Vraagje over de voeding van mijn hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:43

Persoonlijk vind ik smuldier veel beter dan rodi, dat is ingevroren pap.
CArnibest is mooi vlees, maar onhandig in rollen van een kilo voor een klein hondje en naar mijn smaak veel te duur. Zelf voer ik een ander merk, maar daar is lastig aan te komen voor Dhani.
Ik ben zelf ook begonnen met Smuldier vlees compleet en pens compleet en ik vind het prima voer.
Zelf ben ik overgestapt door 3 dagen pens te voeren, ook van Smuldier, en daarna over te gaan op de complete versies

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:44

marlinH schreef:
Billy; juist niet ineens halveren, dat is een keiharde klap. rustig aan afbouwen!!

Het is wel belangrijk dat je niet ineens omschakeld naar vers vlees! en ook dat je goede kwaliteit vlees geeft, en vlees dat aan alle voedingsstoffen voldoet, heeel belangrijk dat je je dus goed inleest, google eens op KVV en NRV, dan vind je genoeg info.

Chloek, fokker vind ik inderdaad ook fijn voer, maar prins net iets beter.

Daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk, ben blij dat ik eindelijk een brok heb gevonden waar onze hun geen spetter poep van krijg dus ik hou het lekker hier bij.
Er is echt haast niks waar hij tegen kan.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:47

Op http://www.carnibest.nl even kijken bij verkooppunten. Zwolle heeft er 3 en ik haal het zelf in Wapenveld.

@Billy welk merk voer jij dan?

Juist voor een klein hondje vind ik carnibest niet te duur. Zeker niet als je kijkt dat het hondje van TS maar 150 maximaal nodig heeft.

Billy

Re: Vraagje over de voeding van mijn hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:50

Ik voer zelf Hunters Home, een eigen merk van een ierse setter fokker.
Maar dan moet je wel die rol snijden, je kunt hem niet 6 dagen open laten liggen.
Ik zou het eerst simpeler doen met smuldier....
Daarbij heb ik meerdere honden, dus is het voor mij onbetaalbaar :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:54

Toen ik nog carnibest voerde liet ik de rol 1 uur op het aanrecht liggen en sneed hem daarna met een scherp mes in stukken van 160 gram. Ik vond het heel goed te doen.
Nu ben ik al weer een maand of 6 met NRV bezig, ik stel dus zelf samen.
En uiteraard is carnibest met meerdere honden, of grote honden een prijzige aangelegenheid. Maar als je net als ik maar 2 of zelfs maar 1 kleintje hebt is het goed te doen hoor. € 3,- per week moet dan toch te doen zijn, anders moet je niet aan dieren beginnen lijkt mij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:57

Klopt, maar ik heb 2 grote en 5 kleintjes....

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:59

Precies, dan is het heel iets anders. Voor grote hoeveelheden zou ik ook een ander merk voeren. Ik ken ook iemand die zelf maalt en dus een compleet vers KVV heeft ;)
Maar ik hou het wel bij NRV, dagje geit, dagje lam, dagje konijn, etc. Vele malen leuker :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:00

Ik voer carocroc na een lange zoektocht en veel brokken te hebben geprobeerd.
Maar carocroc vind ik echt een super brok.
De honden blijven beter op gewicht en schijten niet meer als kamelen :+
Ook is hun poep veel beter en vaster van vorm en stinkt niet zo enorm.
Je hebt er ook een dieet variant van.
Ik heb twee jack russels waarvan 1 ook veel te snel te dik.
Ze krijgen smorgens ieder een handje brok en savonds ook.
Wel krijgen ze zowiezo smorgens een heel klein beetje vlees erbij (een halve prins burger verdeeld over hun twee) omdat 1 een pilletje krijgt.

Trouwens de bonzo wat je noemt is niet bepaald een goede brok, vaak veel te zout.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:02

Carocroc heb ik eerst ook gevoerd, is ook een goede kwaliteit brok. Mijn kat krijgt nu nog carocat, maar als de zak leeg is ga ik cat lovers gold proberen.
Ik heb helaas 1 kat die weigert vlees te eten. De andere gelukkig wel.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:03

haha nou heb ik er gelukkig maar 1! :D ik kijk even op carnibest.nl naar de afhaal plaatsen in zwolle! denk dat ik dan over ga op de carnibest. dat klinkt me wel goed in de oren! :D maar daar hoef je geen brokken bij te voeren???

ik had altijd zo iets van, ze moeten brokken hebben voor de tanden! anders krijgen ze tandsteen enzo

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:05

Laika schreef:
Precies, dan is het heel iets anders. Voor grote hoeveelheden zou ik ook een ander merk voeren. Ik ken ook iemand die zelf maalt en dus een compleet vers KVV heeft ;)
Maar ik hou het wel bij NRV, dagje geit, dagje lam, dagje konijn, etc. Vele malen leuker :j

wat jij voert is dat nog te doen? kwa prijs zeg maar??
ik hou nl ook wel van afwisseling. ik eet zelf ook niet graag iedere dag het zelfde!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:07

jesito schreef:
Ik voer carocroc na een lange zoektocht en veel brokken te hebben geprobeerd.
Maar carocroc vind ik echt een super brok.
De honden blijven beter op gewicht en schijten niet meer als kamelen :+
Ook is hun poep veel beter en vaster van vorm en stinkt niet zo enorm.
Je hebt er ook een dieet variant van.
Ik heb twee jack russels waarvan 1 ook veel te snel te dik.
Ze krijgen smorgens ieder een handje brok en savonds ook.
Wel krijgen ze zowiezo smorgens een heel klein beetje vlees erbij (een halve prins burger verdeeld over hun twee) omdat 1 een pilletje krijgt.

Trouwens de bonzo wat je noemt is niet bepaald een goede brok, vaak veel te zout.

daar was ik al achter! :D wil hier ook zo snel mogelijk van af! wist helemaal niet dat er zo veel zout in zat anders had hij het nooit gekregen!! :+

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:08

Bij ons in het pension voeren wij met Fokker voer. Dit bevalt bij ons zeer goed. Als je naar de richtlijnen kijkt, krijgt een hond van 8 kilo 135 gram. http://www.fokker-diervoeders.nl/index. ... assen_hond
Dan zit jij met 200 gram wel hoog, maar omdat het een kwalitatief minder goed voor is, heeft de hond wel weer meer nodig om de voedingsstoffen op te kunnen nemen.

Ze hebben ook een light variant om te helpen af te vallen http://www.fokker-diervoeders.nl/index. ... aalvoeders

Uiteraard is veel bewegen nog altijd de beste manier van afvallen, dus iets minderen in voer en meer bewegen!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:09

Bij de carnibest hoeven ze geen brokken. Tandsteen krijgen ze juist door de meelzooi die in de brokken zit. Honden die vlees eten krijgen geen tandsteen.

Dhani, als je hond het op carnibest lekker doet, wil ik je graag alles vertellen over NRV. Daar komt namelijk iets meer bij kijken dan gewoon het bakje vullen. Je moet namelijk zelf opletten dat ze alle juiste stoffen binnen krijgen door afwisseling en een juiste hoeveelheid orgaan en bot te geven.
Ik vind het goedkoper dan carnibest, en het is geweldig leuk voeren!
Als je met de tijd nog intresse hebt kun je eventueel bij mij wel wat vlees over nemen. Het vergt namelijk nogal wat vriesruimte want alles koop je per kilo en bezorging is meestal vanaf een kilo of 50 ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:15

okee!! dus je adviseerd eerst carnibest te geven en dan is kijke of ik over wil gaan op jouwn voer?? of begrijp ik je nou verkeerd? ;)

misschien is idd dan ook mijn jeukprobleem verholpen. Dhani jeukt altijd zo. maar had net gelezen op googlke dat je hond ook jeuk kan krijgen van alle zout van de brokken!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:16

Ik zou idd beginnen met een goed merk vers vlees, en dan verder kijken ;)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:17

Hij krijgt nu 2 x per dag 100 gram, breng dat naar 2 keer per dag 50 gram en vul aan met gekookte sperziebonen, om toch voor vulling van de maag te zorgen, anders blijft hij honger houden.

Al eerder boven gezegd, na een castratie moet je vaan 1/3 in voer minderen.
Omdat jou hond het voor de castratie goed deed op dit voer zal ik niet gaan veranderen van voer.
En wat over vlees gezegd word, heb word idd beter verteerd, maar ze hebben er vaak ook meer van nodig, en die van jou moet eerst afvallen.

Zorg er ook voor dat hij niet te snel afvalt, want in vet zitten afvalstoffen opgeslagen en die komen dan vrij als het vet afgebroken word. T eveel afvalstoffen die vrijkomen is schadelijk!!!

Met de bonen kan je langzaam gaan afbouwen zodat hij went aan de hoeveelheid voer die hij in de toekomst gaat krijgen.

Succes

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:19

Dat is wat ik bedoel, eerst een kompleet vers vlees geven zoals carnibest. Vinden ze dat lekker en doen ze het er goed op dan kan je je verdiepen in NRV ("mijn" voer ;) ) En daar wil ik je graag bij helpen. Zo hoef je niet gelijk hele grote hoeveelheden in te kopen, maar kan je beetje bij beetje testen wat je hondje wel en niet wil eten en zo tot een menu komen.
Het is natuurlijk niet mijn voer, maar een bepaalde manier van voeren. zie hiervoor ook http://www.voernatuurlijk.nl

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:20

_Do_ schreef:
Hij krijgt nu 2 x per dag 100 gram, breng dat naar 2 keer per dag 50 gram en vul aan met gekookte sperziebonen, om toch voor vulling van de maag te zorgen, anders blijft hij honger houden.

Al eerder boven gezegd, na een castratie moet je vaan 1/3 in voer minderen.
Omdat jou hond het voor de castratie goed deed op dit voer zal ik niet gaan veranderen van voer.
En wat over vlees gezegd word, heb word idd beter verteerd, maar ze hebben er vaak ook meer van nodig, en die van jou moet eerst afvallen.

Zorg er ook voor dat hij niet te snel afvalt, want in vet zitten afvalstoffen opgeslagen en die komen dan vrij als het vet afgebroken word. T eveel afvalstoffen die vrijkomen is schadelijk!!!

Met de bonen kan je langzaam gaan afbouwen zodat hij went aan de hoeveelheid voer die hij in de toekomst gaat krijgen.

Succes

hij eet de bonen niet! heb al rijst met bonen geprobeerd!, dat is juist het probleem! ze zeggen wel ja dan heeft hij geen honger! maar net wat je zegt! bij te weinig eten, kan het schadelijk zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:25

Oh en van vlees hebben ze juist minder nodig dan van brok. Temeer omdat bijna alles uit het vlees omgezet wordt in voedingsstoffen. Dit is vooral te merken aan bijvoorbeeld de keutel die slechts 1/3 van een brokjes keutel is.
Mijn russel krijgt 150 gram vlees per dag, mijn yorkie 60 gram.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:26

Je wilt hem op 8 kilo hebben, na castratie is hij 2 aangekomen hij weegt nu 11, dus je wilt hem ook 1 kilo lichter hebben
dan hij voor de castratie was?
De 2 kilo is er in 2 maand bijgekomen. (jammer dat ze je niet geadviseerd hebben direct 1/3 minder te gaan voeren
en aan te kijken of dat voldoende was of niet)

Ben je ondertussen nog net zo veel aan het lopen en rennen met je hond? (ik namelijk minder vanwege de
enorme warmte, misschien jij ook wel, daar zal ie ook niet dunner van worden :o )

Goedkoopste en eenvoudigste weg:
Voer dat hij voor castratie kreeg, deed hij het blijkbaar goed op.
Gewoon 1/3 minder geven van wat hij toen kreeg.
Dit maand doen en om de 14 dagen even wegen, als hij af gaat vallen is het oke.
Zo niet na een maand dan zal hij nog minder moeten hebben.
En geen, ik herhaal geen, dus echt geen! tussendoortjes, hondekoekjes, kluifjes, etc.
Als je al wat wilt geven, dan pak je dat van de eerstvolgende maaltijd af!
(dus bv 's morgens al wegen voor 's avonds en klaarzetten, daar beloningen uithalen. )

Gemiddelden op zakken of andere hondjes zijn gemiddelden, en de gemiddelde hond bestaat niet!
Ze zijn allemaal uniek, dus even voor je eigen hond het wiel uitvinden.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:34

Sjolvir schreef:
Je wilt hem op 8 kilo hebben, na castratie is hij 2 aangekomen hij weegt nu 11, dus je wilt hem ook 1 kilo lichter hebben
dan hij voor de castratie was?
De 2 kilo is er in 2 maand bijgekomen. (jammer dat ze je niet geadviseerd hebben direct 1/3 minder te gaan voeren
en aan te kijken of dat voldoende was of niet)

Ben je ondertussen nog net zo veel aan het lopen en rennen met je hond? (ik namelijk minder vanwege de
enorme warmte, misschien jij ook wel, daar zal ie ook niet dunner van worden :o )

Goedkoopste en eenvoudigste weg:
Voer dat hij voor castratie kreeg, deed hij het blijkbaar goed op.
Gewoon 1/3 minder geven van wat hij toen kreeg.
Dit maand doen en om de 14 dagen even wegen, als hij af gaat vallen is het oke.
Zo niet na een maand dan zal hij nog minder moeten hebben.
En geen, ik herhaal geen, dus echt geen! tussendoortjes, hondekoekjes, kluifjes, etc.
Als je al wat wilt geven, dan pak je dat van de eerstvolgende maaltijd af!
(dus bv 's morgens al wegen voor 's avonds en klaarzetten, daar beloningen uithalen. )

Gemiddelden op zakken of andere hondjes zijn gemiddelden, en de gemiddelde hond bestaat niet!
Ze zijn allemaal uniek, dus even voor je eigen hond het wiel uitvinden.

ja ik heb vanmiddag nog een heel eind met hem gelopen om de millerger plas heen! dat is een soort strandje hier bij mij in de buurd. das is denk wel zon 60 a 75 min lopen. daarnaast is hij nog heel even mee geweest met de fiets naar de winkel! dat is niet zo ver hoor denk 2 min fietsen, normaal fiets ik zeker 20 min met hem per dag.
vandaag dan niet omdat hij al zon eind gelopen heeft!!

IK BEN EEN ECHTE WANDELAARSTER! daarom heb ik ook een hond :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:33

Als je hond een ideaal gewicht heeft van 8 kilo moet je ongeacht het gewicht van de hond gaan voeren of hij 8 kilo weegt. Ik weet niet welke brokken je van bonzo hebt maar als hij blijft aankomen is misschien een brok met minder calorien of eiwitten een idee.

Maar als ik uit ga van 8 kilo dan is 2 keer 100 gram per dag voor elke brok teveel tenzij het echt een sporthond is en veel hardloopt per week of zo.

Onze kruising russel/whippet mag van haar hoog energie sportbrok 150 gram per dag hebben en haar ideale gewicht is 10 kilo en ze loopt meerdere keren per week hard. Valt ze wat af krijgt ze meer, komt ze wat aan krijgt ze wat minder.

Daarnaast kun je ook op het oog voeren en niet de gewicht van het eten aanhouden, hond komt aan dus voer je wat minder. hond valt teveel af dan voer je wat meer. Hier is het ook niet zo dat ze altijd evenveel eten krijgen.

Om de honger wat te stillen zou je idd wat sperciebonen kunnen bijvoeren om de maag wat te vullen en dan langzaamaan dat weg laten asl ze aan de mindere hoeveelheid eten gewent zijn.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:28

ik voer op dit moment bonzo adult brokken voor grote honden. perongelijk gekocht, normaal heb ik de kleine broekjes er van!.

op het oog voeren vind ik moeilijk! omdat mijn hond zn haar steeds langer wordt natuurlijk! dan kan ik niet zo goed zien of hij nou af valt of bij komt! zal ff een foto zoeken!!!

Kijk hier was hij ong 8 KG misschien iets minder! maar door zijn vacht blijft het een worstje! ( hij moest hier nodig geknipt worden! )
Afbeelding

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:59

Wat een schatje!

Als ie het goed doet op Bonzo waarom zou je dan ander voer gaan geven? De ene hond doet het nu eenmaal op het ene voer beter dan de andere hond. Ik zou 'm dan lekker daar op laten. Bonzo is ook gewoon goed voer.

Ik denk dat het ondertussen wel mee valt dat Bonzo nog zo zout zou zijn. Er is natuurlijk genoeg concurrentie, dus bij Bonzo zijn ze ook niet gek om het zoutgehalte te hoog te laten.
De hoeveelheid voer die op de zakken staat is (bijna) altijd te veel (fabrikant wil immers verkopen :+ )

Ik zou de hoeveelheid voer gewoon met de helft minderen. Kan helemaal geen kwaad. Bonen is inderdaad een goede maagvulling (zonder dat ze er van aankomen), maar als ie het niet wil eten zal ie wel niet echt honger hebben.
Als ie echt zo'n honger zou hebben zou ie die bonen echt wel pakken..

Succces ermee!