Een jong poesje, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:42

Kehylan

Re: Een jong poesje, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:35

Leuk dat je binnenkort een kitten krijgt.

Kittens moet je met 9 en met 12 weken enten.
Ik zou zelf als ik een kater zou nemen hem op 6 maanden laten castreren.
Je kunt hem beter optijd laten castreren (voordat hij begint te sproeien), want als hij eenmaal gaat sproeien is het schijnbaar moeilijk om het af te leren.
Ik zou hem de eerste 6 maanden (tot na de castratie) binnenlaten, zodat hij goed aan het huis e.d kan wennen.
En als je hem dan eerste gecastreerd heb, dan is de kans kleiner dat hij opzoek gaat naar krolse poezen.

Veel succes en plezier met je (toekomstige) kitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:16

Dat is echt een fabeltje, er zijn meer poezen die sproeien als katers...... heb mijn hele leven katten gehad, en werkelijk nog nooit een sproeiende kater, wel een poes die sproeide. En die was gecastreerd. Op de boerderij van opa liepen ook ongecastreerde katers rond, en die sproeiden ook nooit. Veel katten meegemaakt, en nooit een sproeiende kater..... als ik sommigen op Bokt mag geloven, sproeit elke kater die je niet belachelijk vroeg castreert, nou dat is grote onzin.

Reden om te wachten met castratie: de kans op nierproblemen en blaasgruis en andere ellende is bij vroegcastratie veel hoger, met name bij katers.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:22

Dat laatste is nieuw voor me, mijn kater is toch echt begonnen met blaasproblemen voor hij gecastreerd werd (moest de castratie daarom verschuiven). Ik laat katers altijd voor de 10e maand castreren.

Dat van dat sproeien ken ik niet als fabeltje, hoewel ongeholpen poezen het ook doen.

Het is negatief gedrag wat je er erg slecht weer uit krijgt, dus je kunt het beter voorkomen.

Editje:
Yamcha; 4,5 maand bij een poes en 6 maand bij een kater is geen vroegcastratie. De vroegcastratie vindt plaats voor de 16e week.

Citaat:
Vroegcastratie is het castreren van kittens tussen de 8 en 16 weken oud. In België en Nederland is vroegcastratie nog niet zo bekend, maar steeds meer dierenartsen zijn er voorstander van. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben dierenartsen reeds tientallen jaren ervaring, waardoor de voor- en nadelen goed gekend zijn.

http://www.kattenbescherming.nl/over-on ... castratie/

Rond de 6e maand is een normale tijd :)

De kittens van mijn ex (katertje en poesje) zijn beide geholpen met 12 weken, het waren broer en zus, we wilden een nestje voorkomen en er verder geen zorgen om hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:32

Oei, vind dat echt veel te vroeg, mijn DA raadt het ook af.
Die castreert een poes neit voor 4 maanden, maar een kater niet voordat hij 10 maanden is.

12 weken vind ik echt veel te vroeg, ik zou dat nooit doen. Maar je hebt gelijk, ik had het fout...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:35

Mijn DA helpt poesjes vanaf 20 weken en katers vanaf 26 weken, zij doet ook niet aan vroegcastratie.

Ik moet zeggen dat ik wel over vroegcastratie heb gedacht bij de kittens hier. Die zouden een nieuw huisje krijgen en ik wilde de zekerheid dat de nieuwe baas het niet z'n gang zou laten gaan. Al met al blijft de bups ( :+ ) en gaan ze wel vroeg genoeg om geen jongen te verwekken tussen zussen/broer en mams/zoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:45

Kan me wel voorstellen hoor, straks zit je dan weer met een nestje en er zijn er al zoveel........ 't is doffe ellende op 't moment wat dat betreft. Asielen zitten stampvol met kittens, echt, 't is vreselijk.
Toen ik mijn jonge kater had, kwam ie gewoon niet buiten voordat hij gecastreerd was, dat kon ook toen. Zou er nu geen jonge kat bij kunnen hebben, wel een gecastreerde volwassen kat, maar een kitten gaat hier echt niet...... zit op het moment een beetje te kijken naar leuke katers, Yamcha kan niet goed met poezen (snap ook niet waarom) katers vindt ie prima. Mijn hond vindt katten sowieso leuk, die is er echt gek mee.
Sanka is vorig jaar doodgegaan, en ik mis het toch wel om 2 katten te hebben, merk ik. Ik ben echt wel een hondenmens, maar vind katten gewoon erg leuk en gezellig :+:

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:55

zonnebloem18 schreef:
Kitten moeten onbeperkt kunnen eten dus niet 5 keer per dag in kleine beetje en de dierenwinkel is wel de laatste plek waar je om advies moet vragen over het voeren van katten.
Er staan sowieso de hele dag door brokjes.
Maar we moeten iets voor kittens geven 5 maal per dag.

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:29

Sproeien bij katers is echt geen fabeltje hoor.
Ik heb er op school ook genoeg over gehad en ik de praktijk heb ik er ook over gehoord.
Poezen kunnen ook sproeien.

En een kater met 6 maanden castreren wordt op veel praktijken gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:33

Als je problemen wilt hebben met blaasgruis moet je dat idd vooral doen ja.

Sproeien doen katers wel, maar 't is grote nonsens dat als je ze niet belachelijk vroeg castreert, ze altijd gaan sproeien. Heb mijn eigen kater met een jaar en een paar maanden laten castreren, geen ellende met gesproei (met een gecastreerde poes overigens wel) en nooit nierproblemen gehad. Het is encht een paar procent van de katers die sproeit, en dan vaak ook nog omdat ze te weinig ruimte/ geen mogelijkheid om te krabben/weinig mogelijkheden zich uit te leven. Heeft vaak alles te maken met frustratie. Hou je kat op een katvriendelijke manier, geen last.

Overigens sproeide de poes ook vanwege stress, heb haar aan mijn beste vriend cadeau gedaan, ze is daar volmaakt gelukkig, nooit meer gesproeid.

En zolang hij niet gecastreerd is, hou je je kater dus ook binnen, geen enkel probleem hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:35

ik vond dit topic, en ik heb ook nog even een vraagje;
mijn kitten mag ik volgende week ophalen, en heb al veel spulletjes gehaald. maar wat voor voer raden jullie aan? en moet ze ook kattenmelk hebben? en hoeveel drinkt en eet een kitten op een dag? (zodat ik een beetje kan vergelijken, en omdat het nu zo warm weer is wil ik natuurlijk niet dat ze uitdroogt)
alvast bedankt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:37

Hoe oud is het kitten?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:41

als we haar opehalen is ze een goede 8 weken oud, volgens de eigenaresse van de kat mochten ze dan afgespeend worden. (of noem je dit bij katten niet zo?)
t is geen raskat, maar zo'n gewone..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:41

Vroegcastratie is nogal een discussie, ook onder dierenartsen. In amerika doen ze het allang, hier in NL zijn de da wat huiverig ervoor.

Hoe dan ook, ik heb beide poezen met 6 mnd laten casteren. Geen centje pijn.

Verder is er idd op kattenplaza.nl veel tips te vinden. (dat is het 'poezenbokt' zogezegd)

Veel plezier met je hummel!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:43

susanne_m schreef:
als we haar opehalen is ze een goede 8 weken oud, volgens de eigenaresse van de kat mochten ze dan afgespeend worden. (of noem je dit bij katten niet zo?)
t is geen raskat, maar zo'n gewone..

8 weken is op zich prima. In ieder geval beter dan 6 weken. Poesjes zijn met 8 weken al afgespeend, ze eten al een aantal weken eerder zelf.

Raskatten gaan idd pas weg na 12 weken, dat komt omdat de fokker de tweede enting ook nog zelf doet. 12 weken is beter, maar 8 weken komt ook in de richting.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:50

Ik heb al mijn katers pas laten castreren als ik merk dat ze gaan "last van de hormonen" krijgen, soms sproeide ze dan wel een keer maar geen enkele is dat blijven doen. 1 van mijn katers ( intussen overleden op 22 jarige leeftijd) is gecastreerd toen hij ca. 1,5 jaar oud was, de rest op leeftijden tussen de 6 en 12 maanden. Bij poezen wacht ik altijd de 1e krolsheid af.
Qua voer; er staan een brokjes automaat, ze kunnen daar dus de hele dag door van eten en ze krijgen ( voor het lekkere) 's ochtends een 1/4 foliekuipje per kat nat voer.
Ik heb er 5; 1 van 16, 1 van 8 en 3 van 2 jaar. Als ik een kitten heb geef ik die zeker in het begin wel wat speciaal kittenvoer ( brokjes en nat), maar ook kattenmelk en gekookte vis. Vrij snel eten ze met de "pot" van de grote katten mee.
Enten doe ik niet, ik woon buitenaf en de katten komen niet echt buiten ( wel in een grote ren).

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:50

Wij vangen toevallig thuis zwerfkatten op ( flessenkittens ) en weet daarom wel het een en ander of hiervan.
Kittens mogen geeent worden vanaf 800 gram ( dit is +- 8 weken oud ), wanneer ze wat minder weerstand hebben gehad dan liever wachten tot 900gram ( +- 9 weken ). Herhalingsenting 4 tot 6 weken later.
Je moet een kitten eerst ontvlooien en dan ontwormen. Hier moet minimaal een week tussen zitten ivm kans op vergiftiging! Een kitten moet ontwormd worden met 2 weken, 4 weken, 6 weken, 8 weken, 12 weken en vervolgens om het half jaar.

Binnen de stichting waar wij voor opvangen moeten de kittens gecastreerd worden bij een leeftijd van 10 maanden ( nieuwe eigenaars moeten een contract tekenen )

Brokken eten mag een kitten onbeperkt, bij ons krijgen ze ook natvoer, dit is met 8 weken ongeveer een half zakje per dag, niet teveel geven zeker niet als ze het niet gewend zijn ivm kans op diarree.
En natuurlijk onbeperkt water.

Ik ben zelf groot voorstander van castreren voor het naar buiten laten. Wordt zelf dagelijks geconfronteerd met de gevolgen, als je bedenkt dat onze stichting alleen al rond de 400 zwerfkittens per jaar opvangt, en dan nog wat buiten ligt en niet geholpen kan worden!
Ook als je ziet hoe ziek ze vaak zijn terwijl ze amper een paar dagen oud zijn, dit opent echt wel je ogen.

Succes en natuurlijk ook veel plezier met hem of haar!

Als je meer wilt weten mag je altijd pben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:56

thanks voor je goede tips allemaal!

Afgelopen zaterdag zijn de kittens al geboren en ik ben vanmiddag geweest om te kijken.

moederpoes is zwart/wit de kater was rood.

De kittens zijn zwart met wit, wit met rode en zwartbruine stippen en zwartbruin met rood.

Volgende week gaan we er eentje uitzoeken!