Hondenkennel in een woonwijk starten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Hondenkennel in een woonwijk starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:16

Dan zou ik absoluut er even werk van maken :j Geluidsoverlast is wél te meten :D

(de vis is nu weg... maar de hond van hun laten ze nooit uit... alleen in de kleine tuin. Gelukkig schijt dat beest mooi aan de rechterkant, waar de buren zitten die 'nooit last van de vislucht hadden' hahahahah :D )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:17

ik wilde deze week toch al eens een en ander gaan navragen :) kan ik dit mooi meenemen :)
ik ben heel erg benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 06-07-09 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:26

In onze wijk (buiten de bebouwde kom) zit er een koppel met een stuk of 20 huskeys. Die dieren zijn zo enorm goed getrained dat wij ze op 300-400 m niet horen. Zeer handig is ook hun commando "stil" als je met je paard voorbij de volledige roedel moet! Stankoverlast is er al helemaal niet. Kennels worden iedere dag minstens 1 keer schoongemaakt met water. Alleen de directe buren hebben af en toe wat niet problematische "last" rond etenstijd. Mensen zijn ook zeer vriendelijk en aangenaam.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:26

Naaltje schreef:
ze hebben wel een kennelnaam aangevraagd bij raad van beheer
dus zijn kennel volgens eigen zeggen?

en sorr kohtje.. enige ervaring wat 4 reuen willen doen met 1 teef? in een huis of een tuintje van 7 bij 4? doen ze niet zachtjes..

Ja ik heb heel veel ervaring! En een reu wil niets met een teef die niet loops is.
Een kennelnaam kan je altijd aanvragen al heb je geen hond.
Maar met 1 teef kan je weinig fokken dus in mijn ogen geen kennel.
Ga eerst eens na wat die mensen willen gaan doen. Als ze echt willen gaan fokken en de ruimte is te klein kan je de club van het ras om advies vragen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:33

ik durf je 100% zeker te zeggen dat ze gaan fokken.. zie pb.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:26

Naaltje schreef:
ik durf je 100% zeker te zeggen dat ze gaan fokken.. zie pb.

Dat mag gewoon hoor, ook in een woonwijk en ook gewoon in een huurhuis bijvoorbeeld.
Een kennelnaam kun je ook hebben als je niet fokt, ik heb er zelf ook een: erg handig ivm de hondenbelasting als je meerdere honden hebt. ;)

Pas als je meerdere nesten per jaar fokt moet je voldoen aan het honden en kattenbesluit, maar in onze buurt zit zelfs een hondenhandelaar in een huurhuis en die heeft schuren vol met pups. Voldoet netjes aan het HKB en heeft zelfs een kennelnaam (niet dat dat verder logisch is want die honden krijgen die naam natuurlijk niet mee aangezien die uit het Oostblok komen en niet door hem gefokt worden, maar het staat zo interessant op zijn site).
Er mag dus gewoon een hoop.

Als je overlast ondervindt doordat de honden uren achtereen blaffen kun je een klacht indienen tegen overlast.
Verder doen ze weinig wat niet mag, zelfs niet als ze gaan fokken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:30

Er is volgens mij een verschil tussen kennel voor jezelf, met je eigen honden. (al dan niet met fok) Dit mag vaak gewoon.
Danwel een bedrijfsmatige kennel (dus eentje waar mensen tegen betaling hun hond bregen, lees dierenpension.)
Denk dat je dan ook het bestemmingsplan onder de loep moet nemen. (en wat diploma's moet hebben :D )

En eerlijk gezegd, als je dat in het huis naast mij, of in hetzelfde rijtje zou doen, hoe'n hondenliefhebber ik ook ben,
dan kon je in iedergeval 1 bezwaar schrift verwachten :o .
Wordt hier af en toe al gestoord van de onopgevoede honden in de flat, die constant blaffen als baasje even weg is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:37

@sjolvir; heb je het gehele topic gelezen? ;) :)

het gaat dus over een kennel eigen honden voor de fok :)

hondenliefhebbers zijn we hier ook overigens hoor! :)
we hadden altijd 2 dwergschnauzers, 2,5 week terug eentje laten inslapen helaas...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:56

Dat had ik gezien, maar dacht ach, misschien wil je in de toekomst meer? tantes hond etc.?
(of was jij dat laatst niet, was ook fjorden iemand, zucht mijn geheugen ik word oud)

Daarom ook regel 1, eigen kennel doorgaans geen probleem met de gemeente. (ken mensen met 17 honden in huis,
daar paste ik vroeger op toen ik nog studeerde, was mijn bijbaantje :D anderen pasten op kinderen, ik op een roedel)
Blijft wel het blaf probleem waar je buren terecht over kunnen klagen. (Bij hun geordende zooi, blaften nooit of zelden,
vandaar ook de oppas als ze echt weg gingen }> )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:00

wauw.. 17 stuks in een woonwijk? :oo
mén..
ik vind het ook zonde dat de honden niet alleen blaffen als er bijvoorbeeld iemand aan de deur staat ofzo..
pff..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:07

kleintjes hoor shih tzu's. Oh en 1 kat....

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:18

ik woon ook in een woonwijk, heb een kennel naam, fok zo nu en dan.

dat gegeven staat niet gelijk aan overlast , ook een boomer van 2 huizen verderop bv kan overlast geven en 10 honden van het huis naast je niet, ligt dus aan de eigenaar en niet aan het feit van kennel / kennelnaam /fokken enz.

als je ergens overlast van heb, kun je de politie, wijk agent oid inschakelen ( als een gesprek en normaal contact met de buren niet helpt dus)

ook is KK1 geen verplichting hoor, het fokken van honden krijgt pas verplichtingen , als er meer dan 20 pups per jaar gefokt worden, dan word het bedrijfs matig en moeten er aan dingen voldoen worden ( H&K besluit bv)
voor de raad van beheer, ( toekennen van kennelnaam) zijn wel wat regels, maar die kijken naar de huisvesting, wat voor honden er lopen ed. niet naar of de buren er last van hebben, daar hebben zij niks mee te maken en kunnen ze ook niks mee.