Hoe reageer je als je hond niet luistert?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe reageer jij als jou zoiets overkomt?

Je wordt boos en zet ze op zijn of haar plek
8 (23%)
Je negeert dit gedrag en loopt door net of je neus bloedt
17 (50%)
Anders namelijk..
9 (26%)

Totaal aantal stemmen: 34

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:55

Chiqa schreef:
Want wat gebeurde er net. Er liep een wildvreemde boer op zijn land gif te spuiten, geen dieren. Donan dr koppie zat er al weer op, het koppie van IK GA.
Dus vast natuurlijk ik zag het kwijl uit dr bek druipen, dus de associatie met dat eten en een boer is helaas sterk aanweizig.

Hoe zouden jullie op zo'n moment reageren, nee zeggen of gewoon doorlopen? Want ik ben dus niet meer in the picture.

Dus de meesten zijn het er wel mee eens dat je gepast straffen moet, maar wat is straffen?
Als de hodn dus weigerd iets te doen, hoe straf jij dan?

Als ze haar concentratie kwijt is en jij wilt doorlopen met haar aan de lijne,een kort rukje geven en duidelijk NEE zeggen,dit herhaal je een aantal keer..

Wat ik vaak doe met mijn hond,savonds laat op straat,als er bijna geen andere intressante dingen op straat zijn,een paar passen lopen,laten zitten,en weer doorlopen.. dit een aantal keer herhalen.. zo doe ik dat ook met 'blijf',ik laat hem los,laat hem zitten of liggen,hij moet blijven..ik loop door,en hij mag pas komen als IK het zeg.. dit langzaam opbouwen met de hoeveelheid meters je wegloopt..
Daarna goed belonen natuurlijk!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:46

Ben het vooral eens met alles wat hier gezegd wordt over het positief belonen en het enthousiasme dat je als baas moet tonen als je hond luistert. Hetgeen ik hier echter nog niet heb zien passeren, is de vraag: 'Is het bevel wel voldoende bevestigd?'
Een bevel voldoende bevestigen vraagt superveel tijd en training, en veel mensen zien dat over het hoofd. Als een hond thuis in de tuin luistert naar 'hier', wil dat zeker niet zeggen dat dat bevel bevestigd is. Een bevel is pas bevestigd als de hond in eender welke situatie of omgeving meteen reageert op het bevel. En daar zie ik veel mensen in de mist gaan.... Hun hond luistert wel in de tuin, of als ze gewoon op wandeling zijn. Maar als er dan opeens een konijn/kat voorbij komt, of een horde zotte honden langstkomt dan zijn hun oren opeens verdwenen en luisteren ze nietmeer. Dan is het bevel gewoon niet goed genoeg bevestigd, en dan ligt de fout niet (volledig) bij de hond, maar wel bij degene die instaat voor de training van de hond...
Het bevel 'hier' is er zo eentje dat je eerst op een afgesloten veldje met een lange lijn moet doen, beginnen op een meter of drie en telkens verder. Als dat lukt kan je dat gaan doen in andere omgevingen, telkens met die lange lijn: in de tuin, in het bos, op wedstrijd, op stal bij de paarden, op een familiefeest... Als dat er met de lange lijn perfect inzit, in elke omgeving, dan ga je terug naar dat afgesloten pleintje en je doet hetzelfde zonder lijn.
Als het dan allemaal perfect lukt, maar in die pubertijd opeens niet meer? Terug die lange lijn eraan, en terug met die lange lijn gaan trainen. Bij het 'hier' roepen niet vergeten: Roep hem heel enthousiast, met een hoge vrolijke stem, maak je klein en ga achteruit! Bij jonge honden zeker een kwade toon in je stem vermijden! Een hond verstaat je niet, maar hoort enkel tonen..

Daarnaast kan ik ook de tip geven: maak van elke moment een trainingsmoment. Laat je hond, als je met hem gaat wandelen, niet gewoon rondlopen. Hou hem bezig, hou hem aandachtig op jou, hou zijn verstand erbij. Wandeling is ideaal voor bevelen op afstand, als je hond twintig meter voor je loopt kan je het bevel geven dat hij moet gaan liggen en moet blijven totdat je bij hem bent... Als je er dan bent kan je hem uitbundig belonen. Ook het hier komen, volgen, apporteren, zoekoefeningen,... Dat maakt een wandeling voor een hond ook interessant, hij krijgt mentale uitdagingen en wordt telkens beloond door zijn baas.

Moet nu wel zeggen dat ik ook ooit al mijn boze stem heb opgezet toen mijn hond niet luisterde (niet gaan zitten/niet rechtstaan), maar dat is dan bij onze hond die er ondertussen 10jaar gehoorzaamheidstrainig heeft opzitten en het Belgisch kampioenschap gehoorzaamheid heeft meegedaan... Hond weet perfect wat 'zit' betekend, in eender welke omstandheid, maar is tegenwoordig (hond is 13) nogal tam om nog te luisteren :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:51

Als ik mijn hond weer aan de lijn heb zeg ik meestal: 'Stoute hond, nooit meer doen', en geef haar een aaitje. Helpt natuurlijk geen zak, maar ze doet niet structuereel dingen fout, dus straf ik haar ook niet.

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:01

Anders..
Ik heb niet alle reactie's gelezen maar wil toch even reageren.
Eigenlijk zou je een hond van 1 jaar niet eens de kans moeten geven om dit te doen en dat betekend heel sneu gewoon aan de lijn.
Wat je wel moet doen is het commando "hier" (of kom of een andere variant) oefenen.
Dit kan op verschillende manieren die vast al wel beschreven staan hierboven.
Tot de hond dit commando kent niet meer los laten lopen, want als hij de kans krijgt en het steeds weer doet is het ook steeds moeilijker af te leren je hebt namelijk te maken met zelfbelonend gedrag.
Zolang de hond in de puberteit zit zijn de prikkels uit de omgeving vaak nog belangrijker dan de baas.
Wat ik wel vaak doe met onze hond van 11 maanden is los lopem met een onweerstaanbare tak in het begin is hij dan even weg en dat laat ik dan zo als hij uitgeraast is en de tak ondekt heeft blijft hij eigenlijk goed in de buurt. Nog 1 tip; nooit eem commando gebruiken als je van te voren al weet hij toch niet luisterd. Daar leert hij alleen maar mee dat hij niet hoeft te luisteren.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:06

Mijn hond flikt zo iets ook wel, maar dan als hij een hond of kat ziet.

ten eerste heb ik altijd ogen in mijn achterhoofd ;) en probeer de hond of kat eerder te zien dan hij ( weet dat dit bij jou niet kan IVM de strond ).

en als hij hem dan ziet corrigeer ik hem " NEE HE!! "
als hij er wel heen vlindert dan haal ik hem op ( ik kan roepen wat ik wil maar dan luisterd hij toch niet ), klik hem vast en loop weg, en ga gewoon weer door zoals voorheen. gewoon als of er niets meer aan de hand is, en hij mag pas weer los als hij zelf ook echt met wat anders bezig is dan die hond of kat.

Groetjes Dhani

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:59

Die van mij krijgt op zijn kop als hij niet komt.
Negeren werkt echt niet voor ons, meneer denkt dan dat ie vrij mag rondlopen en doen wat ie wil.

Achter hem aan rennen doe ik dan weer niet, dat vind hij alleen maar leuk.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:11

Het ligt er een beetje aan,als ik zelf naar hem toe moet lopen en hem moet halen,terwijl ik onder het lopen nog steeds aan het roepen ben ,dan pak ik hem wel in zijn nekvel en word ik boos.. (hij luistert immers niet en ben helemaal naar hem toe moeten gaan,hij is niet gek en weet dat ik eraan kom en dat hij had moeten komen toen ik riep)
Komt hij wel uiteindelijk (of op het allerlaatste moment ) wel naar mij toe,dan beloon ik hem alsnog en word ik niet boos,maar klik ik hem vast en lopen we door.

p.s weet je trouwens dat het eten van paardenpoep gevaarlijk kan zijn voor honden? (als de paarden net een wormenkuur hebben gehad kunnen honden een te grote hoeveelheid daarvan binnen krijgen )

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:26

ligt aan de hond die stout is..
mn oudste hond flikt dit ook regelmatig als ik haar loslaat (of eigenlijk doet ze t altijd al ik der loslaat dus dat doe ik gewoon niet meer).
en als ik hjaar dan eenmaal te pakken heb (meestal kan ik dat alleen doen als ik haar te slim af ben en der kan grijpen als ze voorbij rent want dan komt ze echt niet naar me toe hoor) word ik ook echt heel boos. die hond is namelijk razendslim en weet dondersgoed dat ze stout is (dat laat ze ook merken dan, dat ze t weet). ze komt daarom ook niet naar me toe omdat ze weet dat ze stout is.

Als ze echter bijv uit de tuin ontsnapt, weg rent, en ik haar met wat geroep uiteindelijk weer terug kan krijgen (ze komt dan dus naar mij toe omdat ik roep) dan word ik niet boos want tja..ze kwam wel.. die hond weet dan ook heeeeel goed dat ze stout is geweest en komt dan met allerlei knuffelspeeltjes aanlopen om te slijmen bij mij.

de jongste hond verdenk ik ervan om echt olie olie dom te zijn (wat misschien verklaart kan worden doordat ze klem gezeten heeft bij de geboorte). die hond snapt het totaal niet als ze iets fout doet en dan kan ik wel heel erg boos worden en gaan schreeuwen enz maar die hond snapt t gewoon niet en bovendien is ze heeeel gevoelig voor stemverheffingen enz dus als ik ga schreeuwen dan zie je der in elkaar krimpen. dus daarop boos worden heeft gewoon totaal geen nut want ze snapt t gewoon niet. scheelt dat die ook nooit weg loopt ^^.

als ik de oudste dan eenmaal weer aan de riem heb nadat ze boos is, loop ik verder, riem kort, en ze moet perfect volgen zonder dat de riem strak komt te staan, ik negeer haar verder dan ook helemaal. ze weet dat ze stout is dus onder t wandelen probeert ze constant oogcontact te krijgen en als ik dan kijk dan gaat ze heel hard kwispelen om het weer goed te maken. ik doe dan nog een aantal oefeningen, goed volg, figuren maken, af/vlak/blijf enz en als ze dat allemaal braaf doet (En dat doet ze omdat ze weet dat ze iets goed te maken heeft) dan beloon ik haar en ben ik weer 'lief' tegen der en niet boos.

@buzz: das idd een goeie tip, ik pas m ook altijd toe, aan mijn hond kan ik perfect zien of ze gaat luisteren of niet .. dus ik weet ook wanneer het gewoon totaal zinloos is om te gaan roepen/commando's te geven, dus dit doe ik dan ook niet.

TS: mijn hond gaat er alleen van door en luistert niet meer als ze op voor haar bekend terrein is waar ze vaak komt (dagelijks).
zijn we op terrein waar ze niet zo vaak komt (bijv wekelijks of minder) dan luistert ze wel. misschien is dit bij jouw hond ook zo? en kun je oefenen op onbekend terrein?

Citaat:
Ik loop naar de hond toe op het moment dat die poep eet, en gooi een slipketting (of een bos sleutels, of wat ik maar in mijn handen heb) tegen de bast, en ook wel zo dat het zeer doet.

als mijn hond binnen gooibereik is doe ik dit ook, helaas trekt die van mij (de oudste dan, de jongste springt van schrik een meter de lucht in) er zich totaaaaal niets van aan.

rockwitch

Re: Hoe reageer je als je hond niet luistert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:08

eehm ten eerste. Je hond doet alleen maar iets omdat hij er zelf beter van wordt. Je moet dus iets gaan verzinnen waardoor hij er beter van wordt als hij bij jou blijft. Dus neem een flos/bal whatever mee, iets waar jou hond gek van is (mag ook beloning zijn) Als je dan ergens komt waar ze er vandoor zou kunnen gaan of je merkt dat ze iets ziet waar ze naartoe wil, afleiden en maak jezelf leuker.
Het heeft in mijn ogen zowiezo weinig zin om een hond te gaan straffen als je hem gaat halen. Zo wordt baas alleen maar minder leuk en krijg je straks een hond die weg rent voor je als je eraan komt, dan schiet het helemaal niet meer op.
Ook heel goed die hier blijven trainen tot ie er echt helemaal goed in zit. Is zo'n belangrijke oefening. En de nee aanleren. En dat doe je niet door maar zo hard mogelijk NEEE te schreeuwen, want als ze dat woord niet hebben geleerd zullen ze alleen maar schrikken van je stem en niet beseffen dat Nee iets is wat betekend dat ze moeten stoppen.
Nekvel pakken, iets naar ze toe gooien vind ik zelf nooit zo prettig. Het gerammel van een ketting maakt natuurlijk geluid en dat geluid hoort je hond als het hem pijn doet (tuurlijk niet vreselijke pijn, maar tis niet leuk) nou kan je dus straks een hond krijgen die van alle geluiden die op het gerammel van een ketting lijken schrikt en denkt dattie straf krijgt. Beetje sneu.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:19

Sasja, onze boxer heeft dit ook gedaan. heeft toen een jaar lang niet los gelopen. (ze is 2). een half jaar later opgebouwd met kleine stukjes los, en terug roepen na ong 5 meter. werkt perfect, mevrouw loopt heel netjes los en komt wanneer je haar roept.
Als je haar een tik geeft, dan is ze de rest van de wandeling zwaar beledigd :D
Tommy(1) onze andere boxer: die gooi je los. en bij hem is het incoming, no breaks :o ! schiet alle kanten op en helaas ook bij mensen door de tuin. Dus gaat hij aan de lijn van sasja want die is langer. als je roept komt ie wel, maar het liefste niet.
in het bos maakt het niet uit, want dan wordt ie geblokkeerd door de grachten en greppels.
En ga anders een keer naar een hondenschool voor advies. Hoeft niet perse voor les. de meeste scholen hebben ook theorie avonden. leer je ook van!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:22

nou, onze hond luistert wat minder als je zegt 'hier'
als hij eindelijk komt,zeg ik 'goedzo'
zo denkt de hond dat hij het goed heeft gedaan. :o