lapjes kater?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:29

Citaat:
Dat is logisch want de katers krijgen altijd de kleur van de moeder, een rode poes heeft (dacht ik) altijd twee genen voor rood dus ze kán alleen maar rood geven. Omdat de kleur van de poesjes bestaat uit de genen van beide ouders kunnen die een andere kleur krijgen dan de moeder.
Dat is logisch want de katers krijgen altijd de kleur van de moeder, een rode poes heeft (dacht ik) altijd twee genen voor rood dus ze kán alleen maar rood geven. Omdat de kleur van de poesjes bestaat uit de genen van beide ouders kunnen die een andere kleur krijgen dan de moeder. :)

Huh, zie hierboven dat katers altijd de kleur van de moeder krijgen? Wij hadden een grijze kat, die kreeg 1 rood/wit gevlekt vrouwtje, 1 rood korthaar mannetje, 1 rood langhaar mannetje en 1 rood korthaar vrouwtje.
Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

_Inga

Re: lapjes kater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:33

WendyK hier op bokt heeft een rode poes

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:35

Een lapjes kat kan geen kater zijn, en zijn dus altijd poezen. Dit is omdat het gen op het X-chromosoom ligt en aangezien een kater XY heeft kan dat dus niet omdat het gen voor 'lapjes kat' recessief is moet hij dus op 2 X-chromosomen aanwezig zijn. En dit kan alleen bij een poes.

Verder weet ik niet hoe het met rode poezen/katers zit.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:38

doeraklover schreef:
Een lapjes kat kan geen kater zijn, en zijn dus altijd poezen. Dit is omdat het gen op het X-chromosoom ligt en aangezien een kater XY heeft kan dat dus niet omdat het gen voor 'lapjes kat' recessief is moet hij dus op 2 X-chromosomen aanwezig zijn. En dit kan alleen bij een poes.

Lees het topic eens even door :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:36

EsBianc schreef:
Huh, zie hierboven dat katers altijd de kleur van de moeder krijgen? Wij hadden een grijze kat, die kreeg 1 rood/wit gevlekt vrouwtje, 1 rood korthaar mannetje, 1 rood langhaar mannetje en 1 rood korthaar vrouwtje.

dan was jullie grijze kat toch een tortie(lapjes) 1 minuscuul rood vlekje wat op het oog misschien niet te zien is is al genoeg

poezen hebben 2 keer een gen voor rood nodig om rood te zijn, katers maar 1 gen, vandaar dat er meer rode katers dan poezen zijn

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:36

Evelli schreef:

Dank je wel. Dit maakt een hoop duidelijk. Er zijn ook echt ontzettend veel reacties geweest, echt leuk! Wel heel apart dus als je toch een lapjeskater hebt dus. Wel een hele informatieve site.

Het ging mij eigenlijk om de lapjeskaters, maar ook heel leuk om te horen van de rode poezen. Wij hadden er 1 op stage, helaas is die pas overleden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:46

lapjes katers en rode poezen zijn veel besproken verschijnsels en zoals je in de link kan zien, "hoort" het een beetje bij elkaar :)

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:23

Lapjeskaters bestaan zeker...al zijn ze zeldzaam.
Ze zijn zelfs niet altijd onvruchtbaar.
Er is een heel bekende torti dekkater onder de Birmanen klik

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:26

Djeenie schreef:
doeraklover schreef:

Lees het topic eens even door :)

Daar was ik nog niet aan toegekomen omdat ik op school zat, maar ik kon al wel een verklaring geven voor de lapjes katten. :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:27

Cissy @bokt weet ook e.e.a. over lapjeskaters te vertellen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:29

doeraklover schreef:
Daar was ik nog niet aan toegekomen omdat ik op school zat, maar ik kon al wel een verklaring geven voor de lapjes katten. :+

Ah ;) Maar er bestaan dus wel degelijk ook katers ;)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:31

Wij hebben 8 jaar een rode poes gehad. Die is helaas overleden en nu hebben we een lapjes poes :j

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:38

Dank je Vajente voor de uitleg. De moederpoes heeft idd een beetje een oranje gloed over sommige plekken in d'r vacht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:39

tienus63 schreef:
Cissy @bokt weet ook e.e.a. over lapjeskaters te vertellen.

meldt zich! hahaha!
Ja, lapjeskaters zijn bijna altijd Chimeara´s, dwz dat er bij de bevruchting in de baarmoeder twee cellen zijn samengesmolten die waarschijnlijk uit een zwarte en een rode kater hebben bestaan en nu in 1 kater zitten. Dit komt wel vaker voor, ook bij mensen en bijv paarden.
Hier is een leuke link met allerlei voorbeelden: http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html
Ze worden dus Tortietoms genoemd, als je daarop zoekt via Google kom je nog meer tegen.
Tortietoms zijn dus uiterst zeldzaam, ze zijn een zeldzame samensmelting van rood en zwart, twee keer zwart of twee keer rood zie je dus al niet aan het uiterlijk en vaak weet je dan niet eens of het een normale kat is of een chimeer. De samensmelting op zich is al zeldzaam en dan ook nog eens met twee verschillende kleuren is nóg zeldzamer, vandaar dat je ze bijna niet ziet.

Het verhaal rode poezen: die zijn er wel degelijk! (heb er zelf ook een) ze kunnen echter alleen maar ontstaan uit een rode vader x rode moeder of rode vader x lapjesmoeder en die combinatie komt niet zo vaak voor. Uit de laatste combi rode vader x lapjesmoeder kunnen dus ook weer lapjespoezen voortkomen. Vandaar dat je dus ook niet zoveel rode poezen ziet maar vele malen meer dan lapjeskaters!

Overigens is het ook wel eens verwarrend hoe mensen een lapjeskat noemen, in feite zijn er meerdere benamingen voor genetisch dezelfde katten;
Lapjeskat, tortie, tortietabby en schildpad is allemaal hetzelfde voor zwart/rode poezen. Het enige verschil is de vachttekening of het wit wat ze eventueel hebben maar genetisch gezien zijn ze in hoofdzaak hetzelfde.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:49

EsBianc schreef:
Citaat:
Dat is logisch want de katers krijgen altijd de kleur van de moeder, een rode poes heeft (dacht ik) altijd twee genen voor rood dus ze kán alleen maar rood geven. Omdat de kleur van de poesjes bestaat uit de genen van beide ouders kunnen die een andere kleur krijgen dan de moeder.
Dat is logisch want de katers krijgen altijd de kleur van de moeder, een rode poes heeft (dacht ik) altijd twee genen voor rood dus ze kán alleen maar rood geven. Omdat de kleur van de poesjes bestaat uit de genen van beide ouders kunnen die een andere kleur krijgen dan de moeder. :)

Helemaal juist het verhaal van EsBianc!
Jouw grijze kat is waarschijnlijk inderdaad toch stiekem een minimale tortie geweest, 1 klein rood vlekje is al genoeg ;) En de vader is dan een rood met witte kater geweest!

Op mijn website zie je mijn katten, ik heb 3 tortie´s in verschillende gradaties:
Isami, die is tortie mackerel (gestreept) heeft niet zoveel rood, slechts 2 kleine plekjes op de binnenkant van dr linkervoorpoot.
Mylah is ook een tortie blotched (gemarmerd) en die heeft een duidelijke rode kopvlek, verder is dr hele vacht gemarmerd met rood erdoor, ze heeft ook een donkerrode ring in dr staart.
Seleentje is ook een tortie (ben nou eenmaal gek op torties ;) ) maar dan een smoke tortie, die is dus effen met zilver erbij en daardoor heeft ze een hele aparte vacht. Ze lijkt zilvergrijs met wat rode vegen.
En Gwynny is de rooie poes, ze heeft ook nog verdunning waardoor ze lichtrood is en dat heet officieel créme. Ook zij is gemarmerd.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 11:06

@ cissy: Bedankt voor al die info. Erg verhelderend, nu snap ik dus ook al die verschillende benamingen van lapjes en schilpad.
Het zou wel mooi zijn als je zo'n zeldzame tortietoms hebt. Om trots op te zijn. Ik vind het ook wel apart dat zo'n samensmelting kan gebeuren, echt een speling der natuur.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:41

@ Cissy: Wat een mooie katten! In mijn profiel zie je Sissy (naamgenoot) De kat waar ik het over had (bovenste foto). Ze heeft idd wat rood op haar hoofd en vandaag eens goed opgelet en zit ook op haar rug.
Hier een duidelijkere foto: Li is dochter, re is moeder: http://www.mijnalbum.nl/Foto-CTCG4JSN.jpg

De andere 2 katten op de foto's zijn dus zoon en dochter van Sissy.

En ik vind de uitleg inderdaad erg verhelderend!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:39

Bedankt voor de complimenten over mn katten, ik ben ook erg gek met ze.
Sissy is duidelijk een tortie inderdaad, maar als leek kun je je vergissen ;) Ik vind die genetica erg leuk, heb er een cursus voor gedaan en ook voor kleuren bij paarden. Dat werkt weer nét even anders maar ook erg leuk om te weten.
Die pluisje lijkt op mijn Gwynny ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:13

Leuk hoor cissy, dat je je er ook helemaal in verdiept. Dat is ook echt het enige wat ik ooit leuk vond bij biologieles. Daar haalde ik ook altijd de hoge cijfers mee ;).
Echt supermooie katten van jou! maar dat zullen ze zelf ook wel weten :P.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:28

Maar het is nog niet zo makkelijk als het lijkt, ik wil me nu gaan verdiepen in de aparte kleurtjes zoals cinnamon en fawn en zo en dat is best pittig kan ik je vertellen, maar wel leuk!
Bij paarden is het simpeler ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:55

Ja, ik had ook alleen de basis gehad, dat is ook vrij simpel. Alleen voor sommigen alsnog moeilijk te begrijpen... Wel heel leuk, al die aparte kleuren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:36

kun jij dan misschien verklaren waarom er in een beroemd genetica boek staat dat er uit de combi lapjespoes x rode kater een zwarte poes kan komen? Heb met een fokker gepraat die stellig beweert dat dat kan.... ik kan het niet verklaren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 19:08

hmmm... raar. Tja, misschien dat moeder natuur wonderen kan laten uitkomen? Maar zo logisch gezien niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:25

de rode kater had de poes van de buren gedekt. Allemaal lapjeskittens.

ga vanmiddag even kijken wat voor kleur de poes heeft.

volgens de site moet ze, schildpad of zwart zijn?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:38

Niseyra schreef:

dit klopt niet!
wij hebben een zwarte poes die vrolijk spierwitte katertjes geeft en ook gestroomde katers
beide de kleuren van de vaders
het kan hooguit gelden voor rode moederpoezen