Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
diessel schreef:Ik wil niet dat mijn hond de link legt tussen muilkorf en pijn, daarom draagt ze hem weleens vaker.
laura1987 schreef:Haha een kenner valt ook wel mee hoorBen ook maar een meid die dierverzorging niveau 4 heeft maar werk nu bijna een jaar met deze honden en weet dus hoe ze reageren als ze pijn hebben. De meest lieve schatjes hier bijten je gewoon als je maar aan de plek zit waar het pijn doet.
In jou geval vind ik dus wel dat je helemaal goed hebt gehandeld, dacht eerst dat je tijdens de behandeling haar op schoot hield maar dit was dus niet zo. Leuke manier om te belonen ook. Wij stonden pas met een hond bij de DA, was klaar wij naar buiten en wilden hem een snoepje geven nou hij moest het echt NIET, was gewoon beledigd ofz. Ik vind het trouwens wel erg leuke honden, ze gaan voor je door het vuur en mochten ze jou bijten als geleider zijnde dan heb je toch wel iets gedaan wat die echt niet leuk vind.
* met werken met deze honden bedoel ik het verzorgen en alles er omheen. Het echte werk doen de geleiders zelf*
laura1987 schreef:Diessel wat betreft dat de ene mechelaar anders is dan de ander oke maar volgens mij zijn wel veel knpv mechelaars hetzelfde bij de DA. Althans die 14 die ik hier heb moet je allemaal geen pijn willen doen. Deze worden dan ook voor bijna alles bij de DA gemuilkorfd.
Heb er hier een keer 1 gezien die door 4 volwassen mannen vast gehouden moest worden om in te enten.
diessel schreef:[Het is altijd fijn als mensen hun hond gaan vergelijken met mijn hond.
Een hond die van oorsprong gefokt is voor de jacht en een hond die gefokt is voor de verdediging![]()
En dan zit er ook nog een groot verschil in Duitste Herders en Mechelse herders, en is de ene Mechelaar weer anders als de andere........
Ik probeer dan altijd maar te denken van " ach, ze weten niet beter"
Laika schreef:diessel schreef:[Het is altijd fijn als mensen hun hond gaan vergelijken met mijn hond.
Een hond die van oorsprong gefokt is voor de jacht en een hond die gefokt is voor de verdediging![]()
En dan zit er ook nog een groot verschil in Duitste Herders en Mechelse herders, en is de ene Mechelaar weer anders als de andere........
Ik probeer dan altijd maar te denken van " ach, ze weten niet beter"
Maar grappig was het vergelijk wel! En ook alleen maar zo bedoeld![]()
Zie mijn smileys ook in het bericht.
Oh, ennehh... ik weet wel beter hoor
Voor mij geen mechelse herdersen zeker niet na het lezen van dit topic. Ieder zijn ding hé
Loody schreef:Wij komen ook nooit met onze Mechelaar op spreekuur. altijd op afspraak en de hond blijft in de auto totdat de DA zegt dat hij naar binnen mag..
En die van ons is een "harde"zoals hierboven beschreven
maar trouwens ook heel hard voor zichzelf.
Laika Jij hebt ervaring met bepaalde honden die ik niet hebdaarom kan je wel van elkaar leren
diessel schreef:laura1987 schreef:Diessel wat betreft dat de ene mechelaar anders is dan de ander oke maar volgens mij zijn wel veel knpv mechelaars hetzelfde bij de DA. Althans die 14 die ik hier heb moet je allemaal geen pijn willen doen. Deze worden dan ook voor bijna alles bij de DA gemuilkorfd.
Heb er hier een keer 1 gezien die door 4 volwassen mannen vast gehouden moest worden om in te enten.
Klopt![]()
Maar de 1 is wel socialer als de ander, de 1 moet wel harder aangepakt worden als de ander, de 1 heeft wel meer moed als de ander.......
Dat bedoelde ik meer
SanneTilburg schreef:Ik heb ook een Mechelse herder van inmiddels 11 jaar oud (ziet er zeker 5 jaar jonger uit). Onze hond is al van pup af aan heel bang voor alles wat ze niet kent. Ze heeft het zogeheten kennelsyndroom (maar dat is een verhaal apart), en dat komt er in het kort op neer dat ze in de inprentingsfase niets gezien heeft en daarom alles eng vindt. In eerste instantie probeert ze te vluchten, maar als dat niet kan (doordat ze bv aan de riem zit), ziet ze geen andere oplossing dan happen om de 'vijand' weg te jagen en alsnog te vluchten.
Dat klinkt nu heel heftig, maar we hebben altijd veel met haar getraind en dat doen we nog steeds, gehoorzaamheid en behendigheid, en daardoor gaat het nu prima. Ze loopt gewoon altijd los zodat ze zich veilig voelt en andere honden lezen haar lichaamstaal en laten haar met rust. We hebben er overigens wel altijd heel goed op gelet om de angst te negeren zodat we 'm zeker niet zouden bevestigen.
Toen we met haar de eerste keer naar de DA moesten was ze zo bang dat we niet eens naar binnen konden. De DA heeft toen buiten in de stromende regen haar ingeënt. Daarna gaf ze ons de tip om af en toe eens langs te komen om onze hond gewoon een koekje te geven, en dan weer naar huis gaan. Dat hebben we best een tijd gedaan, gewoon af en toe even naar de DA, een paar koekjes er in (ik geef zelf nooit koekjes, dus dat was natuurlijk een geweldige beloning) en daarna bv lekker naar het bos.
Voor onze angsthaas heeft het echt heel goed gewerkt, nu schooit ze wel bij de DA, maar dat neem ik echt voor lief!
Met onze hond hebben we nooit last gehad van agressie, behalve de angstagressie (happen en vluchten) die bij haar angst hoort.
Maar wat ik denk dat voor jou een goede tip is, is om ook af en toe even naar de DA te gaan, koekje geven, en weer naar huis. Je lost er niet direct de agressie mee op, maar het maakt je hond wel wat minder gespannen en daardoor makkelijker hanteerbaar.
Verder vind ik dat je het goed aangepakt hebt. Ik zou alleen je hond echt niet op schoot laten, ook niet met commando. In de ogen van de hond is de grootste nou eenmaal de baas en als je hond op je zit is hij groter dan jij. Jij ziet het misschien niet als domineren, maar probeer dan maar vanuit je hond te denken. Het is gewoon zijn instinct om op zo'n moment te denken dat hij boven je staat.
Veel succes er mee, en informeer gewoon eens naar aan andere, begripvollere DA bij je in de buurt.
diessel schreef:laura1987 schreef:Diessel wat betreft dat de ene mechelaar anders is dan de ander oke maar volgens mij zijn wel veel knpv mechelaars hetzelfde bij de DA. Althans die 14 die ik hier heb moet je allemaal geen pijn willen doen. Deze worden dan ook voor bijna alles bij de DA gemuilkorfd.
De 1 is zeker socialer als de ander en ze moeten inderdaad niet allemaal hard aangepakt worden, maar mijn bevinding is dat je bij zo'n hond wel extra consequent moet zijn. (misschien die van jou niet omdat dat toch een huishond is en geen ECHTE werkhond want je werkt er niet mee toch?) (bedoel dit trouwens niet banketstaaf)