Konijnen en warmte, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:14

Ik heb connie nu toch maar naar binnen gedaan en hier is gelukkig een stuk koeler! Maar goeie tip dat met die dikke lappen over de kooi! ga ik ook nog eens proberen ;)

Nickeltje

Re: Konijnen en warmte, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:16

Tja, we hebben in ongeveer 10 hokken 20 tot 30 konijnen en cavia's zitten... Je moet wat als je ze niet naar binnen kunt halen. Op deze manier koelen wij hokken al jaren en het enige nadeel is dat er wel eens water in je hok lekt en je het dus eerder moet mesten, maar verder geeft het erg veel verkoeling...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:21

Het belangrijkste met dit weer lijkt me in ieder geval dat de konijnen altijd wel ergens een plekje schaduw hebben, vers fris water (mijn ouders verversen momenteel het water meerdere keren per dag) en dat ze af en toe lekker afgekoeld worden, zoals met het sproeien van de tuin. Mijn konijnen zijn overdag weliswaar niet happy, maar tegen een koele fles gaan ze niet liggen... Pas 's avonds komen ze weer een beetje 'tot leven'. Ik vind het dan ook belangrijk om ze weliswaar in de gaten te houden, maar ze ook zoveel mogelijk met rust te laten. Kalm aan doen en niet in de directe zon, daarmee redden ze het wel (mits ze altijd fris water hebben) en natuurlijk lekker fris groenvoer...waar dan ook nog extra vocht in zit... :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:24

Mijn konijn zit ook altijd binnen.
Hij lijkt voorlopig niet veel last van de warmte te hebben, is nog mooi actief, ligt niet te puffen en drinkt eigenlijk ook niet overdreven veel. Ik laat hem wel constant loslopen, hij gaat dan achter/onder mijn bed slapen. Overdag zet ik ook alle ramen open zodat het hier goed doortrekt (de tocht gaat rechtstreeks van ene raam naar andere, konijn zit op grondniveau dus uit tocht maar dan lucht mijn kamer toch ook). 's nachts moet ik werken dus dan moet ik helaas wel op slot doen, de deur doe ik dan op slot, het raam laat ik op een kier met het gordijn er half voor (raam is wel aan de straatkant, 1ste verdieping, hoop dus maar dat er niemand op het idee komt om binnen te glippen maar alles dicht is geen optie).
Moest hij toch last krijgen, ga ik ook eens die waterflessen proberen denk ik.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:28

@Djinnie, even opletten met Buxus. Is namelijk giftig voor konijnen.

Verder zijn de meeste tips al gegeven.. het belangrijkste is schaduw en voldoende fris water.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:08

Bedankt voor alle tips! Koelelementen liggen in het hok, ze vinden het zo te zien wel fijn maar ze snappen het nog niet zo goed haha!
Ze gaan er allebei wel met hun hoofd naast liggen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:09

Kijk je uit met koelelementen direct uit de diepvries? Als je daar zelf aan zou likken, vriest je tong er aan vast, dus kun je nagaan wat er met een niet zo goed nadenkend konijntje kan gebeuren...
Ik doe die dingen in een washand of zo iets...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:12

Nee ze zijn niet direct uit de diepvries, we hebben ze eerst nog even naast de diepvries laten liggen, daar had ik zelf ook al aan gedacht ;)

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:40

Heb zelf ook een flesje water in de vriezer liggen, deze leg ik dan met een handdoek eromheen in het hok van mijn konijn (ze zit altijd binnen). Eerst begreep ze de bedoeling ook nog niet zo goed, maar net lag ze er lekker tegenaan ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:58

Ik heb hier ook voor mijn binnenkonijnen een ingepakt bevroren flesje en een koelmatje dat eigenlijk voor honden is. Het flesje wordt vooral door de ren gesmeten en het ene konijn gaat soms wel op die mat liggen, maar meestal kiezen ze er voor om tegen elkaar aan in een hoekje te kruipen, lijkt me erg warm. Ik heb extra water voor ze staan en geef ze nu hun groenvoer meer verspreid over de dag.
Hier gaat het zo wel goed, ze zijn overdag erg rustig maar worden 's avonds weer voldoende actief.
Dat koelmatje is een beetje een experiment wat knaagbestendigheid betreft, maar ik ben zo goed als de hele dag in dezelfde kamer als de konijnen, dus ik kan het goed in de gaten houden of ze er gaan knagen en de inhoud zou voldoende veilig moeten zijn. Ze hebben er een beetje aan zitten knagen maar ik zie geen enkele schade en die dingen zijn natuurlijk bedoeld voor honden dus moeten wel iets kunnen hebben.

Ik heb ook al gelezen dat er mensen stoeptegels of bakstenen in de vriezer doen als veilig koelelement.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:02

ik sprayde ze altijd nat met een plantenspuit, in het begin vinden ze dat eng. Later vinden ze het alleen maar lekker.
En we hadden altijd zon barbieopblaasbadje staan, waar hij
zelf doorheen rende hahha. Maar dat was een
geval apart!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:04

Natte Washandjes met koud water en daarmee kop, nek en oortjes inwrijven!!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:10

mijn franse hangoren lopen los in de tuin en die hangen hun oren zelf in de vijver of in de drinkbak van de honden. Graven een kuiltje in het zand in de shaduw en gaan daar in liggen.

Mijn nhd hebben koelelmenten met een washandje in hun hok liggen, ook grote waterbakken (waar mijn kruizing FH X nhd lang uit in ligt op het moment) en... er staat een grote ventilator voor hun hok en daar genieten ze echt van.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:11

ik heb een koelding in het hok gezet en ga zo de ren ff nat sproeien
en met een washandje haar kop, nek en oortjes met koud water inwrijven

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:14

Mijn konijn is helaas begin dit jaar overleden maar had ook altijd moeite met de warmte (was ook al oud, bijna 11 jaar)

Zijn hok stond altijd in de schaduw, met een parasol er boven. Dan als ik thuis was spoot ik het dak van het hok + de parasol nat. Je merkte gelijk dat het iets koeler werd. Jammer genoeg duurde het niet erg lang voordat het weer warm was.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:26

,
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:45

Ik heb twee parasols in de ren staan voor schaduw. Ook de veel genoemde flessen met handdoek. Verder heb ik grindtegels in een gedeelte van de ren, met de grindkant naar onderen. Deze stenen maak ik kletsnat, ze houden de koelte dan vrij lang vast, daar gaan ze languit op liggen. Een 'zwembad' houden ze hier helaas niet van. Verder vaak het drinkwater verversen op zo'n dag.
Konijnen slapen/ rusten overdag altijd trouwens, zomer en winter.
Wanneer je konijn oververhit is, moet je de oren afkoelen met een natte washand, niet te koud of hangoren met hun oren in een bakje water. Niet te koud, want dan kunnen ze in shock raken. Een konijn koelt af via zijn oren.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:53

snel ademen doen ze toch wel het is eigenlijk net als bij honden die hijgen ook als ze het warm krijgen want zweten kunnen ze niet dat kan een konijn ook niet die kan afkoelen door zn oren omhoog te doen en snel te ademen......mijn vlaam zit lekker in de ren hij graaft daar een kuil tot in het vochtige zand wat lekker koel is en gaat daar dan languit op liggen..... ik sproei de ren zo nu en dan savonds zodat het zand altijd een beetje vochtig en koel is daarnaast zet ik naast de drinkfles ook een bak water neer zodat ie niet veel moeite hoeft te doen voor een lekker slokkie

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:23

zandvangers schreef:
schiet me zo weer te binnen .
ik heb ook elk zomer laurier struiken in potten voor de rennen staan .
deze zijn ongeveer anderhalve meter hoog en zorgen voor schaduw .
wel maak ik de struiken dan even met een ijzer draadje aan de buiten kant van de ren vast zodat hij niet omwaaid .
en na het zeisoen gaan ze de tuin in of blijven nog even staan als ze nog mooi zijn .

ik zelf persoonlijk vind het altijd nog warmer en benauwder onder een parasol .
vandaar dat ik de struiken heb bedacht .

idd bomen en struiken geven nog altijd de beste verkoeling....
Ik laat mn beestje gewoon met rust, ze heeft schaduw, heel de dag..onder de struiken waar ze in een kuil ligt van zand, genoeg groenvoer en genoeg water...en ze zit echt nooit in haar hokje, die gebruikt ze alleen als toilet...alleen bij mn buren zit er een konijn in een hokje en moet wel zeggen dat ik dat zielig gaat vinden...dat hokkie staat dus wel heel de middag in de zon, nu heeft ie wel genoeg drinken..(zo oneerlijk, die van mij heeft een ren van 2 1/2 bij 2 1/2 en dat beestje zit maar in zn hokkie)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:45

ik maak straks een foto van de 'constructie' die ik hem gemaakt om mijn konijn het zo lekker mogelijk te maken haha

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:15

leuk!..ben benieuwd!..heb wel foto's van mn konijn in haar hok...maar ik doe voor de rest niets extra's aan verkoeling, wil alleen nog voor de winter een holletje maken in de grond, merkte afgelopen winter dat ze met vorst eigenlijk alleen maar daar in zat(ben ondertussen verhuist, zodoende nieuw holletje is vereiste)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:23

Afbeelding

Voilaaa! Dé konijnrenrage :P Het gele is mijn gele paraplu, daaraan zit een gewone handdoek en dan rooie is een natte handdoek over de kooi heen voor verkoeling. verder heb ik het gras ook heel nat gespoten. Enne..
dat witte is me konijn *D

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:41

Koude fles water indd :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:43

Bedankt voor alle tips! +:)+
De konijnen zijn de warme dagen goed doorgekomen gelukkig, dit zijn de eerste konijnen die we buiten hebben de andere (die is begin dit jaar overleden aan een abces) hadden we binnen zitten dus die had er geen last van.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:57

Ik heb een héél raar konijn denk ik. Mijn konijn heeft namelijk de mogelijkheid om in de zon of in de schaduw te gaan zitten en wat kiest ze: juist .. de zon! Dit doet ze overigens al haar hele leven.