mishandelde bordeaux dog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: mishandelde bordeaux dog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:44

zoolgangster
dan nog is de kaakklem onzin.....
indien het geval van de pittbull die niet los kan of wil laten....
willen = gewoon vasthouden
kunnen= in sommige gevallen zet het dier zoveel kracht dat de spieren verzuren.....probeer jij maar eens een verzuurde spier een goede gecontrolleerde beweging te geven

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:58

Denk dat deze vrouw de hond ook beter naar iemand kan brengen die er verstand van heeft,voordat er ernstige ongelukken gebeuren of een gedragtherapeute laten komen zodat ie echt het gedrag kan bekijken en kan oordelen.
Verder zou ik haar aanraden de hond een muilkorf om te doen,ook omdat hij vaker ontsnapt etc. dan kan hij tenminste geen ernstige schade aanrichten! (ze kan hem afdoen als ze zeker weet dat er geen bezoek komt en hij het huis niet uitkan!)

Of hij een angsthapper is of echt aggresief is kun je idd niet in een berichtje opmaken en moet je het gedrag van de hond echt zien!

Idd wat de kaakklem betreft is deze zeker geen onzin,heb zelf een amstaff dus weet wat het is ;) of het te maken heeft met kunnen en willen maakt niet zoveel uit,het komt erop neer dat ze niet meer loslaten zoals andere honden wel doen.
alleen zal deze hond daar waarschijnlijk geen last van hebben,aangezien hij hapt,een hond met een kaakklem hapt meestal niet,en grijpt meteen en laat niet meer los!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:00

cocochanel: dan zou ik me toch maar eens dieper gaan verdiepen in je eigen ras want een kaakklem bestaat niet :n
er is echt geen botje ofzo die op een ander botje een klemmetje zet ...

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:45

Kaakklem is misschien het verkeerde woord,geef het toe,maar word in het de volksmond zo genoemt,en maakt het gemakkelijk dat andere mensen het begrijpen denk ik dan maar ;)
Het komt er eigenlijk op neer dat pitbull achtige zijn gefokt om vast te houden en niet meer los te laten,dit zit er zo in dat de meeste pitbull achtige je niet meer horen of zien in een gevecht en dus niet meer luisteren en niet meer loslaten,daar waar een andere hond nog wel luistert,in de meeste gevallen zul je idd een break-stick moeten gebruiken om de kaken van elkaar af te krijgen dit ook mede door de spierverzuring maar denk toch ook wel door het karakter van dit hondenras,het blijft maar doorgaan totdat de dood volgt en kent geen stop.
Maar hier gaat het topic niet over dus wil er niet teveel op ingaan,maar heb me heus wel verdiept in me eigen ras en wilde dat toch even duidelijk stellen ;) (overigens heb ik mijn hond al zover dat ik dus wel door dit punt heen ben en hij wel loslaat en luistert,ook in het heetste van de strijd,dus met een goede training moeten ze het allemaal wel kunnen leren)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:49

volksmond ja......oftwel fabel....het is beter mensen gelijk de goede uitleg te geven,want zo komen dus die fabels over de kaakklem in de wereld....en dat geeft het ras geen goede naam (wat het al niet heeft en ik dat erg jammer vind)
want staf of niet....mijn russel is ook een vasthouder...vast is bij haar ook vast...krijg haar niet los en ook haar spieren kunnen verzuren en dus hetzelfde effect hebben ;)
alleen bij zo een klein waffeltje is de schade aanzienlijk minder ;)
en heb ik kwa kracht iets meer te vertellen omdat ze zo klein is
dat is het enige verschil :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:26

een kaakklem is idd onzin, dat zou je als eigenaar moeten weten.. mensen worden alleen maar angstig als je het zo noemd, en het is gewoon niet waar..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:44

Jullie begrijpen de nuance niet, die cocochanel en ik jullie proberen uit te leggen. We proberen allebei uit te leggen, dat het een kwestie van willen is, maar of het nu willen is of niet kunnen, verzuring kan meespelen (en dan spreekt men van kaakklem in de volksmond) breakingsticks bestaan ECHT en die zijn er om je hond los te kunnen wrikken als hij zich heeft vastgebeten en niet meer loslaat. In het geval van de in dit topic genoemde bordeauxdog, die hapt en zet zich niet vast, maar reken maar dat dat gehap aankomt.

Dat vasthappen komt voor bij vechtpartijen met andere honden, mijn ouders hebben het met hun eigen boxer/bullmastiff meegemaakt, die greep de hond waardoor hij werd aangevallen, vast bij de kop en liet niet meer los, omdat hij waarschijnlijk wel wist dat ie dan weer gebeten zou worden(?), uiteindelijk kreeg mijn vader hem los. Waarschijnlijk op het moment toen onze hond wist dat hij niet meer gebeten zou worden, en de eigenaar van de andere hond hem met een stok probeerde los te wrikken. De volksmond spreekt te snel van kaakklem, maar ik moet eerlijk zeggen, dat een ander type hond (herder bijvoorbeeld) veel minder geneigd is vast te houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:10

Yamcha schreef:
Zit wel iets verschil tussen een angstbijter en een agressieve hond. Een angstbijter 'snept' is meer een waarschuwingsbeetje, hou je hoogstens een kras aan over. Een echte beet op een deel waar geen bot zit, levert een flinke wond op en spierschade. Op een deel waar wel bot zit, worden botten gewoon verbrijzeld. Dus daar zit zeer zeker wel verschil in.

Ik zou die vrouw willen aanraden om met begeleiding van een ervaren trainer/gedragstherapeut/hondenmens de hond opnieuw te plaatsen, desnoods tijdelijk in een asiel. Angstbijten is er zeker uit te krijgen, geen reden om een hond in te slapen, maar dat lukt alleen als je heel goed weet wat je doet.

Dat gaat alleen op als een angstbijter nog niet heeft ervaren dat bijten een kick geeft en die kick het uiteindelijk gaat overwinnen van de angst. En dat gaat helaas vrij snel en dan kunnen ze echt goed bijten, vergis je niet.

Meer dan 90% van al het agressief gedrag van honden is gebaseerd op angst, alleen herkennen de mensen dat niet meer omdat de meeste honden na een aantal keer angstbijten een andere lichaamstaal laat zien. Alleen als je heel ervaren bent en goed oplet zie je het verschil.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:04

Inderdaad Zoolgangster mooi gezegt ;)

enikdoemaarwat,logisch dat jou russel zich ook goed kan vasthouden,is ook een terrierachtige en die hebben dat eerder als een herder bijv. ;)

En waarom zouden mensen bang worden als je zegt dat ze een kaakklem hebben ?

komt toch op hetzelfde neer als dat je zegt,ja als ze bijten kunnen de kaken door verzuring niet meer van elkaar af gaan,en blijven ze vasthouden en krijg je ze niet meer los,en zul je in de meeste gevallen een break-stick moeten gebruiken ..Bij Amstaffs is het zelfs zo dat ze er nog bij gaan scheuren als ze vasthouden ..

Weet niet wat ik liever hoor,denk toch,pibull achtige hebben een kaakklem,klaar .
weten ze meteen wat ik bedoel ;) en komt volgens mij toch echt op hetzelfde neer ze laten niet meer los ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:36

ThePast03 schreef:
Yamcha schreef:
Zit wel iets verschil tussen een angstbijter en een agressieve hond. Een angstbijter 'snept' is meer een waarschuwingsbeetje, hou je hoogstens een kras aan over. Een echte beet op een deel waar geen bot zit, levert een flinke wond op en spierschade. Op een deel waar wel bot zit, worden botten gewoon verbrijzeld. Dus daar zit zeer zeker wel verschil in.

Ik zou die vrouw willen aanraden om met begeleiding van een ervaren trainer/gedragstherapeut/hondenmens de hond opnieuw te plaatsen, desnoods tijdelijk in een asiel. Angstbijten is er zeker uit te krijgen, geen reden om een hond in te slapen, maar dat lukt alleen als je heel goed weet wat je doet.

Dat gaat alleen op als een angstbijter nog niet heeft ervaren dat bijten een kick geeft en die kick het uiteindelijk gaat overwinnen van de angst. En dat gaat helaas vrij snel en dan kunnen ze echt goed bijten, vergis je niet.

Meer dan 90% van al het agressief gedrag van honden is gebaseerd op angst, alleen herkennen de mensen dat niet meer omdat de meeste honden na een aantal keer angstbijten een andere lichaamstaal laat zien. Alleen als je heel ervaren bent en goed oplet zie je het verschil.

Dat is zeker waar wat jij zegt......
Veel angstbijten gaat over in regelrechte agressie, en als het zover is, doe je er niet veel meer aan helaas..................

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:47

ik vind dit persoonlijk onacceptabel en betwijfel het of dit gedrag er nu nog met training uit te krijgen is.
mijn tante is een erkent fokster en heeft jaren lange ervaring met honden. zelf diverse cursussen mbt hondentrainingen enz enz afgelegd.
ook zij heeft een half jaar geleden een door haar gefokte hond in moeten laten slapen.
Hond (Broertje van onze hond) was 4 jaar, kern gezond en had een toekomst als dekrui voor zich.
had had echter vroeger 1 keer iemand gebeten..mn tante heeft intensief trainingen met die hond gevolgd om het gedrag er uit te krijgen (was ook een angstbijter).. hond gedroeg zich voorbeeldig, ze nam hem mee naar alle mogelijk situaties waarin hij bang zou kunnen worden (scholen vol schreeuwende drukke kinderen enz enz enz) maar hond gedroeg zich perfect.
totdat er een half jaar geleden een onbekende de tuin in kwam, samen met mijn oom, de hond schrok van de onbekende, vloog op die vrouw af en beet. een week later is de hond ingeslapen.
In alle situaties gedroeg hij zich perfect.. maar zodra er echt iets onverwachts gebeurde ging t dus weer fout.

daarom vraag ik me af of het geval van de buurvrouw van de ts nog wel goed te trainen is.. vraag me af of je deze angst er nu nog uit kan trainen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:29

Zwitsal schreef:
totdat er een half jaar geleden een onbekende de tuin in kwam, samen met mijn oom, de hond schrok van de onbekende, vloog op die vrouw af en beet. een week later is de hond ingeslapen.
In alle situaties gedroeg hij zich perfect.. maar zodra er echt iets onverwachts gebeurde ging t dus weer fout.

daarom vraag ik me af of het geval van de buurvrouw van de ts nog wel goed te trainen is.. vraag me af of je deze angst er nu nog uit kan trainen.

Dan heeft je tante toch iets heel belangrijks over het hoofd gezien. Wij hebben hier ook een angstbijter lopen en het is hier volkomen onmogelijk dat een onbekende zomaar de tuin in komt wandelen, ook niet samen met een bekende.
De poorten (we hebben er inmiddels 4!) zitten altijd op slot en gaan voor een onbekende pas open als de angstbijter zijn korfje omheeft. Zo hebben we al 10 jaar voorkomen dat hij een terugval heeft gekregen (angstbijters gaan altijd weer de fout in bij een onverwachte situatie waarbij ze angst ervaren) en kan het korfje eigenlijk al een minuut na binnenkomt van de onbekende weer af.

Angst krijg je er nooit uit en je zult een hondenleven lang er mee bezig zijn. Met wat aanpassingen en vooral altijd 100% alert en oplettend zijn kun je wel zorgen dat er geen rare dingen gebeuren. Voorkomen is hierbij altijd het sleutelwoord.
Niet iedereen heeft die tijd en moeite er voor over en soms is het inderdaad beter zo'n hond in te laten slapen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:36

klopt, alleen vragen wij ons af of dit ook puur uit angst was..
de honden konden ze namelijk horen aankomen (grind pad), mn oom liep er naast.. en de hond die beet moest vanaf een flinke afstand komen..ik persoonlijk vind het dan beter om zon hond in te laten slapen dan elke keer te moeten muilkorven enz..
want wat nu als er ondanks alle maatregelen WEL iemand onverwacht kan binnen komen.
bij mijn tante is ook alles omgeven door poorten en hekken enz maar toch kan er een keer een rare situatie ontstaan waar je niet op voorbereid bent.. (Stel nou, de buren hebben hun klein kinderen op bezoek, kinderen zijn aan t voetballen, schoppen de bal over t hek heen en in hun onschuld denken ze : we klimmen er wel even snel over heen,merkt niemand!.. dat kan zo ontzettend verkeerd aflopen)..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:44

Zwitsal schreef:
klopt, alleen vragen wij ons af of dit ook puur uit angst was..
de honden konden ze namelijk horen aankomen (grind pad), mn oom liep er naast.. en de hond die beet moest vanaf een flinke afstand komen..ik persoonlijk vind het dan beter om zon hond in te laten slapen dan elke keer te moeten muilkorven enz..
want wat nu als er ondanks alle maatregelen WEL iemand onverwacht kan binnen komen.
bij mijn tante is ook alles omgeven door poorten en hekken enz maar toch kan er een keer een rare situatie ontstaan waar je niet op voorbereid bent.. (Stel nou, de buren hebben hun klein kinderen op bezoek, kinderen zijn aan t voetballen, schoppen de bal over t hek heen en in hun onschuld denken ze : we klimmen er wel even snel over heen,merkt niemand!.. dat kan zo ontzettend verkeerd aflopen)..

Het is nooit alleen angst want dan zou je geen angstagressie hebben. Bij alleen angst zou de hond vluchten. ;)

Een angstagressieve hond is meestal ambivalent en heeft geleerd dat bijten een kick opleverd (mensen of dieren schrikken altijd) en zal hoe meer vaker hij die kick krijgt ook een zelfverzekerde houding aannemen. Uiteindelijk zal een minder ervaren oog er zelfs een dominante hond vwb lichaamstaal inzien.
Agressie bij honden is bij meer dan 90% van de gevallen op angst gebaseerd. Een zelfverzekerde hond zal niet snel uitvallen of bijten. Die voelen zichzelf niet zo snel bedreigd. ;)

De muilkorf is voor onze hond hetzelfde als voor andere honden een gentle leader of halti. Als je die op een leuke manier aanleert heeft de hond daar zelf geen enkel probleem mee. Om daar nu alleen een hond voor te laten inslapen... Gelukkig hebben wij dat niet gedaan en hebben we nu al 10 jaar een hond die over het algemeen heel goed kan functioneren in de maatschappij. We moeten alleen altijd opletten en dat is bijvoorbeeld als er vreemden op bezoek komen. Dan hoeft dat korfje alleen even om bij de begroeting.
Misschien zou het zelfs nu wel zonder kunnen, maar wij nemen dat risico eenvoudigweg niet. Juist om te voorkomen wat jouw tante is overkomen.

Kinderen kunnen hier absoluut de tuin niet inklimmen, ook dat is helemaal afgeschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:49

wij hebben ook een hond gehad die bij ons kwam toen ze 9 maanden was, schat van een hond echt een heel lief beest tot ze ineens heel agressief naar kinderen reageerde.. en aangezien wij in een buurt met heel veel kinderen wonen, hier tegenover een speelveld voor kinderen is enz. hebben wij er voor gekozen om haar in te laten slapen.. wij wilden het risico niet nemen dat ze wel een keer zou ontsnappen, wilden haar niet 24 uur per dag met een muilkorf laten lopen, en we wilden niet dat ze bij verkeerde mensen terecht kwam. dit was wel een hond met veel bijtkracht, en de kinderen waren op ooghoogte.. het kwam echt vanuit het niets, en dat was het enge er aan..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:54

dees_daan schreef:
wij hebben ook een hond gehad die bij ons kwam toen ze 9 maanden was, schat van een hond echt een heel lief beest tot ze ineens heel agressief naar kinderen reageerde.. en aangezien wij in een buurt met heel veel kinderen wonen, hier tegenover een speelveld voor kinderen is enz. hebben wij er voor gekozen om haar in te laten slapen.. wij wilden het risico niet nemen dat ze wel een keer zou ontsnappen, wilden haar niet 24 uur per dag met een muilkorf laten lopen, en we wilden niet dat ze bij verkeerde mensen terecht kwam. dit was wel een hond met veel bijtkracht, en de kinderen waren op ooghoogte.. het kwam echt vanuit het niets, en dat was het enge er aan..

Daarom zeg ik: soms is de beste oplossing inslapen.

Wij waren en zijn in de gelegenheid om dit goed te begeleiden en de hond ook nog eens een hondwaardig leven te laten leiden. Als we dat niet hadden gekund hadden we hem ook laten inslapen. Het is niet makkelijk geweest en heeft heel wat tranen en moeite gekost, weet niet of ik het nog een keer zou kunnen opbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:02

als je de mogelijkheid hebt om de hond veilig te houden dan is het idd een stukje makkelijker om door te gaan, zouden wij bijv. op een boerderij oid wonen waar we het erf met hekken konden afsluiten dan hadden we haar wss wel gehouden, ze was dan makkelijker bij haar 'trigger' weg te houden.. maar die mogelijkheid is hier niet.. de postbode hoeft het hekje maar open te laten staan, en ze hoeft de deur maar uit te glippen.. als er dan net een kind langs loopt dan wil ik niet weten wat er was gebeurd.. de deurklinken staan hier nu nog steeds omhoog omdat ze ze anders zo open had := nu denk ik/weet ik dat wij haar nooit hadden moeten aanhalen.. iemand anders in het gezin wou haar persee, en toen ze er was kon ik alles doen.. ondanks de trainingen die ik met haar heb gevolgd.. nee we hadden haar nooit moeten halen.. omdat ze voor ons 8 andere bazen heeft gehad.. maar goed dat weet ik nu..
om haar in te laten slapen was verschrikkelijk.. je laat voor je gevoel een gezonde hond inslapen, zo jong nog.. vreselijk.. maar goed, haar leven was er vast niet leuker op geworden als we een briefje bij de supermarkt hadden opgehangen, dan weet ik wel bij wat voor soort mensen ze terecht was gekomen..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:17

Wij wonen ook niet op een boerderij maar hebben wel de tuin (40 meter lang) dusdanig afgezet dat niemand daar ongemerkt in kan komen en een kind er al helemaal niet in kan komen. Als er al iemand rond de tuin loopt blaft deze hond gelijk en dan ga ik ook gelijk naar buiten, dus al zou iemand proberen te klimmen dan ben ik (of mijn man) bij de hond.

Hij kan niet opgemerkt door de voordeur glippen of zelfs bij de voordeur komen. Door jarenlange training kunnen we normaal buiten met hem lopen en zelfs door een groep joelende kinderen lopen zonder dat hij stress (en dus angst) krijgt.
Los komt hij alleen in gebieden waar nauwelijks mensen of vreemde honden komen. Komt er wel iets aan (en dat gebeurd natuurlijk heus wel eens) dan is hij gelijk bij ons.
In risicosituaties krijgt hij een muilkorf om.

Er zitten uren en uren training in. Mensen die hier nu voor het eerst komen kunnen niet begrijpen dat hij een angstbijter is en dat is voor ons het grootste compliment wat ze ons kunnen geven. ;)
Maar er zit zoveel tijd, geduld en ook heel veel verdriet (bij tegenslagen, de angst dat hij toch nog ingeslapen zou moeten worden etc.) in dat ik zelf niet weet of ik dat ooit nog een keer zou kunnen opbrengen. Ik kan me dus goed voorstellen dat niet iedereen in die gelegenheid is en dan is inslapen zeker een betere oplossing en ook eerlijker naar de hond toe.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:22

ben het wel eens met wat hier gemeld wordt; heel veel tijd insteken en consequent en alert zijn, laat mijn buuv die eigenschappen nou net NIET hebben!!!!!!!!!!!
:-(

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:25

voorkomen is beter dan genezen en omdat de buuv ongeschikt is, inslapen.
tegenover zo'n hond is het niet eerlijk om die maar weer te herplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:44

Eens, die hond heeft iemand nodig die zich verdiept in honden, die het gedrag kan begrijpen en plaatsen, en die het ook kan sturen en kanaliseren......
Je buuv is niet zo iemand, zoeken naar zo'n persoon (die ook de praktische mogelijkheden heeft, kennel, mogelijkheid de hond op het terrein te houden, aan de lijn uitlaten (aan de lijn kan hier bv niet echt)) is zoeken naar een naald in een hooiberg, en komt zo'n hond bij een verkeerde terecht, wordt het een lange lijdensweg, vooral voor de hond. En dat is meer dan triest.

De beste oplossing (en de eerlijkste) voor deze hond is alleszins inslapen.