen veel mais krijgen, dat vinden we bij ander vlees ook. Maar om dat als argument te gebruiken dat het gezond is... Harde mais in het voer trouwens vind ik zelf een beetje eng, omdat het zo hard is en daardoor splintert ipv een zacht papje wordt.

Ik weet niet of het al gezegd was: konijnen mogen héél af en toe, KLEINE stukjes (+- 5 bij 5 mm) pure chocola hebben als ze dat lekker vinden.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:53

Chocola..echt???

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:54

@ Elady; even op je reactie; Het is en blijft een dier en geen gezindslid in mijn ogen.

Doordat het een dier is, ben jij verplicht om aan zijn eisen te voldoen. Jij wil tenslotte voor hem zorgen.
Dit is bij konijnen o.a. dagelijks groenvoer, hooi én een vriendje..!

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:56

Mijn konijn (en cavia's) eten echt superveel hooi. Het konijn een beetje konijnenbiks en de cavia's vrij veel caviavoer.
Het konijn krijgt geen groenvoer, omdat hij daar van aan de diaree gaat. Hooguit een klein stukje voor de smaak.
De cavia's daaraantegen eten heel veel groenvoer.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Wat voor groenvoer geven jullie je konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:58

@ Imitador; Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Aangezien chocolade giftis is voor zo goed als elk dier.
Vooral pure chocolade is giftig..

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:04

Nikki__ schreef:
@ Elady; even op je reactie; Het is en blijft een dier en geen gezindslid in mijn ogen.
Doordat het een dier is, ben jij verplicht om aan zijn eisen te voldoen. Jij wil tenslotte voor hem zorgen.
Dit is bij konijnen o.a. dagelijks groenvoer, hooi én een vriendje..!

Ik wil heel graag voor mijn konijn zorgen, maar er zijn grenzen!

Nu ga ik echt bokt over me heen krijgen, het meisje zit óók nog eens alleen (maar dit is op aanraden van de dierenspeciaalzaak, ik heb haar nu 6 maanden en hij heeft de ervaring dat het eerder fout gaat dan goed om er een konijn bij te zetten en hij zijn klanten weer terug ziet met het konijn of terug komen voor een tweede hok en de konijnen alsnog apart zitten.)

InezFlip

Berichten: 2342
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:47

roosje84 schreef:
Ik heb juist lekker paardenhooi..moet wel zeggen mijn konijnen zijn hele grote eters.
Ik pluk wel dagelijks lekker gras met van alles, dus misschien dat ze daarom niet zoveel hooi meer eten.

Heb je hooi uit een pak dat op elkaar is geperst? Als je wil en de mogelijkheid hebt moet je eens kijken in de dierenwinkel naar een zak hooi waar het niet op elkaar geperst is. Dat vinden ze lekkerder en is gezonder hooi. Alleen niet gezond voor je portomonee :+
Laatst bijgewerkt door InezFlip op 15-07-09 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:47

Dierenwinkels hebben vrijweinig ervaring, zo blijkt hieruit.
Je hebt een voedster begrijp ik?
Gecastreerde ram erbij gaat vrijwel altijd goed!
Mijn konijnen zijn zoveel gelukkiger met zijn 2e dan allen! Ze knuffelen elkaar, wassen elkaar, geven elkaar gezelschap.
Denk er asjeblieft over na, elday. Je doet je konijn er zoveel plezier mee!
In asiels zitten een hoop knijnen! Als het hierbij niet goed gaat, het koppelen, kan je ze vrijwel altijd terug brengen.