Moeder konijn...goed gedaan!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Moeder konijn...goed gedaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:21

Misschien is het toch handig als mensen eerst eens gaan wat meer boeken gaan lezen over konijnen of gaan rondkijken op konijnenfora om te zien hoe het eraan toe gaat met het bewust fokken van een nest.....ik haal de voedsters altijd uit het hok bij nestcontrole, kan dan meteen goed mijn handen inwrijven met hun geur of desnoods pak ik wat van de mest om aan mijn handen te wrijven en maak dan het nest open om te kijken hoe de jongen er voor staan. De voedster doe ik gewoon terug in het hok, maar geef dan vaak gelijk iets te eten (stukje brood of wat groenvoer) zodat haar aandacht even is afgeleid van het nest en ze eerst even rustig wat eet.
En ook fijn als de bokkers vooraf al worden gewaarschuwd om vooral geen kritiek te hebben, vooral omdat ze ook niet volledig door TS worden geinformeerd.
En fokken met een voedster met een gebitsafwijking is uiteraard vanzelf erg slim.......nog even 1 tipje: ALLES WAT JE AAN DE BUITENKANT NIET KUNT BEINVLOEDEN IS PER DEFINITIE ERFELIJK. Ik hoop voor je dat je jongen het overleven dit keer (nogmaals) en dat ze vooral geen olifantsgebitten hebben (zou maar bij een leeftijd van vier weken checken, dan kun je ze nog op jonge leeftijd ruimen). Je kunt het namelijk niet maken om die dieren aan particulieren te verkopen. Althans, dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:24

Diane65, waar wordt er gewaarschuwd om geen kritiek te hebben op de TS, doel je daarbij op mijn post?
Juist wanneer men niet volledig is geinformeerd, kan men niet gelijk met de vinger gaan wijzen, voor men het naadje van de kous weet. TS wordt gelijk al in een naar scenario gedrukt, voordat er uberhaupt bekend is wat er speelt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 00:48

@ Diane65
Mooi dat je, je mening zo brengt, maar ik weet niet of je het tegen mij hebt dat ik me beter moet verdiepen. Ik heb al jaren konijnen opvang en fok (raszuivere gezonde dieren). En krijg van alles binnen, alle rammen worden gecastreerd, dieren met olifantstanden gaan de tanden eruit. Maar ik ben van mening dat de voedster niet uit het hok hoeft voor nestcontrole. Ik doe niet eens mijn hand door de mest of wat voor raars dan ook, jonge konijnen ruiken ook niet naar mest dan kan je beter goed het moederdier aaien.
Ik zit op diverse konijnenfora en lees me altijd zeer goed in, weet ondertussen heel veel, maar weet ook dat meningen verschillen.
En inderdaad verder wordt de TS direct in een hokje geduwd dat vind ik niet netjes. Ik denk dat je op deze manier geen mensen dingen leert met verwijten, maar juist met vriendelijkheid bereik je een stuk meer.

Verder denk ik als de jongen dit hebben, hoef je niet direct aan ruimen te denken, maar wellicht de tanden laten trekken. Laat dan wel eerst de kiezen bekijken, want is dit ook drama is, dan heb je een groot probleem. Verder een negatief fokadvies mee geven voor de jongen + moeder.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:57

Nee Faniek, ik geloof dat ik je ook hier wel vaker heb bericht over konijnen en ik weet dat je er intensief mee bezig bent, maar ik bedoel echt de TS.
Door zelf meteen al te roepen dat ze geen feedback (in haar ogen kritiek) te zien wil krijgen, geeft ze in mijn ogen aan dat ze daar niet voor open staat en dat is nu juist zo jammer, want dan krijg je a. meestal wel kritische reacties en b. mis je een leermoment. En wat is er mis mee als ik haar (en niet alleen haar, dat doe ik ook bij mensen die bij mij thuis komen om een konijn te kopen) aanraad om eerst eens wat boeken te lezen en op internet op konijnenfora te kijken? Daar had ze voordat ze aan dit avontuur begon al zoveel informatie kunnen krijgen zodat ze een vooraf al een goed afweging had kunnen maken over o.a. de gebitsafwijking van haar dier in combinatie met fokken. Helaas hebben vaak de jongen met olifantstanden ook geen goede kiesstand en kun je er veel geld in steken om tanden te laten trekken, maar uiteindelijk gaan die dieren dood aan darmproblemen vanwege het feit dat ze hun voer niet goed kunnen kauwen. En dan nog de vraag: durf je met goed fatsoen zulke trieste diertjes te verkopen als huiskonijn aan particulieren en hen vervolgens met een dergelijk probleem opzadelen?
Of ga je zelf kosten maken door ze eerst de tanden te laten trekken, foto's te laten maken van de kaak zodat de kiesstand goed te zien is, etc., etc.

Nogmaals, ik wens TS met haar konijn en het huidige nest alle goeds.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:38

Kan ik begrijpen, dit is een vervelende situatie. Ik had ook al per pb verzonden inderdaad van de kiezen, ik laat die altijd eerst controleren (onder narcose geen rontgenfoto's) voordat uberhaupt wat gaat gebeuren aan de tanden is dat ook drama is euthanasie inderdaad de diervriendelijkste oplossing.
Ik hoop dat dit goed gaat en deze diertejs alleen dragers zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:05

Ik heb geen ervaringen persoonlijk met olifantstanden, maar daar kunnen ze toch abcessen van krijgen? Abcessen die eigenlijk niet weg te halen zijn en de kans op terugkomen zeer groot is?
Ervaringen met abcessen heb ik helaas wel en dat is geen pretje. Een van de konijnen heeft het overleefd, maar wel met een misvormd bekje nu. De ander was abces in combinatie met leeftijd en waarschijnlijk tumor in de blaas te veel, heb ik ingeslapen en de ander had pasteurella, met een inwendig longabces (waarvan we het niet wisten, da ook niet), welke is gebarsten. Pasteurella, weet niet of dat erfelijk is. Het kan alleen goed gaan wanneer de dieren constant onder de AB staan.

Ik ben ook geen fan van nesten, ik heb gisteren een jong bij mijn ouders van het gras geplukt, gedumpt of ontsnapt, ik heb haar als gevonden opgegeven.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1129159
De dierenwinkel had ook al weer enkele konijnen binnen, waarvan de eigenaren plots allergisch waren geworden. Mijn overburen hebben ook een nest, 2 jongen zijn over, tja die gaan naar de dierenwinkel of op mp. Maar ik vind het niet tereecht dat iemand die een nestje neemt, gelijk voor van alles wordt versleten.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 12:48

ten eerste diane, gaat dit topic niet over hoe ik wel of niet fok doe etc, ik uitte mijn trotsheid op mijn konijn, daar hoef ik geen betweterige domme reactties op van mesen die denken na 2 zinnen te hebben gelezen al precies weten wie ik ben, ik met mijn dieren omga, en de meets frapante dingen naar mijn hoofd gooien zoals jij zelf ook doet met verkopen aan particulieren, en wat de jongen van mijn konijn vlekkie wel niet allemaal onder de leden hebben.

Waar haal je die kennis vandaan over mijn dieren van achter je toetsenbord, vind soweiso dat iedereen maar snel met een vinger wijst,het naadje van kous wilt weten, terwijl het topic niet om die reden is geopend, ja lees zeker wel nuttige tips en ja heb me van te voren wel geiinformeerd over wel en wee en gang van zaken met het krijgen van een jong nestje, ben met vlekkie ook naar DA geweest ivm gebit en algehele controle.

ik vraag een slotje aan op dit topic, niet omdat ik niet etegn kritiek kan, daar kan een ieder heus wel dingen uit leren, zowel positief als negatief, maar helaas heeft het negatieve hier de overhand aangezien een ieder al schijnt te weten hoe het hier thuis met mijn konijnen gaat.
bedankt!

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:22

gefeliciteerd

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:15

Beste Caroline,

Dit is het zesde jaar dat ik raskonijnen fok en mij bezig houd met het verbeteren van het ras. Dat betekent dus dat ik dieren met welke afwijking dan ook uitsluit van fokken. Natuurlijk wil ik jou het plezier van het feit dat je voedster het dit keer kennelijk goed doet niet ontnemen, maar je schrijft zelf dat ze gebitsproblemen heeft. Wie hou je dan voor de gek?
Nogmaals, ik wens je veel geluk met de voedster en duim voor je dat al haar jongen het halen en door het leven komen zonder gebitsproblemen. Gelukkig speelt de ram hier ook nog een rol in, dus zou het zomaar kunnen zijn dat deze jongen feitelijk niets hebben aan hun gebit, maar alleen het gen meedragen. Ik zou je nog een raad willen geven: raad het de kopers van de jongen niet aan om ermee te fokken. Precies zoals Faniek je ook al heeft bericht.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:47

er wordt niks verkocht, het zijn er 2 en die blijven bij ons

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:06

Gefeliciteerd met je jonge konijntjes! :D