Konijn apart vs. vriendje erbij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:45

Manou schreef:
Ik kan iedere dag weer genieten als ik zie wat een klef stel die van mij zijn. Ik ben ook van mening dat je als mens nooit een ander konijn kan vervangen, als je alleen al ziet hoe ze elkaar wassen en tegen elkaar slapen. En wij kunnen onze aandacht ergens anders halen, dat konijn niet.

Nou, inderdaad, ik geniet ook zo van mijn twee konijnen samen :) . Een supergeweldige match, mijn gecastreerde ram met mijn voedster. :D Ze lebberen elkaar de hele dag af, slapen dicht tegen elkaar aan, spelen samen dagelijks als ze in de tuin rondspringen, geweldig!!! Ze zijn zo hecht saampjes! Ik heb liever dat mijn konijnen heel gelukkig zijn met aandacht voor elkaar dan ongelukkig zijn met aandacht voor mij. Ik kijk echt heel vaak naar ze, zo zoet, twee van die verliefde nijntjes die zo close samen zijn. :+:

Qua aandacht geven en tijd; ik besteed dagelijks best veel tijd aan mijn nijnen (dagelijks het hok schoonmaken, voeren, water verversen, hooi aanvullen, ze rond laten springen, beetje aaien en knuffelen enzovoort), maar ik geloof niet dat het heel veel uitmaakt of ik er nou een of twee heb. Maar ik vind een konijn houden not done, als je ziet dat het echt groepsdieren zijn. Ze hebben een soortgenootje nodig. :j

Overigens was mijn ram al ruim een half jaar oud, de voedster was 2 maanden of zoiets en het rammetje heb ik laten castreren. De voedster is niet gesteriliseerd, gaat prima bij ons.

Sonja_vR

Re: Konijn apart vs. vriendje erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:13

Ko heeft een paar maanden alleen gezeten , toen gecastreerd en is To erbij gekomen.
en ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb , Ko is helemaal opgeleefd, was echt een dooie diender op den duur toen hij nog alleen zat nu is hij de hele dag lekker aan het tutten met To , spelen, rennen, poetsen, ze zijn altijd blij aandacht te krijgen
konijnen moet je gewoon niet alleen houden, is sneu
lekker vriendje of dinnetje erbij en gaan (wel 1 van de twee castreren bij verschillende sekses)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:16

Ik ben blij dat ik mijn mannetje, Yippie, gecastreerd heb, want anders had Jessy, het vrouwtje, geen leven gehad :+ . Yippie is dekkonijn geweest en had een enorme passie voor zijn vroegere baan. :D
Dus ik denk dat je sowieso de ram moet laten castreren. ;)

Ko en To, hihihi...... :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:19

Hangt van de ram af. Als je een voedster hebt dat erg dominant is en de ram is erg rustig van nature dan zou ik alleen de voedster sterilliseren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:20

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen rustige rammen heb gekend. Ze willen allemaal dekken, is mijn ervaring. Of anders beiden laten helpen, dan is het sowieso klaar met het gedonder. :D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:22

hee
ik zit ook te denken om een 2e konijntje erbij te nemen
mijn konijn is nu ong. 1 jaar en heb ik bij de dierenwinkel vandaan waar ze wel altijd met een ander konijntje zat maar die mocht ik niet van me moeder

nu zit ze al een tijdje alleen en vind het wel zielig voor der maar ze heeft wel een groot nachthok en een grote ren erbij dus er kan wel een erbij

ze heeft bij mij wel met 2 cavia's gezeten was ze heel lief tegen maar dat is ook niet alles ;)
maar moet ik dit hok verplaatsen naar een andere plek of kan ik er wel een konijn bijzetten zonder dat ze tegen de ander tekeer gaat?
en moet ik een vrouwtje erbij zetten of een gecrastreerd mannetje wat is beter
zelf is ze een vrouwtje ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:24

Ik zou er een gecastreerd rammetje bij doen en die ophalen bij de konijenopvang in je omgeving.
Zij kunnen je ook helpen bij het koppelen van de konijnen en informatie geven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:25

Ik ben zelf ook een beetje aan het rondneuzen op internet over hoe je het beste twee konijnen aan elkaar kunt laten wennen. Heb een fokker gesproken en mensen met genoeg kennis op dit gebied maar het is toch allemaal nog niet zo makkelijk. Genoeg verhalen waarin het tweede konijn uiteindelijk toch weer weg moest, dus rustig laten wennen zou ik zeggen.

Even off-topic.
Nou lees ik hier en daar wat tips over hoe je aan een konijn kunt komen maar een tijdje geleden kreeg ik toch een heel ander beeld van o.a. het asiel. Het schijnt dat de konijnen die in het asiel in mijn woonplaats worden opgevangen naar de kinderboerderij gaan. Vandaar uit gaan ze weer naar fokkers en handelaren. Denk je dat je goed doet door een konijn bij het asiel te kopen of kinderboerderij (betaald je tussen de 12,50 en 15,00) blijkt dat de medewerkers en de mensen die dit beslissen toch het hele fok en handel gebeuren in stand houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:26

Ik heb 1 gecastreerde ram van 8 jaar en die heeft vorig jaar 2 voedstertjes die nog bij de moeder zaten geadopteerd (beetje lang verhaal). Toen ze bij de moeder weg mochten zijn ze bij opa ingetrokken. Hij was echt super voorzichtig met ze, echt schattig om te zien. Later werd 1 van de voedsters echt extreem hormonaal en vloog alles wat bewoog aan (die vloog me letterlijk naar mijn benen). Na sterilisatie is ze weer een gezellige theemuts geworden. Wel komisch is dat ondanks dat opa zo stram en stijf is en helemaal niet meer kan vechten is hij toch de baas over de twee hyperactieve stuiterballen van 1 jaar oud.
De 3 nijntjes houden elkaar zoveel bezig dat ik er geen omkijken naar heb.

Dierenwinkels ben ik per definitie tegen. Haal er liever 1 uit een opvang, dat heb ik al meerdere keren gedaan en is altijd goed bevallen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:27

Dan is het zeker weten geen goede opvang! Bij de konijnenopvang waar ik mijn ram heb gehaald hadden ze alleen maar volwassen konijnen en over deze opvang hoor ik ook alleen maar goede verhalen.
Idd rustig laten wennen en op neutraal terrein koppelen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:33

grr... echt stom van me vader mag ik geen konijn erbij
hij zegt dat ik die cavia's erbij moet zetten (staan nu bij het mannetje konijn )
zeg ik zo ja dan staat die alleen
zegt ie ja dan moet je ze er maar omstebuurten bijelkaar zetten
ik zeg zo ja dan staan ze nog vet vaak alleen
en dat mannentjes konijn is al wat oud en hij wil die ook niet laten castreren :S

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:50

Ik heb 2 grijze konijntjes, dat zijn zusjes.
Paar maanden later konijn van eenvriendin gekregen van bijna een jaar oud.
en sinds 2 weken een konijn erbij van 3, had ook altijd allen gezeten op haar jonge na dan.
Was een fokkonijn.
Ik heb ze in de tuin in een grote ren aan elkaar laten wennen en dat was maar even nog geen half uur voordat ze languit tegen elkaar aan gingen liggen.
Ben zo blij dat het zo goed gaat met z'n 4en samen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:53

Dit zijn mijn konijnen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben blij dat het zo goed klikt tussen de 4.
Het had net zo goed anders kunnen zijn.
En die bruine is 3 en altijd alleen gezeten, maar dat gaat gelukkig ook prima.

In de opvang heb ik idd vaker gehoord dat zij ook goed kunnen helpen met koppelen

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:01

Volgens mij heb jij een dubbelganger van mijn konijn. Die grijze lijkt echt sprekend op mijn rammetje, de kleur, bouw, verharingspatroon op het kopje, de blik op de derde foto en zoals hij/zij op de eerste foto dat andere konijn wast, echt een kopie van de mijne.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:17

daar heb ik er 2 van.
Zusjes.

Dan wil ik die van jou ook zien hihi

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:21

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:00

Jeetje die lijkt er echt erg op.
Hoe oud is die?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:48

Hij is van januari 2008 is me verteld. Ik ben echt weg van dit type konijn, zeker met deze kleur vind ik ze de mooiste konijnen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:43

Als het allemaal doorgaat heeft Guusje morgen een nieuw vriendinnetje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:47

super voor Guusje :j

dit zijn Ko en To, hier was To 11 weken oud en zat ze er net een half uurtje bij
Afbeelding

inmiddels is To trouwens net zo groot als Ko , misschien zelfs iets groter :P

en eerst durfde ze de transportbox niet uit, dus maar even op schoot genomen

Afbeelding
maar toen ze elkaar eenmaal ontdekt hadden := ze zijn vanaf dag 1 niet bij elkaar weg te slaan

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:32

Éen van de 2 grijze heeft ook een bruine gloed door de vacht heen, wel apart.

En die 4 van mij zijn ook niet meer te scheiden.

Moest van de weke nog 1 laten enten en die andere 3 waren dus ook meteen aan het zoeken waar ze nou was, echt lief, helemaal aflikken toen e weer terug was

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:44

ze kunnen zo lief zijn saampies :D

zie nu dat Ko op de foto nog steeds verf aan zijn oor heeft hangen :+
das nog van toen hij binnen woonde en vriendlief het aquarium had geverft ...meneer vond dat hij moest helpen :=