Zwerfkat of niet? Waar kan ik dat vinden + procedure

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: Zwerfkat of niet? Waar kan ik dat vinden + procedure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:29

Ja, dat klopt ook nog eens. Mijn ouders hebben eens 50,- kunnen betalen om hun eigen kat op te halen, en het kostte ze ook nog een bloemetje aan de "redders" die het toch allemaal goed bedoeld hadden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:31

Tja als het dier niet gechipt is heb ik geen medelijden met de eigenaar. Ik heb tijdens mijn ambudiensten regelmatig katten opgehaald die wel een eigenaar maar geen chip hadden maar die dagenlang in andermans tuin vertoefden. Als het dier gechipt was dan informeerden we de eigenaar omtrent zijn kat. Daar zaten geen kosten aan verbonden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:34

Abeltje77 schreef:
Ja, dat klopt ook nog eens. Mijn ouders hebben eens 50,- kunnen betalen om hun eigen kat op te halen, en het kostte ze ook nog een bloemetje aan de "redders" die het toch allemaal goed bedoeld hadden.

Nou € 50,00 is wel erg veel. Meestal is het zo'n 20-25 euro ritkosten voor de ambulance en 6 à 7 euro per dag dat hij/zij in het asiel zit. Als je pas een week later je kat gaat halen dan kunnen die "pension"kosten wel oplopen ja. Maar meestal komen de mensen wel binnen een dag of 3.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:35

Dus als ik een meningsverschil met mijn buren heb, kan ik ze lekker op kosten jagen door hun niet gechipte kat(ten) af te zetten bij het asiel. En dan is het hun eigen schuld, hadden ze hem maar moeten chippen.....

Trouwens als de dierenambulance komt, om voor een chip te kijken, moet je alsnog de vervoerskosten betalen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:45

Brainless schreef:
Dus als ik een meningsverschil met mijn buren heb, kan ik ze lekker op kosten jagen door hun niet gechipte kat(ten) af te zetten bij het asiel. En dan is het hun eigen schuld, hadden ze hem maar moeten chippen.....

Trouwens als de dierenambulance komt, om voor een chip te kijken, moet je alsnog de vervoerskosten betalen.

Iedereen zou zijn kat moeten laten chippen! En dat is niet dwingend bedoeld maar puur uit ervaring. Er zijn ongelooflijk veel zwerfkatten. En dan bedoel ik die katten die door hun baasjes zijn achtergelaten na een verhuizing of gewoon aan hun lot overgelaten. Dat is natuulijk schandalig!

Welke dierenambulance is dat die kosten berekend voor het laten checken op een chip bij een zwerfdier? Ik hab dat nog nooit meegemaakt. Wij kwamen kosteloos alle gevonden dieren checken op een chip.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:54

Yinnar schreef:
Abeltje77 schreef:

Nou € 50,00 is wel erg veel. Meestal is het zo'n 20-25 euro ritkosten voor de ambulance en 6 à 7 euro per dag dat hij/zij in het asiel zit. Als je pas een week later je kat gaat halen dan kunnen die "pension"kosten wel oplopen ja. Maar meestal komen de mensen wel binnen een dag of 3.

Neehoor, € 50,- is gewoon vast bedrag. Ook het bedrag dat je moet betalen als je een dier komt afleveren. Ambulancekosten waren niet van toepassing, mensen hebben de poes zelf gebracht. Sterker nog, het probleem was juist dat poes telkens in hun auto sprong! Dus uiteindelijk zijn ze ermee naar het asiel gereden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:09

Meen je dat? Dat is echt belachelijk! Vroeg het asiel dat? Ik heb begrepen dat in mijn regio het asiel vaak nog geen eens de ritkosten vroeg maar slechts pensionkosten. Dus de ambulance "schoot" er regelmatig bij in. Ik vind het echt buiten proporties!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:06

Ok nou, even wat antwoorden: Kat is op het asiel, geen chip gevonden, de kat zwerft hier al sinds februari rond en vraag sindsdien al rond of iemand deze kat kent: nee!, Het dierenasiel liet mij niet betalen voor het brengen van de kat (al zou ik het er wel voor over hebben gehad). De reden waarom ik uiteindelijk heb besloten de kat naar het asiel te brengen was: 1: Mijn eigen kat werd furieus en helemaal gek van het gemauw van die andere kat, soraja rende op een gegeven moment bijkans door de glazen (gematteerde) deur heen toen ze de schaduw van die andere kat zag, ja, het is vervelend dat hij de hele nacht heeft lopen mauwen en mij en mijn buren wakker heeft gehouden, maar dat is niet de hoofdoorzaak waarom ik besloten heb het niet 'aan te kijken' buiten voeren, zoals gezegd, trekt andere katten aan, 1 zwerver vind ik al genoeg eerlijk gezegd. Daarbij was mijn eigen kat ook nog een zwervertje voor ik haar kreeg (via het asiel overigens) heel bewust voor gekozen! De andere reden waarom ik de kat naar het asiel heb gebracht is 1: Om hem te laten checken op een chip 2: omdat ik zeker wilde zijn dat hij niet weer geen zwerven en een fijn baasje zou vinden.

Inmiddels heb ik met mijn vriend afgesproken (die nu in tsjechie zit) dat, zodra hij thuis komt over een maand, we Gizmo (ja, zo heb ik hem genoemd) op gaan halen uit het asiel als hij er nog zit en het opnieuw gaan proberen met Soraja, 2 mensen is toch beter als iemand in zijn eentje die een kat introduceert.

Verder, het was dierenambulance Hilversum die me 29 euro voor de rit wilde laten betalen omdat het een gezonde kat betreft.

En zoals al eerder gezegd, ik heb de kat op amivedi gezet als 'gevonden' mensen kunnen dus contact met mij opnemen, ook heb ik mijn adresgegevens achter gelaten bij het asiel zodat de oude eigenaren of eventuele nieuwe contact met mij op kunnen nemen voor meer informatie.

En bedenk, het feit dat die kat zo enorm aanhankelijk werd van het ene op het andere moment bewees voor mij alleen maar dat hij wanhopig op zoek was naar een warm kattenmandje, omdat ik het hem op dit moment niet kan bieden heb ik besloten hem elders een kans te geven en dat ook vandaag te doen.

Al mijn beslissingen zijn dus weloverwogen geweest! Geen dierenvriend? Naja, ik denk dat ik dat maar negeer, natuurlijk wil ik die kat wel, maar ik kan dat niet zomaar even doen omdat ik al een kat heb, ik zal het even omdraaien: 'hallo, ik heb een kat genaamd van soraja van 3 jaar, gister kwam er een andere kat aanwandelen, die heb ik binnen gelaten omdat ik vermoed dat het een zwerver is, maar soraja accepteerd deze kat niet, slaat hem helemaal kort en klein van tijd tot tijd, wat moet ik nou doen?' Ja, wat voor reacties had ik dan gekregen? 'je moet niet zomaar een andere kat in huis halen, soraja voelt zich bedreigd en die andere kat is bang e loopt mogelijk verwondingen op!'
Sorry hoor, volgens mij maakt het niet uit wat ik doe, voor sommige mensen is het toch niet goed, of ik nou a of b doe.

Ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt en ik ben blij te zien dat anderen het er ook mee eens zijn :), ik bel regelmatig het dierenasiel om te vragen hoe het met Gizmo gaat.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:28

goed gehandeld! Wat leuk dat je hem dan zelf wilt nemen. Het is alleen maar goed dat je hem nu naar het asiel hebt gebracht, anders dan moet hij de hele tijd buiten zitten terwijl er misschien geen baasje naar voren komt. In het asiel zit hij voor tijdelijk veel beter in dit geval!
Let er wel op dat het introduceren van Gizmo aan Soraja erg lastig kan zijn. Ook heel goed dat je het met z'n 2en doet, mocht het echt ruzie in de tent worden dan kun je ze samen uit elkaar halen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:55

Prima gedaan zo! Hopen dat hij een fijn baasje vind, (of zijn huidige baasje, die hem laat chippen ;) ).

Mijn ex-golden retriever is 2 jaar terug door de dierenambulance opgehaald, daarvoor hebben wij 20 euro moeten betalen. Heeft er in totaal 1 uur gezeten en is om de hoek gevonden... Was gechipt, maar is door de medewerkers niet gevonden. Op mijn aandringen nog een keer gezocht en het apparaat moest aan de lader... Erg slechte actie ;).

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:45

Joh, laat je niet gek maken! Je hebt een goede keuze gemaakt. Als je hem toch wilt hebben over een maandje is het misschien handig om hem te reserveren bij het asiel. Al denk ik niet dat er in de vakantietijd veel katten worden geadopteerd dus de kans dat hij er nog zit is groot! Maar het zou helemaal fijn zijn als hij een baasje heeft die hem snel op komt halen.

Ik vind het feit dat de dierenambulance geld vraagt om een kat op te halen of te checken op een chip van het niveau belachelijk. Veel mensen doen dat niet wat zou kunnen betekenen dat ze een dier dus dan maar laten lopen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen hoor. Het is niet jouw dier en € 29,00 is niet niks. Een achterlijk hoog bedrag!

@ Sting
Wat betreft jouw hond..als het dier een chip heeft en hun apparatuur doet het niet goed dan hadden ze op hun kop kunnen staan maar ze hadden van mij geen cent gekregen! Onlangs zijn er ook twee gechipte katten opgehaald bij mij in de buurt en naar het asiel gebracht. De medewerkers beweerden dat de katten geen chip hadden. In het asiel bleek dus van wel. Nou naar het ritgeld konden ze fluiten ondanks dat ze erom vroegen. Zij moeten er voor zorgen dat ze deugdelijk apparatuur bij zich hebben. Ik heb overigens nooit een chipapparaat gezien die opgeladen moest worden. Ik heb met diverse gewerkt van groot tot klein en er gingen gewoon batterijen in.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:29

Yinnar schreef:
Joh, laat je niet gek maken! Je hebt een goede keuze gemaakt. Als je hem toch wilt hebben over een maandje is het misschien handig om hem te reserveren bij het asiel. Al denk ik niet dat er in de vakantietijd veel katten worden geadopteerd dus de kans dat hij er nog zit is groot! Maar het zou helemaal fijn zijn als hij een baasje heeft die hem snel op komt halen.

Ik vind het feit dat de dierenambulance geld vraagt om een kat op te halen of te checken op een chip van het niveau belachelijk. Veel mensen doen dat niet wat zou kunnen betekenen dat ze een dier dus dan maar laten lopen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen hoor. Het is niet jouw dier en € 29,00 is niet niks. Een achterlijk hoog bedrag!

@ Sting
Wat betreft jouw hond..als het dier een chip heeft en hun apparatuur doet het niet goed dan hadden ze op hun kop kunnen staan maar ze hadden van mij geen cent gekregen! Onlangs zijn er ook twee gechipte katten opgehaald bij mij in de buurt en naar het asiel gebracht. De medewerkers beweerden dat de katten geen chip hadden. In het asiel bleek dus van wel. Nou naar het ritgeld konden ze fluiten ondanks dat ze erom vroegen. Zij moeten er voor zorgen dat ze deugdelijk apparatuur bij zich hebben. Ik heb overigens nooit een chipapparaat gezien die opgeladen moest worden. Ik heb met diverse gewerkt van groot tot klein en er gingen gewoon batterijen in.

Misschien oplaadbare batterijen :)*

Geintje natuurlijk.

Ik vind ook dat TS het goed heeft gedaan. Ik zou er ook wel een derde kat bij willen, maar ik weet nu al dat één van de twee huidige daar not amused mee zou zijn. Dus daar denk je over, en daar baseer je je beslissing op. Hopelijk komt Gizmo toch nog gezellig bij jullie terecht TS!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:13

Bedankt voor de berichtjes :) ik zal morgen even langs het asiel gaan, ik moet daar toch wezen, even kijken of ik er stage kan lopen voor een opleiding, ik zal dan gelijk wel vragen of hij al opgehaald is door een eigenaar, als hij er morgen nog zit, ja, dan mag het wel duidelijk zijn, dan heeft ie geen eigenaar, wat betreft de dierenambulance, ik kreeg ook al een verontwaardigde reactie van het asiel 'huh? maar ik dacht dat het 7 euro was!' was de reactie, ze vroeg het nog na en zei dat het echt 7 euro was en dat ze het belachelijk vond dat mij toch 29 euro werd gevraagt omdat het een gezonde kat betrof, naja, dus uiteindelijk hals over kop naar het asiel gebracht, beste voor het beessie denk ik zo maar, ik zal hem in de gaten houden :) Mijn vriend is he_le_maal weg van katten, net zoals ik, dus gebrek aan aandacht zal het niet liggen als ze hier samen zijn, tis even een kwestie van wie is de baas en wie dat is mag wel duidelijk zijn: soraja, maar durf het gewoon niet alleen..
Nou bedankt voor de lieve berichtjes! Ik houd jullie op de hoogte!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:17

was de kat gecastreerd ?

Bedenk wel (ZEKER als hij niet gecastreerd was) dat katten op zijn minst een maand nodig hebben om aan elkaar te wennen. Dat de kat in je tuin zat was voor je eigen kat tot daar aan toe....maar in huis tja, een kat zou geen kat zijn als ze zich dan niet van hun slechtste kant zou laten zien :D

Ik zie dit best goedkomen als je hem in huis zou nemen ;)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 22:54

Hmm thanks, ja, het dierenasiel geeft hem niet ongecastreert mee, dus hij zal hoe dan ook gecastreert worden, en hij is al een onderdanige sul merkte ik, dus soraja zal wel de baas blijven, de bitch in huis, en ergens vond ze hem ook wel interessant hoor, lagen ze tegenover elkaar, Gizmo helemaal bevroren en soraja 'lalala oh vlieg baf' vlieg dood, en zo ging dat een minuut of 10 door, tot Gizmo naar soraja haar bak liep, Soraja was vroeger ook een zwervertje dus die is enorm fel op haar eten dus ja, de hel brak los en Gizmo wilde alleen nog maar naar buiten waar hij zielig in een hoekje op de grond ging liggen mauwen, en dat de hele nacht door, ja, wat moet je dan... Ik hoop echt dat Gizmo er nog is tegen de tijd dat mijn vriend hier is *zucht*

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 17:10

Heb het dierenasiel gebelt, het gaat goed met Gizmo, hij is wat gestresst (logisch, is in quarantaine) en niemand is hem komen ophalen, dus toch een zwervertje, naja, als hij er inderdaad over een maand nog is en mijn vriend is ook hier, ga ik hem lekker ophalen :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:11

Lekker! Dan heeft hij ook weer een fijn huis. Ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt tussen de katten, het heeft alleen een beetje tijd nodig. Maar het is al heel wat dat jouw kat geïnteresseerd in hem is. Wat wel handiger is om ze misschien in aparte ruimtes eten te geven zodat zij hem niet aanvliegt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:32

Een hele goede manier om katten aan elkaar te laten wennen is om één van de katten in een bench (geen vervoersbench maar een grote) te zetten en de ander te laten rondlopen. Zo kan de ander zijn geur door het huis verspreiden zonder aangevallen te worden. En dan later andersom. Zo vermengen hun geuren met elkaar en kunnen ze wennen aan het feit dat er nog iemand rondloopt.

En dan eentje IN de bench eten geven en de ander ernaast. De etensbakjes zet je steeds wat dichter bij elkaar (of dat in 1x lukt of in meerdere voerbeurten ligt aan de poezels zelf) totdat ze uiteindelijk op hun gemakje vlak naast elkaar zitten te eten. Dan kun je ze buiten de bench eten geven, en vandaaruit aan elkaar laten wennen zonder bench. Doe dit ook met de katten om en om in de bench.

Geef ze iets te eten dat ze beide HEEL lekker vinden, blikvoer bijv als ze dat normaal niet krijgen. Dan zijn ze meer op het eten gefocust dan op elkaar. Dat helpt.

Bij mij is de introductie zo heel goed gegaan. (van 1 naar 2 en van 2 naar 3 katten)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:54

Handige oplossing Abeltje77, maar werd de kat niet gestresst van die bench?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:05

Het wordt vaak ook als tip gegeven om de vreemde kat in een aparte kamer op te sluiten voor een paar dagen. De geur komt wel onder de deur door waardoor ze toch beiden aan elkaars geur kunnen wennen zonder de confrontatie te hoeven aangaan. Dan eerst de nieuwe kat in de normale omgeving van het huis waar je hem uiteindelijk wilt hebben laten wennen zonder jouw kat erbij. Eerst op zijn gemak alles laten onderzoeken, daarna pas het liefst op neutraal terein aan elkaar " voorstellen " . Misschien heb je ergens een ruimte waar ze normaal niet mogen komen die je als neutrale ruimte kunt gebruiken?

Succes ermee, denk dat je inderdaad voor op dit moment de juist keuze hebt gemaakt voor de kat. Beter eten en even geen vrijheid en een kans op een nieuw plekje als voor altijd buiten zwerven.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:07

sunny_l0ve schreef:
Handige oplossing Abeltje77, maar werd de kat niet gestresst van die bench?

neehoor, helemaal niet. in mijn geval heb ik alleen het kitten in de bench gehad, en dat was gewoon 'zijn' plekje. Heeft er ook maar even ingezeten hoor, mijn kater was vrij makkelijk met het accepteren. Was ook grote bench, veel speeltjes en een holletje. vond babypoes allang prima.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:27

Ja dat is wel lekker met een kitten, ik betwijfel alleen of het ook met een volwassen kat gaan lukken...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:32

Al zet je de poes alleen maar in de bench om te leren naast elkaar te eten, dat wilt ook al ontzettend helpen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 20:45

0_o lijkt erop dat Gizmo wel een baasje heeft, meneer staat weer bij me voor de deur.....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:49

@TS: echt!
toch even hett asiel vragen wat er is gebeurt!
kan je de eigenaar er ook op aanspreken.
was de kat verder wel in goede conditie e.d.?