Puppycursus was ik ook zeker van plan, ben aan het zoeken, maar er zijn er niet zo veel hier, en al helemaal niet in de buurt. (Woon in Toscane momenteel)
Het negeren en het bij de snuit pakken lijken me goede ideeen, net als het ombuigen door gelijk een speeltje te geven.
Ik denk ook inderdaad dat het angstbijten is, hij blaft en gromt dan ook heel hoog, terwijl hij als hij speelt met een bot heel laag gromt.
Hij doet het waarscijnlijk ook omdat zijn tandjes erg aan het groeien zijn, soms heeft hij er ook pijn aan als hij op een speeltje knaagt.

Ik neem hem elke dag een paar keer mee voor een wandeling, ook om hem zijn teveel aan energie kwijt te laten raken. Ik merk wel dat hij daarmee rustiger is en minder op voeten gericht. Buiten zijn vindt hij geweldig, hij is dol op hoog gras, waar hij dan helemaal in verdwijnt.

Ik blijf zoeken naar een cursus.
Wat betreft het respect, daar heb ik mijn twijfels over, maar ik kan het mis hebben hoor. Als het angstbijten is, lijkt het mij minder een kwestie van geen respect hebben. Hij is verder enorm slim en leert supersnel. Hij reageert op zijn naam, kan gaan liggen op commando, komt als je 'hier' roept, en kent duidelijk het woord 'nee'. Ook apporteert hij al, daar begon hij zelf mee en dat hebben we aangemoedigd.
Hij vindt het juist erg leuk als hij dingen voor ons kan doen en dan een beloning krijgt.
Overigens, we belonen hem eigenlijk alleen met aaien en stem. We geven wel eens wat lekkers, maar alleen in zijn voerbak. We willen hem niet leren dat een hand eten betekend.
Mede (denk ik) doordat zijn moeder hem achterliet, is hij erg aan ons gehecht. Voor andere mensen is hij eerst een beetje terughoudend en hij loopt nooit met iemand anders mee. Hij wil precies naast mij blijven en als ik in een andere ruimte ben, wordt hij ook wat nerveus. En helemaal blij als ik er weer ben. Als hij alleen thuis is, is het geen probleem trouwens. Hij huilt niet en gaat lekker slapen.
Ik hoop dat de boel wat uitgebreider is zo, ik hoop op nog meer tips. Ook jullie ervaringen met pups zijn welkom.